Jego jednorodna struktura połączeń oraz profili spełnia postawione cele – po przeprowadzeniu szeregu symulacji komputerowych oraz rzeczywistych testów zderzeniowych – polegające na uzyskaniu równomiernej deformacji konstrukcji samochodu. Pozwala to na uniknięcie kontaktu pasażerów z elementami konstrukcji pojazdu, co mogłoby prowadzić do zranień, w przypadku przewrócenia samochodu.
Pełne wyposażenie
Nowy SEAT Ibiza posiada dwie konfiguracje poduszek powietrznych. Pierwsza, standardowa zawiera 4 poduszki powietrzne chroniące kierowcę i pasażera: dwie przednie chroniące głowę i klatkę piersiową, i dwie boczne chroniące boczna część tułowia i głowę. Druga konfiguracja obejmuje w sumie 4 poduszki i dwie kurtyny powietrzne. Dwie poduszki przednie i dwie boczne chroniące boczną część tułowia i miednicę oraz kurtyny powietrzne na długości całego samochodu chroniące głowy kierowcy i pasażerów.
Koncepcja bezpieczeństwa została w znaczący sposób rozwinięta w Ibizie nowej generacji. Jednym z kluczowych obszarów jest opracowanie nowego modułu poduszki powietrznej kierowcy oraz poprawienie funkcjonowania poduszki w warunkach ekstremalnych temperatur. W rezultacie uzyskano redukcję wagi oraz mniejszy stopień skomplikowania, w porównaniu do poprzedniego modelu.
Ponieważ obszar, w którym schowano poduszki w tapicerce jest pozbawiony połączeń, udało się również uzyskać poprawę wyglądu deski rozdzielczej, w przypadku poduszki powietrznej od strony pasażera.
Nowy SEAT Ibiza został również wyposażony w system ostrzegający o konieczności zapięcia pasów na przednich siedzeniach oraz w mocowania Isofix na tylnych siedzeniach, umożliwiające bezpieczne zamocowanie z tyłu dwóch fotelików dla dzieci. Dodatkowo, istnieje możliwość zamocowania trzeciego punktu mocowania, nazywanego „Top Teter”, który zapobiega obróceniu się fotelika dziecięcego, w przypadku wypadku.
Elementy aktywnego bezpieczeństwa w nowej Ibizie obejmują systemy ABS, TCS oraz opcję ESP wraz z EBA oraz systemem ostrzegania o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach.
Wymagające testy zderzeniowe
W procesie projektowania nowego modelu SEAT-a Ibiza wykorzystano testy zderzeniowe, przeprowadzane przy prędkości 64 km/h, zamiast stosowanej zazwyczaj prędkości 56 km/h. Kolejnym badanym elementem aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa były pasy bezpieczeństwa.
Testy zderzeniowe tyłu auta były nawet jeszcze bardziej wymagające, ze względu na zderzenia przy prędkościach wynoszących 50 km/h, zamiast standardowych 38 km/h, podczas gdy równocześnie zwiększono masę uderzającej belki.
Do wykonania bocznych belek wzmacniających konstrukcję drzwi, na wysokości pasa, wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości, co pozwoliło na zwiększenie poziomu ochrony pasażerów w przypadku bocznego uderzenia.
Całkowicie nowa konstrukcja kolumny kierownicy jest bardziej ergonomiczna, o mniejszej masie i zachowuje się lepiej w przypadku uderzenia. Jest sztywniejsza, co pozwala na uzyskanie uczucia komfortu i jakości. Jej całkowita waga wynosi o jeden kilogram mniej, w porównaniu do kolumny zastosowanej w poprzednim modelu. Zmniejszenie wagi uzyskano dzięki udoskonaleniu konstrukcji oraz dzięki dodaniu większego wspornika w poprzecznej belce.
Ogólnie, poprawiono ergonomię kolumny kierownicy, umieszczając z boku plastikową dźwignię, pozwalającą ustawić jej położenie, zamiast umieścić ją pod spodem, co pozwoliło uzyskać dodatkowe, bardzo ważne 9 mm przestrzeni pomiędzy kolanami kierowcy, w przypadku zderzenia.
Zwiększone bezpieczeństwo pieszych
Ochrona pieszych to obszar, który w nowym modelu został poddany szczególnie dokładnej analizie. Dwie strefy samochodu, w przypadku których istnieje największe prawdopodobieństwo spowodowania urazów głowy oraz dolnej partii nóg u pieszego, to maska oraz zderzak.
Maska zawiera dwie strefy maksymalnego pochłaniania energii, w przypadku których istnieje największe prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń głowy. Ogólnie, duża odległość pomiędzy zderzakiem i jego belką poprzeczną oraz brak odstępu pomiędzy zderzakiem oraz jego tylnym wspornikiem, wpływają na ochronę nóg pieszego, w przypadku kolizji. Pierwsze z dwóch pozwala uniknąć uderzenia w kolana i równocześnie powoduje przesunięcie się wprzód i zmniejszenie przyspieszenia. Drugie powoduje, że powstała w ten sposób strefa jest bardzo sztywna (spojler poniżej zderzaka) i mało skłonna do deformacji, tak więc uderzenie w nogi zapobiega przesunięciu się kości goleni do przodu.
Połączenie obydwu rozwiązań powoduje zmniejszenie kątów, w stosunku do kości goleni/kości udowych, wynoszących dużo poniżej 15 stopni, co oznacza, że nogi pieszego są dużo lepiej chronione.
SEAT Ibiza, w ramach testów drogowych, pokonał ponad 2 miliony kilometrów, a dane z tych jazd zostały poddane analizie w Centrum Technicznym Martorell i stanowiły podstawę wprowadzenia udoskonaleń w nowym modelu, w trakcie opracowywania jego konstrukcji.
źródło: SEAT
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.