500L – Design samochodu według Fiata

kulisy powstania tego samochodu odkrywa publikacja „500L: a Fiat Design Approach” (500L: Design samochodu według Fiata). Jest to ekskluzywne wydawnictwo, dzięki któremu można zgłębić sens oraz motywacje decydujące o realizacji tego projektu.

Istnieje wspólny wątek w historii firmy Fiat, który łączy różne, historyczne momenty i zdarzenia: na kształt długiej podróży, której fascynujący charakter nadali uczestniczący w niej ludzie o niezwykłej osobowości, głębokiej wrażliwości, umiejący wpisać się w historię motoryzacji i czerpać z jej dorobku i tradycji.

Począwszy od Dantego Giacosa, aż do nowego nurtu przyjętego przez Fiat Design pod  kierownictwem Roberto Giolito, obserwujemy widoczne i konsekwentne zaangażowanie w tworzenie produktów o nieograniczonym bogactwie technicznym i stylistycznym, ale przede wszystkim charakteryzujących się szczególnym „powołaniem do inwencji”, uznawanym za najważniejszy przyczynek do sukcesów włoskiego wzornictwa w skali światowej.

Historia się powtarza. Od Fiata Multipla 600 z roku 1956, któremu „swoisty hołd składa” 500L, przejmując niektóre uniwersalne walory pierwowzoru ale i zachowując  jego szczególny „dziedziczny” pierwiastek, do „Pięćsetki” w roku 1957; od Fiata 127 z roku 1972 do pierwszej Pandy 1980 i od Fiata Uno 1983 do unikalnej stylistycznie Multipli z 1998 roku.

Te przełomowe i niezwykle innowacyjne osiągnięcia tych lat zapisały się powszechnie i na zawsze, jako kamienie milowe tworzące tożsamość marki Fiat.

Droga realizacji projektu „500″, która dla Fiata oznaczała istotny etap w kształtowaniu własnego stylu, znajduje obecnie naturalną i logiczną kontynuację w postaci wielofunkcyjnego samochodu Fiat 500L, budzącego żywe zainteresowanie publiczności, również co do perspektyw rozwoju całej gamy modelowej w przyszłości. Rozpoznawalna bez trudu „fizjonomia” Fiata 500L, akcentowana przez pozbawioną ostrych krawędzi i napiętych linii, wygładzoną bryłę nadwozia, przywodzi na myśl wartości semantyczne i kojarzy się z samochodem o „pacyfistycznym” charakterze i nieagresywnej formie, wzbudzającym sympatię i wiarę w harmonijne i „pokojowe współistnienie”, zarówno w środowisku miejskim, jak i naturalnym.

Projekt 500L.
Fiat 500L jest zwieńczeniem historii, w czasie której zespół jego projektantów stawiał czoła problematyce znalezienia odpowiednich technologii, realizacji strategii marki oraz badaniom nad stopniem zadowolenia Klientów, obecnie i w przyszłości. Należało także wyjść poza zwyczajową relację forma-funkcjonalność, by w centrum uwagi znalazł się użytkownik samochodu i jego potrzeby.

Mając przed oczami Fiata 500L nietrudno więc zrozumieć, że to właśnie dążenie do unikalności stylu i funkcjonalność, leżą u podstaw tego projektu, nadając mu własny i niepowtarzalny charakter. Ważnym celem jest także kontynuacja procesu identyfikacji marki tak, aby na fali sukcesu nowej „Pięćsetki”, odnieść dużą popularność na rynku.

CZYTAJ DALEJ  Audi zaoszczędziło ponad 71 mln euro

Skonstruowany na bazie nowej platformy segmentu B, Fiat 500L jest samochodem w swej istocie innowacyjnym, adresowanym do szerokiej i zróżnicowanej społeczności, poszukującej wyższych standardów w zakresie  wnętrza i komfortu. Jest to pojazd niezmiernie praktyczny, otwarty na potrzeby Użytkowników, doceniających niezawodną  jakość wykonania.

I tak dochodzimy do „optymalnego wykorzystania przestrzeni”, jednego z najważniejszych zadań postawionych przed stylistami Fiat Group w trakcie projektowania nadwozia 500L. Przednia część kabiny pasażerskiej charakteryzuje się niezwykłą obszernością: jej maksymalna szerokość (mierzona na poziomie ramion) wynosi 1456 mm, a przestrzeń na głowę (odległość od siedzenia do sufitu) – 1034 mm (w części tylnej odpowiednio 1387 oraz 993 mm). Pojemność ładunkowa bagażnika sięgająca 400 litrów może być jeszcze zwiększona odpowiednią konfiguracją kabiny pasażerskiej. Wskaźniki, pokrętła i wyłączniki oraz wyposażenie audio-infotainment  zgrupowano w dwóch wydzielonych, ale sąsiadujących ze sobą „wyspach” na tablicy przyrządów.

Jedną ze szczególnych właściwości Fiata 500L, dominującą już na etapie projektowania, miała być z założenia obszerność wnętrza, wnikająca z kompaktowej zabudowy zespołów mechanicznych i napędowych samochodu. Efektem zastosowania budowy typu „cab forward”, jest ograniczenie długości błotników i przedniej części nadwozia, na rzecz zwiększenia pojemności wnętrza, szczególnie pod względem szerokości na poziomie okien bocznych i przestrzeni pionowej. Jest to przede wszystkim „naturalne powołanie” stylistyki 500L do podkreślania kompleksowej ergonomii tego samochodu. Kolejnym tego wyrazem jest „szeroki widok na świat” dla osób w kabinie pasażerskiej, dzięki wysmukłym słupkom szyby czołowej, a także największe w tej kategorii pojazdów szklane okno dachowe o powierzchni 1,5 metra kwadratowego.

Fiat 500L: techno-logiczna innowacja.
Użytkowanie samochodu oznacza zdolność korzystania z jego funkcjonalnego wyposażenia tak, aby ułatwiać i uprzyjemniać jego codzienną eksploatację.
Wiąże się to z zastosowaniem nowoczesnych technologii, których właściwości, nieocenione w dzisiejszych realiach postępu, są gwarantem i nieodzownym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie, i fizyczne, i psychiczne użytkowników.

Niezwykle bogata „technologiczna zawartość” Fiata 500L obejmuje m.in. wzmocnioną strukturę pod względem bezpieczeństwa kabinę pasażerską, zgodną z wymogami konstrukcyjnymi i materiałowymi amerykańskich testów zderzeniowych oraz nową płytę podłogową, którą 500L dzielić będzie z kolejną generacją modelu. Sterowanie systemami łączności sieciowej, nawigacji oraz infotainment odbywa się przy pomocy przyjaznych dla użytkownika, intuicyjnych interfejsów i funkcjonalnych narzędzi.

Wybór gamy kolorystycznej Fiata 500L oraz materiałów wystroju wnętrza należał do  zespołu Colour & Material Fiat Group Automobiles. Dzięki przeprowadzonym badaniom , oprócz uzyskania ponad trzydziestu kombinacji barw karoserii i dachu, możliwe było określenie i zastosowanie szeregu nowych technologii oraz procesów produkcji, które gwarantują jakość produkcji, uwzględniającą i odpowiadającą oczekiwaniom  aktualnych i potencjalnych Klientów.

CZYTAJ DALEJ  Wywiad z Adamem Małyszem

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *