Nowy Golf Cabriolet – bezpieczeństwo

wszystkie generacje tej serii posiadały stały pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania. Musiało tak być, ponieważ w tamtych latach wysuwające się pałąki zabezpieczające nie były jeszcze dostępne. Gdy pod koniec lat 80-tych pojawiły się pierwsze tego rodzaju systemy, w zasadzie ze względu na cenę nie były stosowane w tak popularnych samochodach jak Golf. Zmieniło się to, gdy w 2003 roku Volkswagen zaprezentował New Beetle Cabrio z wysuwającymi się automatycznie, zza tylnych siedzeń zabezpieczeniami przed skutkami przewrócenia się samochodu. System ten został zaadaptowany do Eosa, a teraz – w swojej najnowszej generacji – chroni także pasażerów Golfa Cabriolet.

Po przekroczeniu określonego przyspieszenia poprzecznego lub pochylenia samochodu pałąki zabezpieczające przed skutkami dachowania wysuwają się w górę w ciągu 0,25 sekundy zza zagłówków tylnej kanapy. Pałąki zabezpieczające składają się z zamontowanego na stałe profilu aluminiowego i wewnętrznego profilu, który jest odblokowywany elektromagnetycznie. Umieszczona w nim sprężyna powoduje wysunięcie pałąka zabezpieczającego, a aktywacją tego systemu steruje moduł odpowiedzialny również za otwarcie poduszek powietrznych.
Dla nowego Golfa Cabriolet system ten został zmodyfikowany. Konstrukcja jest bardziej zwarta, dzięki czemu po raz pierwszy w kabriolecie Volkswagena z wysuwanymi pałąkami zabezpieczającymi, między kabiną pasażerską a bagażnikiem, znajduje się otwór o szerokości 526 mm i wysokości 381 mm. Dotychczas w oparciu tylnej kanapy był tylko niewielki otwór pozwalający na przewożenie nart.

Nowy Golf Cabriolet - bezpieczeństwo


Wzmocnienia nadwozia: Dzięki pałąkom zabezpieczającym przed skutkami dachowania, wzmocnionej ramie przedniej szyby i licznym modyfikacjom konstrukcyjnym (m.in. podłoga, progi, tylna belka, drzwi) Golf Cabriolet gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo. Dzięki wzmocnieniom mierzący 4,25 metra długości, 1,78 metra szerokości i 1,42 metra wysokości (z rozłożonym dachem) kabriolet jest również ekstremalnie sztywny na skręcanie. Część tych wzmocnień widać, gdy Golf Cabriolet i klasyczny Golf hatchback staną obok siebie na podnośniku. Z przodu kabriolet ma aluminiową osłonę silnika, która razem ze swoimi mocowaniami dodatkowo zwiększa sztywność. Dwa boczne wzmocnienia w obrębie progów oraz po dwie przekątne belki z przodu i z tyłu, a także wzmocnione powiązanie ramy pomocniczej z tyłu, to kolejne elementy zwiększające sztywność i znacznie redukujące drgania własne nadwozia.

Współczynnik statycznej sztywności skrętnej osiąga ponad 13.500 niutonometrów na stopień, pierwsza częstotliwość wywołująca drgania skrętne leży powyżej 17,5 Hz, co jest doskonałą wartością dla kabrioletu. Taka sztywność, między innymi stanowiąca podstawę optymalnej stabilności i komfortu jazdy, jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów i kierowcę.

Poduszki powietrzne specjalnie dla kabrioletu: Systemy chroniące pasażerów Golfa Cabriolet uzupełnione są wzmocnieniami w drzwiach oraz seryjnymi przednimi i bocznymi poduszkami chroniącymi głowę i klatkę piersiową (Thorax). Te ostatnie zostały zaprojektowane specjalnie dla kabrioletu, ponieważ przy takim nadwoziu naturalnie nie można umieścić poduszek w słupkach w obrębie dachu. Poduszki Thorax dzięki zwiększonej pojemności łączą zalety poduszki oraz kurtyny bocznej. Po stronie kierowcy wbudowana jest także seryjnie poduszka powietrzna chroniąca kolana. W ramach uzupełnienia działania pasa bezpieczeństwa poduszka ta pochłania energię działającą na miednicę i nogi, co znacznie ogranicza nieko-rzystne przeciążenia. Dzięki temu Golf Cabriolet jest wyjątkowo bezpieczny.

CZYTAJ DALEJ  Na zderzak czy na zamek?

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *