atrakcyjnie wyglądający samochód z napędem na 4 koła. Pajero Sport wyposażono w turbodoładowany silnik Diesla o mocy 178 KM i 5-biegową przekładnię manualną lub elektronicznie sterowaną, 5-stopniową, automatyczną skrzynię biegów INVECS-II z sekwencyjnym trybem sportowym. Znakomity układ napędu na 2 osie Super Select 4WD, daje możliwość jazdy w trybie stałego napędu na 4 koła przy dowolnej prędkości i na dowolnej nawierzchni.
Limitowana seria Pajero Sport to prawdziwa gratka dla miłośników marki Mitsubishi, którzy oczekują od samochodu ponadprzeciętnych własności terenowych i funkcjonalnego, komfortowego wnętrza. Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym można kupić ten model. Mitsubishi Pajero Sport jest dostępny w dwóch wersjach w cenach 137 990 zł i 159 990 zł.
Przedpremierowe pokazy Mitsubishi Pajero Sport odbywają się w czasie ferii zimowych do 3 marca na stoku narciarskim Pilsko w Korbielowie a wszelkie informacje można uzyskać w autoryzowanych salonach Mitsubishi Motors.
Koncepcja pojazdu. Mitsubishi Pajero Sport to funkcjonalny SUV średniej wielkości, oferujący nabywcy doskonałe właściwości terenowe oraz wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji.
Model Pajero Sport został wyposażony w opracowany przez Mitsubishi system napędu wszystkich kół Super Select 4WD, który słynie z doskonałych osiągów terenowych oraz niezawodności. W konstrukcji pojazdu wykorzystano również założenia filozofii projektowania dynamicznych układów napędowych typu AWC (All-Wheel Control). Dzięki znakomitemu wyciszeniu oraz przytulnemu i praktycznemu przedziałowi pasażerskiemu, Pajero Sport oferuje nabywcy komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania.
Nadwozie – stylistyka, konstrukcja i wymiary. Celem projektantów Mitsubishi było stworzenie samochodu, który dobrze prezentuje się na ulicach miasta a jego wygląd sugeruje, iż z łatwością poradzi sobie z nieubitymi szlakami poza miastem, zapewniając wysoki komfort jazdy i dobre osiągi. Wysoko umieszczona, przestronna kabina pasażerska, płynnie poprowadzone linie boczne i wydatne nadkola, optycznie poszerzające nadwozie, tworzą dynamiczną sylwetkę, eksponującą muskularny charakter prawdziwego SUV-a.
Konstrukcja. Pajero Sport zostało zbudowane w oparciu o nową ramę podłużnicową, której sztywna konstrukcja zapewnia dużą odporność na trudy eksploatacji. Z kolei zastosowanie w przedniej strukturze ramy elementów pochłaniających energię uderzenia oraz innych elementów zwiększających bezpieczeństwo przyczynia się do poprawy wydajności zderzeniowej.
Sztywność zginania i skręcania nowej ramy jest odpowiednio o 100% i 50% wyższa od sztywności osiąganej w modelu poprzedniej generacji, co pozwala w znacznym stopniu ograniczyć wibracje przenoszone na nadwozie. Sztywniejsza rama zwiększa również niezawodność pojazdu podczas jazdy terenowej i poprawia jego właściwości jezdne oraz komfort podróżowania na asfalcie. Na uzyskanie wysokiej sztywności nadwozia oraz wysokiego poziomu ochrony wpływ miało także zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości w przednich słupkach oraz wzmocnień w progach.
Wymiary pojazdu. Nowe Mitsubishi Pajero Sport jest o rozmiar większe od poprzednika: długość całkowita wynosi 4695 mm (w porównaniu z 4620 mm u poprzednika), szerokość całkowita 1815 mm (1775 mm); wysokość całkowita 1800 mm (1730 mm), natomiast rozstaw osi to 2800 mm. Większe wymiary nadwozia gwarantują bardziej przestronną i komfortową kabinę pasażerską. Większą stabilność, zarówno podczas jazdy po utwardzonej, jak i nieutwardzonej nawierzchni, zapewnia z kolei rozstaw osi powiększony w stosunku do poprzednika o 75 mm.
Silnik 2,5 DID High Power common rail. Mitsubishi Pajero Sport jest wyposażone w silnik wysokoprężny o pojemności 2,5 litra High Power z systemem bezpośredniego wtrysku common rail. Silnik o mocy 178 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm przy 2000-2850 obr./min. oraz 350 Nm przy 1800-3500 obr./min. dla wersji z przekładnią automatyczną odznacza się dobrymi osiągami, niezawodnością i gwarantuje niski poziom drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu.
Skrzynia biegów i układ napędowy. Mitsubishi Pajero Sport jest dostępne z 5-biegową skrzynią automatyczną z trybem Sport lub 5-biegową przekładnią manualną. Oprócz komfortowej, w pełni automatycznej funkcji pracy, 5-biegowy automat z trybem Sport oferuje kierowcy możliwość ręcznej zmiany przełożeń, co zapewnia sportową radość z jazdy.
Super Select 4WD. Pajero Sport wykorzystuje opracowany przez Mitsubishi Motors układ napędowy Super Select 4WD, który powstał na bazie filozofii projektowania układów typu AWC (All-Wheel Control) i słynie z niezawodności oraz wysokiej sprawności terenowej. Poprzez dostarczenie maksymalnej wartości momentu obrotowego do kół o najwyższej przyczepności, układ zapewnia doskonałe osiągi podczas jazdy po wszystkich nawierzchniach i we wszystkich warunkach drogowych. System Super Select 4WD wykorzystuje blokadę centralnego mechanizmu różnicowego oraz skrzynię rozdzielczą do zachowania optymalnej równowagi pomiędzy trakcją, stabilnością i właściwościami jezdnymi. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów pracy, aby odpowiednio dostosować otwarcie przepustnicy i prędkość jazdy do warunków eksploatacji. Wyboru poszczególnych trybów pracy można dokonać nawet podczas jazdy z prędkością do 100 km/h.
Kierowca ma do wyboru 4 tryby pracy systemu napędowego:
2H. W trybie 2H (napęd na dwa koła, bez reduktora) udało się zminimalizować straty spowodowane tarciem w układzie napędowym poprzez zastosowanie mechanizmu wolnego biegu, który rozłącza przedni wał napędowy, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wydajności paliwowej. Tryb ten najlepiej sprawdzi się podczas jazdy w mieście lub po suchym asfalcie.
4H (stały napęd na cztery koła). 4H (napęd na cztery koła, bez reduktora) to standardowy tryb pracy, zapewniający odpowiednią wydajność w wielu sytuacjach drogowych: podczas jazdy w mieście, na autostradzie i drogach pozamiejskich, na nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także luźnych nawierzchniach i w innych warunkach terenowych. Podczas jazdy po utwardzonych drogach w trybie 4H, więcej momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi, co przyczynia się do uzyskania optymalnych właściwości jezdnych. Z kolei na śliskich nawierzchniach, centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym zwiększa moment obrotowy dostarczany do przednich kół, aby poprawić przyczepność i stabilność pojazdu, a także uzyskać lepsze właściwości jezdne.
4HLc. W położeniu 4HLc centralny mechanizm różnicowy zostaje zablokowany w trybie jazdy bez reduktora, aby przekazać na nawierzchnię jak największą siłę napędową. Tryb ten zdaje egzamin na drogach pokrytych śniegiem i kopnym piachem oraz na nawierzchniach stawiających duży opór podczas jazdy.
4LLc. Wybór trybu 4LLc powoduje zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego i włączenie reduktora, co pozwala kierowcy pokonać skaliste lub błotniste tereny, gdzie liczy się dodatkowy moment obrotowy. W celu zwiększenia dzielności terenowej, model Pajero Sport jest oferowany z fabryczną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
Blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Pajero Sport jest oferowane z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, która wyrównuje prędkości kół na tylnej osi. Tylna blokada, która działa wyłącznie w trybie jazdy 4HLc lub 4LLc, współpracuje z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i pomaga kierowcy wydostać pojazd z grząskiego terenu. Jednocześnie, pojazd jest chroniony przed nagłą utratą stabilności przez układ elektronicznego sterowania tylną blokadą, który pozwala na jej załączenie wyłącznie do prędkości 12 km/h lub niższej.
Zawieszenie. W przednim zawieszeniu modelu Pajero Sport zastosowano podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem natomiast tylne zawieszenie to oś wleczona z drążkiem Panharda i stabilizatorem, co zapewnia autu przyczepność, stabilność i dobre właściwości jezdne zarówno na asfalcie, jak i w terenie.
Parametry terenowe. Pajero Sport porusza się na 16 lub 17-calowych kołach z oponami 265/70R 16 lub 265/65R17, które w połączeniu z dobrymi kątami natarcia i zejścia oraz dużym prześwitem zapewniają wysoką wydajność podczas jazdy w terenie. Kąt natarcia w Pajero Sport wynosi 36°, kąt zejścia 25° lub 24° (w zależności od wersji) kąt rampowy 23°, natomiast prześwit to 215 mm – podobną zdolnością pokonywania przeszkód terenowych odznacza się SUV Pajero, który słynie na całym świecie z wiodących w klasie osiągów offroadowych.
Wnętrze. Wnętrze modelu Pajero Sport znakomicie uzupełnia dynamiczny wygląd auta. Projektanci Mitsubishi zastosowali proste i spójne kształty w całym przedziale pasażerskim, tworząc wnętrze wypełnione harmonijnymi, płynnie połączonymi powierzchniami. Design kabiny podkreśla także jej funkcjonalność oraz wysoką jakość wykończenia. Siedzenia zostały pokryte miękkim materiałem tapicerskim o dyskretnym wzorze; w kabinie znalazły się też metaliczne wstawki dekoracyjne. Dodatkowo, zastosowanie miękkich wykończeń paneli drzwiowych oraz akcentów dekoracyjnych tworzy obraz spójnego i przestronnego przedziału pasażerskiego. Dopełnieniem całości jest dwukolorowy, sportowy schemat kolorystyczny wnętrza.
Bezpieczeństwo i hamulce. Mitsubishi Pajero Sport oferowane jest w Polsce z kompletem 6 poduszek bezpieczeństwa (przednie, boczne i kurtynowe), systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC, systemem ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, napędem Super Select 4WD z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa z napinaczami oraz mocowaniami fotelików dziecięcych ISO-FIX.
16-calowe, wentylowane tarcze hamulcowe montowane przy przedniej osi zapewniają krótką drogę hamowania i doskonałe wyczucie pedału hamulca. Z tyłu zastosowano z kolei 16-calowe, wentylowane hamulce tarczowo-bębnowe.
Wyposażenie i funkcjonalność. Ten model wychodzi naprzeciw zróżnicowanym potrzebom klientów z zakresu przewozu osób i bagaży, oferując możliwość wszechstronnej konfiguracji siedzeń. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje płaska powierzchnia ładunkowa. Tylne fotele można przesuwać w zakresie 150 mm. W ten sposób łatwo zaadaptować kabinę pasażerską, oferując maksymalną ilość miejsca na nogi dla osób siedzących z tyłu lub powiększając przestrzeń ładunkową w bagażniku do maksymalnych rozmiarów. Oparcia tylnej kanapy, dzielone w stosunku 60:40, można złożyć w kierunku przednich foteli bez potrzeby wyjmowania zagłówków.
Pojemność bagażnika Pajero Sport to 714 l. przy 5 osobach aż do 1813 l. przy złożonym drugim rzędzie siedzeń.
Pajero Sport zostało wyposażone w łatwą w czyszczeniu impregnowaną tapicerkę siedzeń oraz wodoodporną podłogę bagażnika, dzięki czemu pojazd doskonale sprawdzi się zarówno w codziennej eksploatacji, jak i podczas wypraw terenowych. Przyciski umieszczone przy kole kierownicy pozwalają kierowcy na sterowanie funkcjami systemu audio bez odrywania rąk od kierownicy.
Mitsubishi Pajero Sport może holować przyczepę z hamulcem o masie 2,5 tony.
Na długiej liście standardowego wyposażenia tego samochodu znajdują się także między innymi przednie i tylny reflektor przeciwmgielny, klimatyzacja z nawiewem dla drugiego rzędu siedzeń, chromowane, regulowane elektrycznie, składane i podgrzewane boczne lusterka, radioodtwarzacz CD z wejściem AUX, relingi dachowe, stopnie boczne, zabezpieczenie przed śniegiem, podgrzewane przednie fotele i 3-ramienna kierownica pokryta skórą z funkcją sterowania audio.
W wersji Intense Plus AT znalazły się ponadto między innymi magnezowe łopatki zmiany biegów, przednie reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, automatyczna klimatyzacja i tempomat.
Ceny i dostępne wersje, gwarancja. Mitsubishi Pajero Sport jest dostępny w Polsce w dwóch wersjach: 2.5 DID Intense z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów w cenie 137 990 zł i Intense Plus z automatyczną przekładnią w cenie 159 990 zł. Dopłata za lakier metalizowany lub perłowy wynosi 3250 zł. Za dopłatą 5000 zł klienci mogą też wyposażyć swój samochód w skórzaną tapicerkę siedzeń. Samochód i lakier jest objęty pełna gwarancją producenta – do 3 lat lub 100 000 km lub 2 lata bez limitu kilometrów.
źródło: Mitsubishi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.