Mercedes-Benz Citan – nowy miejski van z gwiazdą

Nowy pojazd idealnie trafia w potrzeby sektora usług handlowych i przemysłowych. Kompaktowe nadwozie z obszernym przedziałem bagażowym idzie w parze z cechami charakterystycznymi dla pojazdów Mercedes-Benz – jakością, komfortem obsługi, wydajnością i bezpieczeństwem.


Wyrazisty design, czyli znak rozpoznawczy Mercedes-Benz
Charakterystyczna stylizacja Citana zapowiada powiew świeżości w segmencie małych samochodów dostawczych. Szeroka osłona chłodnicy, dynamicznie nakreślony kształt lamp, maski i zderzaka – żaden element nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z kolejnym modelem spod znaku gwiazdy.

Citan dochowuje standardów Mercedes-Benz i w innych dziedzinach: jakości wykonania, prowadzenia czy ergonomii kabiny. Auto zaprojektowano i przetestowano zgodnie z normami zarezerwowanymi dla większych braci, Sprintera i Vito. Odnosi się to nie tylko do trwałości, ale również do wydajności oraz bezpieczeństwa. Wszystkie wersje zostaną seryjnie wyposażone w układ kontroli stabilności ESP, a gama ekonomicznych silników wysokoprężnych i benzynowych odpowiada szerokim potrzebom w zakresie dynamiki jazdy.

Dopasowana oferta profesjonalnych usług
Indywidualizacja to cecha wrodzona dostawczych aut marki Mercedes-Benz. Citan dostępny będzie jako blaszany furgon, wersja osobowa i odmiana Mixto (osobowo-towarowa) – w kilku wariantach długości i masy. Liczne opcje pozwolą dopasować model do specyficznych zastosowań. Jego nabywcy będą mogli skorzystać z pełnej oferty usług świadczonych przez specjalistów Mercedes-Benz, niedostępnych dotąd w segmencie małych samochodów dostawczych.

Debiut podczas wystawy pojazdów użytkowych we wrześniu br.

Nowy Mercedes-Benz Citan zadebiutuje jesienią 2012 roku. Oficjalna premiera modelu nastąpi podczas międzynarodowej wystawy pojazdów użytkowych w Hanowerze, we wrześniu 2012 roku.

Nowy model zwiększy sprzedaż aut dostawczych
Citan ma szansę istotnie zwiększyć sprzedaż dostawczych pojazdów Mercedes-Benz. Jako przedstawiciel najniższej kategorii wagowej, dołączy do Vario (dopuszczalna masa całkowita od 6 do 8,2 t), Sprintera (od 3 do 5 t) oraz Vito (od 2,77 do 3,2 t).

Z rynkowej niszy w połowie lat 90., segment kombivanów urósł w Europie do około 700 tys. aut rocznie. Mercedes-Benz zamierza osiągnąć w nim udział na poziomie 4-5 proc. O sukcesie Citana przekonany jest Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans:

– Zamierzamy wykorzystać rosnące wymagania w zakresie przewozu drobnych dóbr na terenach zurbanizowanych, oferując nie tylko atrakcyjnie wyceniony pojazd, ale i odpowiedni poziom jakości oraz usług. Typowa dla Mercedesów niezawodność, 24-godzinny serwis przez siedem dni w tygodniu i image marki – wszystkie te czynniki decydują o zakupie nowych samochodów przez klientów komercyjnych.

CZYTAJ DALEJ  Testy Chevroleta Corvette Stingray na torze Nürburgring


Nowe rynki zbytu aut dostawczych Mercedes-Benz
Mercedes-Benz wciąż zwiększa sprzedaż pojazdów użytkowych – kryzysowe lata 2008 i 2009 odeszły już w zapomnienie. W imię hasła „Mercedes-Benz Vans goes global”, użytkowe modele z gwiazdą produkowane są dzisiaj nie tylko w Düsseldorfie (Sprinter) i Ludwigsfelde (Sprinter i Vario) w Niemczech oraz w Vitorii w Hiszpanii (Vito), ale także w USA, Argentynie i Chinach. Silna reprezentacja na rynku rosyjskim została już przypieczętowana partnerstwem z zakładami firmy GAZ w Niżnymi Nowogrodzie, ściśle spełniającymi standardy jakości Mercedes-Benz. W najbliższej przyszłości ruszy tam produkcja Sprintera. Rocznie fabrykę opuszczać będzie około 25 tysięcy egzemplarzy modelu.

W 2010 roku sprzedaż pojazdów użytkowych Mercedes-Benz sięgnęła 224 tysięcy sztuk, a w roku 2011 odnotowano dalsze wzrosty. Ambitne cele zakładają, że w 2013 roku na drogi wyjedzie 325 tysięcy aut. Nowy Citan odegra w ich realizacji kluczową rolę. Już dzisiaj Mercedes-Benz jest zresztą liderem wśród producentów dostawczych aut średniej i dużej wielkości w Europie Wschodniej. Rynkowy udział firmy sięga tu 18 proc. Również wyniki sprzedaży w Polsce wskazują na rosnącą popularność marki.

Nagroda Image Award dla Vito i Sprintera
W badaniu operatorów flot małej, średniej i dużej wielkości pojazdów dostawczych, modele Mercedes-Benz zdobyły pierwszej miejsce w kategorii wizerunku. Podobnie jak w latach 2010 i 2011, tak i w tym auta spod znaku trójramiennej gwiazdy zdobyły nagrodę Image Award, wręczaną co roku przez znany niemiecki magazyn motoryzacyjny „VerkehrsRundschau”.

Utalentowany jak… Vito
Wytrzymałość, niezawodność i oszczędność to tylko trzy spośród licznych zalet Vito. Wszystkie jednostki napędowe modelu spełniają normę emisji spalin Euro 5. Dodatkową redukcję zużycia paliwa umożliwia dostępny opcjonalnie pakiet BlueEFFICIENCY. Wałki wyrównoważające w czterocylindrowych silnikach o mocy 70 kW (95 KM) pod maską Vito 110 CDI oraz 100 kW (136 KM) w przypadku Vito 113 CDI zapewniają wyśmienitą kulturę pracy. Jeszcze wyższy komfort oferują sześciocylindrowe jednostki widlaste. Wariant o mocy 165 kW (224 KM) łączy siłę i moc z niewielkim apetytem, zaś Vito 126 o mocy 190 kW (258 KM) zaprojektowano z myślą o najwyższych oczekiwaniach w dziedzinie dynamiki i wygody.

Gama Vito obejmuje również wersje specjalne. Tam, gdzie liczy się wszechstronność i czynniki ekonomiczne, najlepiej sprawdzi się Vito Crew, przystosowane do przewozu ludzi, bagaży i materiałów. To perfekcyjny wybór, gdy idzie o branże budowlaną czy firmy sprzątające. Vito Shuttle łączy z kolei przestronne wnętrze z komfortowym wyposażeniem i doskonale nadaje się do przewożenia pasażerów – zarówno na krótszych, jak i na dłuższych dystansach.

Układ jezdny Vito zapewnia wygodę i dynamikę prowadzenia dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb. W 2010 roku inżynierowie całkowicie przeprojektowali i na nowo zestroili zawieszenie modelu w celu zapewnienia jeszcze większej stabilności, ładowności i komfortu jazdy. Tylna oś wersji Furgon, Mixto i Crewbus została specjalnie dostosowana do ich specyficznych zastosowań.

Przyjaźnie rozmieszczone instrumenty, wysoki poziom komfortu i jakości – ergonomiczna kabina Vito stwarza doskonałe warunki do pracy. Opcjonalne elementy wyposażenia pozwalają przystosować wnętrze do indywidualnych wymagań. Jednym z nich jest na przykład multifunkcjonalna, czteroramienna kierownica ze wstawkami w kolorze matowego chromu. Wszystkie wersje Vito dostępne są również z szeroką gamą zestawów nagłośnienia.

W 2011 roku Vito zostało wielokrotnie docenione, także na rodzimym rynku. Otrzymało ono Złoty Paragon – Nagrodę Kupców Polskich oraz zostało uznane za Przebój FMCG i Flotowe Top Auto 2011.

CZYTAJ DALEJ  Opel kontynuuje wzrostowy trend sprzedaży w Polsce


Mercedes-Benz Sprinter – klasowy lider

Z dopuszczalną masą całkowitą od 3 do 5 ton, Sprinter plasuje się o klasę wagi wyżej od modelu Vito. Gama nadwozi modelu obejmuje liczne warianty, od furgonu i wersji osobowej począwszy, a na luksusowym kamperze i odmianach do specjalistycznej zabudowy kończąc. Dostępne są trzy wersje rozstawu osi, cztery wersje długości i trzy wersje wysokości nadwozia.

Swój sukces Sprinter zawdzięcza licznym atutom: starannie wykończonej kabinie, wydajnym silnikom i dopracowanemu zawieszeniu. Komfort eksploatacji zwiększa przemyślana koncepcja oświetlenia z opcjonalnymi lampami biksenonowymi i statycznym doświetlaniem zakrętów oraz szerokokątne lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami.

Trzon oferty silników stanowią cztery wersje wysokoprężne, w tym niezrównana jednostka V6. Silniki czterocylindrowe o pojemności 2,15 litra generują moc 70 kW (95 KM), 95 kW (129 KM) lub 120 kW (163 KM). Odmiana sześciocylindrowa osiąga z pojemności 3 litrów moc 140 kW (190 KM) i imponujący moment obrotowy, równy 440 Nm. Wałki wyrównoważające i dwumasowe koło zamachowe we wszystkich jednostkach zapewniają gładką pracę i wysoki komfort jazdy.

Wiosną 2012 roku na rynek trafi Sprinter uzbrojony w 7-stopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC, opcjonalnie łączoną z pakietem BlueEFFICIENCY. Zawiera on elementy pomocne w obniżeniu zużycia paliwa, takie jak funkcja ECO start/stop. Pakiet BlueEFFICIENCY należy do standardowego wyposażenia osobowych wersji Sprintera i występuje jako opcja dla pozostałych modeli, zasilanych silnikami wysokoprężnymi OM651.

Dłuższe przełożenie tylnego mostu pozwala zaoszczędzić do 0,4 l/100 km
Dalszą redukcję zużycia paliwa zapewnia dłuższe przełożenie tylnego mostu AR1 – 3,692:1, dostępne dla wersji 4- i 6-cylindrowych z przekładniami mechanicznymi oraz automatycznymi 7G-TRONIC. Rozwiązanie to szczególnie sprawdza się podczas dalekich podróży z wysokimi prędkościami i dzięki niższej prędkości obrotowej silnika, owocuje dodatkowo obniżeniem poziomu hałasu. W przypadku Sprinterów 213/313 CDI i 216/316 CDI bez pakietu BlueEFFICIENCY zużycie paliwa spada do 7 l/100 km. Modele wyposażone we wspomniany pakiet mogą pochwalić się jeszcze mniejszym apetytem.

Zawieszenie Sprintera pod każdym względem odpowiada jego mocnym silnikom i wymaganiom użytkownikom. Nawet wersje do zabudowy lub z najdłuższym rozstawem osi okazują się zaskakująco zwinne i komfortowe w prowadzeniu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim: rozszerzony system stabilności
Elektroniczny system stabilności (ESP) stał się częścią standardowego wyposażenia wszystkich Sprinterów już w 2006 roku. Funkcja Load Adaptive Control uwzględnia dodatkowo masę ładunku i położenie środka ciężkości pojazdu i automatycznie dostosowuje się do indywidualnych warunków. System ESP monitoruje również niepożądane ruchy przyczepy i pomaga kierowcy ustabilizować zespół pojazdów. W grudniu 2011 roku do seryjnego wyposażenia Sprintera z zakresu bezpieczeństwa dołączyły dwie istotne funkcje:

Funkcja Brake Disc Wipe skraca czas reakcji hamulców podczas jazdy po mokrej nawierzchni. W regularnych odstępach czasu, w układzie hamulcowym generowane wtedy jest niewielkie ciśnienie. Uruchomienie hamulców powoduje usunięcie filmu wodnego z tarcz hamulcowych. Dzięki temu w przypadku nagłego hamowania kierowca od razu dysponuje pełną skutecznością hamulców.

Electronic Brake Prefill zapewnia z kolei szybszą reakcję układu hamulcowego i pozwala uniknąć lub zminimalizować skutki wypadku. Jeśli kierowca nagle i szybko zwolni pedał gazu, klocki hamulcowe zostaną automatycznie zbliżone do tarcz, by w sytuacji awaryjnego hamowania zaoszczędzić cenne milisekundy i błyskawicznie rozpocząć wytracanie prędkości.

Zalety Sprintera potwierdziło także gremium ekspertów z DEKRA. Przyznali oni Sprinterowi tytuł najbardziej niezawodnego samochodu. Auto docenił także magazyn Fleet nadając mu tytuł „Fleet Leader 2011”.

CZYTAJ DALEJ  BMW Concept Active Tourer

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *