X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Silniki przyszłości Audi

2012-11-12
Strona główna -> Audi -> R8

Przewidujący asystent wydajności dostarcza kierowcy z odpowiednio obliczonym wyprzedzeniem czasowym wskazówkę, że może on rozpocząć przyśpieszanie lub powinien zwolnić. Dzięki temu, nasze Audi może komfortowo i bez wpływu na pojazdy poruszające się za nim dojechać do następnego punktu krytycznego, np. odcinka, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości. Wskazówka może być przekazywana kierowcy w formie komunikatu na wyświetlaczu systemów informacji kierowcy lub w formie sygnału haptycznego, np. pulsującego pedału gazu.

Alternatywnie, kierowca może korzystać z przewidującego asystenta wydajności w połączeniu z tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control. Dzięki temu, przyśpieszanie jest inicjowane automatycznie. Podobnie, do wartości wymaganej obowiązującymi znakami drogowymi lub do wartości koniecznej do bezpiecznego pokonywania zakrętów, obniżana jest prędkość. Komfort i efektywność stanowią tu optymalną, nierozłączną całość.

Wskazówka pozwala kierowcy na efektywniejszy i znacznie bardziej ekonomiczny styl jazdy. Zależnie od modelu i wyposażenia przyśpieszanie może odbywać się z załączonym lub z odłączonym układem napędowym (wolny bieg). W obu przypadkach silnik spalinowy jest włączony. Kolejna wersja, bardziej zaawansowana technicznie pozwala na wyłączenie silnika spalinowego przy równocześnie załączonym układzie napędowym (wolny bieg – wyłączony silnik).

Konwencjonalne pojazdy, jeśli pedał gazu nie zostanie użyty, reagują odcięciem dopływu paliwa. Natomiast w przypadku modeli hybrydowych serii A6, A8 i Q5 przyśpieszanie odbywa się często bez poślizgu kół napędowych. Nawet jeśli kierowca przy wyższej prędkości zdejmuje nogę z pedału gazu, układ napędowy zostanie odłączony, a silnik wyłączony. Hamuje tylko silnik elektryczny – lekko, by ponownie naładować akumulator litowo-jonowy i zapewnić zwykłą siłę hamowania.
Podobnie działa funkcja wolnego biegu przekładni automatycznej S tronic, w którą wyposażone są niektóre warianty modelu Q3 i A3. Zależnie od silnika i konfiguracji przekładni, funkcja wolnego biegu pozwala na zaoszczędzenie większej ilości paliwa niż tradycyjne odcięcie dopływu paliwa. Przede wszystkim wtedy, gdy można spodziewać się, że jazda na wolnym biegu będzie kontynuowana na dłuższym odcinku.

Aby uzyskać jeszcze większy wzrost efektywności w konwencjonalnych pojazdach, przewidujący asystent wydajności może zostać zintegrowany z systemem iHEV. Jeśli w tym przypadku zainicjowana zostanie funkcja wolnego biegu, to silnik spalinowy zostanie wyłączony (wolny bieg – wyłączony silnik). Ponowne włączenie jednostki napędowej następuje przy pomocy silnika elektrycznego o napięciu nominalnym 48 V, za pomocą przekładni pasowej. Podczas faz jazdy z wyłączonym silnikiem za dostarczenie energii odpowiedzialny jest akumulator litowo-jonowy o napięciu nominalnym 48 V, odporny na pracę pełnymi cyklami.

Pojazdy iHEV z przewidującym asystentem wydajności udowodniły swoją efektywność, a przetestowano je podczas jazd porównawczych z użyciem odpowiedniego pojazdu prototypowego. Audi A7 Sportback 3.0 TFSI iHEV prowadzone w zwykłym, codziennym stylu jazdy, wielokrotnie pokonało 61-kilometrowy, obfitujący w zakręty odcinek drogi poza obszarem zabudowanym, przebiegający na północ od Ingolstadt. Podczas testów bez przewidującego asystenta wydajności, kierowca pokonał z wyłączonym silnikiem jedynie 28 proc. tego odcinka. Po włączeniu funkcji, odsetek ten wzrósł do 43 procent. Równocześnie zużycie obniżyło się o ok. 10 procent, przy czym czas jazdy wydłużył się jedynie o niespełna dwie minuty (trzy procent).

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »

Komentarze