inspirująca, nowa propozycja wyrazistego i dynamicznego sedana klasy średniej dla klientów, rozważających wybór samochodu z logo Kia po raz pierwszy. W odpowiedzi na reakcje klienteli, lecz także wymagania niezwykle konkurencyjnego rynku samochodowego w Europie, na stoisku Kia we Frankfurcie prezentowana jest restylizowana Optima posiadająca bogatsze niż dotąd wyposażenie infotainment, oraz z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Optima FL wyróżnia się bardziej wyrafinowanym poziomem technologicznym oraz wyższą jakością wykonania z zastosowaniem materiałów wykończeniowych klasy Premium.
„Dzięki tej restylizacji, nowa Kia Optima wydaje się naprawdę odstawać od rywali w segmencie D.” – mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktu Kia Motors Europe – „Pierwsza Optima została przyjęta w roku 2011 całkiem dobrze stąd mamy nadzieję, że nowy model za sprawą swego wyposażenia, kojarzonego zwykle z autami klasy Premium, da nam szansę poszerzenia obecności w tym sektorze europejskiego rynku motoryzacyjnego.”
Stworzona pod nadzorem Głównego Stylisty Kia Motors, Petera Schreyera nowa wersja Optimy otrzymała zmodyfikowane światła do jazdy dziennej LED (DRL), lampy przeciwmgielne, kasety świateł tylnych, zderzaki i obręcze kół. W części przedniej światła LED do jazdy dziennej przeniesione zostały, podobnie jak w innych modelach Kii w obrys reflektorów; oprawą dla lamp przeciwmgielnych natomiast – jest lakierowany w kolorze nadwozia, a nie (jak modelu 2011) czarny panel spojlera pod-zderzakowego. Dostępne w opcji wyposażenia, zapożyczone z nowej Kii pro_ceed GT i flagowego sedana klasy luksusowej Kia Quoris, cztero-diodowe lampy przeciwmgielne LED nadają Optimie 2014 szczególnej wyrazistości. Kolejnym wyróżnikiem nowej Optimy jest „wyostrzona” krawędź pokrywy bagażnika oraz trzy nowe wzory 17- i 18-calowych felg z lekkiego stopu. Lampy tylne dostępne są opcjonalne w wersji „aureolowej” LED, a podwójne czerwone odblaski zlokalizowano nieco wyżej w pozycji horyzontalnej. Klienci zainteresowani dalszym uatrakcyjnieniem wyglądu swego samochodu mogą dokupić opcjonalny pakiet ‘Sport Pack’, w skład którego wchodzi atrapa chłodnicy wypełniona czarną siatką, chromowana listwa wokół dolnego wlotu powietrza, unikalne 18-calowe 2×5-ramienne felgi ze stopu lekkiego oraz dyfuzor pod tylnym zderzakiem w matowej czerni. Za sprawą wysmuklonej linii nadwozia, nowa Optima ma korzystny współczynnik Cd = 0,29, który wyraźnie wpływa na optymalizację osiągów i zużycia paliwa, minimalizując przy tym hałasy aerodynamiczne. Nowa Kia Optima oferowana jest w 10 kolorach nadwozia, w tym siedmiu metalizowanych i dwóch perłowych oraz nowym Clear White (biały pastelowy) i Smoky Blue (błękitny metalizowany).
Akcenty luksusu by „rozświetlić” kabinę. Układ kokpitu „zorientowany na kierowcę” z Optimy 2011 pozostaje bez zmian, choć dodano szereg akcentów dekoracyjnych w zestawie wskaźników, na kole kierownicy, konsoli środkowej, selektorze skrzyni biegów, boczkach drzwi oraz siedzeniach – aby odświeżyć wygląd wnętrza i nadać mu nieco więcej elegancji.
Do wyboru nabywcy nowej Optimy jest dwutonowa beżowa lub jednolita czarna kolorystyka wystroju wnętrza. Oferta pokryć siedzeń obejmuje tapicerkę materiałową (poziom M) lub kombinację materiału ze skórą (poziom L). Tapicerka w całości skórzana dostępna jest w poziomie wyposażenia XL. W nowym zestawie wskaźników dominuje wyświetlacz TFT LCD (powiększony z 3,5 do 4,3 cala) podający więcej informacji w czytelniejszej grafice. Nowa kierownica, spłaszczona od dołu w wersji z przekładnią automatyczną wyposażona jest w przyciski sterowania audio i innymi funkcjami systemowymi. Mieszcząca 7-calowy ekran dotykowy konsola centralna wykończona jest w „fortepianowej” błyszczącej czerni. Przyciski w podłokietnikach drzwi oznaczone są – zależnie od wersji modelowej – akcentami satynowanymi lub w „fortepianowej” czerni. Wewnętrzne klamki są także satynowane, a nie chromowane jak poprzednio. Fotele przednie zostały głębiej wyprofilowane, a ich siedziska przedłużone pod kątem zwiększenia komfortu. W opcji wyposażenia dostępna jest elektryczna wentylacja foteli oraz elektryczne podgrzewanie tylnej kanapy. Kierowca i pasażerowie na pewno docenią wyższy poziom wyrafinowania nowej Optimy – jeden z obszarów ulepszeń, zamierzonych przez konstruktorów Kia. Aby obniżyć poziom hałasów drogowych zastosowano system dynamicznego tłumienia drgań wsporników tylnego zawieszenia w komplecie z aluminiowymi felgami o wzmocnionej strukturze, osłony wnęk kół natomiast – zastąpiono dźwiękochłonnymi wykładzinami BCF (rodzaj spęczonego włókna). Efektem tych zmian jest obniżenie odczuwalnej głośności hałasów drogowych o rząd 3,3 dB. Dodatkowe wytłumienie hałasów zapewniają ulepszone masy głuszące przegrody centralnej oraz pogrubione wykładziny podłogowe w kabinie modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Nowe elementy wyposażenia i technologie. Do i tak już bogatego wyposażenia oryginału, Optima 2014 dodaje nowe elementy. Kierowca Optimy z przekładnią automatyczną ma wybór trzech trybów jazdy: domyślny Normal, oszczędnościowy Active ECO oraz Sport, w którym silnik nabiera żywiołowej mocy, a układ kierowniczy ulega „utwardzeniu”. Modernizacji uległy także systemy audio i nawigacji. Systemy audio Gen3.0A i Gen3.0B umożliwiają podłączenie iPod’a do gniazda USB. Dla wszystkich wersji modelowych dostępny jest nowy system nawigacji AVN (Audio Video Navigation) 1.5 z 7-calowym ekranem dotykowym(w późniejszym terminie dostępna będzie nawigacja AVN 4.0 z ekranem 8-calowym). W ramach opcji wyposażenia oferowany jest także system wykrywania obiektów w martwych polach widzenia Kia Blind Spot Detection (sygnalizacja świetlna w lusterku bocznym) wraz z funkcjami Lane Change Assist (LCA) oraz Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Funkcja LCA monitoruje sytuację dookoła pojazdu i alarmuje kierowcę o zagrożeniach przy zmianie pasa ruchu. Z myślą o bezpieczeństwie podczas parkowania, system RCTA z kolei – aktywowany na biegu wstecznym, ostrzega sygnałem akustycznym o zbliżających się pojazdach w zakresie kątowym 900 po obu stronach samochodu. Dostępne są również czujniki parkowania przodem i tyłem.
Najlepsze w klasie osiągi i niska emisja CO2. Oferta dla klientów europejskich obejmuje dwie jednostki napędowe, stosowane już w modelach poprzednich – benzynową 2.0 o mocy 165 KM i wysokoprężną 1.7 o mocy 136 KM, która wg analiz Kia, dominować będzie w Europie. Wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VGT), 1,7-litrowa wersja popularnego diesla ‘U2’ wytwarza moc 136 KM i moment 325 Nm (począwszy od 2000 obr/min), zapewniając doskonałą dynamikę jazdy i najlepsze w swej klasie pojemnościowej osiągi (80 KM z litra pojemności skokowej).
Usprawnienia pod kątem podwyższenia wydajności energetycznej tej jednostki napędowej obejmują m.in. sprzęgło przeciążeniowe alternatora oraz innowacyjny system zarządzania wydajnością akumulatora prądowego. Efektem tych rozwiązań jest uzyskanie wielce konkurencyjnego w tej klasie pojazdów poziomu emisji CO2 od 133 g/km oraz jej spadku do 128 g/km – w wersji wyposażonej w opcjonalny system oszczędnościowy Kia Stop/Start (ISG). Oznacza to, iż Kia Optima zalicza się do grupy pojazdów mogących korzystać z ulg podatkowych w wielu krajach Unii Europejskiej. Jednostka benzynowa o pojemności 2,0 litrów typu ‘Nu’ wykonana jest z lekkiego stopu i wytwarza moc 165 KM oraz moment 196 Nm przy 4800 obr/min i konkurencyjnym zużyciu paliwa na poziomie 7,0 l/100 km. Paliwowej oszczędności sprzyjają takie rozwiązania jak dwustopniowy układ dolotowy o zmiennej długości przewodów ssących, elektronicznie sterowana przepustnica, odsadzenie wykorbień wału korbowego oraz system zmiennych faz rozrządu CVVL. Na rynkach europejskich zarówno silnik benzynowy jak i Diesla dostępne będą w parze z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Obie skrzynie zapewniają wysoką kulturę pracy zespołu napędowego podczas jazdy z większymi prędkościami autostradowymi, przy ograniczonym zużyciu paliwa.
Bogate wyposażenie seryjne bez zmian. Zgodnie z firmową filozofią oferowania produktu o doskonałej wartości za dobrą cenę, restylizowana Kia Optima posiada bogate wyposażenie seryjne modelu 2011, wzbogacone o nowe elementy opcjonalne, typowe dla pojazdów klasy Premium.
W zależności od wersji modelowej – M, L lub XL do wyposażenia opcjonalnego nowej Optimy należy asystent parkowania SPAS, bezkluczykowy system aktywacji pojazdu z przyciskiem Start/Stop silnika na desce rozdzielczej, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, odsuwane, panoramiczne okno dachowe, tylna kanapa z ogrzewaniem elektrycznym, elektrycznie podgrzewana kierownica, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, system stabilizacji jazdy ESC, wspomaganie ruszania pod górę HAC oraz system stabilizacji pojazdu VSM (na podłożu śliskim lub o niesymetrycznej przyczepności). Tak jak wszystkie inne modele Kia oferowane w Europie, nowa Optima objęta jest unikalną 7-letnią lub 150.000-kilometrową gwarancją producenta, w pełni przenoszalną na kolejnych właścicieli samochodu. Dostawy Optimy na rynki światowe pochodzić będą z koreańskiej fabryki Hwa-Sung a pierwsze egzemplarzy trafią do polskich salonów z początkiem nowego roku.
źródło: Kia Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.