Kierowcy, którzy jeżdżą zgodnie z zasadami eko-jazdy, na dystansie 350 km mogą zaoszczędzić około 3,5 litra paliwa, a rocznie – nawet około 700 zł*. Takie oszczędności można uzyskać, stosując się do prostych rad trenerów Szkoły Jazdy Renault.
Eko-jazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny
i ekonomiczny. Ekologiczny – ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny – gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa. Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami eko-jazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów. Oznacza to, że w portfelu kierowcy zostaje rocznie około 700 zł – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli pokonywany dystans jest dłuższy, tym bardziej możemy odczuć oszczędności.
Głównym założeniem eko-jazdy jest prowadzenie samochodu w sposób płynny i przewidywalny. Ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy dla wielu kierowców oznacza zmianę przyzwyczajeń
i wyeliminowanie błędnych nawyków – dodaje Zbigniew Weseli. Kierowcy powinni pamiętać, że jedną z podstawowych zasad eko-jazdy jest zmiana biegu na wyższy już w momencie, kiedy silnik osiąga
ok. 2000 obr./min w przypadku silników wysokoprężnych oraz ok. 2400 obr./min dla silników benzynowych. Przy prędkości 50 km/h i większej auto powinno jechać na 5. biegu. Optymalnie, jeśli to możliwe, samochód powinien poruszać się ze stałą prędkością. Istotne jest także umiejętne hamowanie. Powinno się ono odbywać poprzez redukcję biegów – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Dojeżdżając do skrzyżowania, samochód nie powinien znajdować się na biegu jałowym, czyli na tak zwanym „luzie”. Jest to niezgodne z zasadami eko-jazdy, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Gdy zaistnieje nagła sytuacja na drodze, kierowca w toczącym się aucie nie ma możliwości wykonania szybkiego manewru – może to zrobić dopiero po włączeniu biegu.
W obliczu zagrożenia, kiedy liczy się każdy ułamek sekundy, na taki manewr może już nie wystarczyć czasu – ostrzegają trenerzy.
* Przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad eko-jazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km.
Oprócz wszystkich elementów związanych z prowadzeniem samochodu, wpływ na eko-jazdę ma także to, co i jak przewożone jest w aucie. Bagażnik nie powinien zawierać niepotrzebnych rzeczy, o których kierowca zapomniał lub przewozi je „na wszelki wypadek”. Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów, tak często używane podczas wakacyjnych wypraw, powinny być demontowane natychmiast gdy kierowca już ich nie używa.
ZASADY EKO-JAZDY
Zmieniaj biegi w optymalny sposób
- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min
- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych.
- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Prowadź płynnie
- Jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
- Hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca.
Przyspieszaj w kontrolowany sposób
- Do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty.
- Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.
Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy
- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.
- Zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego.
Świadomie korzystaj z silnika
- Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.
- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.
- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).
- Nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód.
- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.