Nowy Fiat Sedici – bezpieczeństwo

łączy on w sobie inteligentne rozwiązania dotyczące racjonalnej struktury z włoskim designem, zachowującym elegancję nadwozia i płynność kształtu, zarówno jeśli chodzi o wnętrze samochodu, jak i karoserię. Największych zmian dokonano w przedniej części samochodu, która została odnowiona w zgodzie z „Fiat family feeling”, wprowadzonym przez modele Grande Punto i Bravo. Teraz więc, Nowe Sedici posiada szerszy przód wyposażony w element ochronny „off-road” oraz światła przeciwmgielne z nowym chromowanym obramowaniem. Elementy te uwydatniają przednią część samochodu i wzbogacają imponujące zderzaki, przydając detalom pojazdu elegancji i wytworności.

Nowe zderzaki dodają pojazdowi „siły”: faktycznie, dolna część przypomina potężny zderzak z orurowaniem (Bull-bar) „zatopiony” w karoserię. Między dwoma światłami przednimi znajduje się nowy grill, który zachowuje, pod każdym względem, „family feeling” cechujący całą gamę modeli Fiat. Z kolei światła przeciwmgielne, umocowane w specjalnym obramowaniu dodają sylwetce elegancji. Zestawienie tych elementów pomaga utrzymać całą przednią część pojazdu, która wyraźnie wydaje się być w stanie pokonać wszelkie przeszkody, jak również płynnie integruje się z resztą samochodu.

Zmiany w stylistyce zakończono wprowadzeniem dwóch nowych kolorów karoserii (biała perła -dostępna dla serii specjalnych i nowy odcień szarości, dostępny już w gamie kolorów Fiata Bravo) oraz nowych 16-calowych obręczy ze stopów metali lekkich z oponami 205/60, które pomagają uczynić pojazd jest bardziej energiczny, dynamiczny i sportowy (w standardzie dla wersji Emotion, opcja dla wersji Fresh i Dynamic). Należy, między innymi, podkreślić, że nowy model jest dostępny w 9 kolorach karoserii, wybranych z zamysłem podkreślenia designu pojazdu, który jest energiczny i charakterystyczny.

Dlatego też, Nowy Sedici, dzięki eleganckiej linii, nowocześnie wystylizowanym światłom, harmonijnej części tylnej i sile, którą zapewniają boczne wstawki, różni się od obecnie dostępnych SUV. Krótko mówiąc, mowa o pojeździe jedynym w swym rodzaju, który łączy styl sportowy z elegancją, wyraźnie objawiającą się w nowoczesnym doskonałym modelu o długiej, obniżającej się masce, która w pełni wyraża jego moc i ducha sportowego za pomocą potężnych błotników oraz wyeksponowanych nadkoli. Szyba tylna oraz boczne pochylają się stopniowo ku dołowi, by następnie dynamicznie wystrzelić w górę, obejmując w ten sposób tył samochodu: sprawia to wrażenie, jakby zwinny kot szykował się do skoku. Na zakończenie, duże listwy boczne zapewniają ochronę zarówno podczas wycieczek w nieznane, jak i podczas manewrów w zatłoczonym mieście.

Poza oryginalnością stylu, cechą, która czyni Nowe Sedici jednym z najbardziej oryginalnych pojazdów w jego segmencie są jego gabaryty. Samochód ten, który ma 411 cm długości, 176 cm szerokości, 162 cm wysokości i 250 cm w rozstawie osi, jest jednym z najbardziej kompaktowych SUV w swej kategorii. Dla klienta oznacza to większą łatwość prowadzenia, w szczególności w środowisku miejskim.

Odnowione również zostało wnętrze Nowego Sedici. Unowocześniono zestaw wskaźników, który zyskał nowy, centralnie usytuowany wyświetlacz. Same zegary są teraz bardziej czytelne i zbliżone wyglądem do innych zestawów z samochodów w grupie Fiata.

System HI-FI, wyposażony teraz w 8 głośników, udoskonalono poprzez umiejscowienie dodatkowego głośnika na środku deski rozdzielczej (w standardzie dla wszystkich wersji), co poprawiło jakość dźwięku, zwiększając tonację strumienia dźwiękowego oraz jego „przestrzenność”.

Co więcej, konsola Nowego Sedici oferuje nowy cyfrowy wyświetlacz klimatyzacji (dostępny w wersji Emotion), umiejscowiony pod zestawem audio. Dzięki niemu klient może cały czas mieć pod kontrolą temperaturę w przedziale dla podróżujących, gdyż może regulować dystrybucję i prędkość strumienia powietrza. Aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy nocnej, od dziś zarówno elementy sterowania radiem znajdujące się przy kierownicy, jak i te do sterowania światłami przednimi, są podświetlone.

Poszycia wzbogacono o nowy techniczny materiał – naprzemienne wzory dające efekt błyszczący/matowy, dostępne dla wersji Fresh i Dynamic. Najbardziej wymagający klienci mogą wybrać pomiędzy dwoma skórzanymi wnętrzami: czarna lub naturalna skóra. Dodatkowo, siedzenia Nowego Sedici są wygodne, ergonomiczne i bezpieczne, i można je wyregulować stosownie do potrzeb w szybki i łatwy sposób.

Model Sedici oferuje dwie wersje – napęd 4×2 i 4×4 – aby zaspokoić wszystkie potrzeby zarówno tych, którzy preferują napęd na przednie koła oraz wygląd SUV praktyczne do jazdy po mieście, jak i tych, którzy wolą napęd na cztery koła, umożliwiający pokonanie bez problemu każdej przeszkody na drodze.

Wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w elektronicznie sterowany układ napędowy 4×4, który umożliwia dystrybucję zmiennego momentu obrotowego na przednie i tylne koła. Dokładniej mówiąc, Nowe Sedici wyposażono (w wersjach Dynamic i Emotion) w system 4×4 dostosowujący się na życzenie z centralnym mechanizmem różnicowym i 3 trybami pracy, co łączy prawdziwie „terenowe” osiągi z komfortem jazdy cechującym samochody szosowe. W normalnych warunkach samochód zachowuje się jak pojazd z napędem na dwa przednie koła, którego zaletą jest niższe zużycie paliwa i emisje. Z kolei przy ciężkich warunkach drogowych i małej przyczepności do podłoża uruchamia się napęd na cztery koła, i automatycznie zostaje wyregulowana dystrybucja momentu obrotowego między przednią i tylną oś, co zwiększa poziom bezpieczeństwa pojazdu.

Sercem nowego układu napędu jest elektromagnetycznie sterowany zespół sprzęgający z suchym wielotarczowym sprzęgłem, który moduluje przeniesienie momentu obrotowego w zależności od potrzeb napędu. Bardziej szczegółowo, impuls elektryczny, który generuje pole magnetyczne w celu sprzężenia tarcz, jest dostarczany w momencie, kiedy czujniki ABS wykryją względny poślizg między kołami przednimi i tylnymi. Nowe Sedici umożliwia przełączenie z napędu „2WD” na „4WD” w sposób szybki i łatwy: faktycznie, wystarczy tylko nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, aby wybrać jeden z trzech trybów „2WD” moment obrotowy przenoszony jest tylko na przednie koła. Układ 4×4 nie jest angażowany, więc efekt „rozpraszania” nie występuje. Ten tryb jest bardziej odpowiedni do jazdy w normalnych warunkach (sucha droga) i pozwala uzyskać mniejsze zużycie paliwa.

Drugim trybem jest tryb „AUTO”: dla większości warunków jazdy moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. Dystrybucja momentu pomiędzy oś przednią i tylną jest sterowana automatycznie. Układ przenosi optymalny moment obrotowy na tylne koła w momencie, kiedy czujniki wykryją małą przyczepność lub aby zapobiec utracie przyczepności (na przykład przy przyspieszaniu).

W ostatnim trybie, „LOCK”, dystrybucja momentu obrotowego jest zablokowana, co ma na celu zagwarantowanie szybkiego i stabilnego startu w ekstremalnych warunkach (piasek, błoto i śnieg). W tym trybie stosunek dystrybucji momentu obrotowego między oś przednią i tylną wynosi 50/50. Ten podział momentu obrotowego jest zachowany przy prędkościach nieprzekraczających 60 km/godz., powyżej których, w celu zagwarantowania bardziej komfortowej jazdy, układ przechodzi do trybu „Auto”.

Dzięki temu szczególnemu napędowi 4×4 oraz minimalnemu prześwitowi wynoszącemu 19 cm, nowy model jest w stanie poradzić sobie na nierównym i trudnym terenie, czego dowód stanowi kąt natarcia wynoszący 20,3°.

Nowe Sedici sprawia wrażenie pojazdu o eleganckim designie, który jest jednocześnie solidny, niezawodny i wytrzymały. Wrażenie to potwierdzają starania, które włożono w tworzenie modelu. Po pierwsze karoseria została zaprojektowana zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, w celu zwiększenia jej wytrzymałości na uderzenia: sztywny przedział dla pasażerów, co ma zapewnić ich ochronę, a także strefy o wysokiej zdolności pochłaniania uderzeń przez części zewnętrzne. Co więcej, w dziedzinie bezpieczeństwa prewencyjnego Nowy Sedici oferuje idealny zestaw elementów do sterowania, który nigdy nie męczy nawet podczas długich podróży: doskonale czytelne wskaźniki dzięki nowemu białemu oświetleniu zestawu wskaźników oraz przyciski, które łatwo dosięgnąć i włączyć; w przedziale dla pasażerów panuje cisza, widoczność jest doskonała, a klimatyzacja oraz oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne są niezwykle skuteczne. Są to cechy, które nie tylko gwarantują dobre samopoczucie wewnątrz samochodu, ale też polepszają koncentrację kierowcy, a w konsekwencji podnoszą poziom całkowitej kontroli nad pojazdem we wszystkich warunkach drogowych.

W dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego pojazd wyposażony jest w skuteczny układ hamulcowy, szybki i progresywny, który składa się z wentylowanych przednich dysków o średnicy 280 mm. Z tyłu z kolei wprowadzono ważne udoskonalenie – hamulce bębnowe o średnicy 220 mm zastąpiono nowymi hamulcami tarczowymi o średnicy 280 mm. Dodatkowo, aby zapewnić większą kontrolę nad pojazdem, dla modelu Fiat Sedici na żądanie dostępny jest wysokiej klasy Electronic Stability Program (ESP) – system, który aktywuje się z warunkach krytycznych, kiedy zagrożona jest stabilność pojazdu, i który pomaga kierowcy zapanować nad samochodem. Co więcej, ESP sprzężony jest nie tylko z najnowszej generacji układem hamulcowym z ABS wyposażonym w elektroniczny układ rozkładu siły hamowania EBD, ale również z elektronicznie sterowanym aktywnym dyferencjałem. System EBD rozkłada siłę hamowania na cztery koła w celu zapobiegnięcia zablokowaniu tylnych kół oraz zapewnienia prawidłowej reakcji samochodu we wszystkich warunkach.

W celu zapewnienia maksymalnej ochrony pasywnej nowy model oferuje do 6 poduszek powietrznych – 2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny powietrzne- zarządzane przez elektroniczną jednostkę sterowania, która ocenia siłę uderzenia za pomocą czujników, wykalibrowanych na podstawie serii testów zderzeniowych. Co więcej, w standardzie znalazły się również przednie pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia, trzypunktowe tylne pasy bezpieczeństwa, kierownica pochłaniająca energię uderzenia oraz mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach.

Rezultatem jest niezawodny pojazd, gwarantujący płynne i precyzyjne prowadzenie, doskonałe „trzymanie się” drogi oraz najwyższy poziom komfortu pasażerów. Jest to głównie zasługa zawieszenia samochodu. Dla przednich kół zdecydowano zastosować niezależne zawieszenie typu McPherson, zaś tylne zawieszenie stanowią koła połączone belką skrętną. Drugie rozwiązanie, pod względem masy i rozmiarów, łączy tradycyjne korzyści, jakie daje prosty i racjonalny projekt, z osiągami w zakresie komfortu i jazdy w różnych warunkach pogodowych, które mogą osiągnąć jedynie pojazdy wyposażone w najnowszej generacji układy zawieszenia. Również opony 205/60 R16 przyczyniają się do znakomitego „trzymania się drogi” Nowego Sedici, gwarantując lepszą równowagę między prowadzeniem i komfortem, a także między jazdą terenową (podłoża nie asfaltowe) i jazdą zimową (podłoża pokryte śniegiem).

CZYTAJ DALEJ  Pięć gwiazdek dla Skoda Citigo

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *