Fiat 500L w Polsce

w dniu 4 lipca 2012 r. w Turynie, „świat ujrzał” samochód Fiat 500L. To zupełnie nowy rozdział w dziejach „pięćsetki” – włoskiej ikony stylu, podążającej śladem wersji Abarth i Cabrio.


500L łączy styl legendarnej „pięćsetki” ze współczesną funkcjonalnością designu marki Fiat. Oparty na efektywnym wykorzystaniu przestrzeni, nowy model Fiata „zaprzecza” niejako konwencjonalnej przynależności do segmentu za sprawą obszernej kabiny pasażerskiej typu MPV w oprawie niewielkiego SUVa oraz funkcjonalności typowej dla samochodu klasy kompaktowej. Jako reprezentant tak nowatorskiej recepty na sukces – Fiat 500L jest nową koncepcją samochodu dostatecznie wyrazistego i praktycznego, aby stać się alternatywą dla tradycjonalnych przedstawicieli segmentu B i C.

„Mając na swym koncie” ponad 800.000 samochodów sprzedanych w 110 krajach całego świata, „pięćsetka” zasłużyła sobie na nowe wyzwania. Podczas gdy „500” jest idealnym super-kompaktem dla osób młodych, żyjących w zatłoczonym mieście, Fiat 500L to pierwszy samochód tej rodziny, gotów łączyć i „pomieścić” w sobie drobne przyjemności i wielkie emocje jednocześnie: nasze pociechy, przyjaciół, urok podróży, fajną muzykę i radość z dobrego towarzystwa.


Fiat 500L jest czymś zupełnie nowym, jeżeli chodzi o sposób wyrazu indywidualności stylistycznej, komunikacji ze światem zewnętrznym i otwarcia się na nowe wyzwania. Litera „L” w jego logo oznacza trzy wymiary nowej ideologii Fiata: Large (duży), rozumiany, jako funkcjonalność i przestrzeń, Light (lekki), ponieważ jest przyjazny dla użytkownika i środowiska naturalnego oraz Loft (wyznaczający nowe trendy), jako symbol kierunku, by „żyć pełnią życia”.

Large: funkcjonalność i przestrzeń. Fiat 500L to kwintesencja włoskiego stylu, niepowtarzalnego wyglądu oraz interpretacja tak wyjątkowej dla Fiata zdolności projektowania samochodów innowacyjnych, zarówno w meritum, jak i w formie. Meritum jest efektywne wykorzystanie przestrzeni, która stała się wyróżnikiem najbardziej innowacyjnych Fiatów w historii.

Tak, jak Fiat 600 Multipla stał się prekursorem mody na kompaktowe mikrovany, tak 500L jest współczesną interpretacją filozofii „Simply More” (po prostu więcej,) zastosowanej w koncepcji „Multispace”. Nawiązując do detali stylizacyjnych nowej „pięćsetki” w niespotykanej formie, Fiat 500L ponownie określa kategorię samochodu kompaktowego dla współczesnej rodziny, dotykając sfery stricte emocjonalnej.  

Zgodnie z najnowszymi badaniami rynkowymi, średnia długość samochodów sprzedawanych w Europie wynosi 4,1 metra, co najwyraźniej wystarcza na dalekie podróże, jak i na poruszanie się w ruchu miejskim. Fiat 500L liczy 4 metry i 15 centymetrów, a jego przewaga polega na tym, że mimo zaledwie większej o 8 cm długości niż Punto, może swobodnie pomieścić pięć osób o „koszykarskim” 2-metrowym wzroście wraz z ich walizkami, bez wpływu na komfort jazdy. Wystarczy tylko wspomnieć, że Fiat 500L ma największy indeks pojemności przestrzeni pasażerskiej w swoim segmencie: łącznie  3,17 m3  licząc łącznie przód i tył.    
Fiat 500L jest liderem w swej kategorii pod względem stosunku wymiarów zewnętrznych (długość  415 cm, szerokość 178 cm, wysokość 166 cm i rozstaw osi 261 cm) do objętości wnętrza oraz pojemności bagażowej sięgającej 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek na kółkach. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji „Fold&Tumble” można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową.

CZYTAJ DALEJ  Viano dla Przemka Miarczyńskiego

O tym, że Fiat 500L jest zdecydowanie „Large” w kategoriach funkcjonalności, świadczy liczba 1500 możliwych konfiguracji wnętrza. I tak na przykład, aby przewieźć ładunek długości 2,4 metra, wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera. Złożone płasko do przodu oparcie tego fotela służyć może jako wygodny „stolik” dla notatek albo laptopa kierowcy.
Również i ładowność Fiata 500L jest w porównaniu z jego wymiarami zewnętrznymi najwyższa dla tej kategorii. Trójpoziomowy system „Cargo Magic Space” w bagażniku pozwala oddzielnie zapakować przedmioty delikatniejsze i cięższe, czyste i zabrudzone lub mokre i suche.  

Light: przyjazna technologia. „L” oznacza także „Light”, jako poczucie lekkości, zmierzającej do uproszczenia i poprawy jakości życia w rozumieniu, że innowacyjność nie może być sztuką dla sztuki, ale winna służyć człowiekowi. Powszechnie wiadomo, że marka Fiat znana jest z wyszukanych i nowoczesnych rozwiązań, które przez prostotę obsługi potrafią sprostać konkretnym potrzebom w dziedzinie codziennej mobilności i rosnącej świadomości społecznej oraz troski o środowisko naturalne i bezpieczeństwo za kierownicą.

W momencie swej premiery rynkowej,  Fiat 500L oferowany będzie z trzema jednostkami napędowymi o wyjątkowo niskiej emisji spalin i dwutlenku węgla, zwiastującej konkretne oszczędności dla nabywcy w trakcie codziennej eksploatacji. Są to dwa silniki benzynowe (105-konny TwinAir o pojemności 0,9 litra oraz 95-konny 1,4-litrowy) i jeden  turbodiesel (85-konny MultiJet II o pojemności 1,3 litra). Warto wspomnieć, że to właśnie dwucylindrowy, 105-konny TwinAir poszczycić się może rekordowo niską w swym segmencie emisją CO2 − zaledwie 112 g/km. Wyróżnionemu wieloma nagrodami, silnikowi temu przyznano światowy laur w dziedzinie oszczędnego zużycia paliwa i czystości spalin  w efekcie niewielkiej pojemności skokowej i zastosowania turbosprężarki o wysokiej wydajności.

„Light” to także łatwość użytkowania pokładowych technologii. Przykładem jest system multimedialny UConnect z ekranem dotykowym o przekątnej 5 cali (127 mm), pozwalający „zarządzać” radioodbiornikiem, telefonem komórkowym, odtwarzaczem multimedialnym, i-Podem lub smartfonem całkowicie bezprzewodowo, a w najbliższej przyszłości dostępny będzie także zintegrowany system nawigacji. To znakomity przykład „przyjaznych człowiekowi” interfejsów, stosowanych przez Fiata w formie dostatecznie uproszczonej, aby móc korzystać z nich łatwo i bez zbędnej zwłoki.

System UConnect umożliwia słuchanie ulubionych audycji radiowych za pośrednictwem smartfona. Sterowanie komendami głosowymi oraz przyciski na kierownicy to sposób na bezpieczną łączność ze światem i odbieranie nadchodzących SMSów bez odrywania od niej rąk. Już niedługo, dzięki  integracji ze smartfonem, będzie można korzystać z licznych aplikacji, by pozostawać w kontakcie ze znajomymi na Facebooku i Twitterze oraz otrzymywać w czasie rzeczywistym bieżące informacje, w tym również komunikaty drogowe i pogodowe.

CZYTAJ DALEJ  Nowy, niewielki silnik wysokoprężny Hondy


Pięciocalowy ekran dotykowy to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Jest to najnowsza wersja tej „ekologicznej” aplikacji, stworzonej przez Fiata w roku 2009 i mającej obecnie ponad 80.000 użytkowników. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu, podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.  W samochodzie 500L program eco:Drive staje się LIVE, co oznacza, że ocenę swojego stylu prowadzenia można otrzymywać na bieżąco, a więc osiągać pożądane efekty bez zbędnej zwłoki. Dane z jazdy można także zapisywać na pendrivie USB albo w pamięci smartfona i następnie poddawać je analizie online za pośrednictwem domowego komputera. Otrzymywane w ten sposób, dostosowane do sposobu jazdy porady i sugestie pozwalają obniżyć zużycie paliwa nawet o 16 procent.

Loft: format „osobisty”. „Loft” to nowoczesny format, obszerny, otwarty i pełen światła. Taki jest właśnie nowy 500L, któremu początek dało wyobrażenie pięknego i funkcjonalnego designerskiego domu. Wystylizowany przez projektantów Centro Stile Fiat, czerpiących inspirację z koncepcji cab forward,  Fiat 500L poszczycić się może 3600 oszkleniem karoserii, które obok doświetlenia wnętrza, potęguje wrażenie „panowania nad drogą” oraz ułatwia parkowanie w ciaśniejszych miejscach.
Ogromne, liczące 1,5 metra kwadratowego szklane okno dachowe − największe w tej kategorii pojazdów – wprost zalewa kabinę pasażerską potokami światła. Jest dostępne w dwóch wariantach: jako stałe okno dachowe z elektrycznie odsuwaną roletą przeciwsłoneczną oraz jako elektrycznie otwierane typu SkyDome.


Także i paleta 11 kolorów nadwozia należy do rekordowych w tym segmencie rynkowym. Łącznie z trzema kolorami dachu, pięcioma wersjami modelowymi (Fresh, Pop, Pop Star, Easy i Lounge) oraz trzema wzorami felg z lekkiego stopu.

Co zrobić, aby Twój samochód był unikalny i „osobisty”? Odpowiedzią jest kolekcja Lineaccessori projektu Centro Stile Fiat, a produkowana przez Mopar, markę Grupy dedykowaną obsłudze technicznej i zaopatrzeniu w części zamienne oraz trosce o Klienta. Oferta akcesoriów obejmuje ponad 100 produktów, podwyższających komfort i przyjemność przebywania na pokładzie Fiata 500L.
Od samochodowego zestawu Hi-Fi oczekuje się, podobnie jak w domu, wysokiej jakości dźwięku. Dlatego też na wyposażeniu Fiata 500L, po raz pierwszy w Fiat Group, znajduje się nowy system nagłośnienia, stworzony we współpracy z Beats Audio. Jego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), dzięki któremu uzyskuje się wyrazistość i czystość dźwięku na miarę jakości wymaganej przez studio nagraniowe Jimmy’iego Lovine, artysty i producenta płyt Dr.Dre, szefa wytwórni Geffen A&M Records.

CZYTAJ DALEJ  Audi RS Q3 concept


Kolejnym rozwiązaniem „premierowym” jest ekspres do kawy Lavazza. Fiat 500L jest pierwszym samochodem produkcyjnym na świecie, w którym można rozkoszować się prawdziwym espresso z kapsułek Lavazza „A Modo Mio”. Zintegrowany ekspres umieszczony jest w specjalnej oprawie zaprojektowanej w tym celu przez Fiata.  
 
Produkcja. Fiat 500L produkowany jest w zakładzie Kragujewac (Republika Serbska) od kwietnia 2012 r., po trzech latach intensywnej rozbudowy istniejącej infrastruktury, obejmującej m.in. nowe konstrukcje hal, unowocześnienie poszczególnych wydziałów produkcyjnych, rekultywację gruntów oraz instalację najnowocześniejszych maszyn, oprzyrządowania i systemów organizacji wytwarzania. Oprócz udostępnionych przez Fiata zasobów intelektualnych, wartość poniesionych od roku 2010 nakładów inwestycyjnych sięga miliarda euro. W przygotowywaniu zakładu do produkcji brało udział 2500 osób z przyszłej załogi liniowej oraz firm-dostawców. Krzewieniu nowej kultury przemysłowej poświęcono 1,1 mln godzin szkoleń personelu produkcyjnego, serwisowego i administracyjnego. Obecna wydajność produkcyjna zrekonstruowanego zakładu Kragujevac przekracza 700 samochodów dziennie.

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *