Zmodernizowane Audi Q5

Sportowy, atrakcyjny i wszechstronny – doskonałej jakości SUV Audi Q5, który nie ma sobie równych w Europie. Teraz dzięki nowym rozwiązaniom obejmującym stylistykę, systemy infotainment, systemy informacji kierowcy oraz silniki ten odnoszący sukcesy handlowe SUV jest jeszcze doskonalszy. Audi Q5 hybrid quattro łączy w sobie moc samochodu sześciocylindrowego z ekonomią jazdy silnika czterocylindrowego, a nowe Audi SQ5 TDI – pierwszy model S z silnikiem Diesla o mocy 230 kW (313 KM), nadaje charakteru całej linii modelowej.

Sportowa stylistyka Audi Q5 z płaskim dachem została teraz odświeżona i zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Górne narożniki dużej osłony chłodnicy Singleframe zostały ukośnie ścięte, a jej chromowane pionowe listwy i ringi w logo Audi wymodelowano tak, że wyglądają niczym wyrzeźbione. Nowy jest też zderzak, wloty powietrza i reflektory przeciwmgielne.

Opcjonalnie dostępne są reflektory ksenonowe Xenon plus, wewnątrz których diodowe światła do jazdy dziennej wąskim pasem okalają zespół żarówek. Podobnie jest w przypadku tylnych świateł. Na życzenie, Audi Q5 dzięki pakietowi sportowemu S line i wyrazistym akcentom pakietu Offroad, może zyskać jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Dużą pokrywę bagażnika, typową cechę modeli Q oraz maskę silnika, wykonano z aluminium. Swą stosunkowo niedużą wagę auto zawdzięcza hartowanym stopom stali najwyższej jakości jakie zastosowano przy budowie przestrzeni pasażerskiej. Są one ekstremalnie wytrzymałe i równocześnie lekkie.

Większa moc, mniejsze zużycie: silniki
W zmodernizowanym Audi Q5 zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 15 procent, pomimo że większość silników zyskało dodatkową moc. Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i oba motory TFSI, łączą w sobie zalety bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. System Start-Stop znajduje się w wyposażeniu seryjnym.

Silnik 2.0 TDI dostępny jest w dwóch wariantach. Wersja o mocy 105 kW (143 KM), zużywa średnio tylko 5,3 l oleju napędowego na 100 km. Bardziej zaawansowany technologicznie silnik 3.0 TDI, generuje moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 580 Nm. Wyposażone w niego Audi Q5 przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 6,5 s.

Kolejną „gwiazdą” w palecie jednostek napędowych jest dwulitrowy silnik TFSI. W tej benzynowej jednostce zastosowano nowatorskie rozwiązania – system sterowania zaworami, innowacyjny system zarządzania termicznego, turbosprężarkę, kolektor wylotowy wbudowany w głowicę silnika oraz system Common Rail umożliwiający dodatkowy wtrysk do kolektora dolotowego.

Silnik 2.0 TFSI generuje moc 165 kW (225 KM). W połączeniu ze skrzynią biegów tiptronic, zużywa średnio tylko 7,9 l na 100 km. Jeszcze lepsze osiągi ma nowy silnik 3.0 TFSI V6. Dzięki turbosprężarce generuje moc 200 kW (272 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Prędkość 100 km/h osiąga w 5,9 s.

Do każdego silnika Audi oferuje odpowiednio dobraną skrzynię biegów. W jednostkach czterocylindrowych standardem jest skrzynia sześciobiegowa. W autach z silnikiem 3.0 TDI standardowo montuje się sportową skrzynię z siedmioma biegami S tronic. Ta sama skrzynia, w samochodach z silnikiem 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM) dostępna jest w opcji. W 2.0 TFSI, na życzenie montuje się komfortową skrzynię tiptronic z ośmioma biegami. W modelu 3.0 TFSI jest ona w standardzie.

W wersjach czterocylindrowych skrzynie biegów są zintegrowane z systemem zarządzania temperaturą silnika, co skraca znacznie fazę ich rozgrzewania. Stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła jest montowany standardowo. Jedynie model 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) zjeżdża z taśmy produkcyjnej z napędem wyłącznie na przednią oś.

Jeszcze większa efektywność: elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
Nowe elektromechaniczne wspomaganie kierownicy to następny krok na drodze ku zwiększonej efektywności. Jeśli Audi Q5 jedzie na wprost, to wspomaganie nie pobiera żadnej energii. W zawieszeniu konstruktorzy Audi zadbali o jeszcze bardziej precyzyjne dostrojenie sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów. Aluminiowe felgi w większości wersji mają średnicę 18 cali. Na życzenie dostępne są koła w rozmiarze 20 cali oraz zawieszenie sportowe S line. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) rozpoznaje stan nawierzchni i odpowiednio dostosowuje swoje działanie.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select sprawia, że Audi Q5 jest jeszcze bardziej wszechstronne. Dzięki niemu, kierowca może w czterech trybach – w tym w trybie efficiency – kontrolować charakterystykę pedału gazu, przełożenia automatycznej skrzyni biegów, moc wspomagania układu kierowniczego i pracę klimatyzacji.

Za pomocą systemu Audi drive select można również sterować innymi opcjonalnymi elementami z najwyższej półki. Są to m.in. sprzężony z radarem adaptacyjny tempomat adaptive cruise control, zawieszenie z regulacją amortyzatorów i dynamiczny układ kierowniczy. Siła wspomagania w dynamicznym układzie kierowniczym jest zależna od aktualnej prędkości i poprawia stabilność jazdy podczas pokonywania zakrętów.

Wszechstronność: systemy wspierające kierowcę
Również systemy wspierające kierowcę odświeżonego Audi Q5 stanowią nową jakość w tej klasie aut. Nowy system informacji kierowcy, zalecający przerwy podczas podróży jest elementem seryjnym. Jeśli rozpozna, że koncentracja kierowcy maleje, to zaproponuje mu przerwę.

Wśród opcjonalnych systemów wspierających, najbardziej zaawansowany technologicznie jest korzystający z radaru adaptacyjny tempomat adaptive cruise control. Reguluje on odstęp od auta jadącego przed nami, a przy prędkości poniżej 30 km/h, w przypadku gdy rozpozna, że grozi nam najechanie na jadący przed nami pojazd, inicjuje pełne hamowanie. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist pomaga kierowcy zachować obrany tor jazdy poprzez drobne korekty skrętu kierownicy. System Audi side assist kontroluje przestrzeń za pojazdem, ułatwiając zmianę pasa ruchu. Trzy systemy zapewniające komfortowe parkowanie dopełniają ofertę.

CZYTAJ DALEJ  Hyundai Genesis nowej generacji

W obszarze infotainment Audi posiada szeroką ofertę z systemem MMI Navigation plus na czele. Liczne detale tego dużego centrum zarządzania mediami zostały zmodyfikowane między innymi o np. sterowanie głosem. Idealnym uzupełnieniem systemu jest telefon samochodowy online z Bluetooth. Zintegrowany z nim punkt dostępu Hotspot (WLAN) umożliwia pasażerom surfowanie w Internecie i wysyłanie poczty elektronicznej.

Telefon online z Bluetooth zapewnia również możliwość korzystania z usług Audi connect. Obejmują one m. in. sterowane głosem wyszukiwanie użytecznych miejsc lub możliwość nawigacji dzięki dostępowi do zdjęć i map Google Earth czy Street View. Informacje o ruchu drogowym dostarczane online przez Audi pokazują na mapie nawigacji aktualne natężenie ruchu na wybranej trasie. Dzięki Smartphone-App Audi Music stream, można odbierać wiele internetowych stacji radiowych i zapisywać ulubione w telefonie komórkowym. Wybrany program rozbrzmiewa via WLAN w głośnikach systemu audio.

Komfort i dobre samopoczucie: wnętrze
Elementy wykończenia Audi Q5 mają najwyższą jakość, a jego wnętrze jest jeszcze bardziej wytworne. Wiele przyrządów ma wąskie chromowane obramowania, a osłony na konsoli środkowej utrzymane są w błyszczącej czerni. Wszystkie warianty kierownicy mają zupełnie nową stylistykę. System MMI Navigation plus obsługuje się teraz przy pomocy czterech przycisków, a jego głośność regulowana jest skokowo. Dalsze zmiany dotyczą sterowania podgrzewaniem siedzeń, systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select i wielofunkcyjnej kierownicy.

Przy zakupie zmodernizowanego Audi Q5 można wybrać trzy nowe kolory wnętrza oraz trzy rodzaje skór i obić, a elementy ozdobne dostępne są w trzech wariantach okleiny drewnianej i w jednym wariancie aluminium. W przypadku auta wzbogaconego o pakiet sportowy S line, wnętrze utrzymane jest w czerni, a sportowe siedzenia i delikatne aplikacje nadają mu jeszcze bardziej ekskluzywny wygląd. W ofercie Audi exclusive i Audi exclusive line można znaleźć też inne atrakcyjne propozycje.

Audi Q5 nadaje się znakomicie zarówno do codziennego użytku, jak i do aktywnego spędzania wolnego czasu. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół wynoszącemu 2,81 m., gwarantuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów. Oparcie tylnego siedzenia można regulować pod niewielkim kątem. Po jego złożeniu pojemność bagażnika powiększa się z 540 do 1560 l. Opcjonalnie dostępne są: system szyn w bagażniku, wannowa wykładzina bagażnika, osłona rozłożonego tylnego siedzenia, elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika, przednie siedzenie ze składanym oparciem oraz tylne siedzenie z możliwością przesuwania i z tunelem do przewożenia długich przedmiotów w oparciu. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy może mieć nawet 2,4 t – jest to również doskonały wynik.

Szczególne miejsce w tej serii modelowej przysługuje Audi Q5 hybrid quattro. To pierwszy w segmencie premium SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i silnik elektryczny o mocy do 40 kW (54 KM) stanowią napęd tego auta, generując łączną moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm.

CZYTAJ DALEJ  350 KM i tylko 2,3 l paliwa na 100 km

Oba silniki zamontowano jeden za drugim i połączono za pomocą sprzęgła. Ich moc przekazywana jest przy pomocy zmodyfikowanej ośmiostopniowej skrzyni biegów tiptronic, do układu przeniesienia napędu quattro. Akumulator litowo-jonowy, montowany w części tylnej auta, ma pojemność nominalną o wartości 1,3 kWh. Chłodzenie tej baterii realizowane jest na dwa sposoby.

Audi Q5 hybrid quattro od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 7,1 sek. Ze stałą prędkością 60 km/h, może przejechać do trzech kilometrów korzystając jedynie z energii elektrycznej. Maksymalna prędkość w tym trybie jazdy wynosi 100 km/h. Samochód średnio zużywa tylko 6,9 l. benzyny na 100 km. Hybrydowy SUV Audi Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu.

Kierowca ma do dyspozycji jeden z trzech programów napędu. Program EV inicjuje napęd elektryczny, program D steruje obydwoma silnikami optymalizując zużycie. Program S odpowiada za tryb sportowy. Specjalne wskaźniki informują o aktualnym rodzaju napędu i poziomie wydajności.

Nowy top model: nowe Audi SQ5 TDI
Nową propozycją wśród aut serii Q5, jest Audi SQ5 TDI – pierwszy model S wyposażony w silnik Diesla. Dwie szeregowo połączone turbosprężarki dają Audi SQ5 z jednostką napędową 3.0 TDI ogromną siłę, silnik generuje bowiem moc 230 kW (313 KM) i moment obrotowy 650 Nm. Oscylator dźwiękowy – głośnik umieszczony w układzie wydechowym – sprawia, że ten sześciocylindrowy pojazd ma przyjemne sportowe brzmienie.

Audi SQ5 TDI, ze startu zatrzymanego do 100 km/h, rozpędza się w czasie 5,1 s.. Rozwija maksymalną prędkość 250 km/h zużywając przy tym średnio tylko 7,2 l oleju napędowego na 100 km. Dzięki sportowemu zawieszeniu, karoseria znajduje się 30 mm niżej, a koła mają średnicę 20 cali. W opcji dostępne są również koła o średnicy 21 cali.

W skrócie – Audi Q5

Stylistyka i karoseria

  • Sportowa karoseria SUV o płaskiej linii dachu z dużą pokrywą bagażnika, nowe akcenty z przodu i z tyłu
  • Reflektory ksenonowe Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej i diodowymi światłami tylnymi w opcji
  • Maska silnika i pokrywa bagażnika wykonane z aluminium
CZYTAJ DALEJ  Fiat Doblo 2 - silniki

Silniki

  • Trzy silniki TDI i dwie jednostki TFSI, wszystkie z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem
  • Moc od 105 kW (143 KM) do 200 kW (272 KM)
  • W pełni zmodernizowane silniki 2.0 TFSI i 3.0 TDI gwarantują mniejsze zużycie paliwa nawet o 15 procent. Silnik 2.0 TDI zużywa tylko 5,3 l na 100 km
  • Audi Q5 hybrid quattro z silnikiem 2.0 TFSI i silnikiem elektrycznym, o łącznej mocy 180 kW (245 KM)
  • Audi SQ5 TDI o mocy 230 kW (313 KM) przyspiesza od zera do 100 km/h w ciągu 5,1 s.

Układ przeniesienia napędu

  • Zależnie od silnika – skrzynia sześciobiegowa, S tronic lub tiptronic
  • Stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu między kołami w prawie wszystkich modelach

Zawieszenie

  • Starannie dopasowane elementy, nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
  • Na życzenie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, dynamiczny układ kierowniczy i zawieszenie z funkcją regulacji amortyzatorów
  • Duże koła o średnicy od 17 do 20 cali. 21 cali w modelu SQ5 TDI

Wnętrze

  • Wiele subtelnych zmian w stylistyce wnętrza i w sposobie obsługi przyrządów
  • Nowe kolory, materiały, wyższa jakość skór i dekoracyjnych osłon
  • Przestrzenne wnętrze, bagażnik o maksymalnej pojemności 1 560 l.

Wyposażenie

  • Bogate wyposażenie seryjne
  • Nowoczesne systemy wspierające kierowcę, adaptive cruise control, Audi active lane assist i system Audi side assist
  • Atrakcyjne elementy systemu infotainment, system MMI Navigation plus i telefon online z Bluetooth, dostęp do usług internetowych Audi connect

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *