X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

10 lat PRE-SAFE®: system, który wyprzedza zderzenie

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2013-01-08
Strona główna -> Mercedes-Benz -> Klasa S -> W220 (1998-2005)

10 lat PRE-SAFE®: system, który wyprzedza zderzenie

Mija 10 lat od wprowadzenia w Klasie S (W 220) przewidującego systemu ochrony PRE-SAFE®, łączącego elementy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa.

Dzisiaj jest on dostępny w 14 modelach Mercedes-Benz - od Klasy A do S, a zakres jego działania obejmuje nawet 11 niebezpiecznych scenariuszy. Niemal 60 proc. sprzedanych w 2012 roku Mercedesów wyposażono w system PRE-SAFE®. Wraz z premierą najnowszej Klasy S otrzyma on kolejne nowe funkcje.

Nie ma statystyk, które dokumentują, ile ludzkich istnień pomógł dotychczas ochronić system PRE-SAFE®, jakich obrażeń pomógł uniknąć i w jakim stopniu ograniczył ich skutki. Badania przeprowadzone przez Mercedes-Benz wskazują jednak, że ponad dwie trzecie wszystkich wypadków komunikacyjnych poprzedzają sytuacje krytyczne, które pozwalają na ocenę ryzyka kolizji. PRE-SAFE® jest więc istotnym elementem integralnej koncepcji bezpieczeństwa Mercedes-Benz, znanej pod hasłem "Real Life Safety".

Analizy testów zderzeniowych pokazują, jak skuteczna może być zapobiegawcza ochrona kierowcy i pasażerów. W przypadku napięcia pasów, na przykład, wcześnie podjęte działania pozwalają utrzymać kierowcę i pasażera przedniego fotela w optymalnej pozycji - tak, by ich ciała nie przesunęły się niebezpiecznie do przodu pod wpływem zderzenia lub awaryjnego hamowania. Badania inżynierów Mercedes-Benz wykazały, że przeciążenia wywierane na głowę manekinów zostają wówczas ograniczone o 30 proc., a te, na które narażone są okolice karku - o około 40 proc.

- Zasadniczą cechą systemu PRE-SAFE® jest sposób, w jaki łączy on fazę przed wypadkiem z fazą samego wypadku - wyjaśnia prof. dr Rodolfo Schöneburg, szef oddziału pasywnego bezpieczeństwa i funkcji pojazdów Mercedes-Benz Cars. - W przeszłości systemy pasywnego bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów, nie były uruchamiane aż do chwili zderzenia. Wcześniej funkcje ochronne realizowane były przez układy bezpieczeństwa aktywnego, takie jak Brake Assist i ESP®. Wraz z PRE-SAFE® po raz pierwszy użyliśmy systemów aktywnego bezpieczeństwa do warunkowania działania układów bezpieczeństwa pasywnego.

Dzisiaj, 10 lat po premierze systemu PRE-SAFE® jesienią 2002 roku, jest on dostępny w 14 modelach Mercedes-Benz, a w ubiegłym roku trafił do wyposażenia niemal 60 proc. sprzedanych przez firmę aut. Jego błyskawiczną popularność, podobnie jak radarowych systemów wspomagania kierowcy, odzwierciadla liczba instalowanych czujników, która tylko w samochodach dostarczonych w październiku 2012 roku wyniosła około 50 tys. Przed wprowadzeniem systemu COLLISION PREVENTION ASSIST jako standardowego wyposażenia nowej Klasy A i B stosowano ich zdecydowanie mniej - wartość 10 tys. sztuk przekroczono po raz pierwszy w kwietniu 2011 roku. Łącznie, samochody Mercedes-Benz uzbrojono już w ponad 756 tys. sensorów radarowych.

Aktywacja zapobiegawczych środków bezpieczeństwa w ciągu milisekund - jak to działa? System PRE-SAFE® uruchamia prewencyjne środki ochrony kierowcy i pasażerów samochodu. Jego celem jest przygotowanie ich do zderzenia w taki sposób, aby pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne mogły w pełni spełnić swoje funkcje. Co więcej, ingerencja środków ochronnych PRE-SAFE® jest odwracalna: jeśli wypadku uda się uniknąć, działanie napinaczy pasów zostaje automatycznie cofnięte, a pasażerowie mogą ustawić fotele i szyberdach w poprzedniej pozycji. System PRE-SAFE® jest znów gotów do akcji.

PRE-SAFE® aktywowany jest na przykład, gdy dochodzi do awaryjnego hamowania, poważnej pod- lub nadsterowności, krytycznych manewrów lub poważnej ingerencji adaptacyjnego układu Brake Assist. Wczesne wykrycie ryzyka wypadku umożliwia połączenie PRE-SAFE® z systemami ESP® oraz Brake Assist. Ich czujniki monitują potencjalne sytuacje krytyczne podczas jazdy i w ciągu milisekund wysyłają odpowiednie informacje do elektronicznych jednostek sterujących.

« < 1 2 3 > »

Komentarze