Volkswagen zaprezentował podczas Auto Expo 2014 (5-11 lutego) w Nowym Delhi zmodyfikowaną wersję zbliżonego do produkcji seryjnej studyjnego SUVa Taigun. W porównaniu z pierwszą koncepcją, przedstawioną w São Paulo w Brazylii, nowy Sport Utility Vehicle ma zmieniony tył z umieszczonym na zewnątrz kołem zapasowym. Takiego właśnie rozwiązania życzyli sobie przyszli kierowcy nowego Taiguna. Reakcja na zaprezentowane w São Paulo studyjne auto była doskonała. Mimo to Volkswagen dokładnie przeanalizował opinie napływające z całego świata, aby idealnie dopasować nowego SUVa do życzeń klientów. Jednym z tych życzeń był łatwiejszy dostęp do koła zapasowego, bez konieczności opróżniania bagażnika. I to właśnie życzenie spełnia udoskonalona wersja studyjnego Taiguna.
Kompaktowe wymiary i przestronne wnętrze. Taigun ma 3.859 mm długości; z zamontowanym kołem zapasowym 3.995 mm. Jego szerokość wynosi 1.728 mm, a wysokość 1.570 mm (z relingami dachowymi 1.605 mm). Rozstaw osi, wynoszący 3.470 mm, jest w stosunku do długości zewnętrznej dość duży. Rezultatem są krótkie zwisy i zwarte proporcje. W przestronnym wnętrzu studyjny model pokazuje, jak Volkswagen wyobraża sobie eleganckiego i wszechstronnego kompaktowego SUVa za przystępną cenę.
Efektywny nowoczesny silnik. Czteroosobowy Taigun będzie napędzany nowym, efektywnym silnikiem 1,0 l TSI (bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie) o mocy 81 kW/110 KM (od 5.000 obr./min). Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,7 l/100 km (110 g/km CO2), a zasięg przekracza 1.000 km (przy pojemności zbiornika 50 litrów). Silnik Taiguna z turbodoładowaniem i wtryskiem paliwa bezpośrednio do komory spalania, uzupełnia spektrum trzycylindrowych silników benzynowych na bazie rodziny EA211 o bezpośredni wtrysk z turbodoładowaniem i tym samym otwiera nowy rozdział w strategii downsizingu Volkswagena. Jednostka napędowa jest bardzo oszczędna i już przy niskich prędkościach obrotowych rozwija wysoki moment obrotowy (175 Nm od 1.500 obr./min). Silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią manualną. Studyjne auto, o masie 998 kg, przyspiesza z nowym silnikiem do 100 km/h w zaledwie 9,2 sekundy. Na autostradach w Niemczech, na których w większości nie ma ograniczenia prędkości, Taigun mógłby się rozpędzić do 186 km/h.
Stworzony do miejskiej dżungli. Wyposażony w 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich z oponami 205/50 R17 Taigun, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu i dużemu prześwitowi poprzecznemu, bardzo dobrze sprawdzi się także na bezdrożach, mimo że Volkswagen zakłada, iż jego głównym miejscem poruszania się będzie miejska dżungla. O bezpieczeństwo aktywne zadba elektroniczny program stabilizacji ESC, który znacznie minimalizuje niebezpieczeństwo utraty kontroli nad samochodem.
Stylistyka – mocna i pewna siebie. Wyraźna sylwetka. Nadwozie kompaktowego Taiguna ma niepowtarzalny i sportowy charakter. Patrząc z boku natychmiast zauważy się wysunięte na zewnątrz błotniki, których masywna forma sięgająca aż do drzwi jest harmonijnie wkomponowana w spokojną i czystą linię sylwetki. Charakterystyczna jest także ukośna płaszczyzna pod bocznymi szybami, zwana przez stylistów „linią charakteru”. Pod względem stylistycznym ta precyzyjna linia łączy przód i tył nadwozia studyjnego modelu, a z tyłu przechodzi w słupki C, które mają typowy dla Volkswagena, charakterystyczny kształt. W słupki C wbudowano klamki drzwi, kończące się równo z karoserią i wyglądające jak fragment okien.
Sportowe proporcje. W dolnej części nadwozia masywne osłony progów, nadkoli i dolnych części zderzaków przyciągają wzrok. Krótkie zwisy pozytywnie wpływają na wygląd i układ wnętrza. Przedni zwis ma tylko 708 mm, tylny 681 mm. W połączeniu z dużym jak na tak kompaktowe auto rozstawem osi otrzymujemy wyjątkowo sportowe proporcje i – co istotne podczas jazdy w terenie – bardzo dobry kąt natarcia (28 stopni) i kąt zejścia (35,5 stopni). Trzeba także wspomnieć o praktycznych relingach dachowych z wbudowanymi reflektorami diodowymi, których stylistyka offroad uzupełnia wygląd Taiguna.
Niepowtarzalny przód nadwozia. Styliści projektując przód Taiguna świadomie nawiązali do większych terenowych Volkswagenów – Tiguana i Touarega. Podobnie jak u nich, także w studyjnym aucie przeważają poziome elementy stylistyczne, podkreślające szerokość Taiguna i akcentujące jego wszechstronność. Ta wyraźna dominacja poziomych linii widoczna jest także w reflektorach wbudowanych w osłonę chłodnicy. Diodowe światła dzienne okalają osłonę chłodnicy i również podkreślają szerokość Taiguna. W zderzak wbudowana została metalowa osłona podwozia.
Proporcje studyjnego modelu powodują, że wygląda na masywnego i pewnego siebie. Wygląd ten podkreśla także spory jak na szerokość nadwozia (1.728 mm bez lusterek) rozstaw kół 1.473 mm (identyczny z przodu i z tyłu).
Przemyślany tył nadwozia. Zmodyfikowany tył nadwozia prezentowanego w Indiach Taiguna charakteryzuje umieszczone na zewnątrz koło zapasowe. Przy otwieraniu tylnej pokrywy odchyla się wraz z nią. Zawiasy klapy znajdują się po stronie kierowcy. Tylna szyba wraz z zamontowanym nad nią spojlerem dachowym otwiera się oddzielnie w górę. Podobnie jak z przodu, także z tyłu studyjny model posiada masywną osłonę podwozia. Na środku tej osłony – między rurą wydechową (z lewej), a zaczepem do holowania (z prawej) umieszczono tablicę rejestracyjną. Interesującym detalem jest uchwyt do otwierania tylnej klapy, wbudowany w prawe tylne światło. Kolor. Taigun jest pokryty perłowym lakierem w żywym, pomarańczowym kolorze Ultra Orange, który podkreśla sportowy charakter auta.
Wnętrze – optymalne wykorzystanie przestrzeni. Nowoczesne wnętrze. Podobnie jak wygląd zewnętrzny, także wnętrze odzwierciedla ducha naszych czasów. Tym, którzy lubią smartfony lub tablety, spodoba się wygląd, jakość powierzchni i układ elementów obsługowych Taiguna. W kolorystyce i wykończeniu wnętrza wyraźnie zaznacza się kontrast elegancji i sportowo-funkcjonalnego charakteru samochodu terenowego. Beżowa tapicerka siedzeń ma strukturę plastra miodu, a sam materiał jest wytrzymały i łatwy do pielęgnacji. Kontrast do beżowej barwy siedzeń oraz optyczne nawiązanie do koloru lakieru stanowią pomarańczowe obszycia. Boki siedzeń pokryte są skórą syntetyczną.
Wytrzymałe powierzchnie. Podstawowe elementy drzwi oraz górną i dolną część tablicy rozdzielczej styliści pokryli materiałem o wyraźnej strukturze. Kieszenie w drzwiach, schowki w konsoli środkowej i pod tablicą rozdzielczą utrzymane są w kolorze nadwozia. Natomiast górna część tablicy rozdzielczej i obramowanie poszycia drzwi mają metaliczny, beżowy kolor. Wszystkie metalowe aplikacje wykonane są z matowego anodowanego aluminium.
Pojemność bagażnika: 996 litrów. Ten SUV jest doskonałym przykładem optymalnego wykorzystania przestrzeni. Za tylną pokrywą znajduje się 280-litrowy bagażnik, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność wyposażonego w podwójną podłogę bagażnika Taiguna zwiększa się do 996 litrów. W pokrywie bagażnika (szerokość otworu: 900 mm) wbudowano schowki otwierane aluminiowym uchwytem.
Gwarantowana dobra widoczność. Wysoka pozycja siedząca jest typowa dla SUVa i zgodna z życzeniami klientów, którzy lubią samochody umożliwiające wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz zapewniające optymalną widoczność. Odległość między siedziskiem a podsufitką z przodu wynosi 1.036 mm; z tyłu 980 mm. Dużo miejsca na nogi umożliwia wygodne podróżowanie z tyłu. Miejsce pracy kierowcy daje się optymalnie dopasować do każdej postury, na przykład kolumnę kierownicy można regulować w płaszczyźnie pionowej aż o 25 stopni.
Intuicyjna obsługa. Wszystkie elementy funkcjonalne wnętrza dają się obsługiwać absolutnie intuicyjnie. Najlepszym przykładem jest pokrętło dysz wentylacji w desce rozdzielczej, które w prosty sposób umożliwia regulację temperatury i intensywności nawiewu i odczytanie ustawień. W desce rozdzielczej Taiguna wbudowany jest system Infotainment z możliwością podłączenia wszystkich popularnych smartfonów. Z prawej strony systemu radiowo-nawigacyjnego znajduje się łączony regulator głośności i wyłącznik. Po podłączeniu smartfona, na ekranie pojawi się specjalna aplikacja Taigun Infotainment, korespondująca kolorystycznie z kolorami wnętrza.
Wszystko w zasięgu wzroku. Centralnie pod systemem Infotainment znajduje się wykonany z eleganckiego aluminium włącznik świateł awaryjnych (na środku) oraz przyciski ogrzewania tylnej szyby, funkcji rozmrażania, klimatyzacji i oświetlenia zewnętrznego. Nad systemem radiowo-nawigacyjnym na tablicy rozdzielczej umieszczone zostały trzy dodatkowe wskaźniki (ciśnienie oleju, temperatura płynu i ciśnienie doładowania). Trójramienna kierownica obszyta skórą, spłaszczona u dołu i bardzo dobrze leżąca w rękach, doskonale pasuje do sportowego charakteru pozostałych elementów.
Volkswagen z ciekawością oczekuje na reakcje gości targowych w Indiach oraz opinie mediów. Ich zdanie bez wątpienia zostanie uwzględnione w ostatecznej koncepcji modelu seryjnego.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.