Zwycięzca rodzinnego wyścigu

„Rodzinny środek transportu w przystępnej cenie” oznacza zazwyczaj samochód w wersji podstawowej – ale nie w przypadku Nissana Evalia, który oferuje wyposażenie, osiągi i komfort na poziomie samochodu osobowego, a przy tym oprócz kierowcy może nim podróżować jeszcze sześcioro pasażerów.

Evalia to pojazd powstały na bardzo solidnej bazie, jaką jest Nissan NV200 – Międzynarodowy Van Roku 2010. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych NV200 wyróżnia się bezkonkurencyjnie przestronnym wnętrzem oraz połączeniem funkcjonalności i komfortu.

„Te same cechy, które zapewniły NV200 tytuł Międzynarodowego Vana Roku można odnaleźć w Evalii. To kompaktowy, łatwy w prowadzeniu i wyjątkowo praktyczny samochód, którym może podróżować aż siedem osób – w dodatku nie mniej wygodnie niż autem osobowym.

Dzięki takim elementom, jak tapicerowane wykończenie, aluminiowe obwódki wokół wskaźników czy pełna konsola centralna trudno wręcz zauważyć, że nie jest to samochód osobowy” – mówi Sebastien Danvel, Dyrektor Generalny ds. Marketingu Pojazdów Dostawczych i Ciężarowych w Nissan Europe.

Evalia, oferowana w wersji pięcio- i siedmiomiejscowej, ma mnóstwo miejsca dla pasażerów i ich bagażu. Nawet w ostatnim rzędzie foteli osoby dorosłe nie będą narzekać na brak komfortu. Przy rozłożonych wszystkich fotelach samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 900 litrów. Po złożeniu tylnych rzędów siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do imponujących 2900 litrów.

Podobnie jak NV200, Evalia jest oferowana z trzema silnikami do wyboru: dwoma dieslami i jednym benzynowym. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę Euro 5 i charakteryzują się trafnym kompromisem między osiągami a oszczędną eksploatacją.

Evalia – szczegóły
Zaprojektowana w Japonii przy dużym udziale Europejskiego Centrum Badawczo-Rozwojowego i biura projektowego Nissana, Evalia jest produkowana obok NV200 w zakładach w Barcelonie.

Oparta na jednej z wersji platformy B Evalia wyróżnia się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i komfortem. Kompaktowe wymiary – 4,4 m długości, 1,86 m wysokości oraz 1,69 m szerokości – sprawiają, że samochód doskonale radzi sobie w ruchu miejskim.

Standardowe elektryczne wspomaganie kierownicy znakomicie ułatwia parkowanie. Przesuwane drzwi boczne umożliwiają wygodne wsiadanie i wysiadania nawet na ciasnym parkingu między innymi pojazdami. W manewrowaniu i parkowaniu pomaga także kamera cofania – dostępna w standardzie lub jako opcja, w zależności od wersji wyposażenia i kraju.

Oszczędne i funkcjonalne wzornictwo nawiązujące do stylu samochodów osobowych marki Nissan zostało uzupełnione o unikatowe rozwiązania, takie jak mocno wznosząca się dolna krawędź szyby w przednich drzwiach bocznych. Szyby boczne znajdują się praktycznie na całej długości pojazdu, tworząc jednolitą płaszczyznę bez widocznych ram czy słupków. Klamki zewnętrzne także zostały zamontowane w zagłębieniach i nie wystają poza obrys nadwozia.

Z przodu Evalia zwraca uwagę nowym wzorem grilla przechodzącego w smukłe reflektory. Przeznaczenie pojazdu podkreślono chromowanymi akcentami na grillu oraz zderzakami, lusterkami bocznymi i klamkami lakierowanymi w kolorze nadwozia. Z tyłu Evalia zamiast drzwi ma wysoko unoszoną klapę.

Podwozie
Zawieszenie z kolumnami MacPhersona i dolnymi wahaczami jest zamontowane na ramie pomocniczej i zostało od niej odizolowane gumowymi elementami tłumiącymi hałas i wibrację. Drążek stabilizujący został przymocowany bezpośrednio do kolumn zawieszenia, co skuteczniej zapobiega przechyłom w zakrętach. Amortyzatory o specjalnie dobranej charakterystyce skutecznie tłumią poprzeczne nierówności.

W tylnym zawieszeniu również zastosowano ramę pomocniczą z gumowymi elementami izolującymi oraz pojedyncze półeliptyczne resory.

Komfort jazdy i dobre właściwości jezdne to zasługa zwiększonej sztywności nadwozia modelu Evalia z solidnymi progami i czterema poprzecznymi belkami wzmacniającymi. Mimo dodatkowych wzmocnień, cała konstrukcja została zaprojektowana pod kątem obniżenia masy w celu zapewnienia dobrych właściwości jezdnych i niższego zużycia paliwa.

Bezpieczeństwo gwarantuje solidna konstrukcja kabiny i drzwi z dużą ilością materiału pochłaniającego energię uderzenia. Dwie czołowe poduszki powietrzne stanowią wyposażenie standardowe. Bezpieczeństwo pieszych podnoszą materiały pochłaniające energię w zderzaku, masce silnika i podszybiu.

Do standardowego wyposażenia należą między innymi: elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennej charakterystyce, układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), elektroniczny asystent hamowania awaryjnego (EBA) oraz elektroniczny układ rozdziału siły hamowania (EBD). Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia elektroniczny program stabilizujący (ESP) stanowiący wyposażenie standardowe lub opcjonalne w zależności od modelu.

Silniki
Wersje benzynowe są napędzane znanym lekkim silnikiem Nissana o obniżonych oporach tarcia. Jednostka z rodziny HR o pojemności 1,6 litra, z dwoma wałkami rozrządu, rozwija moc 81 kW (110 KM) i 153 Nm momentu obrotowego. Aluminiowa konstrukcja ma cztery zawory na cylinder, zmienne fazy rozrządu, wielopunktowy wtrysk i zmienne fazy dolotu z łopatkami w kolektorze.

Obydwa diesle to silniki 1.5 dCi Sojuszu Renault-Nissan z rodziny K9K. Ośmiozaworowe jednostki o pojemności 1461 cm3 opracowane przez Renault słyną z oszczędnej eksploatacji, niskiej emisji i wyjątkowej elastyczności. Bazowy turbodiesel 1.5 dCi rozwija moc 66kW (90 KM) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przenoszony na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni.

Jego mocniejsza i bardziej elastyczna odmiana rozwija 81 kW (110 KM) mocy i 240 Nm momentu obrotowego, dostępnego już od 1750 obr./min. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią silnik emituje tylko 166 gramów CO2 na kilometr. Obydwa diesle są wyposażone w filtry cząstek stałych.

Do obniżenia kosztów eksploatacji przyczyniają się wydłużone okresy międzyprzeglądowe. W silnikach Diesla zmiana oleju jest wymagana co 30 000 kilometrów lub co roku.

Wnętrze
Pobyt za kierownicą uprzyjemnia unikatowe wzornictwo wskaźników i przyrządów. Centralną konsolę oraz otoczenie radia i dźwigni zmiany biegów przypominającej joystick ozdobiono obwódkami imitującymi aluminium. Jakość i komfort wnętrza podkreślono również „aluminiowymi” dodatkami wokół klamek drzwi i na kierownicy.

Unikatowa tkanina tapicerki jest przyjemna w dotyku, a przy tym łatwa do utrzymania w czystości – to ważne w rodzinnym samochodzie. Środkowy rząd foteli ma grubsze oparcia i dłuższe siedziska. Można go złożyć w całości lub dzieląc w proporcji 60/40, aby powiększyć przestrzeń bagażnika. Po złożeniu oparć, fotele można przesunąć do przodu, uzyskując łatwy dostęp do tylnej części nadwozia.

Z tyłu oparć przednich foteli znajdują się składane stoliki z uchwytami na kubki. Pod blatami stolików ukryto podwójne kieszenie – jedną siatkową i drugą zasuwaną na zamek błyskawiczny. Kolejnym przydatnym elementem jest gniazdko 12V w dolnej części przedniego fotela, dostępne dla pasażerów środkowej kanapy. Można do niego podłączyć ładowarkę telefonu, przenośny odtwarzacz DVD, konsolę do gier albo lodówkę turystyczną.

Dostęp do tylnych foteli nie sprawia kłopotu dzięki przesuwanym drzwiom z obydwu stron nadwozia i solidnym uchwytom zamontowanym wysoko w słupkach B.

Nawet dorośli pasażerowie podróżujący na dwóch fotelach w ostatnim rzędzie nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Nieużywane fotele można złożyć na płasko, zwiększając przestrzeń bagażową, lub nawet przysunąć je całkiem do bocznej ścianki nadwozia. Nie ma konieczności całkowitego wymontowywania foteli w celu przewiezienia większego bagażu.

Cała podłoga pojazdu jest pokryta wykładziną dywanową, a boczki drzwi i nadwozia są wyłożone estetycznymi plastikowymi panelami, w których wygospodarowano dodatkowe schowki. Przy trzecim rzędzie foteli znajdują się wysuwane uchwyty na kubki, a w uchwytach przy rozsuwanych drzwiach oraz po obu stronach zestawu wskaźników zmieszczą się nawet butelki. W podsufitce osłaniającej całą wewnętrzną płaszczyznę dachu umieszczono trzy lampki oświetlenia wnętrza – po jednej nad każdym rzędem foteli.

Jednym z innowacyjnych rozwiązań jest kamera cofania. Kamera zamontowana w pobliżu tablicy rejestracyjnej przesyła obraz na wyświetlacz zintegrowany z zestawem wskaźników. Na obrazie zaznaczone są linie ułatwiające parkowanie. W modelach wyposażonych w system nawigacyjno-komunikacyjny Nissan Connect obraz z kamery cofania jest wyświetlany na centralnym ekranie.

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdują się między innymi: podgrzewane przednie fotele, tempomat z ogranicznikiem prędkości, mocno przyciemniane szyby boczne, inteligentny kluczyk oraz automatyczna klimatyzacja.

„Evalia zapewnia wyjątkową przestronność i komfort dla rodzin liczących się z wydatkami. Mimo kompaktowego nadwozia, przemyślana konstrukcja umożliwiła maksymalne wykorzystanie wnętrza.

Jednak Evalia to nie tylko przestronne wnętrze w estetycznym opakowaniu – to członek rodziny NV200. Taki rodowód daje też pewność dynamicznych osiągów” – dodał Alcaraz.

CZYTAJ DALEJ  VW Jetta Hybrid w Los Angeles

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *