Komfort prowadzenia oraz bezpieczeństwo czynne i bierne odpowiadają poziomowi znanemu z samochodów osobowych, a jednocześnie Amarok jest samochodem ekstremalnie wytrzymałym.
Wiele technicznych rozwiązań zastosowanych w Amaroku po raz pierwszy zostało wykorzystanych w segmencie pickupów średniej klasy. Należy do nich doładowanie bi-turbo lub stały napęd na wszystkie koła 4Motion z mechanizmem różnicowym typu Torsen (jedna z trzech opcji napędu). Także pod względem przestronności wnętrza, szerokości i wysokości skrzyni ładunkowej, łatwości załadunku i ładowności nowy Amarok może poszczycić się tytułem „najlepszego w klasie”.
Swoją międzynarodową karierę pickup Volkswagena rozpoczyna jako DoubleCab z czterodrzwiowym nadwoziem, w którym swobodnie może podróżować pięć dorosłych osób. Dwudrzwiowa wersja SingleCab z odpowiednio dłuższą skrzynią pojawi się
w pierwszej połowie 2011 roku. Pod względem koncepcji i stylistyki Amarok pozostaje jednoznacznie pod wpływem DNA designu Volkswagena. Widać to między innymi w typowym podkreśleniu poziomych linii, w czystym podziale płaszczyzn karoserii
i w dużej precyzji wykonania. Do elementów decydujących o wyglądzie należy w szczególności zespół poziomych reflektorów i osłona chłodnicy. Z powierzchni czołowej wyłania się płaszczyzna rozwijająca się nad konturem błotników aż do bocznych okien. Wyraźnie zdefiniowane wypukłości na błotnikach i pokrywie silnika nadają bryle Amaroka typowy dla pickupa, atletyczny wygląd. Z tyłu w oczy rzuca się duże logo VW na gładkiej klapie. Jest ona otoczona światłami o niepowtarzalnym designie. W takich detalach, jak te, wyraźnie odzwierciedlają się wysokie wymagania postawione konstruktorom Amaroka, mianowicie zadanie stworzenia pickupa, który swoją najwyższą jakością
i stylistyką będzie wyróżniał się spośród konkurencji jako prawdziwy Volkswagen.
Mocne i oszczędne silniki TDI
Pod względem napędu marka Volkswagen Samochody Użytkowe już w momencie wprowadzania Amaroka na rynek stawia na doskonałe pod względem technologicznym rozwiązanie: silnik TDI o pojemności dwóch litrów, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, rozwijający 120 kW/163 KM mocy ma doładowanie bi-turbo z dwustopniową regulacją i już od 1.500 obr./min uzyskuje maksymalny moment 400 Nm. Tak imponująca siła połączona jest z zaskakująco niskim średnim zużyciem paliwa – tylko 7,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (Amarok 4×2).
W połowie 2010 roku dostępny będzie kolejny czterocylindrowy silnik TDI o mocy 90 kW/122 KM. Pod względem technicznym charakteryzować go będzie między innymi turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek. Silnik ten również rozwija doskonały moment obrotowy 340 Nm już od 2.000 obr./min i zużywa zaledwie 7,5 l/100 km. Oba TDI, które charakteryzują się emisją 199 g/km przełamują, uważaną w tej klasie za wartość graniczną, emisję na poziomie 200 g/km. Zasięg na jednym zbiorniku ponad 1.000 km, możliwy dzięki niskiemu spalaniu sprawia, że tankowanie Amaroka jest czynnością, bardzo rzadką. Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem spełniają ponadto normę emisji spalin Euro5. Seryjnie Amaroki będą wyposażane w sześciobiegową przekładnię manualną.
Dynamiczny i bezpieczny w każdych warunkach
Dla Amaroka przygotowano trzy różne układy przenoszenia napędu: stały napęd na wszystkie koła (4Motion), dołączany napęd na wszystkie koła (4Motion) i napęd na tylne koła (4×2). Ten ostatni przeznaczony jest dla podstawowej wersji pickupa i skierowany
do klientów, którzy zainteresowani są przede wszystkim specjalnymi właściwościami nadwozia typu pickup i jego szerokim spektrum zastosowania. Wszystkie warianty z napędem na cztery koła doskonale czują się poza utwardzonymi drogami.
Do pracy w każdym rodzaju terenu idealnym rozwiązaniem jest Amarok 4Motion z dołączanym napędem na wszystkie koła i czerwoną „4” w napisie. Wykorzystuje on sprawdzone w pickupach sprzęgło kłowe. Po naciśnięciu przycisku załącza się stałe przenoszenie siły na obie osie. Do najtrudniejszych zadań przekładnia ma dodatkowo przełożenie redukcyjne. Pozwala to na pokonywanie trudnych odcinków, 100-procentowe wzniesienia nie stanowią żadnej przeszkody nawet przy pełnym obciążeniu. Ponadto pakiet resorów Heavy Duty z trzema głównymi i dwoma dodatkowymi piórami gwarantuje dużą odporność na przeciążenia i jednakowy komfort niezależnie od stopnia załadowania.
Napędzany w sposób stały na wszystkie koła Amarok 4Motion z czarną „4” jest bardziej komfortowy. Pozwala on poczuć zalety napędu na wszystkie koła także na utwardzonych drogach. Mechanizm różnicowy typu Torsen jest nowością w tej klasie. Rozdziela on siły napędowe w sposób zmienny między przednią a tylną oś; w podstawowym ustawieniu siły są rozdzielane w stosunku 40:60. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie doskonałej dynamiki jazdy połączonej z dobrą trakcją.
Wszystkie warianty napędu posiadają ponadto elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która dzięki automatycznym ingerencjom w układ hamulcowy poprawia trakcję na wszystkich rodzajach podłoża. Dla Amaroków, które będą musiały wykonywać wyjątkowo trudne zadania, jako opcja oferowana jest mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Trzy warianty wyposażenia
Amarok pojawi się na rynku w trzech wariantach wyposażenia. Wersja podstawowa stawia na mechaniczne i maksymalnie wytrzymałe elementy: otwieranie okien, blokowanie drzwi
i regulacja lusterek będą obsługiwane manualnie. Przedni zderzak i klamki oraz lusterka nie będą pokryte lakierem, by zbyt szybko nie były na nich widoczne skutki ciężkiej pracy. Przednie fotele z regulacją wysokości, składana tylna kanapa, zamykany schowek
na rękawiczki i oświetlenie skrzyni ładunkowej należą do wyposażenia seryjnego. Interesującym rozwiązaniem są anteny radia i systemu nawigacji wbudowane w zewnętrzne lusterka.
Bardziej komfortowy jest Amarok Trendline. Jego przedni zderzak, klamki w drzwiach i obudowy lusterek pokryte są lakierem w kolorze nadwozia. Sterowanie oknami, blokowanie drzwi i regulacja lusterek odbywa się elektrycznie. Ponadto do wyposażenia seryjnego należy radio z odtwarzaczem CD, półautomatyczna klimatyzacja (Climatic), komputer pokładowy i reflektory przeciwmgielne. Koła ze stopu metali lekkich (16-calowe) podkreślają niepowtarzalny wizerunek tego pickupa.
Wyjątkowo ekskluzywny jest Amarok Highline. Jego wyposażenie opiera się na wariancie Trendline, lecz zostało rozszerzone o chromowane obudowy lusterek, dodatkowe elementy na zewnątrz i we wnętrzu oraz o pokryte lakierem w kolorze nadwozia nadkola poszerzające błotniki, pod którymi mieszczą się 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich. Deska rozdzielcza jest utrzymana w kolorze kontrastującym z resztą wnętrza. Wyposażenie uzupełnia komfortowa automatyczna klimatyzacja (Climatronic), wysokiej jakości sprzęt audio oraz szlachetne tkaniny tapicerki siedzeń.
Obok bogatego wyposażenia seryjnego dla Amaroka przygotowano także szeroki wachlarz elementów dodatkowych, od pałąka zabezpieczającego poprzez stopnie na progach, osłonę przestrzeni ładunkowej i różnorodne wkładki dla systemów mocowania Multiconnect (seryjne od Trendline) aż do bogatej oferty kół ze stopu metali lekkich.
Największe wnętrze i najszersza skrzynia ładunkowa w klasie
Zaprojektowane z rozmachem wnętrze jest największe w tej klasie samochodów. Typowa dla Volkswagena, zatem również dla Amaroka, jest perfekcyjnie dopracowana ergonomia. Łatwe wsiadanie, szerokie siedzenia i duża odległość między siedziskiem a dachem to cechy charakterystyczne kabiny tego pickupa. Dużo miejsca na wysokości kolan pasażerów na tylnej kanapie sprawia, że Amarok jest pełnowartościowym pięcioosobowym samochodem. Jeżeli podróżują nim tylko dwie osoby, składana tylna kanapa pozwala na uzyskanie dodatkowej przestrzeni na bagaż.
Co najważniejsze, także skrzynia ładunkowa Amaroka DoubleCab ma największe wymiary w tej klasie pickupów. Jej długość wynosi 1.555 milimetrów, a szerokość 1.620 milimetrów, co daje powierzchnię 2,52 metra kwadratowego. Największa w klasie jest także szerokość – 1.222 milimetry między nadkolami. Wystarcza ona, aby po raz pierwszy w pickupie średniej klasy przewozić europalety (1,2 x 0,8 m) ustawione w poprzek skrzyni. Dzięki tym wymiarom, wysokości skrzyni (780 milimetrów) i ładowności do 1,15 tony, można bez problemów przewozić sprzęt sportowy, taki jak quady czy duże maszyny. Cztery zaczepy w narożnikach skrzyni pozwalają unieruchomić ładunek. Do haka holowniczego można zaczepić przyczepę o masie nawet 2,8 tony.
Nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie pickupów
Zastosowane w Amaroku rozwiązania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, nie mają sobie równych w tej klasie aut. Obejmują, obok przednich poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, także boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, które w tym segmencie nadal są jeszcze rzadkością. Do tego dochodzą naturalnie zagłówki z regulacją wysokości i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich zewnętrznych miejscach siedzących. Z przodu pasy posiadają napinacze, a przy fotelu kierowcy – akustyczną i optyczną sygnalizację zapięcia.
Wiele rozwiązań dba ponadto o wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. W Europie na przykład montowany jest seryjnie elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP). Częścią ESP dla wszystkich wersji z hakiem holowniczym jest funkcja stabilizacji zestawu samochód + przyczepa. Kolejnym przykładem może być funkcja offroad włączana przyciskiem przy prędkości poniżej 100 km/h. Działanie ESP, elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (EDS), systemu zapobiegającego poślizgowi kół napędowych (ASR) i zapobiegającego blokowaniu kół (ABS) dostosowane jest do trudnych warunków terenowych. W tym trybie ABS znacznie skraca drogę hamowania w terenie i na szutrowych nawierzchniach. Poniżej 30 km/h, przy aktywnej funkcji offroad włącza się układ ułatwiający zjeżdżanie z pochyłości, który utrzymuje prędkość podczas zjazdów na stałym poziomie, odpowiednio ingerując w układ hamulcowy. Po raz pierwszy w tej klasie kierowca ma możliwość określenia tempa zjeżdżania w dół dodając odpowiednio gaz lub wciskając hamulec. W samochodach bez ESP funkcja offroad obejmuje seryjny ASR
i terenowy ABS.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.