W 1935 roku Chevrolet stworzył segment aut typu SUV, prezentując model Suburban. Niewiele osób przypuszczało wówczas, że Suburban będzie mógł w przyszłości poszczycić się tytułem najdłużej produkowanego modelu w historii światowej motoryzacji.
Dziś, po blisko 78 latach, Chevrolet prezentuje model Trax, czyli swój pierwszy samochód rywalizujący w segmencie niewielkich SUV-ów. „Trax to nowoczesny, wszechstronny i oszczędny mały SUV, oferujący nabywcy właściwości jezdne samochodu osobowego oraz napęd na wszystkie koła”, powiedziała Susan Docherty, prezes i dyrektor zarządzająca Chevrolet and Cadillac Europe. „Trax to nowoczesna interpretacja samochodu, oparta o doświadczenie Chevroleta w tworzeniu doskonałych SUV-ów”, dodała Docherty.
SUV-y Chevroleta zawsze słynęły z ponadprzeciętnej wydajności, wszechstronności, niezawodności, nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. W modelach z 1937 roku wprowadzono hydrauliczny układ hamulcowy, szyby bezodpryskowe i niezależne przednie zawieszenie. Później zastosowano również kolumnę kierowniczą absorbującą energię zderzenia (1967 rok) i układ ABS (1988 rok).
Prezentując model Trax, Chevrolet wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy przyczyniają się do znaczącego wzrostu sprzedaży w segmencie SUV-B (sprzedaż w tym segmencie wzrosła ze 130 214 samochodów w 2008 roku do niemal 264 000 egzemplarzy w 2012 roku). Tacy klienci to głównie mieszkańcy miast, którzy prowadzą aktywny tryb życia i cenią indywidualne i modne rozwiązania, dlatego szukają niepowtarzalnego samochodu.
Trax oferuje nabywcy cechy typowego SUV-a przy zachowaniu dynamiki jazdy i niskiego zużycia paliwa, jakie są charakterystyczne dla mniejszego samochodu osobowego. Ponadto nowy SUV Chevroleta wyróżnia się wszechstronnymi rozwiązaniami, poczynając od nowoczesnej kabiny pasażerskiej, przez napęd na cztery koła, a kończąc na możliwościach przyłączeniowych, będących zasługą technologii Chevrolet MyLink.
Wygląd i wszechstronność prawdziwego SUV-a. Sylwetka modelu Trax, odzwierciedlająca ekspresyjny język stylistyczny Chevroleta, emanuje siłą i zwinnością, dając wrażenie ciągłego ruchu. Nowy SUV segmentu B mierzy 4,2 m długości, 1,7 m szerokości i 1,6 m wysokości, co potęguje wrażenie konstrukcji mocno osadzonej na kołach.
Kluczowe elementy stylistyki nadwozia modelu Trax to osłona chłodnicy podzielona na dwie części z centralnie umieszczonym logo w kształcie złotej muszki, wydatne tylne panele oraz opadająca ku tyłowi linia dachu, łącząca się ze zintegrowanym spoilerem.
Z kolei wnętrze charakteryzuje się płynnie poprowadzonymi liniami, nowoczesnymi akcentami stylizacyjnymi i przemyślanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Użytkownik ma do wyboru osiem różnych kombinacji ustawienia siedzeń, a z tyłu znajduje się gniazdko prądu o napięciu 230V, które pozwala na ładowanie laptopa oraz innych urządzeń elektronicznych bez konieczności stosowania adapterów.
Przestrzeń ładunkowa w bagażniku może zostać powiększona do 1 370 litrów, a pod podłogą bagażnika umieszczono dodatkowy schowek. Tylna kanapa w Traxie jest dzielona w stosunku 60/40, natomiast w wyższych wersjach wyposażenia fotel pasażera siedzącego z przodu można złożyć na płasko, co umożliwia transport przedmiotów o długości do 2,3 metra.
Wśród licznych schowków rozmieszczonych w kabinie pasażerskiej znalazły się m.in. specjalne szuflady pod fotelami oraz dwa schowki umieszczone przed pasażerem, z których jeden wyposażono w wejścia USB oraz Aux, pozwalające podłączyć iPody, smartfony oraz inne urządzenia elektroniczne.
Dodatkowy bagaż można przewozić na dachu samochodu. Chevrolet Trax jest standardowo wyposażony w relingi dachowe, a maksymalne obciążenie dachu wynosi 75 kilogramów. Trax może też ciągnąć przyczepę o masie do 1200 kilogramów.
Technologia Chevrolet MyLink pozwala wykorzystać możliwości smartfona. Dzięki technologii Chevrolet MyLink instalowanej na pokładzie modelu Trax w wyższych wersjach wyposażeniowych, kierowcy otrzymują do dyspozycji łatwy w obsłudze system, który daje dostęp do wielu funkcji multimedialnych, w tym do specjalnych aplikacji zainstalowanych w pamięci przenośnego urządzenia użytkownika.
Chevrolet MyLink zapewnia łatwy dostęp do książki telefonicznej, osobistych list odtwarzania, plików wideo (przez USB lub wejście aux)*, galerii zdjęciowych (zapisanych w pamięci USB lub iPhone’a) oraz innych zapisanych danych.
System może przechowywać informacje przesyłane jednocześnie przez nawet pięć podłączonych smartfonów. Wejście USB pozwala również na podłączenie innych urządzeń, takich jak odtwarzacze MP3, iPody czy iPady. Urządzenia, które nie obsługują USB i funkcji Bluetooth można z kolei przyłączyć za pomocą innego dedykowanego wejścia.
Użytkownicy systemu MyLink mogą skorzystać z licznych dedykowanych aplikacji na smartfony, które ułatwią i uprzyjemnią eksploatację samochodu. Aplikacja BringGo umożliwia nawigowanie za pośrednictwem telefonu komórkowego, dzięki czemu nie trzeba kupować zintegrowanego systemu nawigacji samochodowej, który zwykle jest dość drogi.
Oprócz map 3D, funkcji asystenta pasa ruchu oraz przesyłania bieżących raportów na temat ruchu drogowego, co wymaga aktywnego połączenia z Internetem przez smartfona, BringGo oferuje możliwość przechowywania map w pamięci smartfona. W ten sposób użytkownik ma dostęp do punktów docelowych i wskazówek nawigacyjnych nawet przy ograniczonym sygnale telefonicznym (bez opłat za transfer).
Klienci, którzy kupią aplikację BringGo przeznaczoną na smartfony i obsługiwaną przez system MyLink, uzyskają też dostęp do informacji przydatnych w razie awaryjnej sytuacji czy funkcji wyszukiwania lokalnego w serwisie Google.
Użytkownicy korzystający z kompatybilnego iPhone’a z systemem operacyjnym iOS6 mogą zlecić funkcji Siri**, czyli inteligentnemu asystentowi, wykonanie wielu różnych zadań. W tym czasie kierowca może bezpiecznie skupić się na obserwacji drogi i nie musi odrywać rąk od kierownicy. W celu maksymalnego ograniczenia czynników rozpraszających uwagę kierującego, Siri za pośrednictwem trybu Eyes Free umożliwia interakcję użytkownika z jego iPhonem wyłącznie za pośrednictwem komend głosowych i bez podświetlania ekranu urządzenia.
Użytkownicy mogą wykorzystywać funkcję Siri w trybie Eyes Free w celu wykonywania połączeń z osobami z listy kontaktów zapisanej w telefonie, odtwarzania utworów muzycznych z biblioteki iTunes, automatycznego przełączania źródła muzyki z radia AM/FM na iPod oraz odsłuchiwania i wysyłania wiadomości typu iMessage lub wiadomości tekstowych na jakikolwiek numer telefonu lub do osoby zapisanej na liście kontaktów.
Co więcej, właściciele Chevroleta Traxa wyposażonego w system MyLink będą mogli słuchać radia za pomocą funkcji TuneIn. TuneIn zapewnia stały dostęp do globalnej sieci 70 tysięcy lokalnych, międzynarodowych oraz internetowych stacji radiowych***.
Technologia MyLink umożliwia również korzystanie z aplikacji Stitcher, która pozwala przesyłać bezpośrednio do samochodu programy radiowe i informacyjne oraz ulubione podcasty użytkownika. Aplikacja umożliwia tworzenie własnych spersonalizowanych stacji radiowych, a także pozwala odkrywać nowe programy w oparciu o preferencje użytkownika***.
Trzy oszczędne silniki i napęd na cztery koła. W gamie jednostek napędowych dostępne są: turbodoładowany silnik benzynowy 1,4 l, wolnossący silnik benzynowy 1,6 l oraz turbodoładowany silnik wysokoprężny 1,7 l. We wszystkich wersjach wyposażonych w manualne przekładnie Chevrolet Trax oferowany będzie z system Start/Stop. Sześciobiegowa przekładnia automatyczna będzie dostępna w połączeniu z silnikiem benzynowym 1,4 l lub wysokoprężnym 1,7 l.
W połączeniu z sześciobiegową przekładnią manualną jednostka 1,4 l turbo rozwija moc 140 KM (103 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Z kolei silnik Diesla 1,7 l produkuje 130 KM (96 kW) mocy i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Wysokoprężna jednostka 1,7 l jest najoszczędniejsza w gamie tego modelu, w wersji z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Średnie zapotrzebowanie na paliwo w modelu z turbodoładowanym silnikiem 1,4 l z przekładnią manualną wynosi 6,5 l/100 km. Emisja CO2 to odpowiednio 120 i 149 g/km.
Napęd na cztery koła, dostępny w połączeniu z silnikiem benzynowym 1,4 l i wysokoprężnym 1,7 l, automatycznie dostosowuje ustawienia do warunków drogowych, zapewniając lepszą trakcję na śliskich i luźnych nawierzchniach.
Prowadzenie Traxa daje dużo przyjemności. Układ jezdny najnowszego modelu Chevroleta został zestrojony z uwzględnieniem warunków panujących na europejskich drogach, a nad bezpieczeństwem jazdy czuwają zaawansowane systemy elektroniczne.
Stabilność podczas jazdy zapewnia duży rozstaw kół z przodu i z tyłu (1 540 mm) oraz duży rozstaw osi (2 555 mm). Odpowiednia charakterystyka prowadzenia to także zasługa zastosowania systemu BFI (body-frame-integral), kolumn McPhersona w przednim zawieszeniu oraz belki skrętnej z tyłu.
Trax został wyposażony w elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPS) ze zintegrowanym systemem zapewniającym sprawne działanie układu przez cały okres użytkowania samochodu.
Wysoki poziom bezpieczeństwa. Trax jest jednym z najbezpieczniejszych małych SUV-ów w Europie. Jeśli już dojdzie do wywrócenia się auta, jego konstrukcja wytrzyma nacisk ponad czterokrotnie przekraczający masę samochodu.
Chevrolet Trax został wyposażony w szereg nowoczesnych systemów, które wspomagają kierowcę podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych. Są to: system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), system kontroli zjazdu ze zbocza (HDC), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), kontrola trakcji, czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), hydrauliczny system wspomagania hamowania (HBFA) i system ograniczający skutki ewentualnego przewrócenia się pojazdu.
Oprócz sześciu poduszek powietrznych, standardem w modelu Trax są również takie elementy jak łamane pedały, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach oraz punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX.
* Zdjęcia i materiały wideo można przeglądać wyłącznie podczas postoju samochodu.
** Funkcja Siri jest dostępna wyłącznie w wersji Beta na urządzeniach iPhone 4S, iPhone 5, iPad (trzeciej i czwartej generacji), iPad mini i iPod touch (piątej generacji) oraz wymaga dostępu do Internetu. Siri może nie być dostępna we wszystkich językach lub na wszystkich obszarach, a jej funkcjonalność może różnić się w zależności od obszaru. Mogą obowiązywać opłaty związane z korzystaniem z tej funkcji poprzez sieć komórkową.
*** Wymaga aktywnego połączenia z Internetem.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.