Szczególnie efektywne wersje silnikowe serii A4, A5 i A6 pojawią się na rynku w początkach tego roku. Napędza je nowy, mocny, dwulitrowy silnik TDI o mocy 100 kW (136 KM), 120 kW (163 KM) lub 140 kW (190 KM). Zależnie od modelu, na kilometr jednostka emituje od 104 do 119 g CO2.
Określenie „ultra” oznacza wzorcową, zrównoważoną mobilność z pełnymi możliwościami codziennego użytkowania. Dzięki zużyciu paliwa w jeździe mieszanej od 3,9 do 4,6 l na 100 km, emisji dwutlenku węgla od 104 do 119 g na km, nowe Audi ultra należą do najbardziej efektywnych samochodów w swoich segmentach. Jednocześnie dynamika jazdy i komfort z których są znane, w żaden sposób nie zostały ograniczone.
Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego opisuje je w ten sposób: „Najnowsza technika TDI, najbardziej efektywne skrzynie biegów, sportowy układ wydechowy. Kierowca tego prawie nie zauważa, ale odczuwa przy szybkim przyspieszaniu oraz – dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu – przy płaceniu rachunku na stacji benzynowej. Nasze modele ultra mają też wiele zalet w codziennym użytkowaniu – to coś, co zawsze doceniają klienci.“
Rodziny modelowe A4, A5 i A6 wyposażono teraz w nowo zaprojektowany silnik 2.0 TDI – wzorcowe połączenie efektywności i siły. Wysoki moment obrotowy (320 lub 400 Nm), także przy niskiej liczbie obrotów, daje sportową moc przy niewielkim zużyciu.
Dr Stefan Knirsch, kierownik ds. rozwoju silników w Audi mówi: „Innowacyjny, wysoce efektywny system SCR oczyszcza spaliny z tlenków azotu. Dzięki temu oczywistym jest, że nowe modele ultra spełniają wymogi mającej obowiązywać w przyszłości normy emisji spalin Euro 6, zużywając jednocześnie mniej paliwa.“
Modele ultra wyposażane są seryjnie w manualną skrzynię biegów, w której górne przełożenia nieco wydłużono. Opcjonalnie, w Audi A6 dostępna jest innowacyjna siedmiostopniowa przekładnia S tronic, która obniża średnie zużycie do 4,4 l na 100 km (4,6 litra w przypadku modelu Avant). Odpowiada to emisji 114 g CO2 na km (119 g w przypadku wersji Avant). Ta na nowo zaprojektowana, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia, wyraźnie daje odczuć jak szybko i komfortowo może przebiegać zmiana biegów. Zastosowano w niej szereg innowacji: zminimalizowane tarcie wewnętrzne, wysoko efektywne zaopatrywanie w olej oraz wahadło odśrodkowe zapobiegające niepożądanym drganiom i umożliwiające jazdę na niskich obrotach, co przekłada się na niewielki hałas dobiegający z silnika. Harmonijnie zestopniowane biegi, w połączeniu z dużą rozpiętością przełożeń, zapewniają komfortową jazdę. Siedmiobiegowa przekładnia S tronic, podobnie jak sześciobiegowa skrzynia manualna, przekazuje siły napędowe na koła przedniej osi.
Efektywność nowych modeli ultra to również w dużej mierze zasługa seryjnie montowanego systemu Start-Stop i systemu informacji kierowcy z programem efektywnej jazdy. W modelach A4 i A4 Avant, zużycie obniżają także modyfikacje detali aerodynamiki i niżej zawieszona karoseria.
Efektem połączenia różnych zabiegów zwiększających efektywność są niewielkie wartości zużycia paliwa i emisji CO2, od zaledwie 3,9 l/100 km (104 g/km) w Audi A4 Limousine (100 kW), przez 4,2 l/100 km (109 g/km) w Audi A4 Avant (100 kW) i w Audi A5 Coupé (120 kW) po 4,3 l/100 km (111 g/km) w Audi A5 Sportback (120 kW). Nieco później na rynku pojawi się model A5 Sportback 2.0 TDI ultra o mocy 100 kW. Model A6 2.0 TDI ultra, bez jakiegokolwiek uszczuplenia wyposażenia, ma wyjątkowo niską wartość emisji CO2 – 114 g/km (117 g/km ze skrzynią manualną), a na 100 km zużywa średnio 4,4 l paliwa (4,5 l ze skrzynią manualną). Jego siostrzany model Avant, niezależnie od zastosowanej w nim przekładni, zadowala się 4,6 litrami na 100 km (119 g/km).
Do palety ultra marki Audi należy także Audi A3 1.6 TDI ultra, które zadebiutowało jesienią 2013 jako pierwszy model ultra. Samochód ten zużywa średnio jedynie 3,2 l paliwa na 100 km (85 g CO2 na km). Wszystkie wersje ultra można rozpoznać po dyskretnym emblemacie umieszczonym z tyłu pojazdu.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.