W styczniu Volkswagen zaprezentował udoskonaloną generację Polo. Przede wszystkim nowe silniki spełniające normę EU 6 oraz, również nowe, systemy Infotainment i wspomagające kierowcę stanowią ogromny skok naprzód. Wartości spalania udało się obniżyć nawet o 21 procent, a systemy Infotainment i wspomagające wprowadzają do segmentu Polo poziom technologiczny spotykany dotychczas w znacznie większych samochodach. Zaledwie miesiąc po debiucie klasycznych wersji wyposażenia Polo – Trendline, Comfortline i Highline, pojawiają się jako światowe premiery na Genewskim Salonie Samochodowym samodzielne modele Polo TSI BlueMotion, Polo TDI BlueMotion, Polo BlueGT i CrossPolo. Volkswagen prezentuje także nowe pakiety R-Line Exterieur i Interieur dla Polo.
Polo BlueMotion. Dotychczas Polo BlueMotion – jeden z najoszczędniejszych pięcioosobowych samochodów osobowych na świecie – był dostępny wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem. W tym roku ten trendsetter w dziedzinie efektywności pojawi się także jako Polo TSI BlueMotion (70 kW/95 KM) z silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem. Volkswagen zastosuje w nim po raz pierwszy nową, trzycylindrową jednostkę napędową. Ze średnim zużyciem paliwa 4,1 l/100 km Polo TSI BlueMotion pobija nowy rekord w swojej klasie wśród samochodów benzynowych. Rekord wśród pięcioosobowych samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym należy do Polo TDI BlueMotion. Trzycylindrowa jednostka o mocy 55 kW/75 KM zużywa zaledwie 3,1 l/100 km.
Polo BlueGT. Dzięki zastosowanej przez Volkswagena funkcji odłączania cylindrów (ACT / system aktywnego zarządzania pracą cylindrów), Polo BlueGT oferuje doskonałą dynamikę przy maksymalnej efektywności. Nowa wersja Polo BlueGT rozwija teraz moc 110 kW/150 KM zamiast 103 kW/140 KM, jak wcześniejsza wersja. CrossPolo. Wersja ta skierowana jest do wszystkich tych klientów, którzy cenią zindywidualizowany wygląd offroad. CrossPolo oferowane jest wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. Model z 2014 roku charakteryzują nowe kolory, nowe materiały tapicerki, nowe obręcze kół i nowe, przyciemnione światła tylne.
Pakiety R-Line dla Polo. Dodatkową dynamikę oferuje pakiet R-Line. Jest on dostępny dla Polo Comfortline i Polo Highline. Oferowane elementy R-Line, zarówno zewnętrzne, jak i do wnętrza, na przykład zderzaki, sportowe fotele i kierownice, zostały dostosowane do zmodyfikowanej wersji Polo.
Efektywność, komfort i bezpieczeństwo na nowym poziomie. Wszystkie nowe Polo, zatem także modele Polo TSI BlueMotion, Polo TDI BlueMotion, Polo BlueGT i CrossPolo, oferują niespotykane w tej klasie spektrum technologii napędowych poprawiających komfort i bezpieczeństwo. Nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego poprawia prowadzenie auta na zakrętach. Jako opcja dostępne jest nowe zawieszenie Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom, po wciśnięciu przycisku pozwala wybrać jedną z dwóch charakterystyk dostrojenia (niedostępne dla Polo BlueMotion i CrossPolo). Równocześnie do oferty Polo zostały włączone systemy wspomagające kierowcę, takie jak seryjny hamulec multikolizyjny (po kolizji automatycznie inicjuje hamowanie) oraz – jako wyposażenie dodatkowe – system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz automatyczny tempomat ACC. Opcjonalna kamera cofania Rear Assist pozwala obserwować otoczenie za samochodem. Nowy jest również system regulacji klimatyzacji.
Nowoczesne systemy Infotainment. Również systemy Infotaiment opierają się teraz na nowej koncepcji. Dzielą się one na trzy systemy radiowe z CD (Composition Touch, Composition Colour, Composition Media) oraz system radiowo-nawigacyjny z CD (Discover Media). Urządzenia te, w zależności od wersji, oferują takie funkcje, jak Audio Streaming z Bluetooth (zależnie od smartfonu – z opcją wyświetlania okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujniki zbliżeniowe (wyświetlanie kolejnych detali menu po zbliżeniu ręki), zoom map w trybie nawigacji przy użyciu dwóch palców (jak w smartfonie) oraz podłączenie telefonu komórkowego do zewnętrznej anteny samochodowej (przez złącze indukcyjne). Wszystkie systemy mogą być uzupełnione o funkcję cyfrowego odbioru radiowego DAB+. Ponadto system MirrorLink™ pozwala korzystać ze specjalnych aplikacji na smartfon przy użyciu ekranu dotykowego.
Nowe Polo BlueMotion jako TSI i TDI. Światowa premiera 1.0 TSI o mocy 95 KM. Po raz pierwszy dostępny jest model Volkswagena BlueMotion z silnikiem benzynowym: nowe Polo TSI BlueMotion. Jednostka napędowa – 1,0-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, jest skonstruowany całkowicie od nowa. Ten trzycylindrowy silnik rozwija moc 70 kW/95 KM. Polo TSI BlueMotion ze zużyciem paliwa 4,1 l/100 km i emisją CO2 na poziomie 94 g/km ustanawia nowy rekord wśród pięcioosobowych aut benzynowych.
Nowy TDI BlueMotion. Rekordowymi wartościami może pochwalić się także Polo TDI BlueMotion. Jego silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, rozwijający moc 55 kW/75 KM, zużywa zaledwie 3,1 l/100 km (emisja CO2 82 g/km). Jest to zatem najoszczędniejszy pięciomiejscowy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym na świecie. W porównaniu z i tak już ekstremalnie efektywnym poprzednikiem, 1,2-litrowym silnikiem trzycylindrowym, nowy silnik w Polo jest o 0,2 l/100 km oszczędniejszy. Teoretyczny zasięg Polo TDI BlueMotion na 45-litrowym zbiorniku i z manualną przekładnią pięciobiegową wynosi 1400 kilometrów.
Mniejszy opór aerodynamiczny i opór toczenia. Zmodyfikowany spód nadwozia, dopracowana osłona chłodnicy oraz zmiany pod kątem aerodynamiki wprowadzone do tylnego i przedniego spojlera obniżyły opór powietrza wersji BlueMotion. Opony zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia również przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa. Ekologiczne właściwości Polo TSI BlueMotion i TDI BlueMotion podkreśla między innymi przygotowany specjalnie dla tych modeli lakier metaliczny w kolorze niebieskim Clearwater. Również dla obu modeli Polo BlueMotion zastrzeżone są nowe, 15-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Buenos Aires. Charakterystyczna tkanina tapicerki siedzeń, chromowane elementy dekoracyjne i obszyte skórą kierownica i osłona dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego dbają o wyjątkową atmosferę we wnętrzu BlueMotion.
Nowe Polo BlueGT. 10 KM więcej przy takim samym zużyciu paliwa. Polo BlueGT stanowi fascynujące połączenie sportowych cech i efektywności. Jego silnik TSI o pojemności 1,4 litra rozwija moc 110 kW/150 KM (przedtem 103 kW/140 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny od 1500 obr./min. Moc jest przenoszona na przednią oś przez 6-biegową przekładnię manualną lub opcjonalną, 7-biegową DSG. W przypadku manualnej skrzyni biegów, Polo BlueGT zużywa średnio 4,8 l/100 km (emisja CO2 110 g/km). W połączeniu z 7-biegową DSG zużycie paliwa spada do 4,7 l/100 km (108 g/km CO2). Przy takiej efektywności udało się zwiększyć prędkość maksymalną o 10 km/h do 220 km/h.
Dwa z czterech odłączone. Doskonałą funkcją techniczną silnika BlueGT jest system aktywnego zarządzania pracą cylindrów, zwany w skrócie ACT. Volkswagen wraz z tą funkcją wprowadził do małych samochodów technologię poprawiającą efektywność, znaną wcześniej z dużych, ośmio- lub dwunastocylindrowych silników. Tymczasowe odłączenie drugiego i trzeciego cylindra przy niskich i średnich obciążeniach, obniża zużycie paliwa w znormalizowanym cyklu europejskim o 0,3 l/100 km. Przy jeździe ze stałą prędkością daje to oszczędność paliwa na poziomie nawet 1,0 l/100 km.
Nadwozie obniżone o 15 mm. Nowe Polo BlueGT zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz posiada charakterystyczne cechy. Na zewnątrz są to między innymi nowe, przyciemnione tylne światła, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, spojler dachowy, zmodyfikowane zderzaki (z tyłu z dyfuzorem), specjalne progi oraz obniżone o 15 mm nadwozie. We wnętrzu można znaleźć takie elementy, jak rozszerzone funkcje komputera pokładowego (informacja o ACT), tempomat i sportowe przednie fotele.
Nowe CrossPolo. Polo do miejskiej dżungli. Kontrastowa, srebrna osłona podwozia w przednim i tylnym zderzaku oraz czarne osłony na nadkolach, progach i drzwiach nadają nowemu CrossPolo typowy dla niego, terenowy charakter. Obudowy lusterek oraz relingi dachowe, utrzymane w srebrnym kolorze niezależnie od koloru nadwozia, wprowadzają interesujące akcenty. Ofertę wyposażenia uzupełniają teraz dwa nowe, metaliczne lakiery (pomarańczowy Honey i beżowy Titanium) oraz nowe, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Canyon. Także ten model ma przyciemnione tylne światła, które otrzymały nową formę.
Wszystko, co trzeba. Seryjne sportowe fotele pokryte są ekskluzywnymi, zaprojektowanymi specjalnie dla tego Polo tkaninami. Do wyposażenia CrossPolo należą także reflektory H7 (opcjonalnie: bi-ksenonowe) i światła przeciwmgłowe. Nowa kierownica oraz dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte są skórą. Kontrastowe szwy stwarzają wrażenie ekskluzywności w dwukolorowym wnętrzu, podobnie jak nowy wyświetlacz wielofunkcyjny w kształcie tuby oraz aplikacje z matowego chromu. W Europie można zamawiać CrossPolo z trzema silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi o spektrum mocy od 55 kW/75 KM do 81 kW/110 KM. W Niemczech są to dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne, ponieważ tam spektrum mocy rozpoczyna się od 66 kW/90 KM. Jesienią pojawi się kolejny silnik TSI. Wszystkie silniki posiadają system Start-Stop oraz tryb rekuperacji i spełniają normę emisji spalin EU 6.
Pakiety R-Line dla Polo. Mocne akcenty. Dla Polo Comfortline i Polo Highline Volkswagen R GmbH stworzył w ramach pakietu R-Line nowy zestaw elementów wyposażenia zewnętrznego i wnętrza. Nowością w programie są 16-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Salvador, czyli łącznie dla Polo oferowanych jest pięć typów obręczy ze stopu metali lekkich R-Line (2 x 16-calowe i 3 x 17-calowe).
R-Line Exterieur. Jak już wspomniano, pakiety R-Line zostały skonfigurowane na nowo. Styliści opracowali dla Polo nową, czarną, z połyskiem osłonę chłodnicy z logo R-Line, nową dolną osłonę wlotu powietrza, również czarną z połyskiem, jak osłona chłodnicy. Obręcze ze stopu metali lekkich Salvador są także nowym elementem w pakiecie wyposażenia zewnętrznego. Kolejne elementy tego pakietu to: zderzaki w stylistyce R-Line (z przodu z wbudowanymi reflektorami przeciwmgłowymi z funkcją doświetlania zakrętów), nakładki poszerzające progi, dyfuzor R-Line z tyłu, specjalny spojler dachowy i chromowane końcówki rur wydechowych (o ile są widoczne – w zależności od wariantu silnika).
R-Line Interieur.Pakiet wyposażenia wnętrza został zmodyfikowany w jeszcze większym stopniu. Volkswagen R GmbH zmienił wygląd sportowych foteli z tapicerką R-Line z tkaniny Race/San Remo (opcjonalnie skóra/Alcantara), z logo R-Line, zmodyfikował multifunkcyjną kierownicę sportową, „mały pakiet elementów skórzanych” (dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego) oraz dywaniki. We wszystkich tych elementach zastosowane zostały kontrastowe szwy w kolorze szarym Kristall. Z poprzedniej wersji pakietu przejęta została czarna podsufitka, czarne panele lub obramowania na konsoli środkowej i przy wlotach wentylacji, listwy progowe R-Line oraz nakładki na pedały ze stali nierdzewnej.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.