Volkswagen Polo R WRC

Gdy jutro rano samochody ruszą na odcinek nr 1 Rajdu Monte Carlo z Moulion do Antraigues, rozpocznie się pierwszy sezon Volkswagena Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. Zespół bardzo intensywnie przygotowywał się przez 17 miesięcy, samochody rajdowe pokonały w tym czasie 20.000 testowych kilometrów. Dla Volkswagena start Polo R WRC w rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, w legendarnym Rajdzie Monte Carlo, oznacza początek nowego rozdziału w sporcie motorowym. Zespół fabryczny z Wolfsburga wystawia dwa młode, ale już bardzo doświadczone zespoły: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/ FIN) oraz Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F). W dniach od 16 do 20 stycznia Volkswagen stawi czoła mocnym rywalom i nowemu, technologicznemu wyzwaniu. World Rally Championship uznawane są za najbardziej wszechstronną serię rajdów w światowym sporcie motorowym oraz za posiadające najdłuższą tradycję samochodowe mistrzostwa świata FIA obok Formuły 1.

„Cieszę się, że to się w końcu zaczyna. Cały team Volkswagena z niecierpliwością oczekuje debiutu rajdowego Polo R WRC” – powiedział Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Dla zespołu rajdowe MŚ są nowym wyzwaniem, poza tym Polo R WRC jest całkowicie nowym samochodem z wieloma innowacyjnymi pomysłami. W Monte Carlo zobaczymy po raz pierwszy, jak prezentujemy się na tle konkurencji. Nasi rywale mają już dwa lata doświadczenia z nowym regulaminem, który wszedł w życie w 2011 roku i od wielu lat startują w WRC. Założyliśmy sobie, że w Rajdzie Monte Carlo zbierzemy możliwie dużo doświadczeń i że oba samochody dojadą do mety.”

Czas na premiery: Volkswagen, Rajdowe Mistrzostwa Świata i Rajd Monte Carlo. Rajd Monte Carlo stanowi dla Volkswagena pod wieloma względami premierę: po raz pierwszy załoga wystartuje w najwyższej kategorii World Rally Cars. Po raz pierwszy na starcie stanie Polo R WRC, po raz pierwszy zespół pracuje z nowymi duetami kierowców. Jari-Matti Latvala oraz jego pilot Miikka Anttila oficjalnie należą od początku roku do kadry Volkswagena. Przed Monte Carlo siedmiokrotni zwycięzcy rajdów MŚ brali udział w jazdach testowych Polo R WRC.

Latvala/Anttila startują w sezonie 2013 w Polo R WRC z numerem startowym 7. W drugim aucie z numerem 8 zasiądą Sébastien Ogier/Julien Ingrassia z Francji. Są oni zaangażowani przez Volkswagena już od końca 2011 roku i czynnie uczestniczyli w pracach rozwojowych i testach Polo R WRC. Urodzony w Gap (F) Ogier, razem ze swoim pilotem Ingrassia, zapisali już na swoim koncie jedno zwycięstwo w tym rozgrywanym w ich ojczyźnie rajdzie. W 2009 roku francuski duet, startując gościnnie, wygrał tego klasyka w ramach Intercontinental Rally Challenge (IRC). Podobnie jak Latvala/Anttila, para Ogier/Ingrassia wygrała łącznie siedem rajdów WRC.

Monte Carlo – po prostu legenda: zmagania na lodzie i śniegu w górach. Dla zespołu Volkswagen Motorsport wyzwanie nie mogłoby być większe, w końcu zorganizowany po raz pierwszy w 1911 roku Rajd Monte Carlo jest najstarszym rajdem na świecie, a tym samym „ojcem wszystkich rajdów”. Trasa rajdu prowadzi głównie po wąskich asfaltowych drogach francuskich Alp Nadmorskich na północ od Księstwa Monako. Podczas gdy położone niżej drogi w pobliżu Morza Śródziemnego często są suche, na górskich przełęczach na kierowców czeka lód i śnieg. Wybór odpowiednich opon to prawdziwa ruletka, a Monte Carlo należy do najtrudniejszych i najbardziej kompleksowych rajdów w kalendarzu MŚ.

CZYTAJ DALEJ  Jaka jest różnica między samochodem hybrydowym a elektrycznym?

Wypowiedzi przed Rajdem Monte Carlo

Jari-Matti Latvala, Polo R WRC #7
„Nie mogę się doczekać początku sezonu. Wprawdzie już od pięciu lat startuję jako kierowca fabryczny w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ale zespół Volkswagen Motorsport jest dla mnie tak nowy, jak Polo R WRC. Zatem jest to moja podwójna premiera. Przy dotychczasowych testach sprawdziliśmy, że Polo R WRC jest bardzo niezawodne. To jest na razie najważniejsze doświadczenie, które stanowi dobrą podstawę dla dalszego rozwoju technicznego podczas trwania sezonu. Wyrobiłem już sobie dobre wyczucie tego samochodu na asfalcie i śniegu, co jest ważne przed Rajdem Monte Carlo. Jazda Polo R WRC sprawia mi wielką przyjemność. Samochód jest bardzo stabilny i silnik też doskonale pracuje. Chciałbym zaliczyć w Monte Carlo dobry początek sezonu. Na razie wynik nie jest najważniejszy, ale naturalnie cieszyłbym się z punktów w MŚ.”

Sébastien Ogier, Polo R WRC #8
„Monte Carlo jest dla mnie wyjątkowym rajdem, w końcu rozgrywany jest w mojej ojczyźnie. Pierwszy rajd sezonu w pobliżu mojego miejsca urodzenia będzie szczególnym doświadczeniem także dla całego zespołu, bądź co bądź jest to pierwszy rajd z nowym Polo R WRC. Ponad rok pracowaliśmy z Volkswagenem czekając na ten moment. Nie możemy się doczekać, kiedy on wreszcie nastąpi. Ogólnie trudno jest ocenić, jak wyglądamy względem konkurencji, zanim nie staniemy do walki z innymi zespołami. Debiut zupełnie nowym samochodem w mistrzostwach świata to wielkie wyzwanie, inni producenci mają o wiele większe doświadczenie niż my. Dlatego musimy być cierpliwi i najpierw skupić się na tym, aby bez problemu dojechać do mety. Wiem, że ukończenie Rajdu Monte Carlo nie jest łatwą sprawą, bo tutaj wszystko może się zdarzyć.”

Volkswagen w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Udziałem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) Volkswagen dopisuje nowy rozdział do swojej historii współzawodnictwa w sportach motorowych. Race Touareg Volkswagena zwyciężył w klasyfikacji generalnej w Rajdzie Dakar w 2009, 2010 i 2011 roku i zaliczył mistrzowski hattrick w najtrudniejszym rajdzie długodystansowym na świecie. Polo R WRC jest pierwszym World Rally Car producenta z Wolfsburga, który teraz po raz pierwszy wystartuje z własnym zespołem fabrycznym w królewskiej klasie sportu rajdowego.

Trzy pytania do Josta Capito
Jeżeli mógłby Pan wybrać, w którym rajdzie ma zadebiutować Polo R WRC, czy wybrałby Pan Rajd Monte Carlo?
Jost Capito: „Rajd Monte Carlo jest nie tylko najsłynniejszym, lecz z pewnością także najtrudniejszym rajdem w kalendarzu MŚ. Lód i śnieg przechodzą w deszcz i suchy asfalt, co utrudnia strategię, a wybór opon staje się prawdziwą loterią. Naturalnie bardzo nas cieszy, że Polo R WRC będzie debiutowało właśnie w tak szczególnej imprezie.”

Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala to dwaj wybitnie szybcy kierowcy. Kto, Pana zdaniem, jest lepszy?
Jost Capito: „Zasadniczo obu uważam za równie dobrych. Pochodzący ze Skandynawii Latvala wyrósł na szutrze, ale w ostatnich latach doskonale sprawdził się także na asfalcie. To samo dotyczy Ogiera, który jest kandydatem do zwycięstwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Obaj mają na swoim koncie po siedem zwycięstw w MŚ. Ostatecznie o tym, kto jest szybszy, zdecyduje forma, w jakiej będą podczas rajdu.”

Jaki jest cel Volkswagena na sezon 2013?
Jost Capito: „Jesteśmy świadomi, że będziemy rywalizować z mocnymi konkurentami, posiadającymi wieloletnie doświadczenie w rajdowych MŚ. Polo R WRC debiutuje dopiero w tym roku, zespół w tym składzie też jest nowy, dlatego musimy stawiać sobie realistyczne cele. Chcielibyśmy w drugiej połowie roku walczyć o miejsca na podium.”

CZYTAJ DALEJ  Zespoły Audi gotowe do startu na torze Daytona

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *