W momencie przejścia z czasu zimowego na letni tracimy jedną godzinę snu, a organizm musi przyzwyczaić się do zmienionych godzin odpoczynku. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że nagle rano zmniejsza się ilość światła słonecznego. W ciągu pierwszych dni po zmianie czasu na letni odczuwamy zatem zmęczenie, pogarsza się także samopoczucie. Zmęczenie powoduje spadek koncentracji, sprawia, że potrzebujemy więcej czasu na reakcję, a także może powodować błędne odczytywanie sygnałów oraz gorsze przewidywanie tego, co może się wydarzyć na drodze – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Niewypoczęty kierowca skupia się głównie na samej jeździe bez odpowiedniego analizowania
i reagowania np. na znaki drogowe lub sygnalizację świetlną – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Wypadki związane ze zmęczeniem lub zaśnięciem za kierownicą bywają bardzo groźne
w skutkach ze względu na dużą prędkość i to, że osoba prowadząca pojazd nie jest w stanie prawidłowo lub wystarczająco szybko zareagować w celu uniknięcia niebezpieczeństwa. Badacze ponadto twierdzą, że ryzyko śmierci lub odniesienia poważnych obrażeń przez kierowcę może być większe w przypadku wypadków wynikających ze zmęczenia**.
Najbardziej narażeni na udział w wypadkach spowodowanych sennością są mężczyźni w wieku do
29 lat, osoby pracujące w systemie zmianowym oraz cierpiące na zaburzenia snu**.
Kiedy lepiej zatrzymać samochód i odpocząć:
- zaczynasz ziewać – może to być wczesną oznaką zmęczenia organizmu;
- nie pamiętasz, jak nagle zbliżyłeś się do samochodu jadącego z przodu;
- nie potrafisz dokładnie odtworzyć ostatnich kilku minut podróży: mijanych miejsc, znaków;
- nadmiernie mrużysz oczy i masz trudność z ich pełnym otwarciem;
- nie jesteś w stanie skupić myśli i skoncentrować się na drodze;
- bezwiednie, bez odpowiedniej reakcji i zredukowania prędkości najeżdżasz na poziome przeszkody na drodze lub wjeżdżasz na sąsiedni pas ruchu.
*: BCAA Road Safety Foundation
**: The Royal Society for the Prevention of Accidents
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.