Nowe BMW X4 – dane techniczne

łączy w sobie typowe cechy odnoszącej nieprzerwanie sukcesy rodziny BMW X ze sportową elegancją klasycznego samochodu coupe. Modelem X4 BMW wprowadza teraz swoją jedyną w swoim rodzaju koncepcję Coupe Sportowo-Aktywnego. Ten sportowy charakter podkreślać będzie szeroka paleta najnowocześniejszych, wysokowydajnych silników, napęd na cztery koła xDrive oraz ekskluzywne seryjne wyposażenie, jak np. zmienny sportowy układ kierowniczy, Performance Control, 18-calowe koła aluminiowe, sportowa kierownica obita skórą, wyposażona w łopatki do zmiany biegów, ksenonowe lampy główne i diodowe lampy przeciwmgłowe.

Ekstrawertyczny, dynamiczny wygląd. Nowe BMW X4 bazuje technicznie na BMW X3, ale cechuje się własnym, sportowym charakterem i jeszcze wyższą – wyraźnie! – dynamiką. Widoczne to jest już w przednim pasie auta: wysunięte szeroko na boki, wielkie wloty powietrza i charakterystyczne linie w przednim zderzaku sprawiają, że BMW X4 ze swymi typowymi dla BMW, podwójnymi lampami głównymi (na życzenie diodowymi LED) i diodowymi lampami przeciwmgłowymi już na pierwszy rzut oka wygląda na dominatora dróg. Linia dachu osiąga najwyższy punkt nad głową kierowcy, a potem subtelnie opada aż po krawędź klapy bagażnika – co podkreśla nowę form typową dla nadwozi coupe. Typowa dla BMW boczna linia jest w X4 po raz pierwszy dwudzielna. Jej jedna część wspina się stromo od przednich nadkoli po tylne klamki, podczas gdy druga podkreśla muskularne kształty tylnych błotników. Także tylny pas z lampami zespolonymi o kształtach litery L, zasilanymi diodami LED, o ekskluzywnym designie X4 i dyfuzorowe wykończenie zderzaka sprawiają, że nawet stojąc, nowe BMW X4 robi wrażenie swą dynamiką. W porównaniu z BMW X3 siedziska przednie są tu umieszczone niżej o 20 mm, a tylna kanapa swą formą sugeruje dwuosobowy charakter. Razem sprawia to, że równie znakomite jakościowo i ekskluzywne wnętrze podkreśla styl coupe w nowym BMW X4. Zarazem jednak X4 zapewnia obfitość miejsca dla nawet pięciu osób, a dzięki seryjnie dzielonemu w proporcji 40:20:40 oparciu kanapy, także wysoką funkcjonalność.

Maksimum mocy przy maksymalnej kulturze pracy. Do pełnego temperamentu charakteru nowego BMW X4 doskonale pasują silniki, które można do niego wybrać: 3 benzynowe i 3 turbodiesle, wszystkie z rodziny BMW EfficientDynamics. Można wybierać wśród mocy od 135 kW/184 KM do 230 kW/313 KM – a wszystkie spełniają normę emisji spalin EU6.

W tych ultranowoczesnych silnikach technologia BMW TwinPower Turbo jest gwarancją znakomitych osiągów przy najniższym możliwym zużyciu paliwa. I tak najmocniejszy silnik benzynowy w modelu X4 xDrive35i, 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,0 l, rozwija moc 225 kW306 KM i 400 Nm momentu obrotowego, a zużywa przy tym (miasto/trasa/średnia) 10,7/6,9/8,3 l/100 km i emituje średnio 193 g/km CO2. Model ten potrzebuje na rozpędzenie się do 100 km/h 5,5 s.

Potęga i oszczędność oraz niska emisja to także cechy modelu X4 xDrive35d. Rozwijając moc 230 kW/313 KM i moment obrotowy 630 Nm, zużywa on 6,7/5,5/6,0 l/100 km i emituje średnio 157 g/km. Ten 6-cylindrowy silnik R6 rozpędza auto do 100 km/h w 5,2 s. Najlepsze wyniki pod względem spalania i emisji uzyskuje jednak nowa generacja dwulitrowych turbodiesli. Np. w modelu X4 xDrive20d o mocy 140 kW/190 KM i momencie 400 Nm z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów Steptronic zużywa on 5,8-5,7/5,1-5,0/5,4-5,2 l/100 km i emituje 141-138 g/km.

CZYTAJ DALEJ  Golf otrzymał „Złotą Kierownicę 2013”

BMW EfficientDynamics: radość z jazdy z niskim zużyciem paliwa. Za najniższe możliwe wartości zużycia paliwa i emisji także w nowym BMW X4 odpowiada również jedyny w swoim rodzaju pakiet technologiczny BMW EfficientDynamics. Obejmuje on m.in. funkcję Auto Start Stop i żeglowania (wybiegu z odłączeniem silnika, tylko przy 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Steptronic), odzysk energii hamowania, a także aktywację agregatów pomocniczych (pompy etc.) tylko wówczas, gdy są potrzebne. Wszystko to gwarantuje maksymalizację ekologiczności przy największej radości z jazdy.

BMW ConnectedDrive: usługi, Apps i wsparcie kierowcy. W nowym BMW X4 widać, jak konsekwentnie BMW rozwija wizję inteligentnego połączenia kierowcy i samochodu ze światem zewnętrznym. Do najważniejszych nowości w systemie ConnectedDrive zastosowanym w nowym BMW X4 należą np. sterownik iDrive zintegrowany z gładzikiem (touch pad na wierzchu pokrętła), co pozwala wprowadzać w najłatwiejszy sposób litery i cyfry za pomocą palca, asystent parkowania, pełnokolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up Display, nieoślepiający system głównych lamp dalekosiężnych oraz Driver Assistent Plus, obejmujący m.in. ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop&Go oraz ochroną pieszych.

Ponadto system ConnectedDrive zapewnia dopływ informacji drogowych w czasie rzeczywistym (RTTI), usługę Consierge oraz inteligentne wzywanie pomocy. A dzięki funkcji Apps można pozostawać w stałym kontakcie z takimi serwisami sieciowymi, jak Facebook, Twitter, AUPEO! czy platformy muzyczne Napster lub Deezer.

Dalsze informacje nt. oficjalnych danych o zużyciu paliwa, emisji CO2 oraz pobieranej energii elektrycznej nowych samochodów osobowych zawarte są w następujących wytycznych: „Leitfaden über Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen” („Wytyczne o zużyciu paliwa, emisji CO2 oraz pobieranej energii elektrycznej nowych samochodów osobowych”), które można otrzymać we wszystkich punktach dealerskich, w Deutsche Automobil Treuhand (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfinden-Schamhausen, oraz http://www.dat.de (plik pdf 2,7 MB).

Nowe BMW X4 po raz pierwszy wprowadza koncepcję Sports Activity Coupe średniej wielkości do klasy premium. Podobnie jak wciąż jedyny w swoim rodzaju na rynku i wciąż odnoszący sukcesy model BMW X6, który znalazł już 250 000 nabywców, tak i BMW X4 prezentuje się absolutnie wyjątkowo. W doskonały sposób łączy w sobie muskularność Sports Activity Vehicles (SAV) oraz sportową elegancję klasycznego coupe.

Jedyny w swoim rodzaju wyraz radości z jazdy. BMW X4 bazuje technicznie na BMW X3, ale już od pierwszego rzutu oka widać jego dynamiczną osobowość i o wiele wyższy temperament. Mierząc 4671 mm, jest o 14 mm dłuższe od X3, za to o 36 mm niższe (1624 mm) i przekonuje do siebie perfekcyjnie wyważonymi proporcjami oraz jednorodnością charakterologiczną. Szeroko wyprowadzone, wielkie wloty powietrza oraz precyzyjnie zarysowanie linie charakteru w przednim zderzaku sprawiają, że X4 wygląda muskularniej i agresywniej. Jednocześnie zastosowane proporcje obniżają optycznie środek ciężkości, sygnalizując wyższą dynamikę jazdy. Podkreślają to także diodowe światła przeciwmgielne LED pod typowymi ksenonowymi podwójnymi lampami – opcjonalnie LED-owymi. Takie „trójoczne” uszeregowanie cechuje „twarz” każdego modelu BMW X.

CZYTAJ DALEJ  Seat przy produkcji Audi Q3

Poprowadzona jak w aucie coupe linia dachu w BMW X4 ma swój najwyższy punkt ponad miejscem, gdzie jest głowa kierowcy – co zgadza się z typowym dla marki zorientowaniem auta na kierowcę – i łagodnie opada potem aż do krawędzi klapy bagażnika. Takie poprowadzenie linii nie pozostawia wątpliwości co do charakteru BMW X4. Jego formalna wyjątkowość zyskuje dodatkowe potwierdzenie w nowej interpretacji typowej dla BMW bocznej linii przetłoczeń – tu jest po raz pierwszy podwójna. Jedna jej część biegnie stromo od przedniego nadkola do tylnej klamki, co sygnalizuje ogromną dynamikę jazdy nowego BMW X4. Jednocześnie druga z linii wzmacnia optycznie atletyczny charakter tylnych błotników. Doskonale dopełnia ten obraz wyrazisty rysunek tylnych słupków wskazujących na potężnie umięśniony „‚tors” auta, a także szeroki i płaski tył samochodu, który nawet w stojącym samochodzie ukazuje jego ogromne osiągi.

Sportowo-ekskluzywne wnętrze. Wnętrze nowego BMW X4 to harmonijna synteza sportowego charakteru i ekskluzywności. W porównaniu z BMW X3 siedzi się tu niżej, pod niżej przebiegającym dachem – jak w klasycznym sportowym coupe. Podobny przekaz niesie kanapa tylna, która wygląda jak miejsce dla dwojga, ale która w rzeczywistości oferuje przestrzeń dla trzech osób. Bardzo przekonująco wypadają zdolności transportowe auta – bagażnik mieści 500 do 1400 l, co można wszechstronnie wykorzystać dzięki kanapie seryjnie dzielonej w proporcjach 40:20:40. Codzienna użyteczność BMW X4 to także automatycznie otwierana i zamykana tylna klapa – na życzenie nie tylko przez naciśnięcie przełącznika, ale i bezdotykowo, gestem stopy pod zderzakiem. Wszystkie wersje BMW X4 wyposażone są seryjnie w radio Professional z kontrolerem iDrive i centralnym wyświetlaczem. Znakomitą ergonomię nowego BMW X4 można wznieść na poziom perfekcji przez zamówienie systemu nawigacyjnego Professional, którego obecność na pokładzie oznacza także obecność nowego kontrolera iDrive iTouch – którego górna płaszczyzna jest gładzikiem. Można na nim palcem pisać litery lub cyfry, które system przyporządkowuje do danych nawigacji lub książki telefonicznej.

Jakość i ekskluzywność kabiny to także świetne materiały, eleganckie akcenty galwaniczne, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja i lśniąca optyka „Black Panel” oraz aluminiowe listwy ozdobne w panelach z drewnianymi inkrustacjami. Wyjątkowy charakter nowego BMW X4 dodatkowo podkreśla jego jeszcze bogatsze seryjne wyposażenie niż w obfitym pod tym względem X3. I tak X4 fabrycznie ma na pokładzie automatyczne sterowanie klapą bagażnika, sportową skórzaną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów (poza modelem X4 xDrive20d z 6-stopniową manualną skrzynią biegów), sportowy układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, Performance Control, tylne czujniki parkowania, ksenonowe lampy główne, lampy przeciwmgłowe LED i 18-calowe felgi aluminiowe w designie V.

Pakiet M Sport i xLine dla maksymalnej indywidualizacji. Dzięki pakietowi M Sport znakomita dynamika BMW X4 może być uwidoczniona jeszcze wyraźniej. W skład tego pakietu wchodzą pakiet aerodynamiczny M, nadający samochodowi niezrównany wygląd. Sportowy charakter auta znajduje znakomite wsparcie w stylistyce BMW Individual Hochglanz Shadow Line, a sportowy układ jezdny M wzmacnia doznania z jazdy. 6 specjalnych lakierów, w tym nowy kolor Melbourne Red metalic, 4 specjalne listwy ozdobne do kabiny, sportowe fotele z różnymi obiciami materiałowo-skórzanymi i skórzanymi, podsufitka antracytowa BMW Individual, skórzana kierownica M, listwy progowe M, podnóżek M oraz ekskluzywne aluminiowe felgi w rozmiarach 18, 19, a nawet 20 cali dopełniają tego wyjątkowego obrazu.

Poza typowo dla BMW szeroką paletą różnych kolorów, kół, obić i listew ozdobnych, nabywca BMW X4 ma w ramach pakiety xLine możliwość jeszcze większej indywidualizacji swego auta. Do dyspozycji są dwa ekskluzywne wzory felg (18 i 19 cali), a także 6 indywidualnych tapicerek materiałowych i skórzanych oraz jedna listwa wykończeniowa.

CZYTAJ DALEJ  Dobry początek roku dla Volkswagena

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *