Silnik 1,0 l EcoBoost po raz drugi z rzędu

Wysoce ekonomiczny i dynamiczny silnik benzynowy 1,0 l EcoBoost opracowany przez firmę Ford Motor Company otrzymał tytuł „Międzynarodowy silnik roku” za rok 2013. Tym samym, uznana trzycylindrowa jednostka napędowa Forda już po raz drugi z rzędu zdobyła tę prestiżową nagrodę.

Silnik 1,0 l EcoBoost – łączący bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i układ zmiennych faz rozrządu w celu zaoferowania niższego zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi – uzyskał najwyższy wynik w historii konkursu. Silnikowi Forda przypadł również tytuł „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”, przyznany podczas dorocznej ceremonii wręczenia nagród magazynu Engine Technology International.

Ford potwierdził również wcześniejsze plany dotyczące podwojenia produkcji silnika w fabryce w Kolonii (Niemcy) do ponad 1000 jednostek dziennie, co ma na celu spełnienie zapotrzebowania rynkowego. Plan wejdzie w życie w połowie sierpnia tego roku.

– W przypadku rozwiniętych technologii, jak silniki o spalaniu wewnętrznym, bardzo trudno dokonać przełomowego osiągnięcia, jednak to zadanie udało się wykonać zespołowi Forda, –  powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. globalnych układów napędowych Ford Motor Company.

– Ta niewielka, trzycylindrowa jednostka oferuje niezrównane osiągi przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo, ale o tym najlepiej jest się przekonać samemu, siadając za kierownicą modelu Forda wyposażonego w silnik 1,0 l EcoBoost.

Tytuł „Międzynarodowy silnik roku” przyznawany jest przez 87 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, ekonomię spalania, kulturę pracy i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii. Ford jest jednym z trzech producentów samochodów w piętnastoletniej historii konkursu na najlepszy silnik świata, który zdobył to prestiżowe wyróżnienie dwa lata z rzędu. Jednostka 1,0 EcoBoost otrzymała również nagrodę International Paul Pietsch Award 2013 za technologiczne innowacje przyznaną podczas gali Best Cars Awards niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport, a także wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodę Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych.

– Nie do wiary! Silnik o pojemności 1 litra ma wszystko, czego potrzeba – jest mocny, oszczędny, czysty i lekki,” powiedział Peter Lyon, juror z Wielkiej Brytanii.  – To prawdziwy majstersztyk.

Silnik 1,0 l EcoBoost został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Aachen i Merkenich w Niemczech i jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Dean Slavnich, współprzewodniczący piętnastego konkursu „Międzynarodowy silnik roku” i wydawca magazynu Engine Technology International powiedział:  – Niewielki EcoBoost – będący pierwszą trzycylindrową konstrukcją Forda – wciąż jest poważną konkurencją dla pozostałych jednostek oferowanych na rynku. Silnik jest oszczędny w rzeczywistych warunkach eksploatacji, natomiast układ turbodoładowania pozwala na umieszczenie go pod maską większych modeli, jak Ford Grand C-MAX.

CZYTAJ DALEJ  Alfa Romeo 4C „Launch Edition”

Silnik 1,0 l EcoBoost jest oferowany w niewielkich modelach, jak Ford Fiesta i Ford B-MAX oraz samochodach kompaktowych, jak Ford Focus, Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX. W niedalekiej przyszłości jednostka będzie też dostępna w większych autach, w tym w Fordzie Mondeo, Fordzie Transit Connect, Fordzie Transit Courier, Fordzie Tourneo Connect i Fordzie Tourneo Courier.

Silnik, który jest tak mały, że można go schować do pokładowego luku bagażu podręcznego w samolocie, oferuje najniższe w klasie zużycie paliwa w takich modelach, jak Ford Fiesta, Ford Focus, Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX.

Fabryki silników Forda Craiova i w Kolonii i zostały zmodernizowane pod kątem silnika 1,0 l EcoBoost poprzez wprowadzenie zaawansowanych technik produkcyjnych, które pozwalają obniżyć ilość chłodziwa wymaganego przy obróbce aluminiowych elementów silnika z dwóch litrów do zaledwie pięciu mililitrów na jeden komponent. W ten sposób osiągnięto wyższą wydajność ekologiczną w procesie produkcji.

Wprowadzono również nową technologię „testów na zimno” umożliwiającą testowanie silników bez potrzeby ich uruchamiania, co przyczyniło się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 w tym procesie o 66 procent. Cała pozostała energia potrzebna do zasilenia fabryki w Kolonii pochodzi ze źródeł odnawialnych, w tym z trzech elektrowni wodnych w Norwegii i Szwecji.

Ford of Europe planuje potroić roczną produkcję samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost (różne pojemności) do około 480 000 w roku 2015, przy 141 000 w 2011 roku. Według szacunków firmy Ford, spośród tych samochodów ponad 300 000 będzie wyposażonych w silniki 1,0 l EcoBoost. W pierwszym kwartale 2013 roku jednostka EcoBoost o pojemności 1 litra stanowiła 42 procent zamówień na model Ford B-MAX, 30 procent zamówień na model Ford Focus i 24 procent zamówień na model Ford Fiesta na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda.

* Wszystkie wielkości dotyczące emisji CO2 wyrażone w g/km uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Komisji Europejskiej 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej UE 80/1268/EWG. Wartości te mogą się różnić od wyników uzyskiwanych podczas pomiarów wykonywanych w innych cyklach pomiarowych stosowanych w innych częściach świata.

 

CZYTAJ DALEJ  Bentley rośnie w siłę

źródło: Ford

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *