Podwyższona sprawność, której towarzyszy lepsza dynamika samochodu BMW ActiveHybrid 3, to wynik połączenia cenionego i nagradzanego silnika spalinowego z innowacyjnym napędem elektrycznym.
Technologia BMW TwinPower Turbo stała się częścią hybrydowego układu napędowego wraz z 8-biegową przekładnią automatyczną oraz inteligentnym systemem zarządzania energią.
Całkowicie elektryczny napęd umożliwia osiągnięcie prędkości do 75 km/h i zasięgu do 4 kilometrów.
Moc maksymalna systemu wynosi 250 kW/340 KM.
Niezwykle korzystna relacja między osiągami, a zużyciem paliwa: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 5,3 sekundy. Zużycie paliwa 5,9 l/100 km i emisja 139 g CO2 na kilometr w europejskim cyklu pomiarowym.
Najnowsza generacja technologii BMW ActiveHybrid: rzędowy sześciocylindrowy silnik spalinowy, silnik elektryczny, akumulatory litowo-jonowe.
Sześciocylindrowy rzędowy silnik o mocy 225 kW/306 KM z technologią BMW TwinPower Turbo montowany w BMW ActiveHybrid 3, to ta sama jednostka, która zasłynęła ze swojej świetnej charakterystyki w całym zakresie prędkości obrotowych, dużej mocy i wysokiej sprawności. W wersji hybrydowej samochód posiada również silnik elektryczny o mocy 40 kW/55 KM korzystający z energii gromadzonej w wysokonapięciowych akumulatorach litowo-jonowych umieszczonych pod przestrzenią bagażową.
Moc obu silników trafia na tylną oś poprzez ośmiobiegową automatyczną przekładnię. Oprócz możliwości stwarzanych przez w pełni hybrydową konstrukcję, dzięki którym samochód może poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym przejeżdżając centra miast, czy wytracając prędkość w czasie jazdy wybiegiem – bez emitowania spalin. BMW ActiveHybrid 3 ma do zaoferowania prawdziwie sportowe osiągi i kilkunastoprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu do BMW 335i/335iA.
Wyjątkowa efektywność w trybie ECO PRO przy spokojnej jeździe, dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią.
By w pełni skorzystać z potencjału technologii BMW ActiveHybrid, zastosowano inteligentny system zarządzania energią w układach elektronicznych dużej mocy, wraz z całą paletą innowacyjnych rozwiązań gwarantujących wysoką sprawność napędu.
Ładowanie wysoko wydajnych akumulatorów ma miejsce przede wszystkim w czasie toczenia się samochodu oraz hamowania, kiedy silnik elektryczny pracuje jako generator ładujący wysokonapięciowe akumulatory. Z kolei przy przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy. Dodatkowa moc silnika elektrycznego w połączeniu z możliwościami silnika spalinowego oznacza, że sportowe wrażenia za kierownicą sedana BMW mogą być jeszcze bardziej ekstremalne.
Co więcej, w czasie jazdy wybiegiem z prędkością do 160 km/h w trybie ECO PRO, silnik spalinowy może być wyłączony i odłączony od kół, co pozwala na komfortową jazdę i optymalne wykorzystanie energii kinetycznej samochodu. Celem uniknięcia pracy silnika na biegu jałowym na skrzyżowaniach i w korkach, BMW ActiveHybrid 3 został wyposażony w funkcję start-stop korzystającą z możliwości hybrydowego napędu. Ponadto potencjał systemów elektronicznych wykorzystano stwarzając możliwość używania przez nie danych z systemu nawigacyjnego Professional (opcjonalnego wyposażenia BMW ActiveHybrid 3). Pozwala to z wyprzedzeniem analizować sytuację na drodze i tak sterować systemami samochodu, by w przewidywanej sytuacji uzyskać maksymalną efektywność wykorzystania energii. Rezultaty będą oczywiście zależały od dokładności danych, jakie będzie w stanie dostarczyć system nawigacyjny.
Wygląd: sportowa elegancja z indywidualnymi akcentami.
BMW ActiveHybrid 3 zapożyczył swój sportowy i elegancki wygląd od sedana BMW 3, wzbogacając go o indywidualne, charakterystyczne akcenty, podkreślające innowacyjność układu napędowego. Znaczek “ActiveHybrid 3” na słupkach C oraz końcówki wydechu pokryte matowym chromem pozwalają łatwo odróżnić ten samochód od wszystkich innych wersji BMW 3. Inne elementy charakterystyczne dla ActiveHybrid 3, to seryjnie montowane ramki okien z satynowym połyskiem oraz akcenty wchodzące w skład pakietu BMW Individual High-gloss Shadow.
Opcjonalnym wyposażeniem samochodu są wykonane z lekkiego stopu 18-calowe obręcze kół Streamline, które oprócz szczególnego wyglądu oferują wyjątkowo dobre własności aerodynamiczne.
BMW ActiveHybrid 3 otrzymał również nakładki progów z oznaczeniem “ActiveHybrid 3”, takie oznaczenie umieszczono też na aluminiowej ramce mieszka dźwigni zmiany biegów oraz na osłonie silnika. ActiveHybrid 3 będzie można otrzymać z pakietami Sport, Modern lub Luxury, a także M Sport.
Wysoki standard wyposażenia, bogata oferta opcjonalna.
Oferta kolorów wnętrza, wariantów tapicerki i elementów dodatkowych odpowiada swoim zakresem temu, co można otrzymać w innych wersjach BMW 3 Sedan.
Dodatkiem do komfortowego wyposażenia wnętrza jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z funkcją chłodzenia na postoju.
W BMW ActiveHybrid 3 dostępny będzie również pełny zakres usług mobilnych BMW ConnectedDrive wspomagających kierowcę, a także niemal wszystkie dodatki z palety wyposażenia opcjonalnego, jakie są oferowane nabywcom samochodów BMW 3 Sedan z konwencjonalnym napędem.
Produkcja w zakładach BMW w Monachium
BMW ActiveHybrid 3 będzie produkowany w zakładach BMW w Monachium, tak jak i wszystkie inne wersje samochodu BMW 3.
Włączenie w proces produkcyjny technologii BMW ActiveHybrid było możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu zalet ultranowoczesnych zautomatyzowanych procesów produkcyjnych, w połączeniu z wiedzą i umiejętnościami starannie przeszkolonej załogi.
Układ napędowy: technologia BMW ActiveHybrid nowej generacji.
Specjalnie na potrzeby nowego modelu opracowano następujące komponenty hybrydowego układu napędowego: synchroniczny silnik elektryczny o mocy 40 kW/55 KM, układy elektroniczne dużej mocy oraz pakiet akumulatorów litowo-jonowych.
Wielokrotnie nagradzany sześciocylindrowy rzędowy silnik spalinowy stał się obecnie częścią technologii BMW ActiveHybrid.
Silnik elektryczny oraz ośmiobiegową przekładnię automatyczną umieszczono we wspólnej obudowie.
Wraz z kolejnym modelem przeznaczonym do produkcji, BMW osiągnęło kolejne stadium rozwoju swojej technologii ActiveHybrid, w której silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym, co pozwala na jednoczesną poprawę sprawności wykorzystania energii i dalsze zwiększenie radości jazdy, będącej nieodłączną cechą samochodów marki BMW.
W BMW ActiveHybrid 3, rzędowy sześciocylindrowy silnik z technologią BMW TwinPower Turbo został sprzęgnięty z silnikiem elektrycznym i ośmiobiegową przekładnią automatyczną, co pozwala na dostarczanie na tylne koła łącznej mocy wynoszącej 250 kW/340 KM.
Synchroniczny silnik elektryczny zastosowany w BMW ActiveHybrid 3 zasilany jest energią gromadzoną w akumulatorach litowo-jonowych umieszczonych pod powierzchnią bagażnika między nadkolami tylnych kół.
Najnowsza generacja technologii BMW ActiveHybrid dysponuje również najnowszą wersją bardzo precyzyjnych systemów kontroli i sterowania, dzięki czemu może wyjątkowo efektywnie wykorzystywać energię dostępną w hybrydowym układzie napędowym.
Wszystkie elementy układu napędowego i elektronicznych systemów sterująco–kontrolnych związane z układem hybrydowym zostały opracowane specjalnie do zastosowania w samochodzie BMW ActiveHybrid 3. Rezultatem tego jest znakomita integracja wszystkich elementów, co przekonująco uwidacznia się w czasie jazdy samochodem wyposażonym w technologię BMW ActiveHybrid. Dla porządku warto wspomnieć, że wszystkie te elementy zaprojektowano tak, by wystarczyły na całe życie samochodu.
Moc i sprawność: wielokrotnie nagradzany sześciocylindrowy rzędowy silnik BMW TwinPower Turbo w samochodzie BMW ActiveHybrid 3
BMW ActiveHybrid 3 jest drugim hybrydowym modelem BMW – po BMW ActiveHybrid 5 – który wyposażono w sześciocylindrowy silnik rzędowy. Ten benzynowy silnik, spotykany także pod maską BMW 335i, osiąga moc maksymalną 225 kW/306 KM przy 5800 obr/min, a jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm występuje w przedziale prędkości obrotowych 1200 – 5000 obr/min. Silnik jest bardzo sprawny energetycznie, a przy takiej charakterystyce nie dziwi fakt, że słynie z wyjątkowej radości, jaką zapewnia kierowcom samochodów, w których jest montowany.
Silnik ten już dwukrotnie z rzędu zwyciężał w międzynarodowym konkursie “Engine of the Year”. Sześciocylindrowa jednostka BMW TwinPower Turbo korzysta z turbosprężarki typu twin-scroll, systemu precyzyjnego bezpośredniego wtrysku paliwa i systemu bezstopniowej regulacji faz rozrządu VALVETRONIC. Zastrzyk takich technologii pozwolił poprawić odpowiedź silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia oraz zdolność do pracy na wysokich obrotach, podniesiono również doskonałość konstrukcji i sprawność energetyczną. Zastosowanie bloku silnika wykonanego ze stopu aluminium pozwoliło na zoptymalizowanie masy silnika.
Silnik elektryczny: moc na zawołanie, zwarta budowa.
Synchroniczny silnik elektryczny BMW ActiveHybrid 3 dysponuje mocą maksymalną 40 kW/55 KM. Jego zadaniem jest zapewnienie całkowicie elektrycznego napędu samochodu w czasie jazdy miejskiej oraz poprawa osiągów poprzez dostarczanie dodatkowej mocy przy przyspieszaniu. W obu przypadkach moc dostępna jest natychmiast, przy pomijalnie małym czasie reakcji. W sposób typowy dla silnika elektrycznego, maksymalny moment obrotowy wynoszący 210 Nm pojawia się już przy rozruchu tego silnika.
Zwarta budowa silnika elektrycznego pozwoliła na umieszczenie go we wspólnej obudowie ze 8-biegową przekładnią automatyczną, z którą od strony przeniesienia napędu silnik połączony jest sprzęgłem. Temperatura pracy silnika elektrycznego regulowana jest przez układ chłodzenia silnika spalinowego. Wysoka sprawność przekładni oraz jej niewielka masa przyczyniają się wysokiej sprawności całego układu napędowego.
Przekładnia dysponująca 8 przełożeniami łączy duży zakres przełożeń pomiędzy najniższym i najwyższym biegiem z niewielką różnicą przełożeń pomiędzy sąsiednimi biegami. Pozwala to na wykorzystanie najwyższego biegu szybkiej, ale oszczędnej, spokojnej jazdy. Z kolei natychmiastowe reakcje na potrzebę redukcji biegu oraz wyjątkowo krótkie czasy zmiany przełożeń będą bardzo przydatne przy typowo sportowym stylu jazdy. W każdych warunkach drogowych i przy każdym stylu jazdy rozbudowane układy elektroniczne sterujące wyborem przełożenia gwarantują zmianę biegów wtedy, gdy jest ona potrzebna. Opcjonalnie BMW ActiveHybrid 3 może być wyposażony w jeszcze szybciej zmieniającą biegi automatyczną przekładnię sportową, której dynamiczny charakter uwypukla specjalnie dobrana dźwignia wyboru przełożenia oraz łopatki zmiany biegów umieszczone za kierownicą.
Litowo-jonowe wysokonapięciowe akumulatory umieszczone pod przestrzenią bagażową.
Silnik elektryczny zasilany jest przez wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe, które także opracowano specjalnie dla BMW ActiveHybrid 3. Pakiet akumulatorów opakowano w wysokowytrzymała obudowę i umieszczono pod powierzchnią bagażnika między nadkolami kół. Zapewnia to akumulatorom świetną ochronę, a samochodowi wzorowe rozłożenie mas na obie osie. Układ chłodzenia akumulatorów został włączony w obieg układu klimatyzacji. Pakiet akumulatorów składa się z 96 ogniw, których efektywna pojemność wynosi 675 Wh.
Oprócz konwencjonalnego układu elektrycznego pracującego pod napięciem 14 V, BMW ActiveHybrid 3 posiada układ pracujący przy wysokim (jak na samochód) napięciu 317 V. Oba układy elektryczne połączone są poprzez przetwornicę napięcia, zapewniając maksimum mocy elektrycznej w różnych możliwych sytuacjach, podwyższając w ten sposób osiągi samochodu i komfort jego użytkowania. Elektryczny silnik trakcyjny oraz sprężarka klimatyzatora zasilane są wyłącznie z akumulatorów litowo-jonowych poprzez układ wysokiego napięcia. Pozwala to na utrzymywanie komfortowej temperatury we wnętrzu także wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje, na przykład na postoju, w czasie jazdy w trybie elektrycznym, czy w czasie jazdy wybiegiem.
Wyjątkowa jazda: innowacje łączące maksimum osiągów z maksimum sprawności.
Całkowicie elektryczny tryb jazdy dostępny do prędkości 75 km/h. Tryb jazdy wybiegiem z wyłączonym silnikiem spalinowym może być aktywowany do prędkości 160 km/h.
Funkcja start-stop w wersji hybrydowej, przy klimatyzacji działającej na postoju, pozwala obniżyć zużycie paliwa, bez kompromisów w zakresie komfortu termicznego w kabinie.
Integracja elektroniki sterującej pracą układu hybrydowego z systemem nawigacyjnym umożliwia unikalne, aktywne zarządzanie energią.
W hybrydowym BMW 3, technologia BMW ActiveHybrid pozwoliła na jednoczesne odczuwalne zwiększenie przyjemności jazdy samochodem oraz istotne ograniczenie zużycia paliwa i spadek emisji spalin. Precyzyjne jednoczesne sterowanie mocą silnika spalinowego i silnika elektrycznego czyni z jazdy samochodem hybrydowym zapierającą dech przyjemność. BMW ActiveHybrid 3 jest pełną hybrydą, co oznacza możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, przy zerowej emisji spalin w jeździe miejskiej. Ten sam samochód jest w stanie dostarczyć prawdziwie sportowych wrażeń, mimo tego oszczędzając kilkanaście procent paliwa w porównaniu do BMW 335i oraz 335iA. Stworzona specjalnie na potrzeby tego modelu odmiana technologii BMW ActiveHybrid obniża zużycie paliwa do 5,9 l/100km, a emisję CO2 do 139 g/km (w cyklu pomiarowym obowiązującym w EU).
Chcąc wykorzystać do maksimum potencjał technologii ActiveHybrid wbudowanej w BMW ActiveHybrid 3, wyposażono ją w cały szereg innowacyjnych, inteligentnych funkcji zarządzania energią, starając się zapewnić samochodowi maksymalną możliwą sprawność w każdych warunkach. Oprócz hybrydowej funkcji start-stop, trybu jazdy ECO PRO oraz trybu jazdy wybiegiem (działającego do prędkości 160 km/h), wprowadzono także unikalny aktywny system sterowania pracą układu napędowego. Wszystkie te rozwiązania gwarantują, że w każdej sytuacji energia zawarta w paliwie będzie wykorzystana w najefektywniejszy możliwy sposób.
Możliwości pełnej hybrydy, to jazda z zerową emisją spalin oraz poprawa dynamiki samochodu.
Do prędkości 75 km/h BMW ActiveHybrid 3 może poruszać się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, nie emitując spalin, na przykład w czasie jazdy przez miasto lub jazdy wybiegiem. Całkowicie naładowane wysokonapięciowe litowo-jonowe akumulatory trakcyjne umożliwiają przejechanie w trybie elektrycznym do 4 kilometrów ze średnią prędkością 35 km/h.
Silnik spalinowy może zostać uruchomiony, jeśli kierowca zażąda większej mocy, a jego uruchomienie nastąpi automatycznie. Silnik elektryczny może też służyć wsparciem przy przyspieszaniu. Moc maksymalna obu połączonych silników wynosi 250 kW/340 KM, a ich maksymalny łączny moment obrotowy to 450 Nm. Przy napędzie pochodzącym z obu silników BMW ActiveHybrid 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy. Maksymalną prędkość samochodu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Funkcje napędu hybrydowego: auto start-stop oraz jazda wybiegiem.
Funkcja auto start-stop opracowana specjalnie dla samochodu hybrydowego zapewnia komfort we wnętrzu nawet, gdy samochód na dłużej utknie w ulicznym korku, a to dzięki zasilaniu sprężarki i całego układu automatycznej klimatyzacji wraz z elektrycznymi systemami pokładowymi z akumulatorów litowo-jonowych. Po zwolnieniu nacisku na pedał hamulca samochód rozpocznie jazdę w trybie elektrycznym, bądź w trybie spalinowym, w zależności od aktualnego stanu naładowania wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych oraz zapotrzebowania na moc wynikającego z położenia pedału przyspieszenia.
Tryb jazdy ECO PRO, który można aktywować włącznikiem Driving Experience Control pomoże kierowcy BMW ActiveHybrid 3 w uzyskaniu szczególnie niskiego zużycia paliwa, co przejawi się między innymi w częstszym korzystaniu z całkowicie elektrycznego napędu. Tryb ECO PRO wprowadza zmiany w charakterystykach układu napędowego, w tym przekładni automatycznej, a funkcje i elementy wyposażenia samochodu zasilane energią elektryczną działają tak, by optymalnie wykorzystywać dostępną energię.
Kolejnym rozwiązaniem opracowanym dla potrzeb BMW ActiveHybrid 3 jest tryb jazdy wybiegiem, w którym wyłączenie silnika spalinowego pozwala obniżyć zużycie paliwa – podobnie jak wyłączenie silnika na postoju, lub jazda przez miasto w trybie elektrycznym. Tryb wybiegu pozwala na wyłączenie silnika spalinowego i odłączenie go od półosi napędowych. Od tego momentu BMW ActiveHybrid 3 porusza się wybiegiem bezszelestnie, nie emitując spalin. Nie występuje także hamowanie silnikiem. Dalsze podwyższenie sprawności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.
W trybie jazdy ECO PRO tryb jazdy wybiegiem jest możliwy do prędkości 160 km/h, natomiast w trybie jazdy Comfort wyłączenie silnika może nastąpić w zakresie prędkości 60 do 80 km/h, gdy pedał hamulca zostanie lekko wciśnięty. W trybach jazdy Sport oraz Sport+ opisana funkcja jazdy wybiegiem nie jest realizowana.
Nawet w czasie jazdy wybiegiem wszystkie funkcje komfortowe są w pełni realizowane przez samochód. Gdy stoi on z wyłączonym silnikiem, a także w czasie jazdy w trybie elektrycznym, klimatyzator zasilany z akumulatorów bez przeszkód może utrzymywać zadane warunki klimatyczne we wnętrzu samochodu. Klimatyzator pracujący na postoju, to także możliwość schłodzenia wnętrza jeszcze przed zajęciem miejsca w samochodzie.
Inteligentne zarządzanie energią z aktywną analizą warunków drogowych.
W BMW ActiveHybrid 3, zaawansowana elektronika wysokiej mocy została wprowadzona na kolejny poziom zaawansowania. Oprócz koordynowania pracy silnika spalinowego i elektrycznego z precyzyjnym uwzględnieniem aktualnych warunków jazdy, systemy mogą aktywnie analizować i z wyprzedzeniem dostosowywać się do sytuacji, jaka zaistnieje w najbliższej przyszłości, co pozwala gospodarować dostępnymi zasobami energii w sposób jeszcze bardziej efektywny. Takie rezultaty osiągnięto przesyłając dane z dostępnego w opcjach wyposażenia systemu nawigacyjnego Professional do systemów elektronicznych sterujących pracą hybrydowego układu napędowego. Kiedy system nawigacyjny zostanie włączony i rozpocznie podpowiadanie trasy do wskazanego celu, układy elektroniczne otrzymają dostęp do danych, jakimi dysponuje system nawigacyjny. Analiza tych danych pozwoli przewidzieć zmiany sytuacji drogowej lub zmianę stylu jazdy która w związku z tym nastąpi. W oparciu o wyniki takiej analizy, której dokładność zależy od ilości i precyzji informacji dostępnych systemowi nawigacyjnemu, układy elektroniczne zawiadujące hybrydowym układem napędowym mogą z wyprzedzeniem przygotować samochód na zmianę warunków drogowych w sposób zapewniający najefektywniejsze wykorzystanie energii w przeanalizowanym przedziale czasowym.
Czynniki, które mogą zmienić strategię systemów nadzorujących układ napędowy, to między innymi topografia trasy oraz obowiązujące na niej ograniczenia prędkości. Przykładowo, jeśli system „wie”, że samochód będzie zjeżdżał z długiego wzniesienia, to całą dostępną w akumulatorach energię elektryczną zainwestuje we wspomaganie silnika spalinowego, by ponownie naładować akumulatory na zjeździe, nie tracąc przy tym nawet kropli paliwa.
Na długich zjazdach silnik elektryczny może pracować jako generator prądu ładującego akumulatory wysokonapięciowe w taki sposób, by utrzymywać stałą prędkość samochodu. Strategia działania systemów nadzorujących obejmuje także wykorzystanie całej dostępnej energii elektrycznej tuż przed dojechaniem do celu podróży, poprzez pokonanie „ostatniego okrążenia” na zasilaniu elektrycznym.
Status działania podzespołów systemu napędowego pokazany jest w sposób łatwy do intuicyjnego odczytu na zaprojektowanym specjalnie dla tego modelu wyświetlaczu w zespole wskaźników BMW ActiveHybrid 3. Oprócz przepływu energii oraz ilości odzyskiwanej energii, w zestawie wskaźników obok obrotomierza umieszczono także wskaźnik pokazujący efekt wspomagania silnika spalinowego przez silnik elektryczny w czasie przyspieszania.
Opracowane dla nowego modelu menu systemu iDrive pozwala na uzyskanie wielu innych informacji – na przykład o stanie naładowania wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, czy o udziale silnika spalinowego i silnika elektrycznego w napędzaniu samochodu w czasie odbytej podróży. Historia zużycia paliwa może być wyświetlona nie tylko obejmując wartości z ostatnich 15 minut, ale także ze wskazaniem, w których momentach wykorzystywany był silnik elektryczny samochodu BMW ActiveHybrid.
Wciąż typowy BMW 3: najwyższy poziom dynamiki jazdy I komfortu.
Specyfikacje podwozia BMW ActiveHybrid 3 obejmują zawieszenie przednie z dwoma drążkami prowadzącymi oraz kolumną amortyzatora i sprężyny, pięciodrążkowe zawieszenie tylne, a także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, wraz z systemem Servotronic znanym już z samochodów BMW 3 Sedan.
Jako wyposażenie opcjonalne można otrzymać zawieszenie adaptacyjne. System dynamicznej kontroli stabilności (DSC), który stabilizuje tor jazdy odpowiednio kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym oraz w razie potrzeby redukując moc silnika, zawiera w sobie funkcje i systemy takie jak dynamiczna kontrola trakcji (DTYC), system zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), kontrola stabilności hamowania na zakrętach (CBC), dynamiczna kontrola hamowania (DBC) wspomaganie hamowania awaryjnego, kompensacja utraty siły hamowania (Fading Compensation), funkcja osuszania hamulców, a także asystent ruszania na wzniesieniu.
Oprócz trybu jazdy ECO PRO, przełącznik Driving Experience Control będący elementem wyposażenia standardowego samochodu, pozwala na wybranie trybów jazdy SPORT+, SPORT oraz COMFORT.
Różne tryby jazdy pozwalają kierowcy łatwo zmieniać charakterystyki pracy podzespołów odpowiedzialnych za przyspieszanie, w tym charakterystykę silnika spalinowego, a także charakterystykę układu wspomagania kierownicy, parametry pracy systemu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) oraz charakterystyki zmiany biegów przekładni automatycznej. Jeżeli samochód wyposażono w system Adaptive Drive, zmianie ulegną również charakterystyki tłumienia amortyzatorów.
Projekt: dowód niezwykłej sprawności.
Model hybrydowy oparto na BMW 3 Sedan, który jest wzorem łączenia w wyglądzie nadwozia elegancji ze sportowym zacięciem.
Zwracające uwagę detale: oznaczenia na słupkach C, na nakładkach progów drzwiowych, specjalne końcówki wydechu, 18-calowe aluminiowe obręcze kół Streamline jako wyposażenie opcjonalne.
Dynamiczne linie i precyzyjnie ukształtowane powierzchnie nadają nadwoziu BMW 3 Sedan niepowtarzalnego wyrazu. Oznacza to, że BMW ActiveHybrid 3 swoją stylową elegancją i sportową duszą zwróci na siebie uwagę od pierwszego spojrzenia.
Będąc modelem hybrydowym, BMW ActiveHybrid 3 wyróżnia się spośród rodzeństwa subtelnymi dodatkami stylistycznymi, które wskazują, że jego szczególną cechą jest pionierska technologia układu napędowego.
Oznaczenie wersji modelowej na słupkach C i na pokrywie bagażnika.
Z profilu, lekko klinowy kształt podkreśla sportowy, dynamiczny charakter samochodu. Jego sylwetka promieniuje wyważonym sensem równowagi, odzwierciedlając równomierne rozłożenie masy pomiędzy osie.
Wyraźnie zaznaczone tylne nadkola przypominają, na którą oś dostarczany jest napęd. Wysoka-jakość detali, takich jak starannie rozłożone linie nadwozia przy podstawie krzywizny Hofmeistera na słupku C, czy klamki drzwi wydobywające się z ostro poprowadzonej linii charakterystycznej boku nadwozia uwydatniają przynależność samochodu do segmentu premium. Nowoczesny wygląd ActiveHybrid 3 jest podkreślony przez standardowe matowe obramowania linii okien oraz akcenty graficzne pakietu BMW Individual High-gloss Shadow. Wersję hybrydową samochodu można też zidentyfikować po oznaczeniu “ActiveHybrid 3” umieszczonym na słupkach C.
Mocno nakreślona tylna część nadwozia z dominującymi liniami poziomymi, podkreśla sportowy charakter samochodu, podczas gdy światła tylne LED w kształcie litery L sprawiają, że samochód jest natychmiast rozpoznawalny w nocy. Charakterystyczne detale hybrydowego modelu obejmują dodatkowe oznaczenie „ActiveHybrid 3″ litery na pokrywie bagażnika i szeroko rozstawione matowe chromowane końcówki wydechu, które wkomponowano w tylny zderzak. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne wyłącznie w tym modelu proponowane są 18-calowe obręcze kół Streamline wykonane z lekkiego stopu i zoptymalizowane również pod kątem własności aerodynamicznych.
ActiveHybrid 3 będzie można otrzymać z pakietami Sport, Modern lub Luxury, a także M Sport.
Subtelne różnice we wnętrzu.
Wraz ze swoim rodzeństwem BMW serii 3, wnętrze BMW ActiveHybrid 3 wyróżnia się kokpitem zorientowanym na kierowcę i wyjątkowo dużą ilością miejsca dla pasażerów. Projektanci nie oparli się jednak pokusie dodania hybrydowej wersji samochodu kilku szczególnych detali, jak oznaczenie „ActiveHybrid 3” na nakładkach progów drzwi oraz na ramce mieszka dźwigni sterowania przekładnią automatyczną.
Hybrydowy BMW 3 otrzymał również własną, wyróżniającą go osłonę silnika widoczną natychmiast po otwarciu maski.
W sąsiedztwie obrotomierza umieszczono wskaźnik obrazujący udział silnika elektrycznego we wspomaganiu jednostki spalinowej, a na wyświetlaczu pokazano przepływy energii i jej odzysk, co wymagało użycia w zestawie wskaźników BMW ActiveHybrid standardowo wyświetlacza o przekątnej 6,5 cala, by przekazywane informacje były łatwe do błyskawicznego odczytu.
Oprócz dostępnego w wyposażeniu opcjonalnym systemu nawigacyjnego Professional, również wiele innych funkcji samochodu i jego systemów informacyjno – rozrywkowych może być obsługiwanych za pomocą systemu iDrive, którego wyświetlacz harmonijnie wkomponowano w zestaw wskaźników na desce rozdzielczej.
Nadwozie i bezpieczeństwo: inteligentne systemy, perfekcyjna integracja.
Wysoka wytrzymałość nadwozia, przy jednoczesnej optymalizacji jego masy.
Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa elementów hybrydowego układu napędowego.
Duża przestrzeń ładunkowa dzięki kompaktowej zabudowie wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych.
Struktura nadwozia BMW ActiveHybrid 3 spełnia najwyższe standardy w zakresie wytrzymałości i lekkości konstrukcji. Używając właściwych materiałów we właściwych miejscach uzyskano nie tylko świetną strukturę służącą bezpieczeństwu biernemu, ale także obniżono jej masę, poprawiając w ten sposób efektywność wykorzystania energii oraz podwyższając osiągi samochodu. Elementy służące bezpieczeństwu są starannie zsynchronizowane w ramach wszechstronnego systemu bezpieczeństwa opracowanego specjalnie na potrzeby BMW 3 Sedan, dzięki czemu ogólny poziom bezpieczeństwa jest w tym samochodzie nieprzeciętnie wysoki.
Oprócz ochrony zapewnianej kierowcy i pasażerom, zadbano także o bezpieczeństwo pieszych, kreśląc odpowiednio kontury przedniej partii nadwozia i stosując tak zwaną aktywną maskę silnika.
BMW ActiveHybrid 3 posiada wyjątkowo sztywną kabinę pasażerską. Starannie przemyślane wykorzystanie wysokowytrzymałej stali o wielofazowej strukturze i tłoczonych na gorąco blach ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości pozwoliło uzyskać maksymalną sztywność kabiny pasażerskiej w połączeniu z jej stosunkowo małą masą.
Bezpieczeństwo w każdej sytuacji.
W trakcie zderzenia wysoko wytrzymała struktura nadwozia przenosząca obciążenia oraz rozbudowane strefy kontrolowanego zgniotu pozwalają uchronić przedział pasażerski oraz krytyczne elementy układu hybrydowego przed działaniem największych sił i opóźnień. Standardowe elementy systemów bezpieczeństwa BMW ActiveHybrid 3, to między innymi przednie i boczne poduszki gazowe, kurtyny boczne dla obu rzędów siedzeń, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach, a dla kierowcy i przedniego pasażera ograniczniki napięcia pasów, napinacze pasów oraz aktywne zagłówki. Na tylnej kanapie przewidziano mocowania fotelików dziecięcych według standardu ISOFIX.
Opcjonalnie dostępna jest funkcja aktywnej ochrony pasażerów, która pozwala ograniczyć ryzyko odniesienia obrażeń w czasie wypadku. Jeśli zostanie wykryte ryzyko wystąpienia kolizji, system sterowany przez centralne układy elektroniczne rozpocznie automatyczne zamykanie okien bocznych i okna dachowego (jeśli samochód jest w nie wyposażony). W tym samym czasie zostają napięte przednie pasy bezpieczeństwa.
Odpowiednimi zabezpieczeniami objęto również komponenty hybrydowego układu napędowego. Wszystkie elementy obwodów elektrycznych wysokiego napięcia są bardzo solidnie izolowane i są wyposażone w specjalnie zaprojektowane złączki. Zabezpieczenia chroniące wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe oraz elektronikę wysokiej mocy są zintegrowane z całym najwyższej klasy kompletnym systemem bezpieczeństwa czynnego i biernego, w jaki wyposażono wszystkie wersje modelowe BMW 3.
Funkcjonalność pozostaje niemal nietknięta.
Ponieważ pakiet wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych umieszczono pod przestrzenią bagażową, jej objętość (390 litrów) w BMW ActiveHybrid 3 jest o 90 litrów mniejsza, niż w innych wersjach samochodu BMW 3 Sedan. Akumulatory umieszczono w specjalnej kapsule i zamontowano bezpiecznie pomiędzy nadkolami tylnych kół, co zapewnia im najlepszą możliwą ochronę w razie zderzenia.
Takie umiejscowienie akumulatorów pozwoliło uzyskać całkowicie płaską podłogę bagażnika i nie naruszyło funkcjonalności dostępnego opcjonalnie, dzielonego i kładzionego w proporcji 40:20:40 oparcia tylnej kanapy. Wysokonapięciowe akumulatory znajdujące się blisko tylnej osi sprzyjają zrównoważonemu rozkładowi mas w BMW ActiveHybrid 3.
Optymalizacja masy dzięki przemyślanemu doborowi materiałów konstrukcyjnych.
Inteligentne redukowanie masy samochodu, to kolejna dziedzina, w której BMW ActiveHybrid 3 ustanawia nowe standardy w swojej klasie. Komponenty układu hybrydowego powodują przyrost masy jedynie o 135 kilogramów w porównaniu do BMW 335i. Model hybrydowy jest także beneficjentem inteligentnego wykorzystania i łączenia różnorodnych materiałów konstrukcyjnych dokonanego na etapie konstruowania samochodu BMW 3.
Wyposażenie i BMW ConnectedDrive: duży wybór inteligentnie łączonych opcji.
Wysokiej jakości wyposażenie standardowe, z dwustrefową automatyczną klimatyzacją działającą także przy wyłączonym silniku oraz opcjonalnym systemem nawigacyjnym Professional.
Liczne, ekskluzywne systemy wspomagania kierowcy I usługi mobilne: wyświetlacz przezierny, asystent parkowania, funkcje biurowe, Internet, informacja o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, liczne aplikacje.
BMW ActiveHybrid 3 łączy pionierskie technologie zastosowane w układzie napędowym ze starannie opracowanymi rozwiązaniami zwiększającymi komfort podróży samochodami nowej serii BMW 3.
Model hybrydowy oferowany jest ze szczególnie bogatym wyposażeniem standardowym przeznaczonym specjalnie dla tej wersji samochodu, a jednocześnie niemal wszystkie elementy wyposażenia opcjonalnego “normalnego” BMW 3 Sedan dostępne są również w wersji hybrydowej, umożliwiając właścicielowi dostosowanie samochodu do osobistych potrzeb i upodobań.
Ilość dostępnych systemów wspomagających kierowcę oraz różnorodność oferowanych usług mobilnych wchodzących w skład systemu BMW ConnectedDrive wciąż robi spore wrażenie. Rozwiązania oparte o ideę inteligentnego zintegrowania kierowcy, samochodu i reszty świata pozwalają w rezultacie uzyskać optimum wygody, bezpieczeństwa i użyteczności funkcji dostępnych w systemie informacyjno-rozrywkowym samochodu.
Klimatyzacja z indywidualną regulacją i pracą na postoju w wyposażeniu standardowym.
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest elementem wyposażenia standardowego samochodu BMW ActiveHybrid 3. Umożliwia ona osobną regulację intensywności nawiewu i temperatury powietrza dla kierowcy i pasażera oraz dla pasażerów siedzących z tyłu. W skład systemu wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania wchodzą między innymi wyloty powietrza zapewniające podwyższony komfort termiczny, dodatkowe wyloty powietrza umieszczone w słupkach B, a także dodatkowy panel sterowania klimatyzacją znajdujący się na tylnej ściance konsoli centralnej.
BMW ActiveHybrid 3 korzysta z elektrycznej sprężarki klimatyzatora zasilanej z wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, dzięki czemu klimatyzacja w standardzie posiada możliwość pracy w czasie postoju przy wyłączonym silniku spalinowym. Celem schłodzenia samochodu jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, system klimatyzacyjny można uruchomić z zewnątrz samochodu za pomocą pilota zamka centralnego na kilka minut przed zajęciem miejsca za kierownicą.
Dostępny jako wyposażenie opcjonalne system nawigacyjny Professional wyposażono w twardy dysk, na którym oprócz map można umieścić całą kolekcję utworów muzycznych. Obsługa nawigacji odbywa się z poziomu systemu iDrive, bądź przy użyciu klawiszy bezpośredniego dostępu do funkcji nawigacyjnych umieszczonych w konsoli centralnej. System iDrive w samochodach z nawigacją Professional jest wyposażony w ekran o przekątnej 8,8 cala wbudowany w deskę rozdzielczą. System iDrive służy również do obsługi komputera pokładowego oraz systemów informacyjnych i rozrywkowych.
Ekskluzywne wyposażenie opcjonalne dające poczucie komfortu szytego na miarę, szerokie możliwości systemu BMW ConnectedDrive.
W ramach systemu BMW ConnectedDrive wśród opcji dostępnych w samochodzie BMW ActiveHybrid 3 znalazł się asystent odległości przy parkowaniu, kamera cofania, system kamer Surround View, reflektory adaptacyjne i asystent świateł drogowych.
Na liście rozwiązań wspomagających kierowcę znalazły się następujące układy i systemy: informacja o ograniczeniach prędkości, asystent parkowania BMW, ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu, a także wyświetlacz przezierny BMW.
Innowacyjne technologie zastosowane w samochodzie umożliwiają integrację urządzeń Apple iPhone (i innych smartfonów) oraz odtwarzaczy muzycznych i korzystanie z funkcji i aplikacji związanych z informacjami o ruchu drogowym przekazywanymi w czasie rzeczywistym. Wśród innych możliwości warto wymienić aplikację umożliwiającą użytkownikom urządzeń Apple iPhone na odbiór audycji radia internetowego i śledzenie na monitorze samochodu wpisów na Facebooku i na Twitterze.
źrodło: BMW Group

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.