Nowy Volkswagen CC – specyfikacja techniczna

Nisza szybko rozwinęła się w segment – na całym świecie na limuzynę o sylwetce samochodu sportowego zdecydowało się prawie 320 tysięcy osób. Dziś opublikowane zostały ceny nowego modelu, który jest jeszcze bardziej luksusowy, stylistycznie nawiązuje do Phaetona i oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań wpływających na komfort oraz bezpieczeństwo podróży.

Nowy wygląd zewnętrzny i wnętrze

  • Volkswagen CC zaciera granice między segmentami
  • Seryjne reflektory bi-ksenonowe i charakterystyczne światła diodowe

Pierwsza wersja Volkswagena CC zadebiutowała przed czterema laty. Ekskluzywna koncepcja czterodrzwiowego coupé natychmiast odniosła sukces. Design Volkswagena zjednał sobie także ekspertów od stylistyki: tylko w 2009 roku – pierwszym pełnym roku na rynku – Passat CC zdobył wyróżnienia „iF Product Design Award” (iF Industrie Forum Hannover), „red dot Design Award” (Design Zentrum Nordrhein Westfallen, Essen) i „Design Award” (Australien International Design Awards, Sydney).

Stylistyka zewnętrzna
Do nowego Volkswagena CC wprowadzono wiele modyfikacji. Zespół szefa designu Volkswagena Klausa Bischoffa unowocześnił CC, konsekwentnie i precyzyjnie zmieniając przód i tył nadwozia, zgodnie z DNA designu Volkswagena. Rezultatem jest szlachetniejszy oraz bardziej dynamiczny wygląd. Nowe obręcze ze stopu metali lekkich (17-calowe Kent, 18-calowe Lakeville) i 3 nowe kolory (Black Oak Brown i – od maja – metaliczny Czerwony Fortana oraz perłowy Biały Oryx) uzupełniają zewnętrzne zmiany.

Zestawienie wszystkich kolorów nowego Volkswagena CC:

  • Biały Candy i Szary Urano (lakiery uniwersalne)
  • Black Oak Brown, czerwony Fortana, Iron-Grey, Light-Brown, Night-Blue, Srebrny Reflex (lakiery metaliczne)
  • Deep Black i Szary Island (lakiery perłowe)
  • Biały Oryx (lakier perłowy)

Design przodu nadwozia. Jako „kolor prezentacyjny” w momencie wprowadzenia na europejski rynek wybrany został kolor „Black Oak Brown”, bowiem ciemna barwa lepiej podkreśla modyfikacje wprowadzone w przedniej części nadwozia. Z daleka zauważalna jest nowa chromowana osłona chłodnicy z 3 poprzecznymi listwami, nowe seryjne reflektory bi-ksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów oraz nowe przetłoczenia pokrywy silnika. W przypadku Volkswagena CC z opcją dynamicznego doświetlania zakrętów, funkcję świateł do jazdy w dzień pełnią diody.

W porównaniu z poprzednikiem cały obszar wokół nowego zderzaka, reflektorów i osłony chłodnicy ma jeszcze bardziej precyzyjne i harmonijne linie, zgodne z DNA designu Volkswagena.

Nowy Volkswagen CC jest członkiem światowej rodziny Volkswagenów. Przykładem jest osłona chłodnicy: z trzema chromowanymi listwami nawiązuje do amerykańskiej wersji Passata (produkowanego w Chattanooga/Tennessee) i Phaetona (produkowanego w Szklanej Manufakturze w Dreźnie). Podobnie jak jego poprzednik, Volkswagen CC powstaje w północnoniemieckich zakładach w Emden. Ta nowoczesna fabryka posiada bezpośredni dostęp do portów dalekomorskich, z których czterodrzwiowe coupé może dotrzeć w każdy region świata.

Sylwetka. Pozbawione ram drzwi Volkswagena CC nie zmieniły się, lecz patrząc z boku sylwetka prezentuje się teraz inaczej. Wpłynęło na to kilka elementów: z przodu – stylistyka masywniejszej pokrywy silnika w połączeniu z nowymi zderzakami, których linie wyostrzają sylwetkę Volkswagena CC, dalej mocniej wyprofilowany próg, tworzący wyrazisty kontur. Tylny zderzak jest większy i razem z słupkiem C – typowym dla coupé – i przesuniętą daleko do tyłu i pochyloną tylną szybą nadaje całej sylwetce specyficzną dynamikę.

Stylistyka tyłu nadwozia. Podobnie jak przedni, także tylny zderzak otrzymał nową formę. Zaadaptowana została wyłącznie typowa dla Volkswagena CC listwa chromowana oraz logo VW pełniące funkcję uchwytu pokrywy bagażnika. W modelach z Rear Assist w logo umieszczona jest kamera cofania. Wyraźnie widać bardziej proste płaszczyzny i mocniejsze podkreślenie poziomych linii. W obraz ten wkomponowują się nowe światła tylne, zakończone teraz poziomą linią także od dołu. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu światła tylne wykorzystują bardzo szybko reagującą, oszczędną technikę LED z innowacyjnym systemem wykorzystującym rozpraszanie światła w elementach światłowodowych. Wyjątkowy design świateł sprawia, że nawet w nocy nie można pomylić CC z żadnym innym samochodem. Diodowe jest także oświetlenie tablicy rejestracyjnej oraz kierunkowskazy wbudowane w lusterka zewnętrzne.

Wymiary. Volkswagen CC ma długość 4798 mm; rozstaw osi wynosi 2711 mm. Z szerokością 1821 mm CC plasuje się w górnej klasie średniej. Wysokość czterodrzwiowego coupé o wyglądzie auta sportowego wynosi zaledwie 1417 mm.

Nowe wnętrze – szlachetniejsze, wygodniejsze
Przestronność. Zmianom poddano także komfortowe i sportowe wnętrze Volkswagena CC. Seryjnie nowy model jest oferowany jako auto czteroosobowe, z ekskluzywnymi pojedynczymi siedzeniami z tyłu. Z przodu montowane są ergonomiczne, przystosowane do długich podróży fotele sportowe. Jako opcja dostępna jest 3-osobowa kanapa z tyłu.

Komfortowa jest także szerokość wnętrza. Z przodu wynosi 1461 mm, z tyłu w wersji 4-osobowej 1497 mm, w wersji 5-osobowej: 1496 mm. Znacznie większa, niż można przypuszczać patrząc z zewnątrz, jest wysokość wnętrza. Z przodu wynosi ona 949 mm (955 w przypadku panoramicznego dachu), z tyłu jest to 930 mm (922 mm w wersji 5-osobowej).

Wysoki komfort podróży. Szczególnie osoby, które dużo podróżują odczują wygodę, jaką zapewniają nowe, sportowe przednie fotele z opcjonalną, aktywną wentylacją oraz podgrzewaniem. W tym przypadku fotel kierowcy posiada także funkcję masażu. Powietrze jest wtłaczane przez liczne kanaliki w piance tapicerki (w takim przypadku fotele obszyte są tkaniną Function lub skórą Nappa). Kierowca i pasażer mogą ustawić jeden z trzech stopni wentylacji. Sportowe fotele mogą posiadać regulację manualną lub elektryczny system regulacji 12-kierunkowej. Seryjnie montowane są zawsze nowe zagłówki (z przodu) z regulacją w obu osiach, można ustawić nie tylko ich wysokość, lecz także przesunąć je do przodu.

Nowe elementy obsługowe i wskaźniki. Wnętrze ma charakter dynamiczny i jednocześnie elegancki. W 2011 roku zmodyfikowana została deska rozdzielcza: tam, gdzie w pierwszej generacji CC nad konsolą środkową znajdowały się dwa schowki, teraz umieszczony jest analogowy zegar w stylu Phaetona. Nowością jest także panel obsługowy Climatronic. Deska rozdzielcza może mieć kolor czarny lub brązowy Natur z dostosowaną do niego dwukolorową, skórzaną tapicerką w elegancko dobranych kolorach St. Tropez (jasne płaszczyzny środkowe siedzeń) / brązowy Natur (ciemne boki siedzeń). Nowością w ofercie wyposażenia wnętrza są metalowe aplikacje dekoracyjne Titansilber (o wyglądzie aluminium) oraz aplikacja z drewna Ebony, a także z ciemnego szczotkowanego aluminium.

Zestawienie 3 wariantów deski rozdzielczej:

  • czarny/czarny (góra/ dół)
  •  czarny/beżowy Desert (góra/ dół)
  • brązowy Natur/brązowy Natur (góra/ dół)

Zestawienie 4 aplikacji dekoracyjnych:

  • aplikacja metalowa Titansilber
  • aplikacja metalowa ciemne aluminium szczotkowane
  • aplikacja z drewna szlachetnego Ebony
  • aplikacja z drewna szlachetnego orzech

Zestawienie 11 rodzajów tapicerki.

Rozszerzony pakiet Ambiente. Szczególnie szlachetnie wygląda wnętrze Volkswagena CC z opcjonalnym pakietem Ambiente (nastrojowe oświetlenie wnętrza). Styliści odpowiedzialni za wnętrze wbudowali listwy świetlne w listwy ozdobne umieszczone w drzwiach. Jasność można płynnie regulować pokrętłem oświetlenia wnętrza. Niezależnie od tego intensywność oświetlenia przestrzeni wokół nóg może być ustawiona przy użyciu menu komputera pokładowego. Nastrojowe oświetlenie oferowane jest jako pakiet Ambiente w połączeniu z odpowiednimi aplikacjami i podświetlanymi uchwytami w drzwiach.

Nowe systemy i technologie

  • Nowe szyby izolują akustycznie i zapobiegają nagrzewaniu się wnętrza
  • Pierwszy Volkswagen z połączonymi systemami Side Assist i Lane Assist

W najnowszej wersji Volkswagen CC pozycjonowany jest między Passatem a Phaetonem. Ta sportowa i zarazem komfortowa limuzyna sprawdzająca się także podczas długich podróży została poddana konsekwentnym udoskonaleniom. Stylistyka z nowym przodem i tyłem nadwozia stanowi jeszcze wyraźniejszy pomost do klasy wyższej samochodów. To samo dotyczy znacznie rozszerzonego wyposażenia seryjnego, obejmującego między innymi bi-ksenonowe reflektory, diodowe światła tylne i system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Do Volkswagena CC wprowadzone zostały również nowe opcjonalne systemy wspierające kierowcę. Należą do nich takie technologie, jak zastosowany po raz pierwszy w Volkswagenie Side Assist Plus z Lane Assist (ostrzega przed samochodami znajdującymi się w martwym polu widzenia i poprzez ingerencję w układ kierowniczy pomaga uniknąć wypadku), Dynamic Light Assist i współpracujący z kamerą system rozpoznawania znaków drogowych. Poprawiony został także komfort jazdy.

Jeszcze lepszy komfort akustyczny. Wyraźny postęp w stosunku do pierwszej serii CC widać w kwestii izolacji akustycznej. Dzięki licznym rozwiązaniom w nadwoziu i konstrukcji przedniej szyby udało się uzyskać redukcję hałasu o kilka dB. Akustykę poprawiło zastosowanie pochłaniających dźwięki materiałów w przedniej, tylnej i bocznych częściach nadwozia. Inżynierowie poprawili także izolację stosując nową okładzinę podłogi, nadkoli oraz ulepszone łożyska przekładni. Dodatkowe materiały izolujące zastosowane zostały także przy desce rozdzielczej, a przednia szyba posiada teraz seryjnie warstwę specjalnej folii wyciszającej wnętrze. Opcjonalnie folię tę mogą posiadać także przednie boczne szyby. Jako element wyposażenia dodatkowego dostępna będzie nowa ogrzewana szyba przednia z specjalną powłoką odbijającą promieniowanie podczerwone (IR).

Szyba poprawiająca komfort klimatyczny. Szybę zapobiegającą nagrzewaniu się wnętrza zaopatrzono w powłokę IR (odbijającą promieniowanie podczerwone). Łącznie nowa szyba składa się z sześciu warstw i ma grubość około 4 milimetrów. Zewnętrzna warstwa wykonana jest z przezroczystego szkła (1,6 mm), potem następuje pierwsza folia PVB (0, 33 mm, z poliwinylobutyralu, zabezpieczająca przed odpryskami szkła), następnie folia PVB izolująca akustycznie (0,1 mm), kolejna folia zabezpieczająca przed odpryskami szkła (0,33 mm), warstwa odbijająca promienie podczerwone i ostatnia, wewnętrzna warstwa szkła. Powłoka IR z jednej strony dzięki warstwom ze srebra odbija promieniowanie podczerwone i zmniejsza w ten sposób nagrzewanie się wnętrza. Jednocześnie warstwa srebra przewodząc prąd zastępuje rozwiązanie wymagające umieszczania w niej drucików nagrzewających i zapewnia komfort widzenia.

Szyby boczne z izolacją akustyczną. W ofercie dostępne są przednie boczne szyby z folią izolującą akustycznie. Szyby te mają następującą strukturę: szyba zewnętrzna (2,6 mm), folia PVB zabezpieczająca przed odpryskami szkła (0,3 mm), folia PVB izolująca akustycznie (0,1 mm), folia PVB (0,3 mm) i szyba wewnętrzna (2,6 mm). Szyba o grubości prawie 6 mm nie tylko redukuje odgłosy docierające do wnętrza o 2 do 4 dB, lecz jednocześnie stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed włamaniem do samochodu, bowiem szkło bezpiecznie rozpada się na wiele małych odłamków utrzymywanych w miejscu przez folię. Klienci, którzy zdecydują się na Volkswagena CC z przednimi szybami bocznymi z izolującego akustycznie, bezpiecznego szkła zespolonego otrzymają także maty tłumiące w drzwiach.

Systemy wspierające kierowcę – większe bezpieczeństwo i komfort
W ciągu ostatnich dziesięciu lat doszło do rewolucji w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nowe metody obliczania struktury nadwozia, skuteczne pasy bezpieczeństwa, poduszki i zagłówki oraz aktywne technologie, takie jak elektroniczny program kontroli stabilizacji toru jazdy ESP czy funkcja podpowiedzi ruchem kierownicy uczyniły samochody o wiele bezpieczniejszymi. Obecnie możemy zaobserwować ofensywę elektronicznych systemów wspierających kierowcę, które jako kolejny stopień piramidy bezpieczeństwa w wielu przypadkach poprawiają nie tylko ochronę pasażerów w samochodzie, lecz także bezpieczeństwo innych uczestników ruchu.

CZYTAJ DALEJ  Fiat Sedici Model 2012 już w salonach


System rozpoznający zmęczenie kierowcy. Ten seryjny w Volkswagenie CC system rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega go sygnałem akustycznym oraz optycznym o konieczności przerwania jazdy. Jeżeli w ciągu kolejnych 15 minut kierowca nie zrobi przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Na początku każdej podróży system analizuje charakterystyczny sposób jazdy kierowcy, dzięki ocenie ruchów kierownicą, sposobu hamowania czy też działania systemów bezpieczeństwa. W przypadku stwierdzenia odstępstw od wzorca zarejestrowanego na początku podróży następuje ostrzeżenie. Niezależnie od tego, aktywowany system po czterech godzinach nieprzerwanej jazdy zwraca kierowcy uwagę na konieczność odpoczynku.

Side Assist Plus z Lane Assist. Jako pierwszy Volkswagen, nowy CC jest wyposażony w połączone Side Assist (system ułatwiający zmianę pasa ruchu) i Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu). W porównaniu z pojedynczymi systemami – które można zamawiać również oddzielnie – kombinacja Side Assist i Lane Assist ma rozszerzone funkcje i przez zdecydowane ostrzeżenie w przypadku zagrożenia znacznie poprawia bezpieczeństwo.

Poszczególne systemy działają w następujący sposób: Side Assist migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych zwraca kierowcy uwagę na pojazdy znajdujące się w martwym polu widzenia lub zbliżające się od tyłu. Side Assist współpracuje z czujnikami radarowymi. Lane Assist korzysta z sygnałów kamery. Gdy tylko okaże się, że kierowca bez włączenia kierunkowskazu opuszcza swój pas ruchu, Lane Assist skieruje kierownicę w przeciwną stronę naprowadzając samochód na właściwy tor jazdy.

Oba systemy jako całość – czyli Side Assist Plus – działają następująco: jeżeli przy zmianie pasa ruchu w niewidocznym dla kierowcy obszarze znajduje się inny pojazd, system ostrzega kierowcę Volkswagena CC miganiem diod w prawym lub lewym lusterku oraz wibracjami kierownicy i ułatwia mu jednocześnie wykonanie manewru powrotu na dotychczasowy tor jazdy. Procedura ta wykonywana jest zarówno przy włączonym, jak i wyłączonym kierunkowskazie. Połączenie obu tych systemów może jeszcze skuteczniej zapobiegać kolizjom z innymi pojazdami znajdującymi się w martwym polu widzenia. Jednak nadal przez cały czas odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na kierowcy.

System rozpoznający znaki drogowe. Zaprezentowany po raz pierwszy w Phaetonie system rozpoznający znaki drogowe jest sukcesywnie oferowany dla coraz większej liczby Volkswagenów. Wraz ze zmianą modelu na nowego Volkswagena CC, system ten został wprowadzony również do tego auta. Opcjonalna funkcja rozpoznawania znaków drogowych dostępna jest z systemem nawigacji RNS 315 lub RNS 510 w połączeniu ze współpracującym z kamerą systemem Lane Assist lub Dynamic Light Assist. Jeżeli system zarejestruje przy użyciu kamery (wbudowanej w przednią szybę przy lusterku) znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, wyświetli je na ekranie komputera pokładowego przed kierowcą i na wyświetlaczu systemu nawigacji (maksymalnie 3 znaki jednocześnie). Komunikat zawierać będzie wszystkie dodatkowe informacje (np. „22-6 h”, „przy mokrej nawierzchni”) w logicznej kolejności: bezpośrednio obowiązujący znak drogowy (np. „130 km/h”) będzie umieszczony zawsze na pierwszym miejscu, znaki z ograniczeniem czasowym (np. „80 km/h przy mokrej nawierzchni”) pojawią się na drugim miejscu. Jeżeli jednak czujnik deszczu rozpozna opady, obowiązujący w danej chwili znak z dodatkową informacją „przy mokrej nawierzchni” przesunie się na pierwszą pozycję. Ponadto system rozpoznaje zakazy wyprzedzania oraz tablice wjazdów i wyjazdów z miejscowości i informuje odpowiednio o prędkościach maksymalnych obowiązujących w danym kraju na terenie zabudowanym.

Dynamiczna regulacja świateł drogowych Dynamic Light Assist. Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie jest już przeszłością dla kierowców Volkswagena CC z opcjonalnym systemem Dynamic Light Assist. Przy prędkościach powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas. We współpracy z wbudowaną za przednią szybą kamerą moduły świateł drogowych reflektorów bi-ksenonowych (z diodowymi światłami do jazdy w dzień i funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów) zostają przesłonięte tylko w tych obszarach, w których system stwierdzi potencjalne zagrożenie oślepieniem innych uczestników ruchu. Za zasłonięcie części strumienia światła odpowiedzialna jest przesłona między bezrtęciowym palnikiem ksenonowym DS3 a soczewką. W połączeniu z bocznym wychyleniem modułu (poprzez funkcję doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem prawym i lewym reflektorem maskowana jest tylko odpowiednia część strumienia światła. Wyeliminowane zostaje zatem ryzyko oślepienia nadjeżdżających z przeciwka lub jadących przed Volkswagenem CC kierowców.

Regulacja świateł drogowych Light Assist. Dla modeli z seryjnymi reflektorami bi-ksenonowymi (bez diodowych świateł dziennych i funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów) dostępny jest podstawowy wariant sterowania światłami drogowymi – Light Assist. System ten rozpoznaje – również przy użyciu kamery – źródła światła i generuje impuls zmiany świateł na drogowe lub mijania. Światła drogowe są włączane lub wyłączane automatycznie przy prędkości powyżej 60 km/h, co znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo.

Park Assist II.Generacji. Inaczej niż w Park Assist pierwszej generacji, który ułatwiał wyłącznie parkowanie wzdłuż jezdni, najnowszy asystent parkowania wspomaga kierowcę także przy parkowaniu prostopadle do osi jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości poniżej 40 km/h. Kierowca wskazuje kierunkowskazem stronę po której chce zaparkować. Gdy czujniki ultradźwiękowe systemu Park Assist stwierdzą wystarczająco dużo miejsca by zaparkować, kierowca może rozpocząć wspierane przez system parkowanie: włącza bieg wsteczny i wystarczy, aby tylko dodawał gazu lub hamował. Manewrowanie przejmie na siebie samochód. Sygnały akustyczne oraz wskazówki wizualne na wyświetlaczu komputera pokładowego znacznie ułatwiają kierowcy zadanie. Podczas parkowania system Park Assist redukuje prędkość do 7 km/h. Ponadto system może aktywnie zahamować w przypadku grożącej kolizji. Jednak kierowca nie może zdać się wyłącznie na samochód, bowiem funkcja hamowania Park Assist nie w każdym przypadku jest w stanie zapobiec uszkodzeniu karoserii.


OPS pozwala spojrzeć z góry. Manewrowanie ułatwia także optyczny system parkowania 360o (OPS). OPS na kolorowym wyświetlaczu radia i nawigacji przedstawia graficznie samochód „z lotu ptaka”. Żółte i czerwone znaki informują kierowcę, czy Volkswagen CC znajduje się z przodu i z tyłu w wystarczającej odległości od przeszkody. Jednocześnie generowane jest ostrzeżenie akustyczne.
Nowe technologie ułatwiają codzienne podróże. Obok „dużych” innowacji, także „małe” rozwiązania mają wpływ na całościowy postęp, z jakim mamy do czynienia przy zmianie modeli. W nowym Volkswagenie CC wprowadzony został cały szereg nowych dla tego modelu rozwiązań, które optymalizują komfort i bezpieczeństwo oraz ułatwiają codzienne użytkowanie samochodu.

Easy Open. Jeżeli Volkswagen CC jest wyposażony w Keyless Access (automatyczny system zamykania i uruchamiania), wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Ruch rozpoznawany jest przez czujnik zbliżeniowy. Naturalnie bagażnik otworzy się tylko wtedy, gdy osoba stojąca obok samochodu będzie miała przy sobie kluczyk.

Składany hak holowniczy. Kolejną nowością w CC jest składany hak holowniczy. Jest on odblokowywany elektrycznie przyciskiem znajdującym się z prawej strony bagażnika. Po odblokowaniu hak wyczepia się z mocowania pod zderzakiem i może być z łatwością przesunięty nogą do właściwej pozycji roboczej.

CZYTAJ DALEJ  Ceny nowego Volvo V40


Zdalne zwalnianie blokady tylnego oparcia. Niemniej praktyczne jest nowe, zdalne zwalnianie blokady oparcia tylnych siedzeń. Dźwignią pod tylną półką, odpowiednio z prawej i lewej strony można odblokować prawą lub lewą część, dzielonego w stosunku 1/3 do 2/3, oparcia i przechylić je do przodu.

Zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa. W nowym modelu można ustawić nie tylko wysokość zagłówków. Poprzez możliwość przesunięcia do przodu zewnętrznej części przednich zagłówków (wyposażenie seryjne), regulowana jest również ich odległość od głowy.

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. Seryjna w 2.0 TDI (125 kW), 2.0 TSI (155 kW) i 3.6 FSI (220 kW) elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS poprawia trakcję na zakrętach. Dla pozostałych wersji silników XDS jest dostępna za dopłatą. XDS to rozszerzenie funkcji elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS zintegrowanej z ESP. Gdy tylko układ elektroniczny stwierdzi, że wewnętrzne koło napędzanej osi przedniej przy szybkim pokonywaniu zakrętu będzie zbyt mocno odciążone, układ hydrauliczny ESP zwiększy ciśnienie hamulców na tym kole i przywróci optymalną trakcję. XDS działa zatem jak tak zwana elektroniczna szpera, która kompensuje podsterowność na pokonywanych z dużą prędkością zakrętach. Dzięki XDS zachowanie się samochodu jest bardziej precyzyjne i neutralne i przypomina samochód z napędem na wszystkie koła, a nie tylko na przednią oś. XDS poprawia stabilność i jednocześnie przyjemność jazdy zmniejszając tendencję do podsterowności.

Wyposażenie seryjnie i dodatkowe

  • Seryjne m.in. reflektory bi-ksenonowe, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system audio RCD 310 z ośmioma głośnikami i automatyczna klimatyzacja

Od dawna do wyposażenia seryjnego CC należą takie elementy jak podwójne końcówki układu wydechowego, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich z oponami samouszczelniającymi, sportowe siedzenia, chromowane pierścienie przełączników i otworów nawiewu, automatyczna klimatyzacja, radio RCD 310 z czytnikiem MP3 i ośmioma głośnikami, sportowe zawieszenie (103 kW i 116 kW), funkcja Auto-Hold, asystent ruszania pod górę, automatyczne włączanie świateł z funkcją Leaving-home i Coming-home, pokrywa bagażnika otwierana automatycznie z wnętrza samochodu, adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (od 125 kW/170 KM) różne uchwyty na kubki oraz naturalnie elektroniczny system kontroli stabilizacji toru jazdy ESP i 6 poduszek powietrznych. To bardzo szerokie spektrum zostało w nowym modelu jeszcze wzbogacone i osiąga poziom spotykany zazwyczaj tylko w samochodach wyższej klasy.

Większy komfort, większe bezpieczeństwo, większa przyjemność. Do wyposażenia seryjnego nowego CC należą dodatkowo reflektory bi-ksenonowe, funkcja statycznego doświetlania zakrętów, spryskiwacze reflektorów, diodowe światła tylne (z innowacyjnym systemem wykorzystującym rozpraszanie światła w elementach światłowodowych), diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej i wyraźniej wyprofilowane progi.

We wnętrzu dodatkowymi elementami seryjnymi jest system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, zagłówki z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz listwy ze stali nierdzewnej na progach. Na wyświetlaczu komputera pokładowego kierowca może bez odwracania głowy sprawdzić, czy osoby siedzące z tyłu mają zapięte pasy. Ta funkcja znacznie poprawia bezpieczeństwo, szczególnie jeżeli na tylnych siedzeniach podróżują dzieci.

O jeszcze lepszą dynamikę i większy komfort przy szybkim pokonywaniu zakrętów dba elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (seryjna od 125 kW). Niemniej innowacyjna i oferowana seryjnie dla wszystkich modeli TDI z DSG jest funkcja wolnobiegu – swobodnego toczenia się. Podczas jazdy ze zwolnionym pedałem gazu odłącza ona silnik od skrzyni biegów i w ten sposób redukuje zużycie paliwa.

Wyposażenie dodatkowe na poziomie klasy wyższej
Do elementów wyposażenia dodatkowego należy zastosowany po raz pierwszy w Volkswagenie system ułatwiający zmianę pasa ruchu Side Assist Plus z systemem ułatwiającym utrzymanie pasa ruchu Lane Assist. Połączenie obu tych systemów umożliwiło rozszerzenie ich funkcji i poprawiło bezpieczeństwo.

Kolejne nowości w Volkswagenie CC to sterowany czujnikiem system Easy Open otwierający bagażnik po wykryciu ruchu nogą za samochodem (w połączeniu z Keyless Access), Dynamic Light Assist (dynamiczna regulacja świateł drogowych) i 360o Optical Parking System jako element Park Assist 2.0, wentylowane siedzenia (przednie) z funkcją masażu (dla fotela kierowcy), przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promieniowanie podczerwone, izolowane folią wyciszającą szyby boczne z bezpiecznego szkła zespolonego, nowy element obsługowy automatycznej klimatyzacji (Climatronic) oraz rozszerzony pakiet Ambiente.

Systemami przeniesionymi z poprzednika do nowego modelu są między innymi ACC (aktywny tempomat z systemem obserwacji otoczenia Front Assist i funkcją awaryjnego hamowania w mieście) oraz DCC (adaptacyjna regulacja zawieszenia, seryjna od 125 kW). Ponadto dla nowego Volkswagena CC oferowane są takie elementy, jak uchylny dach panoramiczny, system nawigacji satelitarnej RNS315 i RNS510 (opcjonalnie z systemem rozpoznającym znaki drogowe), dwa systemy nagłośnieniowe (między innymi Dynaudio Confidence o mocy 600W), zestawy głośnomówiące, złącze multimedialne (MEDIA-IN), pilot bramy garażowej w osłonie przeciwsłonecznej, oświetlenie Ambiente, system kontroli ciśnienia w oponach (informujący o ciśnieniu w każdym z kół), ogrzewanie postojowe, tapicerki ze skóry i kombinacji Alcantary i skóry oraz 17, 18 i 19-calowe obręcze ze stopu metali lekkich.

Klimatyzacja. Osoby, które zdecydują się na automatyczną klimatyzację (Climatronic), będą mogły sprawdzić korzyści, jakie daje czujnik wilgotności. Czujnik ten, wbudowany w okolicy lusterka wewnętrznego, mierzy wilgotność powietrza i tak steruje klimatyzacją, by zapobiec parowaniu szyb i utrzymać wilgotność powietrza we wnętrzu na optymalnym poziomie. Ponieważ sprężarka klimatyzacji pracuje tylko wtedy, gdy jest to potrzebne, zmniejsza się zużycie paliwa i odpowiednia emisja CO2 – być może na pierwszy rzut oka niewiele, ale w połączeniu z innymi rozwiązaniami jest to odczuwalna redukcja spalania.

Silniki, przekładnie i napęd na wszystkie koła

  • Trzy silniki benzynowe i trzy silniki wysokoprężne o mocy od 140 KM do 300 KM
  • Silnik TDI 140 KM zużywa tylko 4,7 litra paliwa na 100 kilometrów

Volkswagen CC napędzany jest nowoczesnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem. Wszystkie silniki wysokoprężne (TDI) są wyposażone seryjnie w system Start-Stop i system rekuperacji (odzyskiwanie energii hamowania). Wszystkie silniki benzynowe również mają funkcję rekuperacji. Jednostki TDI rozwijają moc 103 kW/140 KM (TDI i BlueTDI) oraz 125 kW/170 KM. Silniki benzynowe w europejskich Volkswagenach CC dysponują mocą 118 kW/160 KM, 155 kW/210 KM i 220 kW/300 KM. Wszystkie jednostki napędowe do 210 KM mogą być połączone opcjonalnie z przekładnią dwusprzęgłową DSG; wersja sześciocylindrowa (300 KM) opuszcza fabrykę seryjnie z DSG i napędem na wszystkie koła 4MOTION. W ciągu roku dostępne będą także wersje 140 KM i 170 KM TDI z napędem na wszystkie koła.

Wszystkie silniki są bardzo efektywne. Jednostka TDI 140 KM z seryjną 6-biegową przekładnią manualną zużywa zaledwie 4,7 l paliwa na 100 km (emisja CO2 125 g/km); z DSG – 5,3 l/100 km. Z taką samą mocą Volkswagen oferuje dla CC pierwsze na świecie silniki, które już teraz spełniają wymagania wchodzącej w życie jesienią 2014 roku normy Euro6, mianowicie silniki BlueTDI o mocy 103 kW/140 KM.

Silniki benzynowe Volkswagena CC
1.8 TSI o mocy 160 KM. TSI o mocy 118 kW/160 KM przy 5000 obr./min jest najmniejszym z silników benzynowych napędzających Volkswagena CC. Ten doładowywany turbosprężarką czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem jest bardzo oszczędny (średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km, emisja CO2 165 g/km) i mocny (maksymalny moment obrotowy 250 Nm między 1500 a 4200 obr./min). Volkswagen CC z tą jednostką napędową przyspiesza do 100 km/h w 8,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 223 km/h. Seryjnie TSI jest połączony z manualną przekładnią 6-biegową, opcjonalnie może współpracować z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (DSG). W takim przypadku spalanie wzrośnie zaledwie o 0,1 litra, co jest bardzo dobrą wartością dla automatycznej skrzyni biegów. Osiągi jezdne pozostają identyczne.

2.0 TSI o mocy 210 KM. Kolejną pod względem mocy jednostką napędową w Volkswagenie CC jest TSI o mocy 155 kW/210 KM (od 5300 obr./min). Na przejechanie 100 kilometrów ten rozwijający 280 Nm momentu obrotowego (1700 do 5200 obr./min) czterocylindrowy silnik potrzebuje tylko 7,3 litra paliwa (emisja CO2 171 g/km) i rozpędza się do 242 km/h. Na przyspieszenie do 100 km/h Volkswagen CC z tym silnikiem potrzebuje 7,3 sekundy. Jako alternatywa dla seryjnej, 6-biegowej skrzyni manualnej oferowana jest 6-biegowa przekładnia DSG. W tym przypadku prędkość maksymalna wynosi 240 km/h, a średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km (182 g/km CO2).

3.6 V6 o mocy 300 KM. Najmocniejszym silnikiem benzynowym montowanym w Volkswagenie CC jest 3,6-litrowy silnik sześciocylindrowy o mocy 220 kW/300 KM (przy 6600 obr./min). Rozwija on maksymalny moment obrotowy 350 Nm (2400 do 5300 obr./min) i przyspiesza czterodrzwiowe coupé do 100 km/h w 5,5 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 9,3 l/100 km (214 g/km CO2). Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Seryjnie Volkswagen CC V6 4MOTION posiada stały napęd na wszystkie koła i 6-biegową przekładnię DSG.

Trzy silniki wysokoprężne w Volkswagenie CC
2.0 TDI o mocy 140 KM i 170 KM. Silniki wysokoprężne z wtryskiem Common Rail w Volkswagenie CC dysponują mocą 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Podczas gdy jednostka TDI o mocy 140 KM rozwija swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min, maksymalny moment obrotowy TDI o mocy 170 KM wynosi 350 Nm (od 1750 obr./min). W wersji 140 KM Volkswagen CC przyspiesza do 100 km/h w 9,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 214 km/h. Auto zużywa przy tym średnio tylko 4,7 l/100 km (125 g/km CO2). Z mocą 170 KM Volkswagen CC rozwija prędkość 227 km/h. Klasyczne przyspieszenie do 100 km/h zajmuje tylko 8,6 sekundy. Wartości zużycia paliwa są również bardzo dobre: 4,9 l/100 km (129 g/km CO2).

Opcjonalnie można zamawiać TDI z 6-biegową DSG. W obu przypadkach spalanie zwiększa się o 0,6 l/100 km, niemniej z wartościami 5,3 l/100 km (140 KM) i 5,5 l/100 km (170 KM) jest bardzo niskie. Wszystkie modele TDI wyposażone są seryjnie w system Start-Stop i system rekuperacji. Volkswagen CC z TDI 103 kW (wersja z przekładnią manualną) i TDI 125 kW (wersja DSG) będzie dostępny w późniejszym terminie także z opcjonalnym napędem na wszystkie koła 4MOTION.

CZYTAJ DALEJ  Seat Exeo ST od Je Design

2.0 BlueTDI o mocy 103 kW/140 KM. Na takiej samej podstawie technicznej, jak klasyczne TDI, opiera się BlueTDI o mocy 103 kW/140 KM, spełniający wymagania normy Euro6, która zacznie obowiązywać dopiero od jesieni 2014 roku. W celu dalszej redukcji ilości tlenków azotu Volkswagen CC BlueTDI wyposażony jest w katalizator SCR. Katalizator ten wraz ze środkiem AdBlue zmienia tlenki azotu (NOx) ze spalin w azot i wodę. Dodatkowo montowany jest nadal katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych, które redukują całe spektrum szkodliwych substancji emitowanych wraz ze spalinami.

Czterocylindrowa jednostka z czterema zaworami na cylinder i pojemnością skokową 1986 cm3 rozwija maksymalną moc już przy 4200 obr./min. Od 1750 obr./min (do 2500 obr./min) dostępny jest maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Z takimi wartościami silnik ten przyspiesza Volkswagena do 100 km/h w 9,9 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 214 km/h (6-biegowa DSG: 212 km/h). Średnie zużycie paliwa to 4,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 127 g/km (z manualną skrzynią biegów); względnie 5,4 l/100 km i 142 g/km (z DSG).

6- i 7-biegowa DSG. Wszystkie silniki nowego Volkswagena CC można połączyć z przekładnią dwusprzęgłową (DSG); w przypadku wersji V6 przekładnia ta montowana jest seryjnie. Zależnie od momentu obrotowego silnika DSG ma 6 lub 7 biegów. Obie wersje DSG charakteryzuje maksymalna oszczędność i dynamika zmiany przełożeń. Przekładnie dwusprzęgłowe różnią się nie tylko liczbą biegów do przodu, lecz także rodzajem sprzęgła. Podczas gdy w 7-biegowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-biegowej DSG pracuje w kąpieli olejowej. Przekładnie dwusprzęgłowe mają większy niż inne skrzynie automatyczne potencjał redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. W porównaniu z przekładnią automatyczną ze sprzęgłem stanowiącym kombinację sprzęgła mechanicznego i hydrokinetycznego oszczędność wynosi – w zależności od silnika – nawet 20 procent.

Napęd na wszystkie koła 4MOTION. Volkswagen CC V6 będzie oferowany seryjnie ze stałym napędem na wszystkie koła 4MOTION. W normalnym przypadku także tutaj napędzana jest oś przednia, na tylną oś przekazywane jest tylko dziesięć procent momentu obrotowego. Taki rozdział pozwala zaoszczędzić paliwo. Tylna oś jest dołączana stopniowo tylko w razie potrzeby – w zależności do pracy napędu i sytuacji. Za dołączanie tylnej osi odpowiedzialne jest sprzęgło Haldex 4. generacji. Zaletą elektroniki jest fakt, że do aktywacji tego sprzęgła nie jest potrzebna różnica prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, bowiem wzrost ciśnienia generowany jest przez pompę elektryczną. Sprzęgło Haldex płynnie przenosi napęd na tylną oś zależnie od warunków jazdy np. także podczas ruszania i przyspieszania.

Zawieszenie – połączenie dynamiki i komfortu

  • Mimo sportowego charakteru Volkswagen CC zapewnia doskonały komfort podróżowania

Samochody gwarantujące komfort podczas długich podróży, a które jednocześnie są sportowe, to rzadkość. Nowy Volkswagen CC należy do tych niewielu samochodów, które charakteryzuje połączenie dynamiki i komfortu. Czterowahaczowa oś tylna oddzielona akustycznie od nadwozia przez ramę pomocniczą, przednia oś z kolumnami McPhersona i podzespołami z aluminium oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego zapewniają wysoki komfort jazdy. Gdy Volkswagen CC wyposażony jest w seryjną (od 125 kW) adaptacyjną regulację sztywności zawieszenia DCC, kierowca może wybierać pomiędzy programami comfort, normal i sport. Uzupełnieniem tej technologii zawieszenia jest seryjny ESP z funkcją stabilizacji przyczepy. Poza normalnymi funkcjami ESP, podczas jazdy z przyczepą system odpowiednio wcześnie rozpoznaje trudne do opanowania odchylenia przyczepy od kierunku jazdy i minimalizuje je poprzez odpowiednią ingerencję hamulców i silnika. Kolejnym elementem poprawiającym zachowanie się Volkswagena CC na drodze jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (seryjna dla wersji o mocy 125 kW, 155 kW i 220 kW). Poprawia ona znacznie trakcję, szczególnie na ostrych zakrętach.

Przednia oś z kolumnami McPhersona. Przednia oś Volkswagena CC opiera się na kolumnie McPhersona z dolnymi trójkątnymi wahaczami poprzecznymi oraz amortyzatorami teleskopowymi. Jest bardzo lekka. Tylko w obrębie wyjątkowo sztywnej i zoptymalizowanej pod kątem wytrzymałości zderzeniowej ramy pomocniczej osi, udało się zredukować masę o 3,5 kilograma w stosunku do tradycyjnej konstrukcji z blachy stalowej. Lekkie są także wykonane z kutego aluminium wahacze poprzeczne (tylko w V6). Tutaj oszczędność masy w porównaniu do blachy stalowej wyniosła łącznie 1,5 kilograma.

Lekka konstrukcja ma istotny wpływ na masy nieamortyzowane. Dlatego oprócz wahaczy poprzecznych, z aluminium wykonane zostały również elementy łączące wahacze z nadwoziem. Tutaj masa została zmniejszona w stosunku do stali o 3,2 kilograma. Wszystkie rozwiązania mające na celu redukcję masy pozwoliły zaoszczędzić przy przedniej osi 13,2 kilograma, czego rezultatem jest większy komfort, większa dynamika i mniejsze zużycie paliwa.

Czterowahaczowa oś tylna. Czterowahaczowa oś tylna Volkswagena CC jest również lekka i zapewnia maksymalny komfort i stabilność jazdy. Dzięki specjalnemu układowi wahaczy można było niezależnie dostroić dynamikę wzdłużną i poprzeczną. Oddzielenie tych funkcji gwarantuje z jednej strony optymalną dynamikę i bezpieczeństwo, z drugiej strony doskonały komfort toczenia.

Tylna oś składa się z ramy pomocniczej oraz czterowahaczowego niezależnego zawieszenia wraz ze stabilizatorem przechyłów. Decydujący wpływ na bardzo dobry komfort Volkswagena CC ma oddzielenie tylnej osi od karoserii przez ramę pomocniczą za pomocą czterech łożysk gumowo-metalowych. Odizolowanie ramy pomocniczej poprawia zarówno komfort akustyczny jak i komfort jazdy i toczenia się, który utrzymuje się na poziomie spotykanym w samochodach klasy wyższej.

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *