a tym samym toruje swojej marce drogę do rozwoju w modnym segmencie A. Opel ADAM łączy w sobie śmiałą stylistykę i niemal nieograniczone możliwości w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb użytkowników, dzięki czemu każdy egzemplarz jest zupełnie wyjątkowy. Co więcej, ADAM został wyposażony w najlepsze technologie, spotykane w pojazdach z wyższych segmentów, w tym nowy system informacyjno-rozrywkowy integrujący z samochodem smartfony (pracujące w systemie operacyjnym Android/Apple iOS), co zapewnia kierowcy stały dostęp do aplikacji internetowych.
Sprawny trzydrzwiowy samochód o długości prawie 3,70 metra i szerokości (bez lusterek) 1,72 metra doskonale sprawdza się w miejskiej przestrzeni. W ekskluzywnym wnętrzu Opla ADAM znajdują się siedzenia dla maksymalnie czterech pasażerów, którzy mogą cieszyć się wyjątkową atmosferą pojazdu oraz korzystać z niezwykłej przestronności, niespotykanej dotąd w tak małych samochodach. O ile wcześniej firma Opel oferowała w segmencie A pięciomiejscowy model Agila zachwycający praktycznością, o tyle sportowy i elegancki ADAM z czterema miejscami stworzono przede wszystkim z myślą o podążających za modą klientach z dużych miast, szukających samochodu odzwierciedlającego ich indywidualny styl. Eksperci przewidują w najbliższych latach stały rozwój podsegmentu pojazdów dostosowanych do profilu klienta.
„ADAM oferuje duży potencjał rozwoju branży motoryzacyjnej. Jesteśmy bardzo dumni, że wraz z naszym małym modnym samochodem wprowadzamy do segmentu A najlepszą niemiecką technologię” — mówi dyrektor generalny firmy Opel, Karl-Friedrich Stracke. „ADAM to jedyny samochód z segmentu A, który będzie produkowany wyłącznie w Niemczech. Jesteśmy pewni, że samochód zostanie fantastycznie przyjęty w Paryżu, podczas światowej premiery we wrześniu”.
Początkowo Opel ADAM będzie dostępny z trzema wydajnymi silnikami benzynowymi (1,2 litra 51 kW/70 KM; 1,4 litra 64 kW/87 KM oraz 1,4 litra 74 kW/100 KM) wraz z pięciobiego-wą manualną skrzynię biegów. Wszystkie układy napędowe obejmują pakiet ecoFLEX, wyposażony w system Start/Stop, który zapewnia oszczędność paliwa. W późniejszym okresie zostanie zaprezentowany również mały silnik benzynowy nowej generacji, umożli-wiający turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz systemem Start/Stop w celu uzyskania większej wydajności i lepszych osiągów. Nowy silnik będzie dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów nowej generacji.
Dostosuj: „niemal nieograniczone” możliwości
ADAM łamie wszelkie standardowe zasady dotyczące wyposażenia samochodu. Zamiast dobrze znanych schematów klienci mogą wybierać spośród trzech różnych zindywidualizowanych wersji: JAM jest niekonwencjonalna, modna i kolorowa; GLAM oferuje elegancki, wyrafinowany i finezyjny styl; a SLAM pasuje do osób o sportowym i energicznym usposobieniu. Te trzy wersje to doskonały punkt wyjścia do tworzenia praktycznie nieograniczonej liczby kombinacji w celu dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Opel oferuje w tym zakresie szeroki wybór kolorów nadwozia, trzy kolory dachu, różne kolory wnętrza i rodzaje wystroju, w tym wykończenie dachu diodami LED (typu „rozgwieżdżone niebo”), oraz inne wyróżniające się i oryginalne elementy stylistyczne.
Mark Adams, wiceprezes firmy Opel ds. projektów, wyjaśnia: „Żadnego innego samochodu w tym segmencie nie można w tak dużym stopniu dostosować do własnych upodobań jak modelu ADAM. Oferujemy bowiem niemal nieograniczone możliwości kombinacji kolorów nadwozia/wnętrza, materiałów i zestawów. To mało prawdopodobne, aby klienci spotkali na swojej drodze egzemplarz wyglądający tak jak ich pojazd”.
Wybierz: śmiałą stylistykę nadwozia o kultowej sylwetce oraz unikatowe wnętrze
Model ADAM wprowadza do segmentu A docenianą już filozofię projektowania firmy Opel, polegającą na „łączeniu artystycznego kunsztu z niemiecką precyzją”. ADAM — w przeciwieństwie do pojazdów firm konkurencyjnych — opiera się tendencji nadawania pojazdom nowoczesnego i śmiałego wyglądu z jednoczesnym stylistycznym nawiązaniem do przeszłości. Charakterystyczny i oryginalny „płynący” dach został wizualnie odłączony od reszty nadwozia, co zapewnia doskonałe połączenie dwóch kolorów. Tabliczka z nazwą modelu jest — inaczej niż w większości samochodów — umieszczona na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku, dzięki czemu pojazd prezentuje się jeszcze bardziej wyjątkowo. Szeroka osłona chłodnicy zawiera nową chromowaną listwę w kształcie skrzydła, z emblematem firmy Opel (podobnie jak w nowej wersji modelu Astra). Po bokach umieszczono detale projektowe, takie jak elementy o kształcie ostrza w dolnej części drzwi oraz przetłoczenia w kształcie fali uderzeniowej wokół klamek drzwi, znane z modelu Astra GTC. Zespół świateł przednich w kształcie skrzydeł obejmuje typowe dla pojazdów firmy Opel światła do jazdy dziennej (DRL). Po raz pierwszy w pojeździe z segmentu A światła przednie i tylne są dostępne w najnowocześniejszej oszczędnej technologii LED.
Wnętrze zawiera wszystko to, co sugeruje ekskluzywny wygląd zewnętrzny: stylowy i uni-katowy klimat na zadziwiająco przestrzennej — jak na tak mały samochód — powierzchni. Dzięki harmonijnie wyrzeźbionym elementom i eleganckim łagodnym liniom (podobnie jak w starszych modelach: Astra, Meriva i Insignia) ADAM pod każdym względem spełnia obietnicę złożoną przez markę Opel. Okrągłe przyrządy typu zegarowego oraz chromowane przełączniki dodają pojazdowi szczyptę sportowej nutki.
Podłącz: ekskluzywny sprzęt, w tym smartfony
ADAM to pierwszy samochód z całkowicie nowym system informacyjno-rozrywkowym firmy Opel, który nie tylko obsługuje smartfony, ale również zwiększa ich możliwości, a tym samym zapewnia jeszcze więcej — w porównaniu z konwencjonalnym systemem — wy-gody i elastyczności. Nowy system wyróżnia się na tle innych pojazdów z segmentu A, ponieważ obsługuje nie tylko smartfony firmy Apple, ale również urządzenia z systemem operacyjnym Android.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy umożliwia łatwy dostęp do treści zawartych w smartfonie (w tym również aplikacji internetowych, np. nawigacji GPS). System pobiera materiały z urządzenia przenośnego i wyświetla je na kolorowym siedmiocalowym (17,78 cm) ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości, który zapewnia również szybki i intuicyj-ny dostęp do różnych przyjaznych użytkownikowi funkcji sterujących za pomocą pięciu łatwych w obsłudze menu.
Ponadto, dzięki technologii Bluetooth™ i USB, w samochodzie można podłączyć nowe źródła plików multimedialnych, takie jak odtwarzacze MP3, iPodTM oraz tablety. ADAM jest wyposażony także w gniazdo do podłączania urządzeń nieobsługujących technologii USB lub BluetoothTM. Podczas postoju samochodu użytkownicy mogą oglądać filmy lub pokazy zdjęć.
Aktywuj: ekskluzywne, zaawansowane technologie, po raz pierwszy w segmencie A
ADAM wprowadza do swojego segmentu wiele ekskluzywnych i innowacyjnych technolo-gii, które zwykle można spotkać tylko w pojazdach wyższej klasy. Po raz pierwszy w seg-mencie A zastosowano zaawansowaną funkcję asystenta parkowania drugiej generacji (Advanced Park Assist — APA II), która debiutuje na rynku razem z modelem ADAM. Kie-rowca włącza system przyciskiem na tablicy rozdzielczej, po czym otrzymuje stosowną informację, kiedy znajdzie się w pobliżu miejsca odpowiedniego do zaparkowania pojazdu. Następnie system automatycznie obsługuje kierownicę i bezpiecznie ustawia samochód na miejscu parkingowym, a kierowca musi tylko obsługiwać hamulec, sprzęgło i biegi. System jest oferowany wraz z układem ostrzegającym o przeszkodach w martwym polu (Side Blind Spot Alert — SBSA), który również korzysta z czujników ultradźwiękowych. Nowością w tym segmencie pojazdów jest ponadto podgrzewane koło kierownicy — kolejny ekskluzywny element kabiny.
Jedź: sprawne i mocne podwozie z systemem ESP w standardzie we wszystkich samochodach ADAM
Śmiały kształt modelu ADAM jest dodatkowo podkreślony przez zastosowanie dużego roz-stawu kół (przednich: 1485 mm; tylnych: 1478 mm). Podwozie z rozstawem osi wynoszą-cym 2311 mm zapewnia maksymalny komfort i poziom bezpieczeństwa aktywnego. Do osi przedniej przymocowano kolumny MacPherson z ramą pomocniczą. Tylna oś opiera się na belce skrętnej. Wielkość kół wynosi od 15 do 18 cali (38,1–45,7 cm), przy czym samochody z obręczami o wielkości 17 lub 18 cali są standardowo wyposażone w podwozie sportowe o bardziej wrażliwej charakterystyce. System wspomagania (Electrical Power Steering — EPS) obejmuje dedykowany tryb miejski (CITY), zwiększający poziom pomocy przy małych prędkościach — jest to opcja szczególnie przydatna podczas manewrowania samochodem. Pełny system ESP najnowszej generacji, również wchodzący w skład standardowego elementu wyposażenia wszystkich wersji modelu ADAM, jest oferowany z wieloma dodatkowymi funkcjami, np. asystentem ruszania na wzniesieniach (Hill Start Assist).
Wyjątkowo sztywna kabina pasażerska, wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, zapew-nia wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Dodatkowo ADAM jest wyposażony w po-duszki powietrzne (przednie, boczne oraz kurtyny chroniące głowy) oraz podwójne napina-cze pasów bezpieczeństwa przy siedzeniach przednich, które dodatkowo zapewniają ochronę kolan i nóg. Inne funkcje bezpieczeństwa to: dwa zestawy punktów ISOFIX oraz mocowania górne, umożliwiające łatwe i bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych na składanej (50:50) kanapie tylnej.
Całkowicie nowy Opel ADAM będzie dostępny w sprzedaży po oficjalnej premierze pod-czas Paryskiego Salonu Motoryzacyjnego, który odbędzie się w dniach od 29 września do 14 października 2012 roku. Pierwsze samochody trafią do salonów w styczniu 2013 roku.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.