klasy kompaktowych limuzyn. Pełne dynamiki czterodrzwiowe auto cechuje się wszystkimi zaletami serii A3: niską wagą, która jest efektem zastosowania lekkiej konstrukcji, silnymi i bardzo efektywnymi jednostkami napędowymi oraz licznymi, najnowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu infotainment i systemów wsparcia kierowcy. Modelem flagowym serii A3 jest Audi S3 Limousine o mocy 221 kW (300 KM).
Stylistyka zewnętrzna. Audi A3 Limousine prezentuje się bardzo sportowo, wszystkie jego detale charakteryzują się niezwykłą precyzją i siłą wyrazu. Stylistyka auta to połączenie klasycznej koncepcji podziału bryły samochodu na trzy strefy z filozofią coupé. Po bokach pojazdu przebiega ostro zarysowana linia „tornado“, na której załamują się refleksy świetlne. Zwisy są krótkie. Długość samochodu wynosi 4,46 m, a rozstaw osi 2,64 m. Nad progami przebiega linia „dynamic”, która jest bardziej wygięta niż w przypadku pozostałych modeli A3. Powierzchnie boczne są mocniej wytłoczone, a wnęki kół dalej wysunięte na zewnątrz. Audi A3 Limousine ma szerokość 1,80 m. Jest o 11 mm szersze niż A3 Sportback. Wysokość auta to 1,42 m, A3 Limousine jest zatem 9 mm niższe od bliźniaczych modeli.
Czterodrzwiowa limuzyna charakteryzuje się własnym, niepowtarzalnym konturem maski silnika, zderzaków, wlotów powietrza i osłony chłodnicy Singleframe. Spoiler zintegrowano z pokrywą bagażnika, a światła tylne mają, podkreślający linie poziome, szeroki i płaski kształt. Na życzenie dostępne są światła wykonane w technice diodowej. Już od początku sprzedaży, Audi oferuje także w pełni diodowe reflektory przednie. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technicznych i wyrazista forma zewnętrzna podkreślają wyjątkowość modelu A3 Limousine.
Karoseria. Ciężar własny limuzyny wyposażonej w silnik 1.4 TFSI wynosi jedynie 1205 kg (wstępne dane). By uzyskać tak niski ciężar, w przedziale pasażerskim Audi zastosowało elementy z hartowanych stopów stali, a maskę silnika wykonano z aluminium. Karoseria jest sztywna, odporna na zderzenia i zapewnia duży komfort akustyczny. Również wnętrze i silniki całkowicie podporządkowano zasadzie lekkiej konstrukcji. Dlatego czterocylindrowy silnik waży niewiele ponad 100 kg.
Napęd (wszystkie dane są założeniami). Na początek, program silników Audi A3 Limousine w Europie obejmować będzie trzy jednostki czterocylindrowe. Od podstaw przebudowane, stanowią harmonijne połączenie rozwiązań technicznych Audi związanych z najwyższą wydajnością, takich jak wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie, innowacyjne zarządzanie temperaturą i system Start-Stop. Oferta jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu będzie systematycznie wzbogacana, m. in. o dwa nowe silniki podstawowe.
Silnik 2.0 TDI generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Wyposażone w niego Audi A3 Limousine przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Zużywa średnio 4,2 l oleju napędowego na 100 km, a współczynnik emisji dwutlenku węgla przy takim spalaniu to 108 g na km.
Jednostka napędowa 1.4 TFSI wytwarza 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 250 Nm. System COD (cylinder on demand) przy niskich obciążeniach odłącza dwa cylindry. 1.4 TFSI na 100 km zużywa średnio zaledwie 4,7 l paliwa i emituje 109 g CO2 na km. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 8,4 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 213 km/h.
Moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 250 Nm, to najważniejsze dane silnika 1.8 TFSI. Zastosowano w nim szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w tym podwójny system wtrysku; do komór spalania i do kolektora dolotowego. Wyposażony w taką jednostkę pojazd, standardowy sprint od zera do 100 km wykonuje w 7,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. To prawdziwie sportowe osiągi. Audi A3 Limousine z silnikiem 1.8 TFSI średnio zużywa jedynie 5,7 l paliwa na 100 km, co przekłada się na emisję 135 g dwutlenku węgla na kilometr.
W zależności od rodzaju silnika, Audi A3 Limousine jest wyposażone w manualną skrzynię z sześcioma biegami lub w przekładnię automatyczną S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna umożliwia zmianę biegów bez odczuwalnych opóźnień. Obsługiwać ją można za pomocą dźwigni zmiany biegów lub na życzenie, za pomocą manetek przy kierownicy. Tryb pracy przekładni oznaczony symbolem D zorientowano na maksymalną efektywność, a tryb S, czyli sportowy – na nieco wyższą liczbę obrotów. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w trybie efficiency, S tronic oferuje funkcję wolnego biegu, który przyczynia się do redukcji zużycia paliwa.
Podwozie. Dobra pozycja wyjściowa jaką Audi A3 Limousine zdobyło w swoim segmencie, wynika w dużej mierze z zalet podwozia tego modelu. Jego zasadniczą przewagą jest doskonale dopasowany podział obciążeń między osiami (zależnie od silnika, w stosunku od 60 procent z przodu do 40 procent z tyłu). Wszystkie silniki są zamontowane w pochyleniu o dwanaście stopni do tyłu większym niż w innych modelach Audi. Przednie zawieszenie przesunięto ku frontowi pojazdu.
Przy przedniej osi zastosowano konstrukcję McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i aluminiowymi zwrotnicami. Przymocowano ją do aluminiowej ramy pomocniczej. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa bardzo precyzyjnie i efektywnie. Współpracuje z różnymi systemami wsparcia kierowcy. W przypadku zawieszenia czterowahaczowego tylnej osi, oddzielnie zamontowano sprężyny i amortyzatory, a w samej osi zastosowano jeden stalowy wspornik. Podwozie sportowe, dostępne dla linii Ambition, powoduje, że karoseria Audi A3 Limousine jest zawieszona do 25 mm niżej niż w innych wersjach.
Nowe czterodrzwiowe Audi porusza się na kołach o średnicy od 16 do 18 cali. Na życzenie, quattro GmbH dostarcza koła o średnicy 19 cali. Przednie tarcze hamulcowe są wentylowane.
System stabilizacji toru jazdy ESC posiada elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Podczas szybkiego wjeżdżania w zakręty, przednie koło toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu lekko przyhamowuje, minimalizując w ten sposób podsterowność i poprawiając trakcję.
Wnętrze. Wnętrze Audi A3 Limousine charakteryzuje duża dbałość o detale. Linie i powierzchnie są czytelne. Tablica rozdzielcza poniżej przedniej szyby przybiera formę łuku. Jej przód jest smukły i lekko zakrzywiony, a konsola środkowa pochyla się delikatnie ku kierowcy. Opcjonalny, kolorowy wyświetlacz systemów informacji kierowcy (FIS) pokazuje grafiki w formacie 3D, dzięki temu dobrze widoczny jest każdy szczegół obrazu.
Już w wersji wyposażonej w podstawowe radio MMI, kierowca na pokładzie samochodu znajdzie system MMI z elektrycznie wysuwanym monitorem. Jego terminal umiejscowiono na konsoli tunelu środkowego. Kierownica, zależnie od wersji, ma trzy lub cztery ramiona. Klient może zamówić także kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz wielofunkcyjnymi przełącznikami i manetkami zmiany biegów. Siedzenia sportowe dostępne są na życzenie. W przypadku linii Ambition, są one elementem wyposażenia seryjnego. Opcjonalnie można nabyć siedzenia S ze zintegrowanymi zagłówkami.
Kolory wnętrza – czerń, szarość tytanu, beż pashmina i kasztanowy brąz – dopasowano do konkretnych linii wyposażenia. Dla dwubarwnej linii wzorniczej Audi design selection wybrano kolor „brązowy lasso” – z ekskluzywnej oferty świata kolorów Audi. Wnętrze pojazdu wyposażonego w pakiet sportowy S line, dostępnego dla linii A3 Limousine Ambition, utrzymano w czerni. Klient ma do wyboru obicia z tkaniny, kombinację tkaniny i sztucznej skóry, skórę Milano lub kombinację skóry Perlnappa i tkaniny Alcantara.
Dzięki dużemu rozstawowi osi, samochód zapewnia dużo miejsca także pasażerom siedzącym z tyłu. Nawet wysokie osoby bez problemu wsiadają do środka. Pojemność bagażnika to 425 l. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń można ją powiększyć, a oparcie dodatkowo zaopatrzyć w tunel do przewożenia długich przedmiotów. Po odblokowaniu, pokrywa bagażnika samoczynnie podnosi się w górę.
Infotainment i Audi connect. W modelu Audi A3 Limousine, podobnie jak w bliźniaczych modelach serii A3, zastosowano nowy Modułowy System Infotainment (MIB). Jego najbardziej zaawansowana wersja, to system nawigacji MMI Navigation plus z 64-gigabitową pamięcią masową SSD, napędem DVD i funkcją obsługi głosowej przy pomocy całych wyrazów. Siedmiocalowy monitor o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapy w formacie grafik 3D, na których dojrzymy nawet drobne szczegóły.
Przez adapter Bluetooth, do systemu nawigacji MMI Navigation plus można podłączyć telefony komórkowe i przenośne odtwarzacze. Terminal obsługi wyposażono w „touchwheel“ – obrotowy regulator, reagujący równocześnie na nacisk, zintegrowany z panelem MMI touch, czyli z powierzchnią umożliwiającą dotykowe wpisywanie liter, znaków i liczb.
Kolejne elementy systemu infotainment to moduł cyfrowego odbioru stacji radiowych (DAB+) oraz Audi Phone Box, urządzenie umożliwiające wygodne połączenie telefonów komórkowych z anteną zainstalowaną na dachu samochodu i sprzętem nagłaśniającym Bang & Olufsen. Wzmacniacz o mocy 705 W reguluje pracę 14 głośników i dostarcza dźwięk w formacie 5.1. Obramowania głośników niskotonowych, umieszczonych w przednich drzwiach, zdobią pasma diod.
Pod nazwą Audi connect kryją się wszystkie rozwiązania umożliwiające kierowcy dostęp do systemów pokładowych, Internetu, infrastruktury i innych pojazdów. Teraz ta oferta jest jeszcze bardziej atrakcyjna. Połączenie z Internetem realizowane jest, jeśli tylko to możliwe, w szybkim standardzie LTE. Moduł LTE zastąpił dotychczasowy moduł UMTS, dzięki temu szybkość łącza wynosi teraz do 100 MBit/s.
Za sprawą punktu dostępu Hotspot (WLAN), zintegrowanemu z Audi connect, pasażerowie mogą do woli surfować i wysyłać maile. Z kolei kierowcy, Hotspot daje dostęp do zindywidualizowanych usług internetowych Audi, począwszy od nawigacji przy pomocy map Google Earth i Street View, przez informacje o ruchu drogowym przekazywane przez Audi online, aż po aplikację dla smartfonów Audi music stream. Serwisy informacyjne dopełniają tą ofertę. W sposób przeznaczony do korzystania w pojeździe, z systemem infotainment zintegrowano też portale społecznościowe Facebook i Twitter. Możemy z nich korzystać przy pomocy funkcji lektora oraz wykorzystując gotowe elementy tekstowe.
W Audi A3 Limousine debiutuje także nowa usługa Audi connect: informacje o dostępności miejsc parkingowych. Dzięki nim, u celu naszej podróży, system wskaże nam tradycyjne oraz wielopoziomowe parkingi naziemne i podziemne. Tam gdzie będzie to możliwe, poinformuje o liczbie wolnych miejsc i o opłatach parkingowych. Adresy parkingów można zaprogramować w systemie nawigacji jako cel podróży.
Wyposażenie. Nowe Audi A3 Limousine posiada bardzo bogatą paletę wyposażenia seryjnego. Pakiet ochrony bezpieczeństwa pasażerów obejmuje m. in. poduszkę powietrzną w strefie kolan kierowcy. W liniach wyposażeniowych Ambition i Ambiente, system informacji kierowcy FIS z kolorowym wyświetlaczem oferuje program efektywnej jazdy z wskaźnikiem sugerującym zmianę biegów oraz funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy.
Ponadto dla linii Ambition przewidziano: podwozie sportowe, 17-calowe obręcze kół wykonane z lekkich metali, siedzenia sportowe i system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dodatkowe elementy wyposażenia seryjnego linii Ambiente, to konwencjonalny tempomat, diodowy pakiet „oświetlenie wnętrza” i wsparcie parkowania tyłem. Ponadto klienci mogą skorzystać z komfortowych opcji indywidualnych, takich jak panoramiczny szklany dach, komfortowy kluczyk, ogrzewanie postojowe czy zintegrowana z reflektorami ksenonowymi Xenon plus funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light. W połączeniu z systemem nawigacji MMI Navigation plus, wykorzystuje ona dane o pokonywanym odcinku, by oświetlić drogę jeszcze dokładniej, w sposób dostosowany do konkretnej sytuacji.
Opcjonalne systemy wsparcia kierowcy dostępne w nowym Audi A3 Limousine zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn.
Korzystający z radaru tempomat adaptive cruise control (ACC) sprawia, że nasze Audi A3 Limousine poruszające się z prędkością do 150 km/h, zachowuje określoną przez kierowcę odległość od pojazdu jadącego przed nim. Jeśli na jego pokładzie znajduje się pełny system wsparcia kierowcy, obejmujący kilka różnych funkcji, to górna granica działania tempomatu ACC przesuwa się do prędkości 200 km/h. W połączeniu z przekładnią automatyczną S tronic, tempomat ACC jest wzbogacony o funkcję Stop&Go, aktywującą się przy niższych prędkościach.
Umieszczony z tyłu pojazdu radarowy czujnik asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist czuwa nad bezpieczną zmianą pasa, a aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, ułatwia kierowcy utrzymanie obranego pasa ruchu. Takie udogodnienie jest możliwe dzięki oddziaływaniu elektronicznego systemu na elektromechaniczne wsparcie kierownicy, skutkującemu drobnymi korektami skrętu. Kamera wideo aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist wykorzystywana jest do rozpoznawania znaków drogowych. W nowym Audi A3 Limousine znajdziemy też asystenta parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia, najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie umożliwiające kierowcy komfortowe parkowanie. Przejmuje ono kontrolę nad manewrami pojazdu podczas parkowania wzdłuż.
Kolejne rozwiązanie techniczne z najwyższej półki, to opcjonalny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Kolejny stopień rozbudowy tego systemu, funkcję ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu pre sense front, zintegrowano z tempomatem radarowym adaptive cruise control.
W przypadku zagrożenia najechaniem na inny pojazd, funkcja ostrzega kierowcę, przy czym nasilenie ostrzeżeń jest uzależnione od stopnia zagrożenia. Jeśli to konieczne, system inicjuje częściowe lub pełne hamowanie. Poniżej prędkości 30 km/h, Audi pre sense front sprawi, że nasze A3 Limousine w razie potrzeby zahamuje z prawie całą siłą. Jeśli dojdzie do zderzenia, to uaktywnia się kolejny system – asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji, który sprawi, że nasz pojazd nie będzie poruszał się dalej w niekontrolowany sposób.
Audi S3 Limousine. Kilka miesięcy po wejściu na rynek nowej limuzyny, zadebiutuje flagowy model serii – Audi S3 Limousine. Jednostka napędowa 2.0 TFSI generuje w nim moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. W czterocylindrowym silniku wysokiej mocy, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne związane z efektywnością – podwójny wtrysk, kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą silnika, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift i system zarządzania temperaturą z modułem zaworów obrotowych.
Audi S3 Limousine z przekładnią automatyczną S tronic rozpędza się od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy, a w połączeniu z manualną skrzynią biegów w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Czterocylindrowy silnik turbo zużywa średnio tylko 6,9 lub 7,0 l paliwa na 100 km (ze skrzynią S tronic lub z przekładnią manualną). Emituje przy tym 159 lub 162 g CO2 na km. W układzie napędowym quattro, szybko reagujące sprzęgło wielopłytkowe rozdziela siły napędowe pomiędzy przednią i tylną oś (wstępne dane).
Zastosowane tu zawieszenie sprawia, że karoserię Audi S3 Limousine zawieszono o 25 mm niżej, niż w konwencjonalnym modelu. Za 18-calowymi kołami, w które pojazd wyposaża się seryjnie, pracują olbrzymie hamulce. Przednie tarcze mają średnicę 340 mm. Progresywne wspomaganie kierownicy z napędem elektrycznym różnicuje przełożenie na pośrednie przy środkowym położeniu kierownicy i bardziej bezpośrednie przy dużym skręcie kół. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego, a elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, będzie dostępny opcjonalnie.
Topowa wersja S3 Limousne charakteryzuje się także zmodyfikowanym wyglądem zderzaków, osłony chłodnicy Singleframe, wlotów powietrza, obudowy lusterek bocznych, progów i tylnego spojlera. W strefie dyfuzora znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego, zaopatrzone w chromowane osłony. We wnętrzu Audi S3 Limousine znajdziemy sportowe siedzenia (opcjonalnie siedzenia sportowe S), wskaźniki instrumentów z szarymi tarczami, a także czarne, trójwymiarowe listwy dekoracyjne.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.