X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

dacia duster dane techniczne

2010-12-03
Strona główna -> Dacia -> Duster

Najtrudniejszy jest pierwszy dzień

Od 30 do nawet 100 dni – tyle wynosi w Polsce liczba dni z opadami śnieżnymi.

Najniebezpieczniejszy jest dla kierowców pierwszy dzień takich warunków atmosferycznych oraz każdy dzień opadów śniegu, który następuje po odwilży. Statystyki pokazują, że w tym czasie zmniejsza się ilość wypadków śmiertelnych, ale wzrasta liczba stłuczek.

Gdy pada śnieg, kierowcy instynktownie zwalniają i jeżdżą ostrożniej, ale jednocześnie zapominają o zwiększeniu dystansu od poprzedzającego samochodu czy delikatniejszym używaniu hamulca – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Każdy dzień opadów śniegu po nawet krótkiej przerwie powoduje, że użytkownicy dróg muszą jakby od nowa przyzwyczajać się do tych warunków – dodaje.


Przy ujemnych temperaturach pod śniegiem tworzy się warstwa lodu, szczególnie niebezpieczna
w miejscach wzmożonego ruchu samochodowego, np. na skrzyżowaniach czy rondach. Najszybciej lód powstaje na niedawno położonych nawierzchniach asfaltowych ze względu na niższą temperaturę wierzchniej warstwy masy bitumicznej.
W czasie jazdy zimą kierowca musi być jeszcze bardziej skoncnetrowany niż zwykle, wykonywać manewry wolniej, spokojniej i zdecydowanie mniej intensywnie używać pedału gazu i hamulca – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla kierowców zimą jest pokonywanie wzniesień. Najlepiej unikać sytuacji, w której musimy zatrzymać się na stromym podjeździe. Optymalnie jest poczekać aż samochody przed nami wjadą na szczyt. Gdy nie ma takiej możliwości, trzeba zdecydowanie zwiększyć odległość przed poprzedzającym pojazdem – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.


Kiedy kierowca zbliża się do wzniesienia powinien delikatnie przyśpieszyć, aby nabrać prędkości wystarczającej do wjazdu samochodu pod górę, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Gdy dojeżdża do szczytu, najlepiej jest minimalnie zwolnić poprzez zmniejszenie nacisku na pedał gazu i zmianę biegu na niższy, a następnie rozpocząć powolny zjazd. Pedał hamulca powinien być używany bardzo delikatnie. Warto pamiętać, że ważnym czynnikiem w utrzymaniu kontroli nad pojazdem podczas pokonywania wzniesień jest wykorzystywanie hamowania silnikiem. Szczególnie w trudnych zimowych warunkach – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.


Pokonywanie wzniesień zimą:

  • unikaj sytuacji, kiedy musisz zatrzymać samochód podczas wjazdu na wzniesienie – gdy nie ma innej możliwości zwiększ maksymalnie odległość od poprzedzającego pojazdu;
  • przyśpiesz delikatnie gdy zbliżasz się do wzniesienia, następnie utrzymuj stałą prędkość, zwolnij dopiero gdy dojeżdżasz do szczytu;
  • podczas zjazdu utrzymuj kontrolę nad pojazdem poprzez odpowiedni wybór biegu i delikatny nacisk na pedał hamulca;
  • nigdy nie zjeżdżaj ze wzniesienia „na luzie” lub z wyłączonym silnikiem.

źródło: Renault

Komentarze