Zielone światło dla kolejnego wyjątkowego silnika wysokoprężnego BMW: w BMW serii 1 debiutuje trzeci wariant nowej generacji czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Nowa jednostka napędowa BMW 123d fascynuje sportową elastycznością i bezkonkurencyjnie niskim w tym przedziale mocy zużyciem paliwa. Przy pojemności 2,0 l nowy czterocylindrowy silnik osiąga moc 150 kW/204 KM oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Wariant 3-drzwiowy BMW 123d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s (wariant 5-drzwiowy w 7,0 s). Średnie zużycie paliwa obydwu wariantów w cyklu pomiarowym UE to 5,2 l na 100 km, a emisja CO2 wynosi 138 g/km. Tym samym BMW 123d jest pierwszym samochodem seryjnym o mocy powyżej 200 KM, którego emisja CO2 jest mniejsza niż 140 g/km.
Podstawą tej niepowtarzalnej relacji dynamiki i oszczędności jest wyjątkowa kompetencja BMW w zakresie budowy silników wysokoprężnych. Nowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny wyposażony jest w aluminiową skrzynię korbową, doładowanie Variable Twin Turbo (VTT) i wtrysk Common Rail trzeciej generacji, w której piezowtryskiwacze wtryskują paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 2000 bar. Środki zwiększające wydajność zastosowane w otoczeniu silnika, jak odzysk energii podczas hamowania, czy funkcja Auto Start Stop, dodatkowo poprawiają parametry spalania i emisji spalin. Taka koncentracja innowacyjnych technologii plasuje BMW 123d pośród konkurencji w czołówce nie tylko w zakresie dynamiki jazdy, ale i oszczędności. Efektywna dynamika w najczystszej formie: doskonałe osiągi i oszczędność.
Najmocniejszy reprezentant nowej generacji czterocylindrowych silników wysokoprężnych BMW to naprawdę niezwykła jednostka napędowa. Pierwszy na świecie aluminiowy „diesel” uzyskuje ponad 100 KM mocy na litr pojemności. Cecha ta, wspólnie ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 5,2 l na 100 km, sprawia, że BMW 123d jest szczególnie fascynującą formą realizacji strategii rozwojowej BMW EfficientDynamics. Samochód ten daje więcej radości z jazdy, niż jakiekolwiek inny „diesel” tego segmentu, uzyskując przy tym poziom oszczędności rzadko osiągany nawet przez samochody o niższej mocy. BMW 123d, podobnie jak wszystkie pozostałe modele BMW z silnikami wysokoprężnymi, wyposażony jest standardowo w filtr cząsteczek stałych umieszczony przy silniku.
Pierwszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny z układem Variable Twin Turbo.
O wrażeniach z jazdy nowym BMW 123d decyduje w głównej mierze spontaniczna reakcja i intensywny przyrost mocy silnika przy każdym naciśnięciu pedału gazu. Maksymalny moment obrotowy czterocylindrowego silnika o pojemności 1 995 cm3 wynosi 400 Nm już przy prędkości 2 000 obr/min. Maksymalną moc silnik uzyskuje przy prędkości 4400 obr/min. Elastyczność niecodzienna w tym segmencie silników to zasługa dwustopniowego turbodoładowania. Opracowany przez BMW układ Variable Twin Turbo (VTT) zaprezentowany został po raz pierwszy w najmocniejszym sześciocylindrowym silniku wysokoprężnym w BMW serii 5. Obecnie jednostka ta o mocy 210 kW/286 KM wprowadzona została z sukcesem w kilku seriach. Teraz układ Variable Twin Turbo debiutuje w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym.
Układ turbodoładowania Variable Twin Turbo składa się z jednej małej i jednej dużej turbosprężarki. Mała sprężarka reaguje ze względu na mniejszą bezwładność już przy obrotach niewiele przekraczających bieg jałowy. Przy wyższych obrotach do akcji wkracza dodatkowo duża turbosprężarka. Dzięki takiej konfiguracji efekt turbodoładowania pojawia się bez opóźnienia. Już przy lekkim naciśnięciu pedału gazu odczuwalne jest dynamiczne przyspieszenie. Klapa regulacyjna turbin rozdziela w zmienny sposób strumień spalin na obie sprężarki. Za precyzyjne sterowanie przełączaniem i współpracą obydwu turbosprężarek odpowiada specjalny, wyjątkowo wydajny sterownik silnika. Koordynuje on kompletny system składający się z turbin, klapy regulacyjnej turbin, zaworu bocznikującego i zaworu obejściowego spalin w zależności od stanu pracy silnika.
Niewielka masa, efektywne spalanie, zoptymalizowana emisja spalin.
BMW 123d jest trzecim i jednocześnie najmocniejszym modelem wysokoprężnym BMW serii 1. Jego silnik, podobnie jak jednostki BMW 120d i BMW 118d, należy do nowej generacji czterocylindrowych silników wysokoprężnych. W porównaniu z silnikami wysokoprężnymi poprzedniej generacji trzy nowe jednostki mają masę mniejszą nawet o 17 kg. Wpływa to pozytywnie zarówno na wydajność, jak i zwinność auta. W nowych modelach wysokoprężnych BMW serii 1 niewielka masa silnika daje wyjątkowo równomierny rozkład masy pojazdu na osie.
Redukcja masy to przede wszystkim zasługa nowej aluminiowej skrzyni korbowej z termicznie spajanymi tulejami z żeliwa szarego. Znacznie lżejszy korpus z aluminium zastępuje stosowany dotychczas kadłub z żeliwa szarego. Również głowica cylindrów i kanały wlotowe zostały zaprojektowane całkowicie na nowo. Nowa konstrukcja optymalizuje zarówno wewnętrznie wytwarzanie mieszanki, jak i emisję spalin.
Zasilanie paliwa odbywa się we wszystkich nowych czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych za pośrednictwem układu wtryskowego Common Rail trzeciej generacji. W BMW 123d olej napędowy wtryskiwany jest do komór spalania przez piezowtryskiwacze pod bardzo wysokim ciśnieniem. Po raz pierwszy zastosowano tu ciśnienie wtrysku 2000 bar, co gwarantuje szczególnie precyzyjne dozowanie i efektywne spalanie paliwa. Ponieważ paliwo wtryskiwane jest do trzech razy podczas jednego suwu pracy, płomień rozprzestrzenia się stosunkowo łagodnie, co sprzyja przede wszystkim kulturze pracy silnika wysokoprężnego.
Jeszcze bardziej efektywny układ odzysku energii hamowania i funkcja Auto Start Stop.
Przy projektowaniu nowych silników czterocylindrowych pomyślano o szeregu detali mających na celu uzyskanie maksymalnej efektywności silnika. Do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin przyczynia się nowa konstrukcja komór spalania oraz optymalizacja wytwarzania mieszanki, spalania i prowadzenia powietrza. Ponadto we wszystkich nowych czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych BMW agregaty pomocnicze, takie jak pompa płynu chłodzącego, alternator i kompresor klimatyzacji, umieszczone są po stronie ssącej silnika. A ponieważ wszystkie agregaty pomocnicze napędzane są jednym paskiem, drugi napęd pasowy jest zbędny. Również to zwiększa efektywność nowych silników, gdyż pozwala uniknąć strat wynikających z tarcia.
Oprócz tego w nowym BMW 123d zastosowano szereg środków redukujących spalanie i emisję spalin w otoczeniu silnika. Są one również efektem długoterminowej strategii rozwoju BMW EfficientDynamics. BMW 123d wyposażone jest m.in. w układ inteligentnej regulacji generatora do odzysku energii z hamowania, funkcję Auto Start Stop, wskaźnik punktu zmiany biegu oraz elektryczny układ kierowniczy.
Przy odzysku energii hamowania akumulator ładowany jest po osiągnięciu minimalnego stopnia naładowania generalnie tylko podczas hamowania silnikiem czy układem hamulcowym, natomiast podczas przyspieszania jest elektrycznie odłączany. Oznacza to z jednej strony większą moc i typową dla BMW radość z jazdy, a z drugiej strony zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2. Koncepcję inteligentnego zarządzania energią porównać można z działaniem elektrowni zbiornikowych, gdzie tańszą energię magazynuje się nocą, pompując wodę do zbiorników położonych na wyższych wysokościach, a odzyskuje w dzień przy większych obciążeniach. Zgodnie z tą zasadą układ Brake Energy Regeneration w nowym BMW 123d rozpoznaje korzystnie energetycznie fazy jazdy i gromadzi energię w akumulatorze, a następnie przekazuje tę niewykorzystaną energię w razie potrzeby do sieci pokładowej pojazdu.
W wersji BMW 123d ze skrzynią manualną funkcja Auto Start Stop zapewnia większą efektywność zwłaszcza w ruchu miejskim poprzez automatyczne wyłączanie silnika w momencie, gdy jego praca jest zbędna. Zużycie paliwa podczas postoju na przykład na światłach spada więc do zera. Gdy dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji neutralnej, a kierowca zwolni pedał sprzęgła, sterownik bezgłośnie wyłącza silnik. W celu ponownego włączenia silnika wystarczy znów jedynie nacisnąć pedał sprzęgła. Dzięki utrzymywaniu ciśnienia doładowania na odpowiednim poziomie, silnik uruchomi się natychmiast bez konieczności dalszej interwencji ze strony kierowcy.
Idealne warunki dla możliwie efektywnego wykorzystania paliwa stwarza ponadto wskaźnik punktu zmiany biegu. W tym celu sterownik silnika oblicza stosownie do warunków najbardziej optymalny moment włączenia wyższego biegu. Strzałka wyświetlana w zestawie wskaźników wraz z cyfrą określającą odpowiedni bieg wskazuje kierowcy idealny moment zmiany biegu.
Oszczędne sterowanie agregatami pomocniczymi według zapotrzebowania.
Dalsze rozwiązania służące obniżeniu poziomu zużycia paliwa są w pełni automatyczne. BMW 123d wyposażone jest w aktywne sterowanie klap powietrza w atrapie chłodnicy. Jeżeli silnik nie wymaga chłodzenia, klapy pozostają zamknięte w celu zapewnienia lepszej aerodynamiki i obniżenia zużycia paliwa. Podobnie liczne agregaty pomocnicze działają tylko w razie potrzeby, znacznie oszczędzając energię. Na przykład elektryczne wspomaganie kierownicy EPS (Electric Power Steering) zużywa energię tylko wtedy, gdy wspomaganie kierownicy jest rzeczywiście niezbędne czy pożądane. Układ nie pobiera zatem żadnej energii podczas jazdy prosto oraz na zakrętach niewymagających poruszania kierownicą.
W przeciwieństwie do tradycyjnych pomp nowa elektryczna pompa płynu chłodzącego dostosowuje wydajność temperatury chłodzenia do faktycznego zapotrzebowania, niezależnie od prędkości obrotowej silnika, co również podnosi efektywność pracy silnika. Pobór mocy wysokości 200 W to zaledwie jedna dziesiąta zapotrzebowania konwencjonalnych pomp. Oprócz tego napęd pasowy sprężarki klimatyzacji wyposażony jest w sprzęgło. Po wyłączeniu klimatyzacji następuje automatyczne odłączenie sprężarki, co pozwala na redukcję momentu oporu sprężarki do minimum.
BMW 123d: wzorzec dynamiki jazdy i efektywności.
Liczne innowacje techniki napędu, jakie nowe BMW 123d prezentuje na starcie, demonstrują wybitne kompetencje BMW w zakresie projektowania silników wysokoprężnych. Porównanie osiągów i zużycia paliwa pokazuje, jak doskonałe mogą być proporcje między radością z jazdy a efektywnością. Nieprzeciętne parametry w obu dyscyplinach są w BMW 123d imponującym przykładem sukcesu strategii rozwoju BMW EfficientDynamics. Efektem konsekwentnego stosowania zasady zwiększania w nowych modelach zarówno dynamiki jazdy, jak i wydajności, są pojazdy pod każdym względem na miarę naszych czasów. Spełniają najwyższe wymogi pod względem przyjemności z jazdy i przekonują jednocześnie wzorowym zużyciem paliwa i emisją spalin.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,9 s (wersja 5-drzwiowa w 7,0 s) i prędkość maksymalna 238 km/h (wersja 5-drzwiowa 238 km/h) stawia BMW 123d w czołówce tego segmentu aut. Pozycję tę umacnia też fakt, że BMW serii 1 jest w tej klasie wciąż jedynym autem z napędem na tylne koła. Nigdy dotąd zalety nowoczesnych silników wysokoprężnych nie były w samochodzie kompaktowym widoczne tak, jak w nowym BMW 123d.
Zalety te to obok imponującej elastyczności również ekonomiczny potencjał silników wysokoprężnych – potencjał, który konstruktorzy silników BMW wykorzystali w podobnej mierze, co sportowy talent tego rodzaju jednostek napędowych. Efektem tego jest średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE na poziomie 5,2 l na 100 km. Jaki postęp kryje się pod tą liczbą, widać w zestawieniu z poprzednią generacją silników. Jej najbardziej ekonomiczny reprezentant pośród BMW serii1 spalał 5,6 l na 100 km. W porównaniu z nim nowe BMW 123d o mocy wyższej o całe 60 kW ma niższe o 8 procent zużycie paliwa.
Imponującej oszczędności towarzyszy przy tym wzorcowa emisja spalin: 138 g/km CO2 plasuje BMW 123d bez problemu pośród modeli BMW serii 1 o szczególnie niskiej emisji. Jeszcze niższą emisją może pochwalić się tylko BMW 120d (128 g CO2/km) i BMW 118d (119 g).
źródło: BMW
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.