Zupełnie nowe Volvo V40

Prestiżowy hatchback jest wszechstronnym autem, które jako pierwsze na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych.

Nowe Volvo V40 jest pierwszym autem, które zostało zaprojektowane zgodnie z nową strategią marki – „Volvo zaczyna się od Ciebie”. To model opracowany w oparciu o analizę najbardziej pożądanych funkcji samochodu, przeprowadzoną wśród konsumentów Volvo.

Dynamiczne zawieszenie w standardzie
Samochód ma długość 4369 mm, a jego rozstaw osi to 2647 mm. Auto będzie dostępne z dwoma typami zawieszenia: standardowym dynamicznym lub sportowym. Różnice pomiędzy rodzajami zawieszenia polegają na różnych ustawieniach sprężyn i amortyzatorów. Zawieszenie sportowe jest o 11 mm niższe od dynamicznego, co pozwala na szybszą jazdę w zakrętach.   

Volvo V40 zostało również wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), które wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania zębatki kierowniczej. Dzięki temu kierowca może wybrać jeden z trzech trybów wspomagania – niski (ułatwiający parkowanie), średni (szybsza reakcja przy większych prędkościach) oraz wysoki (komfortowe i szybkie prowadzenie).

Szeroka gama silnikowa
Nowy model będzie dostępny w 8 wersjach  silnikowych  – od ekonomicznego diesla z emisją CO2 na poziomie 94 g/km, po silnik benzynowy T5 z turbodoładowaniem o mocy 254 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wszystkie silniki zostały wyposażone w ekologiczną funkcję start-stop oraz odzyskiwanie energii z hamowania, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów. Pozwoliło to zredukować średnie zużycie paliwa we wszystkich wersjach silnikowych – na przykład dla T5 wynosi ono 7,9 l./ 100 km, a dla D2 tylko 3,6 l. / 100 km.

Bezpieczeństwo aktywne na najwyższym poziomie
Nowe Volvo V40 zostało wyposażone w szereg funkcji wspierających kierowcę oraz poprawiających bezpieczeństwo jazdy, w tym m.in. w:

  • Udoskonalony system dynamicznej kontroli trakcji i stabilności (DSTC) – układ został dodatkowo wyposażony w czujnik kąta odchylenia, który zwiększa stabilność pojazdu.
  • Zmodyfikowaną kontrolę trakcji w zakrętach – dzięki nowemu zawieszeniu oraz ulepszonemu systemowi, samochód zdecydowanie lepiej trzyma się w zakrętach.
  • Nowy system utrzymania pasa ruchu – kamera przednia monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu z lewej i prawej strony. System utrzymania pasa, rejestruje ruch samochodu pomiędzy liniami i podejmuje działanie, jeżeli kierowca zjeżdża z wyznaczonego toru jazdy. System obecnie działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h. 
  • Zmodernizowany system informowania o martwym polu – układ może teraz monitorować i ostrzegać kierowcę o szybko zbliżających się pojazdach w odległości do 70 m za samochodem.
  • System monitorowania znaków drogowych – kamera obserwująca obszar z przodu auta wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wyprzedzania. Ikona znaku drogowego jest wyświetlana na cyfrowych zegarach tablicy rozdzielczej.
  • Adaptacyjny tempomat – kierowca ustawia wybraną prędkość maksymalną i wybiera odstęp czasowy do pojazdu z przodu. Po wykryciu przez radar wolniejszego auta prędkość samochodu jest automatycznie dostosowywana do pojazdu przed nim.
  • System unikania kolizji z pieszymi (Pedestrian Detection) – układ wykrywa pieszych i automatycznie wyhamuje samochód do zera, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Żaden inny samochód w tej klasie nie oferuje podobnej technologii.
  • Zmodernizowany system City Safety – obecnie system jest już aktywny przy prędkościach do 50 km/h (poprzednio do 30 km/h). Układ monitoruje ruch przed samochodem przy użyciu czujnika laserowego wbudowanego w górną część szyby na wysokości lusterka wstecznego. Samochód automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim.
CZYTAJ DALEJ  Studyjne Audi A3 concept

Innowacyjne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego
Nowe Volvo V40 jako pierwsze auto na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych. Czujniki w zderzaku przednim rejestrują kontakt fizyczny pomiędzy samochodem, a pieszym. Tylny koniec maski jest zwalniany i równocześnie podnoszony przez napełniającą się poduszkę powietrzną. Napełniona poduszka okrywa obszar pod uniesioną maską plus około jedną trzecią powierzchni szyby i dolną część słupków A. Pozwala to zmniejszyć rozmiar obrażeń pieszych.

Samochód został również wyposażony w nową poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Jest ona zamontowana w pulpicie nad pedałami i napełniana razem z pozostałymi poduszkami w przypadku zderzenia czołowego.

Dodatkowo skutki kolizji będzie niwelować najwyższej klasy klatka bezpieczeństwa składająca się z kilku stopów metali. Przód auta został wyposażony w miękką stal pochłaniającą większą część energii podczas zderzenia. Z kolei przestrzeń, w której siedzą pasażerowie jest chroniona poprzez stal o większej grubości. Dzięki temu udało się znacząco zwiększyć bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem.

Asystent parkowania w wyposażeniu standardowym
Nowy asystent parkowania sprawia, że parkowanie równoległe jest łatwe i precyzyjne. Przejmuje sterowanie kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje skrzynię biegów i kontroluje prędkość pojazdu. Manewr parkowania opiera się na czujnikach ultradźwiękowych umieszczonych z przodu, tyłu i po bokach auta. Wyświetlacz prowadzi kierowcę krok po kroku przy użyciu wiadomości i animacji na panelu wskaźników, aż do prawidłowego zaparkowania samochodu. System umożliwia parkowanie zarówno do przodu i do tyłu. Jednak tylko asystent parkowania do tyłu znajduje się w wyposażeniu standardowym samochodu.

Nowoczesne rozwiązania multimedialne
Model V40 jest dostępny z nową, cyfrową tablicą wskaźników. Aktywny wyświetlacz umożliwia pełną modyfikację informacji wyświetlanych na zegarach samochodu. Kierowca może wybrać jeden z trzech motywów graficznych: Elegance (z bursztynowym podświetleniem), Eco (zielone podświetlenie i wyświetlanie informacji o ekologicznej jeździe samochodem), Performance (z czerwonym podświetleniem i wyświetlaniem informacji o dostępnej mocy i mocy używanej w danym momencie).

Oprócz cyfrowych zegarów, samochód został również wyposażony w multimedialny wyświetlacz – 5 lub 7-calowy – w zależności od wybranego pakietu wyposażenia. Na wyświetlaczu są prezentowane wszystkie ustawienia techniczne samochodu, jak i obraz z nawigacji, kamery cofania, odtwarza DVD, czy cyfrowej telewizji.

O wrażenia akustyczne przyszłych właścicieli nowego Volvo V40 zadba bardzo wysokiej klasy sprzęt audio wyposażony w technologię Dolby Digital. W skład zestawu wchodzi m.in. wzmacniacz cyfrowy klasy D o mocy 5×130 W, najnowszy korektor MultEQ firmy Audyssey Laboratories oraz 10 głośników. Dodatkowo samochód został wyposażony w złącza AUX i USB, które umożliwiają połączenie z innymi urządzeniami elektronicznymi (odtwarzacz MP3, iPod, iPhone etc.). Dźwięk można przesyłać również z innych urządzeń za pomocą bezprzewodowego połączenia Bluetooth.

Samochód Volvo V40 będzie produkowany w fabryce w Ghent (Belgia). Pierwsze modele zostaną dostarczone klientom latem br. Volvo prognozuje, że wielkość sprzedaży nowego modelu będzie oscylowała w okolicach 90 tys. egzemplarzy na rok.

CZYTAJ DALEJ  Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie

 

źródło: Volvo

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *