Gran Lusso Coupe: BMW i Pininfarina łączą siły

Obie stanowią uosobienie najnowocześniejszej technologii, stylistyki, dynamiki i estetyki. BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé, które zostało zaprezentowane podczas festiwalu Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2013, to pierwszy owoc współpracy tych uznanych firm.

BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé to unikat, który obrazuje ekskluzywną interpretację luksusowego BMW Coupé autorstwa Pininfariny. Ścisła współpraca stylistów obu firm zaowocowała powstaniem pojazdu o nowej motoryzacyjnej tożsamości, który imponuje wyrazistym charakterem oraz aspiruje do grona modeli luksusowych. Innymi słowy samochód ten posiada wszystkie typowe cechy BMW oraz niepowtarzalną stylistykę Pininfariny.

Tworząc stylistykę BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé projektanci BMW Design postawili na luksus i elegancję, zwierając szyki z legendarnym biurem projektowym Pininfarina. W efekcie powstał unikalny pojazd stanowiący połączenie cech typowych dla obu uznanych marek: „Dzięki współpracy ze studiem Pininfarina udało się stworzyć ekskluzywny pojazd, który oferuje nowy wymiar stylistyki i luksusu,” wyjaśnia Karim Habib, dyrektor BMW Design. „A przecież to właśnie z tego słyną projekty włoskiej firmy, która pod względem stylistyki należy do światowej czołówki. Studio Pininfarina to dla nas partner idealny, bez którego powstały pojazd koncepcyjny nie byłby tak imponujący”.

„Efekt końcowy tego projektu przerasta nasze najśmielsze oczekiwania”, zauważa Fabio Filippini, kierownik działu projektowania Pininfarina. „Kiedy dwie tak doświadczone i renomowane firmy łączą siły, musi powstać coś wyjątkowego. Na każdym etapie prac najważniejsze było poszanowanie dla odrębności i tradycji każdej ze stron.”

Wyborna elegancja. BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé przenosi ekskluzywność BMW w nowy wymiar. Starannie dopracowana stylistyka pojazdu urzeka już od pierwszego wejrzenia. Pełne rozmachu płaszczyzny oraz zwarte, wyraziste kontury wyróżniają eleganckie nadwozie, które zachowuje proporcje typowe dla BMW – duży rozstaw osi, masywną maskę i cofniętą kabinę. Nawet na parkingu dynamiczne BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé zdaje się mknąć przed siebie. Jednocześnie pojazd wyróżnia się stylistyczną równowagą i harmonią – technologiczne zaawansowanie, dynamika i precyzja BMW łączy się tu z kunsztem designerskim studia Pininfarina, robiąc piorunujące wrażenie. „BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé nikogo nie pozostawia obojętnym. Pojazd uosabia najlepsze cechy BMW takie jak luksusowy charakter i niezwykle elegancką formę,” zauważa Adrian van Hooydonk, starszy wiceprezes BMW Group Design. „W stylistyce Pininfariny najbardziej urzeka mnie jej prostota i precyzja. Ich oczekiwania co do efektu końcowego były równie wysokie co nasze, a ich wiedza i doświadczenie stanowi w tym przypadku idealne uzupełnienie DNA BMW”.

Dynamiczna stylistyka przedniej części nadwozia. Szeroki przód nadwozia BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé wsparty na masywnych kołach tchnie dynamiką i urzeka stylizacją. Charakterystyczny grill BMW w kształcie nerek oraz wyrazisty zespół przednich lamp z okrągłymi reflektorami nie pozostawia cienia wątpliwości z jaką marką mamy do czynienia. Jednocześnie uwagę zwraca szereg elementów przygotowanych przez studio Pininfarina, które emanują włoską finezją i podnoszą stylistyczną wartość przedniej części nadwozia.

CZYTAJ DALEJ  Playboy jeździ Traxem na co dzień

Centralnym elementem stylistyki przodu pozostaje naturalnie charakterystyczny kształt osłon chłodnicy, gdzie biorą swój początek wszystkie linie i płaszczyzny nadwozia. Przedni grill w symboliczny sposób skrywa serce pojazdu, a jego masywny, dominujący kształt zdradza moc ukrytej za nim jednostki napędowej w układzie V12. „Nerki” pochylają się ku drodze tworząc charakterystyczny dla BMW „nos rekina” i potęgują wrażenie dynamiki, co staje się szczególnie widoczne, gdy spojrzymy na nie z boku. Z bliska widoczna staje się natomiast niezwykle dopracowana struktura – zewnętrzna płaszczyzna dwustronnego grilla wykonana z matowego oraz polerowanego aluminium i skryta za nią połyskująca czerń części wewnętrznej o tym samym kształcie, która pełni funkcję tła, nadaje całemu elementowi odpowiednią głębię oraz daje ciekawy efekt kontrastu wybranych materiałów.

Powyżej przedniego grilla zaczyna się masywna pokrywa silnika, która rozciąga się nad całym przodem. Jej subtelne przetłoczenia zdają się wyrastać z logo BMW i tworzą efekt dynamicznej elegancji. Dynamikę BMW znamionują również płaskie przednie reflektory, które stanowią idealne uzupełnienie przedniego designu BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé. Dynamiczne kontury kloszy zostały perfekcyjnie dobrane do klasycznych okrągłych reflektorów BMW, a wykorzystanie technologii LED potęguje wrażenia technologicznej doskonałości oraz nadaje reflektorom niebywałej głębi.

Wzrok przykuwa również przedni fartuch BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé, który zdaje się nurkować w stronę drogi. Szerokie wymiary przedniej części nadwozia podkreśla pojedynczy płaski wlot powietrza, dodatkowo przyozdobiony chromowaną obwódką, który rozszerza się przy kołach i uwydatnia ich szeroki, sportowy rozstaw. O stylistycznej ingerencji włoskiego partnera informuje dyskretny, nisko umieszczony napis Pininfarina, przypominający podpis artysty pod obrazem.

Elegancki profil bocznej części nadwozia. Projektanci BMW i Pininfariny włożyli wiele wysiłku aby nadać nadwoziu BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé odpowiednie proporcje. Jego płaszczyzny odzwierciedlają zasady wyszukanego języka stylistycznego BMW, wzbogacone o czystość formy, z której słynie biuro Pininfarina. Atrakcyjny zarys sylwetki oraz wypukłe boczne linie przewężenia budują wrażenie dynamicznej elegancji i sprawiają, że nadwozie staje się bardziej zwarte i atletyczne.

Jednocześnie, oszczędne i precyzyjne kontury optycznie wydłużają sylwetkę pojazdu i podkreślają jego ekskluzywnie nowoczesny charakter. Wysoko poprowadzona linia przewężenia rozciąga się niemal idealnie poziomo na całej długości nadwozia, dzięki czemu BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé prezentuje się wyjątkowo szlachetnie i wykwintnie. Powyżej biegnie elegancka linia dachu, która opadając ku tyłowi wyznacza jego krótki zarys. Poniżej linii przewężenia od wylotu powietrza za przednim kołem aż po tył rozciąga się wyraziste przetłoczenie, stanowiące przeciwwagę dla linii dachu i przydające stylistycznej lekkości i dynamiki tylnej części nadwozia. Wszystkie linie zaprojektowano z niezwykłą starannością. Wraz ze swym biegiem stają się one mniej lub bardziej wyraziste, a dzięki zmiennej grze światła i cienia, świetnie eksponują sąsiadujące płaszczyzny.

Boczną część nadwozia wzbogacono o szereg interesujących detali takich jak matowo-polerowany element dekoracyjny za przednim kołem, w którym znalazło się miejsce na kierunkowskaz. Kolejnym charakterystycznym elementem stylizacji BMW jest tzw. Hofmeister kink, czyli charakterystyczne załamanie linii szyby u dołu tylnego słupka dachowego, które zostało idealnie wkomponowane kształt nadwozia. Umieszczone za nim logo V12 zdradza jak mocna jednostka napędza BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé. Natomiast napis Pininfarina na panelu bocznym podkreśla decydującą rolę jaką włoska firma odegrała podczas tworzenia tego wyjątkowego pojazdu.

CZYTAJ DALEJ  Mitsubishi Outlander 2.0 MT Intense Plus

Idealnym uzupełnieniem dynamicznej i eleganckiej sylwetki BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé są dedykowane 21-calowe felgi. Dzięki zastosowaniu matowego i polerowanego aluminium, a także czerni i ciemnego chromu, pięć potrójnych ramion tworzy wrażenie niezwykłej głębi. Stylistycznie felgi te stanowią połączenie klasycznego szprychowego designu z nowoczesnym pięcioramiennym wzorem obręczy.

Wyszukana stylizacja tylnej części nadwozia. Przedłużony boczny profil kończy się smukłym i eleganckim tyłem. Przepiękną stylistykę tej części nadwozia zdominowały linie poziome, które podkreślają jej szeroki i płaski design. Jednocześnie duże płaszczyzny tworzą tu wyrazistą, atrakcyjną stylizację, a pomiędzy nimi wpleciono układ precyzyjnych przetłoczeń i poziomych linii, co przekłada się na ciekawą grę światła i cienia, odpowiadającą grze świateł na pozostałych częściach karoserii. W tylnej części nadwozia uwagę przykuwa połączenie linii dachu z płaszczyzną pokrywy bagażnika – starannie dopracowane słupki tylne płynnie przechodzą w kształt klapy przedziału bagażowego.

Zachodząc z boków, tylne światła szerokim gestem opasają cały tył, wizualnie łącząc tę część nadwozia z bokami karoserii. Kształt kloszy dobrano z niezwykłą starannością i stanowi on bardziej delikatną, niemal filigranową interpretację klasycznego dla BMW zarysu L. Światła osadzono w aluminiowych ramach, a najbardziej rzuca się w oczy ich otwarty design, który umożliwia swobody przepływ powietrza.

Nowoczesne rozwiązania klasycznych zalet wnętrza. Wnętrze BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé odzwierciedla stylistykę nadwozia i stanowi połączenie nowoczesnej elegancji z ponadprzeciętną dynamiką. Wyjątkowy klimat kabina zawdzięcza sportowo-ekskluzywnej stylizacji oraz bardzo wysokiemu poziomowi komfortu. Typowe dla BMW, płynne linie geometrii wnętrza wzbogacono o modyfikacje wprowadzone przez studio Pininfarina, które objęły zmiany kolorystyczne, wybór nowych materiałów oraz kształtów elementów wyposażenia drzwi, konsoli środkowej i deski rozdzielczej. Sygnowane przez studio Pininfarina modyfikacje zostały wprowadzone z poszanowaniem typowego designu marki BMW. Wnętrze nadal pozostaje zorientowane na kierowcę, imponując sportowym i eleganckim charakterem.

Kabina luksusowego, czteromiejscowego coupé oferuje kierowcy i pasażerom wyjątkowy klimat. Zaprojektowane przez Pininfarina fotele ze sportowymi podparciami bocznymi zapewniają wysoki komfort podróżowania. Wszystkie przełączniki i zegary zorientowano na kierowcę, co poprawia ergonomię i prostotę obsługi. Poziomy układ linii i płaszczyzn deski rozdzielczej potęguje wrażenie przestronności wnętrza. Linie te płynnie przechodzą na panele drzwi, gdzie zyskują na dynamice. Klamki wewnętrzne swym kształtem nawiązują do zarysu tylnych świateł i elementów dekoracyjnych bocznych paneli nadwozia. W tylnej części kabiny również udało się wygospodarować dużo przestrzeni. Osoby tam zasiadające mają do dyspozycji niemal tyle samo miejsca na nogi co w dużym luksusowym sedanie.

Staranny wybór materiałów i najwyższa jakość wykonania. Ekskluzywna kolorystyka i dobór materiałów to cechy wyróżniające BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé oraz podkreślające jego wyjątkowy charakter. Najwyższa jakość wykonania i wykończenia to kolejne elementy, które budują ciepły, unikalnie ekskluzywny klimat wnętrza. Podobnie jak najlepsza gatunkowo skóra naturalna firmy Foglizzo w kolorze czarnym i jasnobrązowym (Tobacco Brown) oraz drewno kauri liczące ponad 48 tyś. lat. Stylistyczną przeciwwagę dla naturalnych materiałów stanowią ciemne, chromowane elementy metalowe.

CZYTAJ DALEJ  Dlaczego lepiej sprzedawać i kupować samochody przez skup aut niż na własną rękę?

Wszystkie elementy drewniane kabiny BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé wykonano z jednego kawałka drewna kauri wyselekcjonowanego przez specjalistów z firmy Riva 1920. Drewno to posiada unikalną teksturę i zależnie od natężenia światła i kąta widzenia przybiera barwę od złocistej po czerwoną lub brązową. Poddane prostej obróbce polerskiej i olejowaniu, drewno kauri idealnie komponuje się z naturalną skórą, tworząc ciepły klimat wnętrza. Pochodzące z Nowej Zelandii drewno jest jednym z najrzadziej spotykanych gatunków tego materiału na świecie. Jego unikalny charakter wynika z faktu, iż przewrócone na bagnach drzewa kauri zostają przez tysiąclecia poddane naturalnemu procesowi konserwacji. Dlatego uzyskany z nich surowiec nadal można obrabiać jak świeże drewno.

Wykonana z najlepszej włoskiej wełny, podsufitka BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé posiada przepiękny szary wzór szkockiej kraty Principe di Galles, który idealnie komponuje się z naturalnymi materiałami wykończenia paneli drzwi i płaszczyzn deski rozdzielczej. Motyw ten pojawia się również na lamówkach brązowych skórzanych foteli. Nad głowami podróżnych rozciąga się podłużne prostokątne okno dachowe z podświetleniem LED, które zapewnia lepsze doświetlenie wnętrza, a pod nogami znajdą oni miękki ciemnoszary dywan z długiego włosia. Kolejnym ciekawym elementem wnętrza są lekkie, dyskretne słupki B, które z zewnątrz zdają się stapiać z jednolitą powierzchnią przeszklenia pozbawionych ramek okien bocznych.

Pininfarina.Studio Pininfarina to jedna z najbardziej uznanych marek w świecie samochodowego designu. Historia firmy zaczyna się w latach 30-tych XX wieku, gdy zasłynęła ona jako biuro projektujące wyjątkowe pod względem stylistycznym karoserie dla aut koncepcyjnych i modeli o ograniczonej liczbie egzemplarzy. Dziś Pininfarina to jeden z liderów designu we Włoszech, a działalność firmy wykracza dalece poza przemysł motoryzacyjny. Studio zajmuje się m.in. designem przemysłowym i projektowaniem produktów dla innych segmentów rynku. Dzięki współpracy z licznymi partnerami z branży motoryzacyjnej studio Pininfarina zyskało reputację projektanta wyznaczającego trendy. Podstawowe cechy designu Pininfarina to prostota i harmonia wyglądu i tekstury wykorzystanych materiałów, przy zachowaniu idealnych proporcji oraz wysokiej funkcjonalności.

 

źródło: BMW/Mototarget

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *