BMW X4 Concept

Każde BMW X wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Pierwszy model BMW X – BMW X5 – zadebiutował w 1999 roku, tworząc segment aut typu Sports Activity Vehicle (SAV), w którym od lat królują modele BMW X. BMW X3 oraz BMW X1 również były pierwszymi SAV-ami w swoich klasach, a ich dominacja nad modelami konkurencji trwa do dziś. W maju 2008 roku BMW Group zaoferowała klientom produkt całkowicie nowej jakości, wprowadzając na rynek BMW X6, czyli pierwszy pojazd typu Sports Activity Coupe (SAC). Samochód po raz pierwszy w historii marki połączył cechy typowego BMW X z emocjonalnym wydźwiękiem i sportowym charakterem Coupe. O niesłabnącej popularności pierwszego modelu SAC firmy BMW świadczą jego doskonałe wyniki sprzedaży. Pomimo krótkiej historii, auta z gamy BMW X osiągnęły duży sukces rynkowy mierzony rosnącym popytem rynkowym: jeden na cztery nowe samochody BMW trafiające w ręce nabywców to model BMW X.

BMW Concept X4 to zapowiedź przyszłości rodziny BMW X. Już na pierwszy rzut oka widać, iż propozycja płynnie scala cechy typowe dla modeli BMW X z genami rasowego BMW Coupe. Nowe Sports Activity Coupe opracowane przez BMW będzie kontynuowało historię sukcesu BMW X6 w nowej klasie pojazdów. Przyciągające uwagę proporcje, zwarte kontury i jakościowe detale tworzą obraz pojazdu o dynamicznej sylwetce, emanującej emocjami i siłą. Jednocześnie, nadwozie zdradza sportowy charakter auta i zapowiada niezapomniane emocje za kierownicą. Wszystko to urzeczywistni się już w 2014 roku, kiedy z taśmy produkcyjnej zjedzie produkcyjna wersja BMW X4. Drugie Sports Activity Coupe w gamie modelowej producenta będzie budowane w fabryce BMW Spartanburg w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstają również modele BMW X5, BMW X6 i BMW X3.

Sportowy charakter BMW Concept X4 podkreśla dynamiczna linia boczna, która dodatkowo zwraca uwagę na proporcje samochodu. Wymiary samochodu – 4 648 mm długości, 1 915 mm szerokości i 1 622 mm wysokości – sugerują sportową elegancję i wyrafinowaną siłę, natomiast o przynależności do rodziny BMW świadczą krótkie zwisy, długa maska silnika, cofnięty przedział pasażerski oraz długi rozstaw osi wynoszący 2 810 mm. Uzupełnieniem atletycznej sylwetki koncepcyjnego Sports Activity Coupe są 21-calowe lekkie obręcze aluminiowe.

Przednia część nadwozia o sportowo-miejskiej prezencji. Stylizacja przedniej części nadwozia BMW Coupe X4 emanuje typową dla BMW dynamiką oraz surową prezencją modeli BMW X. Charakterystyczne elementy BMW, czyli osłona chłodnicy w kształcie nerki oraz podwójne okrągłe reflektory, już przy pierwszym poznaniu pozwalają zidentyfikować koncept, jako członka rodziny BMW. Dodatkowo, elementy te zostały uzupełnione pieczołowicie dobranymi detalami oraz trójwymiarową głębią. W przednim widoku wyróżnia się także pokaźna osłona chłodnicy z połyskującym obramowaniem, które otwiera się po bokach i w dolnej części, co sprawia wrażenie, iż element ten unosi się w powietrzu. W osłonie umieszczono wyprofilowane poprzeczki uzupełnione stylowymi detalami. Wydrążone poprzeczki zostały pokryte czarnym, błyszczącym lakierem i udekorowane matowym wykończeniem, co dodaje strukturze grilla głębi. Wlot do chłodnicy zawiera również dodatkowe otwory, które dostarczają silnikowi zwiększoną ilość powietrza chłodzącego.

CZYTAJ DALEJ  Nowy Chevrolet Malibu

Osłonę chłodnicy w kształcie nerki otaczają dynamicznie wystylizowane reflektory stworzone w całości w technologii LED. Wewnątrz kloszy znalazły się znajome, sześciokątne elementy świetlne nawiązujące do podwójnych okrągłych lamp BMW – poprzez swój kształt, światła skupiają całą swoją „uwagę” na drodze przed samochodem. Poziome przedłużenie wewnętrznych elementów świetlnych tworzy wizualne połączenie z osłoną chłodnicy, podkreślając tym samym szerokość przedniej części nadwozia.

Z przodu uwagę zwraca również dynamicznie wyprofilowana dolna część zderzaka. Podobnie, jak w innych modelach BMW Coupe, boczne wloty powietrza są większe, niż wewnętrzne elementy, co tworzy doskonały efekt wizualny oraz zapewnia wysoką wydajność chłodzenia jednostki napędowej. W połączeniu z szerokim rozstawem kół auta oraz nisko umieszczonym środkiem ciężkości wloty stanowią wizualną zapowiedź doskonałych osiągów dynamicznych samochodu. Z kolei boczne wloty powietrza kontynuują temat stylizacyjny podjęty w przypadku osłony chłodnicy – ich czarne poziome poprzeczki są częściowo frezowane, jednak zawierają błyszczące krawędzie. Wszystko to tworzy ekscytujący kontrast, będący wynikiem połączenia materiałów wysokiej jakości z charakterystyczną solidnością modeli BMW X. Dopełnieniem całości jest dolny panel ochronny, w którym umieszczono trzy frezowane i chromowane elementy, reprezentujące nowoczesne podejście do kwestii minimalistycznej solidności.

Profil o zadziornym charakterze. Muskularna sylwetka BMW Concept X4 scala w sobie cechy modeli BMW X oraz BMW Coupe. Proporcje konceptu czynią go najbardziej dynamicznym autem w segmencie. BMW Concept X4 emanuje sportowym charakterem nawet wówczas, gdy się nie porusza, a to dzięki zachowaniu typowego stylu BMW, wyrażonego dłuższym rozstawem osi, relatywnie długą maską silnika, krótkimi zwisami oraz przesuniętą ku tyłowi kabiną pasażerską. Powierzchnie nadwozia współgrają ze sobą, tworząc kontrast światła i cienia, który wzmaga poczucie siły i zwinności. Unoszące się linie nadkoli tworzą obraz klina, co dodaje sylwetce BMW Concept X4 agresywności.

Linia dachu w stylu coupe elegancko opada ku tyłowi, wydłużając optycznie nadwozie pojazdu. Poniżej znajduje się powierzchnia szyb przesunięta w kierunku tylnej części nadwozia, gdzie umieszczono charakterystyczne wygięcie tylnej sekcji obwódki zintegrowanego okna bocznego, znane jako „Hofmeister kink”. Wydłużony i wąski pas szklany w dynamiczny sposób łączy szyby pojazdu z jego nadwoziem, tworząc obraz auta o silnej osobowości. Taki układ daje też wrażenie obniżonego środka ciężkości i podkreśla sportowe aspiracje samochodu, potęgowane przez wybrzuszone nadkola.

Dynamiczny obraz bocznej części nadwozia BMW Concept X4  potęgują dwa przetłoczenia, których linie są nową interpretacją typowych dla BMW wytłoczeń profilowych. Wklęsła powierzchnia pod każdym przetłoczeniem dodaje nadkolom ekspresji i sportowej elegancji. Powierzchnia przetłoczeń i ich kontury rozszerzają się w kierunku tylnej części nadwozia, co dodaje tyłowi auta majestatycznego wyglądu. Muskularnie wyprofilowane nadkola łączą się z wklęsłą powierzchnią znajdującą się poniżej tylnego przetłoczenia, wizualizując w ten sposób siłę napędową trafiającą do tylnych kół.  Doskonałym uzupełnieniem wyrafinowanej struktury nadwozia jest lśniący lakier Long Beach Blue, który dodaje głębi ekspresyjnemu językowi stylistycznemu.

CZYTAJ DALEJ  Renault ZOE

Tylne nadkola modelu BMW Concept X4 są duże i niemal kwadratowe, co doskonale wpisuje się w stylistykę aut BMW X. W ten sposób projektanci chcieli zwrócić uwagę na mocno osadzoną na kołach sylwetkę pojazdu oraz duży rozstaw osi, przy jednoczesnym podkreśleniu możliwości inteligentnego napędu na cztery koła xDrive. Elementem wieńczącym całość są dolne osłony nadwozia wykończone czarnym, matowym lakierem.

Dopełnieniem wizerunku auta są 21-calowe dwukolorowe obręcze aluminiowe kół. Ich błyszczące, polerowane ramiona zapewniają wizualną głębię, którą potęgują ciemne, ogniste powierzchnie znajdujące się za felgami.

Nowoczesny wizerunek tylnej części nadwozia. W tylnej części BMW Concept X4 wykorzystano sportowe elementy zbliżone stylistycznie do wizerunku przodu auta, które podkreślają szerokość nadwozia. Linie tylnego pasa oraz wąskie lampy LED umieszczone na krawędziach uwypuklają muskulaturę nadkoli i zwracają uwagę na szeroki rozstaw kół. Poziome linie umieszczone poniżej przedzielają tył pojazdu na dwie sekcje, natomiast pozostałe powierzchnie wizualnie zmniejszają wysokość nadwozia i podkreślają jego szerokość.

Niewielka tylna szyba dodaje pojazdowi silnego charakteru i doskonałej prezencji. Poniżej znajdują się lampy w kształcie litery „L”, które dodatkowo uwypuklają dominującą pozycję, jaką BMW Concept X4 zajmuje na drodze. Pełnowymiarowe wewnętrzne elementy umieszczone w lampach odzwierciedlają z kolei charakterystyczny dla BMW kształt litery „L” w trójwymiarowej formie, tworzącej dużą głębię.

Elementem przyciągającym największą uwagę z tyłu pojazdu jest dolna część zderzaka, która na całej szerokości nadwozia odzwierciedla wizerunek dużych wlotów powietrza w przednim spoilerze. W otworach w tylnym zderzaku znajdują się dwie wyprofilowane końcówki układu wydechowego, a dolną część nadwozia oddzielają od nawierzchni elementy polakierowane w kolorze nadwozia, co uwidacznia dynamiczne proporcje BMW Concept X4.

Najniżej umieszczonym elementem jest tylna osłona podwozia o czarnej, matowej powierzchni, która obniża wizualnie nadwozie samochodu i podkreśla jego surowy charakter, będący znakiem rozpoznawczym modeli BMW X. Podobnie, jak w przypadku przedniej części auta, osłonę ozdabiają trzy frezowane i chromowane elementy.

CZYTAJ DALEJ  Nowe BMW Z4

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *