Renault Clio 3 – silniki

Jego układ jezdny zapewnia doskonały kompromis między trzymaniem się drogi a wysokim komfortem pozwalającym na pełne wykorzystanie zalet oferowanych silników i skrzyń biegów dostosowanych do wszelkich potrzeb i rodzajów eksploatacji.

Godny samochodu wysokiej klasy. Wywodzący się z Megane II, układ jezdny Clio III zapewnia precyzję prowadzenia i jednocześnie doskonałe tłumienie drgań wywołanych nierównościami drogi, a także hałasów dochodzących z zawieszenia. Samochód w pełni wykorzystuje zalety płyty podłogowej o dużym rozstawie osi (najdłuższym w segmencie) oraz szerokim rozstawie kół. Są to dwa podstawowe parametry decydujące o stabilnym zachowaniu samochodu na drodze i sprawnym prowadzeniu.

 

Przednie zawieszenie, typu MacPherson z dolnym wahaczem prostokątnym, zapewnia dobre trzymanie się drogi, a przy tym wysoki komfort jazdy dzięki doskonałemu rozłożeniu sił działających wzdłuż i w poprzek osi nadwozia. W ten sposób konstruktorzy uzyskali wysoką sztywność poprzeczną samochodu, co ma istotny wpływ na stabilność toru jazdy przy jednoczesnym zachowaniu dużej zdolności tłumienia drgań i nierówności, co podwyższa komfort jazdy. Przednie jest zamocowane do ramy szczątkowej za pośrednictwem poduszek tłumiących wibracje, przyczyniając się do wygody użytkowników samochodu i chroniąc ich przed drganiami i hałasem pracy układu jezdnego.

Zawieszenie tylne, również zbliżone do Megane II, składa się z osi sprężystej o programowanym ugięciu współpracującej ze sprężynami śrubowymi. Konstrukcja posiada stabilizator poprzeczny umożliwiający lepszą kontrolę przechyłów bocznych nadwozia. Skuteczna amortyzacja oraz duży skok zawieszenia gwarantują pewne trzymanie się drogi i wygodę pasażerów. Odpowiednio dobrane sprężyste i tłumiące materiały, zastosowane w konstrukcji przedniego i tylnego zwieszenia przyczyniają się do zmniejszenia odczuwanych nierówności drogi i do skutecznego działania wszystkich elementów podwozia samochodu. Clio III jest seryjnie wyposażone w układ kierowniczy ze zmiennym, elektrycznym wspomaganiem nowej generacji (16 programów wspomagania), którego parametry zostały dobrane w celu zapewnienia płynności i precyzji prowadzenia. Promień skrętu między krawężnikami wynosi tylko 10,30 m.

W Clio III oferowane są koła w dwóch rozmiarach. Opony 15″ występują w dwóch szerokościach (165 mm i 185 mm), zaś opony 16 oferowane są w jednej szerokości (195 mm). Stopień sztywności ogumienia był przedmiotem szczegółowych badań, aby możliwie najlepiej wykorzystać pewne i stabilne zachowanie Clio III podczas jazdy i wpłynąć aktywnie na skrócenie drogi hamowania. Ponadto prace nad ograniczeniem oporów toczenia opon pozwoliły na zmniejszenie zużycia paliwa.

Dwie nowoczesne, oszczędne i silne jednostki napędowe. Szeroka gama oferowanych silników i skrzyń biegów pozwala na podkreślenie zalet dynamicznych Clio III. Oferta silników benzynowych w momencie wprowadzenia samochodu do sprzedaży obejmuje trzy jednostki 16-zaworowe spełniające normy Euro 4: 1.2 16V 75 KM (55 kW), 1.4 16V 100 KM (72 kW) oraz 1.6 16V 110KM (82 kW). Ostatni z wymienionych silników jest wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu, co wpływa korzystnie na komfort prowadzenia i ograniczenie zużycia paliwa. Silnik 2.0 l 16V o mocy 140 KM (103 kW) opracowany wspólnie z marką Nissan, będzie dostępny w pierwszym kwartale 2006 roku. Wszystkie opisane jednostki są wyposażone w tzw. elektroniczny pedał gazu sterujący pracą przepustnicy napędzanej silnikiem elektrycznym. Układ ten zapewnia precyzyjną kontrolę zasilania silnika. Spełniają one wymagania norm czystości spalin Euro 4 i posiadają system diagnostyczny (On Board Diagnostic), gwarantujący długotrwałą sprawność urządzeń układu oczyszczania spalin. Gama silników diesel w dniu wprowadzenia samochodu na rynek będzie obejmowała trzy jednostki: silnik 1.5 dCi rozwijający moc 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW) oraz 105 KM (78 kW) › wszystkie będą spełniały wymagania Euro 4.

1.2 16V 75KM (55kW). Silnik 1.2 16V (D4F) nowej generacji o pojemności skokowej 1149 cm 3 rozwija moc 75KM (55kW) (80KM / 57,5kW, gdy współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy wynoszący 105 Nm (11mkg) (108 Nm / 11mkg w wersji z sekwencyjną skrzynią biegów) przy 4250 obr/min. O ile wartości maksymalnej mocy i momentu obrotowego pozostają identyczne jak w silniku poprzedniej generacji, to jego nowa wersja zapewnia większe osiągi w najczęściej wykorzystywanym zakresie obrotów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Zmiany konstrukcyjne objęły całą górę silnika i miały na celu uzyskanie szybszego i skuteczniejszego napełniania komór spalania zwłaszcza w niskim zakresie obrotów: filtr powietrza umieszczony na silniku ma większą objętość (6 litrów zamiast 5,5 litra), powiększono obudowę przepustnicy sterowanej silnikiem elektrycznym.

CZYTAJ DALEJ  ŠKODA Octavia III generacji autem dla rodziny Playboya

 

Wałek rozrządu umieszczony w głowicy współpracuje z łożyskowanymi dźwigniami zaworowymi, zastosowano nowe fazy rozrządu i zmniejszono skok zaworów. Wszystkie wprowadzone rozwiązania pozwoliły zmniejszyć prędkość obrotową silnika na biegu jałowym do 650 obr/min (zamiast 750 obr/min), co daje 2 – 3% oszczędności w zużyciu paliwa w jełdzie miejskiej. Silnik 1.2 16V jest pierwszym silnikiem w gamie Renault, który pracuje na tak niskich obrotach na biegu jałowym. Krzywa momentu również uległa zmianie zyskując 3 do 4 Nm (0,4 mkg) w niskim zakresie prędkości obrotowej (około 1500 obr/min). Clio III z tym silnikiem charakteryzuje się znaczną dynamiką już w niskim zakresie obrotów, a jednocześnie jego zużycie paliwa wynosi jedynie 5,9 l / 100 km w cyklu mieszanym, co daje 139 g CO2 /km. Zaznaczyć należy, że silnik ten posiada katalizator nowej konstrukcji o dwóch komorach (0,4 + 1 litr), spełniający wymagania nowych norm czystości spalin Euro 4.

1.4 16V 100KM (72kW). Już od momentu wprowadzenia do sprzedaży w 1999 r., silnik 1.4 16V (K4J) uzyskał pozytywne opinie ze względu na wysoką dynamikę i sprawność. Ten silnik, osiągający moc 100KM (72kW) przy 5750 obr/min z pojemności skokowej zaledwie 1390 cm 3 , oferuje komfortową jazdę. Jego moment obrotowy wynosi 127 Nm (13mkg) przy 4250 obr/min, przy czym 90% maksymalnego momentu jest dostępne w zakresie od 2000 do 6000 obr/min. Zmniejszeniu uległa masa silnika dzięki zastosowaniu odpowiednio dobranych materiałów (układ dolotowy z tworzywa sztucznego, magnezowy wspornik osprzętu silnika, miska olejowa o cienkich ściankach). Clio III, jako samochód przeznaczony dla klientów poszukujących samochodów oszczędnych i dynamicznych, zużywa tylko 6,6l/100KM w cyklu mieszanym (158 g CO2 /km). Zastosowanie w Clio III połączenia silnika ze skrzynią biegów o dużej powierzchni, korzystnie wpłynęło na wyciszenie pracy jednostki przy wysokiej prędkości obrotowej i zmniejszenie hałasu pracy.

1.6 16V 110KM (82kW)
Silnik 1.6 16V (K4M), pochodzący z Megane II, rozwija moc 110 KM (82kW) przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 151 Nm (15,7 mkg) przy 4250 obr/min. Ta jednostka o pojemności skokowej 1598 cm 3 posiada układ przestawny wałka rozrządu w fazie ssania. Układ ten funkcjonuje w sposób ciągły w zakresie kąta 45 obrotu wału korbowego. Stała zmiana faz rozrządu pozwala na polepszenie osiągów silnika, zmniejszenie zużycia paliwa i podwyższenie komfortu jazdy w każdym zakresie pracy silnika.

CZYTAJ DALEJ  Światowa premiera VW Cross Coupé

 

Układ przestawny wałka rozrządu przyczynia się również do zapewnienia wyjątkowo stabilnych obrotów na biegu jałowym, co ma duże znaczenie w jełdzie miejskiej. 90% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w zakresie od 2000 do 5750 obr/min, dzięki czemu silnik jest dynamiczny, przyjemny w eksploatacji i bardzo płynnie pracuje w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowej. Podobnie jak w modelu Modus, silnik ten został wyposażony w nowy katalizator z wkładem ceramicznym o większej gęstości w celu spełnienia wymagań normy Euro 4. Clio II z tym silnikiem spala tylko 6,6l/100km (158g CO2 /km). Tak jak w przypadku 1.2 16V, duża powierzchnia połączenia silnika ze skrzynią biegów, korzystnie wpłynęła na wyciszenie pracy jednostki. Na niektórych rynkach, oferowana będzie również wersja tego silnika o mocy 88 KM zgodna z Euro 4.

1.5 dCi 70KM (50kW), 85KM (63kW), 105KM (78kW)
Trzy wersje silnika 1.5 dCi (K9K) oferowane w chwili wprowadzenia samochodu do sprzedaży pochodzą z Clio II oraz Mégane II. Cieszące się dużym uznaniem ze względu na sprawność działania i zalety akustyczne, wersje silnika 1.5 dCi 70KM (50kW), 85KM (63kW) oraz 105KM (78kW) poddano dodatkowym modyfikacjom. Wszystkie trzy wersje posiadają w Clio III koło zamachowe z układem tłumiącym drgania. Po zastosowaniu układu wtrysku paliwa drugiej generacji, silniki o pojemności skokowej 1461 cm 3 rozwijają moce 70KM, 85KM i 105KM przy odpowiednio 4000 obr/min, 3750 obr/min i 4000 obr/min. Ich moment obrotowy wynosi 160 Nm (16,3 mkg) w wersji 70 KM, 200 Nm (20,4 mkg) w wersji 85 KM i 240 Nm (24,5 mkg) w wersji 105 KM. Dzięki temu silnik jest dynamiczny już w niskim zakresie obrotów.

 

Te korzystne parametry uzupełnia niskie zużycie paliwa: Clio III 1.5 dCi 70 KM, 85 KM i 105 KM spala odpowiednio 4,6 l/100 km (123 g CO2 /km), 4,4 l/100 km (117g CO2 /km) oraz 4,6 l/100 km (123g CO2 /km) w cyklu mieszanym. Aby spełnić wymagania normy Euro 4, wersja o mocy 70 KM została wyposażona w schładzacz powietrza doładowania, a wersja 85 KM w układ wtrysku paliwa o ciśnieniu 1600 barów. Natomiast silnik o mocy 105 KM  był opracowany już z uwzględnieniem najnowszych uregulowań normatywnych, dlatego też konstruktorzy wprowadzili istotne zmiany w bazowej konstrukcji silnika, zmniejszając stopień sprężania (16/1) i stosując turbo-sprężarkę o zmiennej geometrii łopat wieloczłonowych.

Trzy rodzaje skrzyń biegów dostosowane do wszelkich rodzajów eksploatacji. Aby w pełni wykorzystać zalety silników oferowanych w Clio III, klient ma do wyboru trzy rodzaje skrzyń biegów: mechaniczną 5 lub 6-biegową, sekwencyjną i automatyczną. Skrzynia 5-biegowa (JHQ oraz JHR), identyczna jak w modelu Modus, jest dostępna we wszystkich wersjach silnikowych oprócz 2.0 16V oraz 1.5 dCi 105 KM, które będą oferowane z mechaniczna skrzynią 6-biegową (TL4). Skrzynia sekwencyjna (JA3 oraz JA5) wyposażona w dźwignie zmiany biegów pod kierownicą jest oferowana w wersjach z silnikami 1.2 16V oraz 1.5 dCi 85 KM. Zaś 4przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dostosowująca swe działanie do warunków jazdy (DP0) jest proponowana w wersjach z silnikami 1.6 16V oraz 2.0 16V.

6-biegowa skrzynia mechaniczna (TL4) jest pierwszą skrzynią opracowaną we współpracy z marką Nissan. Po modelu Modus, Clio III będzie drugim samochodem segmentu B dysponującym 6-biegową skrzynią w wersji z silnikiem wysokoprężnym. Może ona przenieść moment obrotowy wynoszący 240 Nm (24,5 mkg). Szósty bieg, dłuższy niż ostatnie przełożenie w skrzyni 5-biegowej wpływa na poprawę parametrów akustycznych pracy jednostki napędowej, co pozwala na ograniczenie zużycia paliwa w czasie jazdy z dużą, ustabilizowaną prędkością. Krótsze zestopniowanie pozostałych przełożeń tej skrzyni zapewnia lepsze przyspieszenia na biegach pośrednich.

Występująca już w ofercie modelu Modus, sekwencyjna skrzynia biegów została opracowana w oparciu o skrzynię mechaniczną wyposażoną w siłownik elektro-hydrauliczny. Posiada ona dwa tryby pracy: automatyczny (zmiana biegów bez działania kierowcy) lub ręczny ze sterowaniem impulsowym. Oprócz automatyki zmiany biegów i niewielkiej różnicy w cenie, skrzynia sekwencyjna przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o około 10%. Zmiana biegów następuje przy użyciu dźwigni umieszczonych pod kierownicą.

Skrzynia automatyczna jest oferowana w samochodach z silnikiem 1.6 16V 110 KM, a w najbliższych miesiącach pojawi się w wersji 2.0 16V 140 KM. Jest to 4-przełożeniowa skrzynia Proactive ze sterowaniem impulsowym. Posługując się przełącznikiem, kierowca może sam zmieniać biegi przestawiając za pomocą krótkiego pchnięcia dźwigni po przejściu do trybu ręcznego sterowania z położenia trybu drive. W ręcznym trybie sterowania pracą skrzyni, dla zabezpieczenia jej układu mechanicznego, system blokuje możliwość włączenia biegu wyższego lub niższego przy nieodpowiedniej prędkości obrotowej silnika w stosunku do prędkości pojazdu. Przy zwalnianiu lub hamowaniu, niezależnie od wybranego aktualnie trybu działania skrzyni, system automatycznie włączy bieg najlepiej dostosowany do prędkości samochodu. W ten sposób skrzynia zabezpiecza przed wystąpieniem nadmiernych lub zbyt niskich obrotów silnika.

CZYTAJ DALEJ  Jeep Grand Cherokee

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *