SEAT Altea – bezpieczeństwo

Dzięki strefom kontrolowanego zgniotu, które stopniowo kierują i pochłaniają energię uderzenia, nadwozie samochodu może przetrwać nawet najpoważniejsze wypadki.

Kolejny element podnoszący bezpieczeństwo, który zasługuje na szczególną uwagę, to aktywna podpórka pod stopę. Element ten znosi uderzenie bez zmiany kąta pochylenia, co znakomicie zmniejsza ryzyko obrażeń kostki. W razie kolizji czołowej, bezpieczna konstrukcja pedaliery powoduje, że hamulec i sprzęgło odsuwają się od stóp.

Nowością jest także sposób zamocowania pedału przyspieszenia w podłodze, który zmniejsza ryzyko obrażeń goleni; do kokpitu nie wtargnie także bezpieczna (łamana) kolumna kierownicy.

Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają pirotechniczne napinacze oraz – po raz pierwszy w samochodzie marki SEAT – ograniczniki napięcia. Działanie ogranicznika napięcia polega na odkształceniu się drążka, na którym umocowany jest pas bezpieczeństwa. Ograniczniki takie posiadają także pasy przy tylnych siedzeniach.

System ochrony przed skutkami kolizji przy niskich prędkościach, obejmujący elementy ulegające deformacji, które absorbują maksymalną ilość energii, jaką są w stanie wytrzymać podłużnice, zabezpiecza ważne podzespoły pojazdu, takie jak układ chłodzenia. System ułatwia także wymianę uszkodzonych części, które są przymocowane do głównej ramy śrubami. Dzięki temu rozwiązaniu, SEAT Altea otrzymał bardzo wysoką wartość indeksu VK-13 (Vollkasko) w testach przeprowadzonych przez niemieckie konsorcjum firm ubezpieczeniowych.
Sześć poduszek powietrznych w wyposażeniu standardowym

Wszystkie egzemplarze Altei przeznaczone na rynek Unii Europejskiej opuszczają fabrykę w Martorell z zestawem 6 poduszek powietrznych (dwie poduszki czołowe, poduszki boczne i poduszki kurtynowe).

Poduszkę powietrzną pasażera można wyłączyć, przekręcając kluczyk zapłonu w zamku umieszczonym w schowku na rękawiczki. Odłączenie poduszki potwierdzane jest zapaleniem się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej przed fotelem pasażera. Poduszkę powietrzną pasażera należy wyłączyć w przypadku przewożenia na przednim siedzeniu dziecka w foteliku. Po wyłączeniu poduszki pasażera, pozostałe poduszki powietrzne, w tym poduszka kierowcy oraz poduszki boczne i kurtynowe, oczywiście nadal działają.

W celu skrócenia czasu reakcji podczas kolizji bocznej, po wewnętrznej stronie drzwi zastosowano czujniki ciśnienia. Dzięki współpracy z czujnikami przyspieszenia w jednostce sterującej czujnikami (znajdującej się w środkowym tunelu – najbezpieczniejszym miejscu pojazdu), czas reakcji systemów bezpieczeństwa udało się skrócić o 30%. Kiedy czujnik w drzwiach zarejestruje uderzenie i potwierdzą to czujniki przyspieszenia, poduszki czołowe aktywowane są wciągu 7 milisekund, a poduszki boczne napełniają się całkowicie w ciągu kolejnych 20 milisekund.

W razie kolizji, komputer włącza światła awaryjne i oświetlenie kabiny, odblokowuje drzwi, odcina dopływ paliwa i wyłącza silnik.System ochrony pieszego

Konstruktorzy SEAT-a Altea zatroszczyli się nie tylko o kierowcę i pasażerów, ale także o pieszych. Przód pojazdu zostały przygotowany tak, aby do minimum ograniczyć obrażenia ciała w przypadku kolizji z pieszym, ze szczególnym uwzględnieniem przyjaznych stref z przodu, które łatwo ulegają deformacji i przejmują znaczną część energii.

„Miękkie” strefy na masce i w dolnej części przodu zmniejszają obrażenia kolan i goleni. Elementy zabezpieczające pieszych opracowano także pod kątem rygorystycznych wymagań, jakie w przyszłości pojawią się w przepisach regulujących te kwestie.

CZYTAJ DALEJ  Nowa Kia cee’d w testach Euro NCAP

 

źródło: SEAT

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *