Stan zdrowia i samopoczucie kierowcy wpływają na jego zachowanie na drodze, a co za tym idzie na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Elementem utrzymania dobrej formy jest także prawidłowa pozycja za kierownicą, która pozwoli na dłuższe zachowanie fizycznego komfortu podczas jazdy.
Aby bezpiecznie jeździć kierowcy powinni kontrolować stan swojego zdrowia. Szczególnie ważne jest zachowanie prawidłowego wzroku. Nawet kierowcy, którzy w momencie starań o prawo jazdy nie mieli wady wzroku powinni, według okulistów, badać wzrok co 4 lata, bo wady mogą się pojawić lub pogłębić. Częściej wzrok powinni badać prowadzący samochód po 40. roku życia, bo szczególnie wtedy istnieje ryzyko osłabnięcia wzroku.
Kierowcy powinni pamiętać także, aby dbać o siebie na co dzień. Bezpieczny kierowca to taki, który jest między innymi wypoczęty i nie jest zdenerwowany. Nie należy bagatelizować wpływu zmęczenia czy silnych emocji, które mogą nas rozpraszać. Prowadzenie pojazdu, choć dla wielu jest codziennością, wymaga odpowiedniej formy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Dobra kondycja fizyczna i prawidłowa postawa ciała to także element zachowania bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Czynniki te odgrywają szczególną rolę podczas wielogodzinnej podróży. Osoby cieszące się dobrą kondycją mają lepszą koncentrację, ogólną wytrzymałość oraz odporność na zmęczenie. Ci, którzy potrafią utrzymać dobrą postawę ciała, mniej odczuwają dolegliwości związane z długim przebywaniem w jednej pozycji. Umiejętność zachowania poprawnej postawy za kierownicą pozwala na zmniejszenie ryzyka bólu pleców. Ten z kolei może rozpraszać powodując konieczność ciągłej zmiany pozycji – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jednak drobna zmiana pozycji od czasu do czasu jest zalecana.
Przed wyruszeniem w podróż prowadzący pojazd powinien odpowiednio ustawić fotel – to pozwoli na zachowanie komfortu, a także zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa w sytuacji wypadku. Fotel nie może być ustawiony zbyt blisko od kierownicy – minimalna odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25 cm ze względu na zachowanie bezpieczeństwa podczas wystrzelenia poduszki powietrznej. Fotel nie powinien być także zbyt daleko od pedałów, ponieważ może to prowadzić do nadwyrężenia górnej partii pleców czy szyi. Aby chronić kręgosłup, trzeba również zawsze odpowiednio dopasować wysokość zagłówka – środek głowy powinien być na jego środku.
Jeśli kierowca regularnie odczuwa ból pleców podczas długiej podroży, powinien z góry założyć dłuższe przerwy podczas jazdy. Pamiętajmy, że podróżując konieczne jest robienie 15-minutowego postoju raz na 2 godziny, podczas którego należy opuścić samochód, aby się dotlenić i rozruszać. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdy odczuwamy dyskomfort siedząc za kierownicą – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Należy pamiętać, że po długiej jeździe dochodzi do osłabienia kręgosłupa i staje się on bardziej podatny na urazy.
Jak prawidłowo siedzieć za kierownicą:
- Jak największa powierzchnia ud powinna być wsparta na siedzeniu.
- Należy sprawdzić właściwą odległość od kierownicy, opierając plecy o fotel, jednocześnie dotykając nadgarstkiem górnej części kierownicy.
- Koło kierownicy należy trzymać lewą ręką na godzinie 9.00, a prawą na godzinie 15.00.
- Nie należy siedzieć zbyt daleko od pedałów, ponieważ może to powodować dodatkowe nadwyrężenie górnej partii pleców oraz szyi.
- Plecy trzeba trzymać prosto, aby zminimalizować wystąpienie bólu pleców i nóg.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.