Alfa Romeo z unikalnym systemem Alfa DNA

Przyjemna i bezstresowa jazda również w warunkach zimowych, bezpieczeństwo i dynamiczna reakcja na polecania kierowcy – oto kluczowe cechy samochodów Alfa Romeo. To między innymi unikalne systemy, takie jak Alfa DNA, zastosowane w modelach  MiTo i Giulietta dostępnych na polskim rynku, również zimą zapewniają bezpieczne i przewidywalne zachowanie samochodu.

Swoją „obecność” w samochodzie system Alfa DNA, sygnalizuje kierowcy poprzez przełącznik znajdujący się na tunelu środkowym. Ten niepozorny „magiczny przycisk” potrafi jednak zmieniać naszą Alfę według preferencji kierowcy i panujących akurat warunków drogowych.

Czym jest system Alfa DNA? To zaawansowany system elektroniczny, który zarządza głównymi parametrami pojazdu (reakcja silnika, kontrola trakcji pojazdu, przyspieszanie, hamowanie, układ kierowniczy). System DNA wpływa na sposób funkcjonowania silnika, na układ hamulcowy i kierowniczy, na zawieszenie i skrzynię biegów,  pozwalając kierowcy wybrać jeden z trzech różnych trybów zachowania pojazdu, w zależności od stylu najbardziej odpowiedniego do warunków i aktualnych potrzeb:

  • d (dynamic) – dynamiczny, sportowy
  • n (natural) – miejski, ekonomiczny 
  • a (all weather) – tryb pełnego bezpieczeństwa nawet przy niskiej przyczepności.

Jak to działa?
Obsługa systemu Alfa DNA jest prosta. Przełącznik systemu znajduje się przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym – i pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów prostym ruchem dźwigni (wybór wyświetla się jako zapalona lampka LED i wiadomość na panelu sterującym).

Opis dostępnych trybów systemu Alfa DNA:

  • d (dynamic)
  • n (natural) 
  • a (all weather)

Alfa DNA – Tryb „All Weather” – tryb na zimę, a może bardziej potocznie „przycisk na zimę”. To jest tryb pracy systemu Alfa DNA przygotowany specjalnie na najtrudniejsze, zimowe warunki atmosferyczne. Poprawia on przyczepność i reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności (poprzez funkcję DST – aktywne sterowanie elektroniczne), które interweniuje przy jeździe na podłożach o różnej przyczepności -na przykład gdy w zimie dwa koła jadą po lodzie, a dwa np. po asfalcie. Gdy przełącznik jest w trybie All Weather, system Alfa DNA sprawia, że samochód jest łatwiejszy w kierowaniu nawet na powierzchniach o niskiej przyczepności (na przykład mokrych czy pokrytych śniegiem), obniżając próg aktywacji systemu dynamicznej kontroli pojazdu VDC.

CZYTAJ DALEJ  80 lat produkcji Forda w Kolonii

Tryb „All Weather” w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:
Układy dynamicznej kontroli trakcji VDC (Vehicle Dynamic Control) i ASR (Acceleration Slip Regulation):

  • Systemy ustawione w celu zapewnienia maksymalnej trakcji samochodu.
  • System CBC (Cornering Brake Control) – kontrola hamowania w zakręcie, jest włączany, gdy samochód wykonuje skręt podczas hamowania. W takim wypadku, natężenie hamowania jest rozdzielane  na każde koło z osobna, by utrzymać stabilność pojazdu, minimalizując podsterowność, czy nadsterowność.

Elektroniczny układ kierowniczy:

  • Ustawiony pod kątem zapewnienia maksymalnego komfortu i łatwości prowadzenia.

System DST (Dynamic Steering Torque – aktywne sterowanie elektroniczne):

  • Lepsza kontrola hamowania połączona z system dynamicznej kontroli trakcji VDC.
  • Standardowa kontrola przyspieszenia bocznego.
  • Korekcja układu kierowniczego – lekki impuls na kierownicy podpowiada kierowcy wykonanie prawidłowego manewru.

Silnik:

  • Standardowa reakcja umożliwiająca płynne przyspieszanie w warunkach o obniżonej przyczepności.

Alfa DNA – Tryb „Dynamic” – sportowe serce Alfy. Jeśli kierowca woli jednak bardziej sportową jazdę, wówczas przestawia przełącznik  na tryb Dynamiczny: w tym ustawieniu, DNA „spina mięśnie całego auta”, dzięki obniżeniu roli systemów VDC i ASR (pozostają aktywne) oraz jednoczesnemu włączeniu elektronicznego systemu Q2 (elektroniczna blokada dyferencjału). Co więcej, w trybie dynamicznym Alfa DNA działa też na układ kierowniczy i silnik, by zagwarantować pełne i przyjemne sportowe doświadczenia. Wspomaganie układu kierowniczego jest osłabione i daje kierowcy bardziej sportowe uczucie, oddając mu pełną kontrolę.

W modelu Giulietta pojawiła się nowa funkcja Pre-Fill (aktywna w trybie Dynamic), która korzysta z systemu VDC, by dać kierowcy najszybszą możliwą reakcję układu hamulcowego. Jednostka kontrolna rozpoznaje intencje kierowcy dotyczące hamowania, po prędkości, z jaką puszcza pedał przyspieszenia. W tym momencie system VDC automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym o kilka barów, by zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

Tryb „Dynamic” w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:

CZYTAJ DALEJ  Dobre wyniki sprzedaży Volkswagena

VDS i ASR:

  • Ustawienia sportowe.
  • Interwencja wyłącznie w przypadku utraty kontroli.

Elektroniczny układ kierowniczy:

  • Sportowa konfiguracja układu kierowniczego.

DST:

  • Standardowa kontrola hamowania połączona z ABS.
  • Większa kontrola przyspieszenia bocznego.
  • Korekcja układu kierowniczego – lekki impuls na kierownicy „podpowiada” kierowcy prawidłowy ruch kierownicą.

Silnik:

  • Szybsza reakcja.
  • Overboost w systemie turbodoładowania w celu zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego i poprawy przyspieszenia.

Alfa DNA – Tryb „Natural” (codzienna, ekonomiczna eksploatacja). Dla tych, którzy oczekując spokojnej, bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. W trybie Naturalnym wszystkie elementy są w swoim standardowym ustawieniu: żywiołowo reagujący na polecenia kierowcy silnik oraz systemy VDC i DST zapobiegające nadsterowności

Tryb „Natural” w następujący sposób zmienia ustawiania systemów samochodu:

VDS i ASR:

  • Interwencja normalna.

Elektroniczny układ kierowniczy:

  • Normalne ustawienia.

DST:

  • Standardowa kontrola hamowania połączona z ABS.
  • Standardowa kontrola przyspieszenia bocznego.
  • Korekcja układu kierowniczego – lekki impuls na kierownicy „podpowiada” kierowcy prawidłowy ruch kierownicą.

Silnik:

  • Standardowa reakcja.

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *