Audi na Wörthersee Tour 2013

Podczas prestiżowej imprezy odbywającej się od 8 do 11 maja w Reifnitz, w austriackiej Karyntii, Audi zaprezentuje model TT ultra quattro concept – pojazd koncepcyjny o małym ciężarze i o bardzo sportowych osiągach. Podobne cechy mają także inne wystawiane tu samochody Audi. Obok legendarnego Sport quattro S1, nad jeziorem Wörthersee zobaczyć będzie można także najnowsze modele serii RS oraz rasowe bolidy wyścigowe, m.in. Audi R18 e-tron quattro, pierwszy samochód hybrydowy, który w ubiegłym roku wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans.

Jak co roku, na początku maja, Wörthersee staje się miejscem spotkania fanów motoryzacji spod znaku czterech ringów. Na tegoroczny zlot, koncern z Ingolstadt przygotował nie lada gratkę: prezentację Audi TT ultra quattro concept. Ten koncepcyjny pojazd harmonijnie łączy zaledwie 1111 kg wagi z 228 kW (310 KM) mocy silnika 2.0 TFSI, który dzięki wysokiej mocy i momentowi obrotowemu 400 Nm, dynamicznie napędza sportowe coupé. Standardowy sprint do 100 km/h, TT ultra quattro concept zajmuje zaledwie 4,2 sekundy. Stosunek mocy do masy wynosi 3,6 kg/KM, co plasuje go w gronie rasowych superszybkich samochodów sportowych. Niewątpliwie warto mu się przyjrzeć z bliska, ponieważ jest uosobieniem koncepcji lekkiej konstrukcji pojazdów.

Produkowane seryjnie TT z karoserią ważącą tylko 206 kg, plus 98 kg dodatkowych elementów, jest dowodem ogromnych kompetencji Audi w zakresie lekkiej konstrukcji. Na potrzeby auta demonstracyjnego, prezentowanego na Wörthersee Tour 2013, inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm ulepszyli koncepcję Audi Space Frame (ASF) stosowaną w obecnej generacji pojazdów TT i odchudzili strukturę karoserii o kolejne 43 kg. Uwzględniając zoptymalizowane elementy dodatkowe, ciężar zmniejszono o 100 kg.

Zgodnie z zasadą: „odpowiedni materiał na właściwym miejscu w niezbędnej ilości”, Audi stawia na inteligentne kompozycje materiałowe. W Audi TT ultra quattro concept, w tylnej części pojazdu, w tunelu środkowym, w słupkach B i w dachu zastosowano tworzywo wzmocnione włóknem węglowym (CRP). Do redukcji ciężaru przyczyniły się również elementy konstrukcyjne z magnezu, wykorzystane w podłodze i jako wzmocnienie zawiasów.

Połączenie lekkości i sportowego ducha, to naczelna cecha wyglądu pojazdu. W porównaniu z modelem seryjnym, auto koncepcyjne ma jeszcze bardziej muskularną sylwetkę. Zwłaszcza duże spojlery jednoznacznie wskazują, że w Audi TT ultra quattro concept płynie krew prawdziwego sportowca. Podstawę spojlera tylnego, element nośny, wykonano z aluminium, a skrzydło jako element funkcjonalny, z karbonu.

Auto polakierowano na kolor biały Kristall. Ozdobne akcenty maski, dachu, boków i pokrywy bagażnika wykonano z tworzywa CRP. Materiał ten znajdziemy również we wnętrzu samochodu – w obudowie drzwi, konsoli środkowej i krzyżowym wzmocnieniu konstrukcji, zastępującym tylne siedzenie. Z Audi R8 GT projektanci zapożyczyli siedzenia kubełkowe, które wraz z szynami z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP) ważą o 22 kg mniej niż dotychczas. Na pokładzie TT ultra quattro znajduje się klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby i elektromechaniczny hamulec postojowy. W koncepcyjnym TT zastosowano też techniczną nowinkę. Lusterka boczne zastąpiono niewielkimi kamerami, które przekazują obraz bezpośrednio na ekran we wnętrzu pojazdu.

Koncepcję ultralekkiej konstrukcji Audi stosuje we wszystkich elementach samochodu. Jest to niejako odwrócenie dominującej na rynku tendencji, polegającej na zwiększaniu ciężaru pojazdów. Projektanci zoptymalizowali każdą część. Hamulce przednie składają się z tarczy ceramicznych i aluminiowych zacisków, a tytanowy układ wydechowy kończy się jedną umieszczoną centralnie rurą wydechową. Do redukcji ciężaru o 20 kg przyczyniają się też felgi. Ich ramiona, z bardzo twardego aluminium, połączono śrubami z wykonanymi z CRP obręczami.

Ważna jest redukcja każdego grama, przede wszystkim w podwoziu. Zmniejszono masę nieresorowaną, poprawiając tym samym komfort i prowadzenie auta. Sprężyny zawieszenia Audi TT ultra quattro concept wykonano nie ze stali, ale z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (FRP). Ich rdzeniem są długie, splecione ze sobą włókna szklane, pokryte żywicą epoksydową. Wzdłuż jednego pasma włókien o kilkumilimetrowej średnicy, na zmianę, pod kątem plus 45 i minus 45 stopni, owinięto kolejne włókna. Dzięki temu, warstwy naciągu i nacisku oddziałują na siebie nawzajem. Wykorzystanie FRP pozwoliło na redukcję ciężaru o 40 procent, tj. o sześć kilogramów w skali całego pojazdu, i na zachowanie doskonałych właściwości amortyzacji.

By zdynamizować prowadzenie koncepcyjnego TT, konstruktorzy przenieśli ciężar ze skrajnych stref pojazdu do jego środkowej części. Dla przykładu, mniejszy niż ołowiowy, ważący niespełna cztery kilogramy akumulator litowo/jonowy umieszczono we wnętrzu pojazdu, pod siedzeniem kierowcy.

Dzięki wszystkim zabiegom z zakresu lekkiej konstrukcji, ciężar pojazdu studyjnego, w porównaniu do modelu seryjnego, zredukowano o 300 kilogramów. W ten sposób zmniejszono masę inercyjną, którą podczas przyśpieszania musi pokonać dwulitrowy silnik TFSI o mocy 228 kW (310 KM). Zmodyfikowana czterocylindrowa jednostka, w zakresie od 1900 do 5000 obr./min oferuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm, osiągając w ten sposób moc silnika V8. Możliwe jest to dzięki innowacjom zastosowanym w skrzyni korbowej, wałkach równoważących, kole zamachowym, misce olejowej i niektórych podzespołach. Rozwiązania te obniżyły ciężar pojazdu o 25 kilogramów.

Audi TT ultra quattro concept dostarcza niezapomnianych przeżyć podczas jazdy i spełnia wyobrażenia fanów motoryzacji, którzy przybędą nad Wörthersee, o tym, jaki ma być wyczynowy samochód wyścigowy. Podobnie jak poprzednika, quattro z 1980 roku i ponad pięć milionów dotąd wyprodukowanych, seryjnych samochodów Audi, koncepcyjne TT wyposażono w stały napęd na wszystkie koła quattro. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą przyczepność kół nawet przy dużych prędkościach. Dzięki sześciobiegowej skrzyni, TT ultra quattro concept przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,3 sekundy szybciej niż model seryjny. Maksymalna prędkość wynosi 280 km/h.

Wystawiając ten unikalny samochód, Audi pokazuje, co można osiągnąć stosując inteligentne kombinacje materiałowe. Dzięki nim, możliwa jest także znaczna redukcja ciężaru obecnie wytwarzanego seryjnego Audi TT, a zaprezentowane rozwiązania można w przyszłości stosować także w krótkich seriach produkcyjnych.

Stoisko Audi nad jeziorem Wörthersee. Pod hasłem najlepszych osiągów, sportowych sukcesów i lekkiej konstrukcji, obok TT ultra quattro concept, w „Home of quattro” nad jeziorem Wörthersee, Audi zaprezentuje cztery bolidy wyścigowe i osiem aut seryjnych.

Jedną z gwiazd stoiska będzie nowe Audi RS 6 Avant. Ten doskonały samochód stworzony przez quattro GmbH, to najwyższej klasy efektywność, jeszcze lepsze osiągi i optymalnie zmniejszony ciężar. Dzięki koncepcji ultralekkiej konstrukcji, RS 6 Avant waży prawie 100 kg mniej niż jego poprzednik. Zmniejszona masa samochodu wpłynęła na obniżenie zużycie paliwa z 14, do 9,8 l. na 100 km. Dzięki jednostce napędowej V8 biturbo 4.0 TFSI o mocy 412 kW (560 KM), stosunek mocy do masy w nowym RS 6 Avant wynosi 3,4 kg/KM. W poprzedniku, mimo zastosowanego tam silnika V10, wynosił 3,5 kg/KM. Nowe RS 6 Avant przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy. Na życzenie klienta, jego prędkość maksymalną można zwiększyć do 305 km/h.

Obok RS 6 Avant, na stoisku Audi zobaczyć będzie można nowe RS 7 Sportback. Ten model, to ucieleśnienie dynamiki w najpiękniejszej postaci. Jego sercem jest również silnik 4.0 TFSI V8 biturbo. Maksymalną moc 412 kW (560 KM) generuje od 5700 do 6600 obr./min. Stały moment obrotowy 700 Nm, osiągamy pomiędzy 1750 i 5500 obr./min. Oprócz iście „rakietowego” zrywu, niezapomnianych przeżyć dostarcza kierowcy dźwięk. Po naciśnięciu specjalnego przycisku i energicznym dodaniu gazu, ruchome klapy w obu rurach układu wydechowego sprawiają, że dźwięk silnika jest pełniejszy i głębszy. Opcjonalnie, w RS 7 Sportback, Audi montuje sportowy układ wydechowy.

Czteromiejscowe Audi RS 5 Cabriolet z tkaninowym dachem charakteryzuje się jedynym w swoim rodzaju połączeniem elegancji i mocy. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy ośmiocylindrowy silnik 4.2 FSI, ma moc 331 kW (450 KM) i sprawia, że to wyczynowe, sportowe auto od zera do 100 km/h przyspiesza w 4,9 sekundy.

Nad Wörthersee, Audi zaprezentuje także nowe Audi RS Q3, pierwszego RS-a w odnoszącej rynkowe sukcesy rodzinie Q. To czwarty już model, który quattro GmbH zamierza wprowadzić na rynek w bieżącym roku. Pod jego maską znajdziemy wielokrotnie nagradzany silnik 2.5 TFSI o maksymalnej mocy 228 kW (310 KM). Już trzy razy z rzędu, począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury ekspertów uznało tą pięciocylindrową jednostkę za silnik roku „International Engine of the Year“ w swojej klasie.

Koncern z Ingolstadt pokaże również w Austrii całkowicie zmodernizowaną w 2012 roku rodzinę R8. Fani będą mogli zobaczyć między innymi nowy topowy model serii – Audi R8 V10 plus. Jednostka napędowa tego sportowca generuje 404 kW (550 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6500 obr./min. Wyposażone w przekładnię automatyczną S tronic Audi R8 V10 plus, od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,5 sekundy, a maksimum prędkości osiąga dopiero przy 317 km/h.

Od trzydziestu lat, quattro GmbH jest symbolem najwyższej mocy i najbardziej zaawansowanych rozwiązań, czyli krótko mówiąc fascynacji napędem quattro. Jubileusz skłania do spojrzenia wstecz na rajdy lat osiemdziesiątych, dzięki którym stosowany przez Audi system quattro spopularyzował napęd na wszystkie koła na całym świecie. Na zlocie GTI nad Wörthersee, Audi pokaże ważny kamień milowy tego procesu: Audi Sport quattro S1, które zadebiutowało w mistrzostwach świata sezonu 1985, podczas Rajdu Argentyny. Pierwsze zwycięstwo za kierownicą S1, wywalczyli w Rajdzie San Remo we Włoszech, w październiku tego samego roku, Walter Röhrl z pilotem Christianem Geistdörferem. Prezentowane nad Wörthersee Audi Sport quattro S1 brało udział w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 1986 roku, oczywiście z Walterem Röhrlem jako kierowcą i Christianem Geistdörferem jako pilotem.

Gwiazdą zlotu GTI jest również Audi S3. Cechuje go możliwość codziennego użytkowania, doskonałe osiągi i pionierska efektywność. To usportowione Audi uzyskuje świetne efekty dzięki nowemu silnikowi 2.0 TFSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 380 Nm.

5 maja, na torze Hockenheimring, rozpocznie się nowy sezon DTM. W tym roku Audi reprezentować będzie osiem egzemplarzy RS 5 DTM. Taki właśnie bolid fani będą mogli podziwiać z bliska na stoisku Audi nad Wörthersee. „Sport motorowy to nieodłączny element wizerunku Audi i stanowi dla koncernu swoiste laboratorium testowe“ – powiedział Wolfgang Dürheimer, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Niepokonanym zawodnikiem sezonu 2012 było Audi R8 LMS ultra. W ciągu czterech lat, ten wyczynowy bolid zdobył 18 tytułów mistrzowskich. On również znajdzie się w Reifnitz.

Na stoisku Audi, obok modelu TT ultra quattro concept, wystawiony będzie także inny pojazd wyścigowy, mistrzowskie Audi R18 e-tron quattro. W ubiegłym roku pokazywany egzemplarz, jako pierwszy wyścigowy samochód hybrydowy, był tryumfatorem legendarnego dwudziestoczterogodzinnego wyścigu Le Mans, a niedawno wywalczył dla Audi kolejne historyczne zwycięstwo w dwunastogodzinnym wyścigu w Sebring.

Na fanów Audi nad jeziorem Wörthersee czeka również inna szczególna atrakcja. Gościem specjalnym będzie Ducati Superbike 1199 Panigale R. Inspirowany wyścigami, nowy król rodziny supermotocykli Ducati, pochwalić się może niezwykłą mocą i najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Przypomnijmy, że od roku 2012, Ducati Motor Holding S.p.A., producent motocykli sportowych, wchodzi w skład koncernu Audi AG.

Nowe akcesoria dla Audi A1. Zaraz przy wejściu do „Home of quattro“, goście mogą podziwiać Audi A1 z nowym pakietem Competition kit. Dział Audi Original Zubehör, od chwili wprowadzenia na rynek Audi A1, dwa razy w roku oferuje nowe pakiety typu „custom”. Szczegóły stylistyczne pakietu Competition kit R18 zapożyczono z mistrzowskiego bolidu Audi R18 e-tron quattro i dostosowano do Audi A1 jako Competition kit R18 grey i R18 red.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3063

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *