Nowe Clio – najbezpieczniejsze w swojej klasie

Rok 2012 był dla niezależnej organizacji Euro NCAP nowym etapem w ocenie bezpieczeństwa czynnego i biernego (obejmującej obecnie 4 kryteria). Wyniki Nowego Renault Clio okazały się modelowe: 88% za ochronę dorosłych, 89% za ochronę dzieci, 66% za ochronę pieszych i 99% za systemy wspomagające prowadzenie. Dzięki otrzymanej nocie 85%, Nowe Renault Clio uzyskało jeszcze lepszy wynik niż model poprzedniej generacji, plasując się na czele segmentu i może się wręcz poszczycić najlepszą w nim oceną za bezpieczeństwo dzieci, zderzenie z pieszym i wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo. Dzięki tym wynikom Nowe Renault Clio zostało uznane przez Euro NCAP najlepszym samochodem roku 2012.

Wszystkie wersje tego modelu są wyposażone w ESC, ASR, ABS i wspomaganie nagłego hamowania oraz zmienne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i ogranicznik-regulator prędkości. W zakresie bezpieczeństwa biernego, wzmocniona konstrukcja nadwozia została wykonana ze stali o bardzo wysokim współczynniku sprężystości.

Lista systemów ochronnych, w który jest wyposażony ten samochód, jest imponująca: czołowe poduszki powietrzne o większej skuteczności działania, poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową z podwójnym czujnikiem zapewniającym szybsze wykrycie zderzenia, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia (na przednich siedzeniach), zagłówki chroniące przed skutkami zderzenia tylnego, ograniczniki napięcia pasów (na tylnych siedzeniach), poprzeczka przytrzymująca bagaże, siedzenia z systemem zapobiegania zjawisku nurkowania (Fix4Sure), 3-punktowy system mocowania fotelików dla dzieci na 3 miejscach (1 z przodu + 2 bocznych z tyłu) i 4 homologowane możliwe ustawienia w przypadku mocowania fotelika pasami oraz sygnał przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa (SBR) na wszystkich miejscach (dźwiękowy i świetlny). Dostępna w opcji kamera i radar cofania pomagają w obserwacji najbliższego otoczenia. Nowe Renault Clio oferuje również wspomaganie ruszania pod górę dla niemal wszystkich dostępnych silników.

Renault prowadzi od ponad 50 lat badania i prace rozwojowe nad technologiami podnoszącymi poziom bezpieczeństwa w samochodach marki. W swoich działaniach Renault opiera się na doświadczeniu dotyczącym rzeczywistego poziomu bezpieczeństwa uzyskanym dzięki analizie wypadków. W 2001 roku Renault Laguna jako pierwszy samochód w historii  uzyskała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w crash-testach Euro NCAP. Od tamtej chwili podobny wynik uzyskało 12 modeli – w tym Clio 3 w 2005 roku – i to pomimo stałego zaostrzania kryteriów przez tę europejską organizację. Renault dysponuje więc gamą pojazdów reprezentujących najwyższy poziom bezpieczeństwa we wszystkich kategoriach oraz posiada uznaną pozycję w tej dziedzinie w europejskim sektorze samochodowym.

SAGA CLIO. Od 1990 roku, w którym została wprowadzona pierwsza generacja Clio, trwa nieprzerwany sukces tego małego miejskiego samochodu. 22 lata sukcesów i ponad 11 mln sprzedanych egzemplarzy. Jaki jest przepis na sukces? Komfort, uniwersalny charakter, bezpieczeństwo, jakość wykonania, ale również wysoki poziom wyposażenia plasują ten model w awangardzie segmentu. Krótko mówiąc, Clio nieustannie wprowadzało standardy dużych samochodów do segmentu małych aut.


W 1990 roku Clio zastąpiło bardzo popularne Renault 5 w segmencie małych samochodów. Nowy model był zdecydowanie wyżej pozycjonowany. Jego design spodobał się i nie trzeba było długo czekać na nagrody, poczynając od tak cenionego tytułu jak „samochód roku 1991”. Clio szybko stało się modelem, który wyznacza standardy w swojej kategorii.

Do popularnych wersji dołączyły wersje sportowe Clio S, Clio 16V (1991) czy Clio Williams 2.0 16V (1993). Clio Baccara (1991) definitywnie ustaliło pozycję tego małego samochodu o wszystkich atutach dużego auta dzięki swojemu wyposażeniu, nigdy dotąd nieoferowanemu w tym segmencie: dwukolorowa tapicerka siedzeń, gałka dźwigni zmiany biegów z drzewa orzechowego, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, klimatyzacja, umieszczony pod kierownicą pilot sterujący radioodtwarzaczem, wspomaganie układu kierowniczego − to były zdecydowanie wszystkie atrybuty aut wyższej klasy. A co powiedzieć o ok. 50 eksperymentalnych elektrycznych Clio udostępnionych w systemie wypożyczalni miejskich w Saint-Quentin-en-Yvelines (Francja) w ramach niezwykle awangardowego projektu „Praxitèle” w 1997 roku?


W 1998 roku, po wyprodukowaniu niemal 4 milionów Clio w 7 krajach, została wprowadzona druga generacja tego modelu. Miała ona w jeszcze większym stopniu oferować wszystkie cechy dużego samochodu. Dzięki niej bezpieczeństwo znalazło się w zasięgu wszystkich użytkowników. Model posiadał w standardzie ABS i nowe poduszki SRP kierowcy i pasażera we wszystkich wersjach oraz poduszki boczne i wspomaganie układu kierowniczego, również w standardzie. W 2000 roku Clio nabrało mocy w wersji opracowanej przez Renault Sport – Clio 2.0 16V i Clio V6 24V z centralnie umieszczonym z tyłu silnikiem o mocy 230 koni!


W 2001 roku, po wyprodukowaniu ponad 1,9 miliona sztuk, Clio II zostało poddane szeroko zakrojonemu restylingowi. Otrzymało wówczas system wspomagania nagłego hamowania, napinacze pasów bezpieczeństwa i czujniki deszczu i światła oraz silnik K9K turbo diesel 1.5 dCi Common Rail.

 
Clio III zostało wprowadzone w 2005 roku. Clio II nadal kontynuowało swoją piękną karierę pod nazwą Clio Campus. Clio było również pierwszym samochodem w segmencie, w którym została wprowadzona karta hands free oraz w wybranych poziomach wyposażenia radar cofania. Pod względem bezpieczeństwa Clio III osiągnęło po prostu doskonały poziom: jako pierwsze auto
w kategorii zdobyło 5 gwiazdek w crash-testach Euro NCAP, było wyposażone w wyjątkowy układ hamowania (ABS z korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania), można było również zamówić system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP). Tak wyposażone Clio, jako jedyny samochód, po raz drugi otrzymało tytuł Samochodu Roku (Car Of The Year) w 2006!


Również w 2006 roku pojawiło się Clio Renault Sport, które zostało powszechnie uznane za wyjątkowe sportowe auto. Były to wersje Clio 2.0 16V i Clio V6 24V o mocy 230 KM z napędem na tył i umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem. Na swoje 18. urodziny w 2008 roku Clio sprezentowało sobie pierwszą wersję kombi, a w fazie 2 pojawił się w nim system wbudowanej nawigacji Carminat TomTom sygnalizujący niebezpieczne miejsca, a następnie bardzo szybko zostały wprowadzone funkcje informacje o ruchu drogowym i pogodzie w czasie rzeczywistym, co jeszcze bardziej zwiększyło bezpieczeństwo podróży.

I, II, III i w 2012 rok – Clio IV! Najnowsza generacja tego modelu jest ucieleśnieniem nowej stylistyki Renault, która ma być prosta, zmysłowa i ciepła. Oczekiwany przez wszystkich nowy model błyskawicznie przyciągnął uwagę publiczności i zebrał pierwsze laury od prasy. W pierwszym kwartale 2013 r. pojawią się również w sprzedaży nowe wersje Grandtour i R.S.

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *