Ta z kolei zazębia się z wieńcem koła zamachowego silnika. Następnie wprawia je w ruch, a wszystko to celem uruchomienia silnika. Niestety z upływem czasu rozrusznik się zużywa, gdyż jest narażony na ciągłą eksploatację. Co jeszcze warto wiedzieć na temat rozrusznika samochodowego?
Rozrusznik – co to takiego?
Jak sama nazwa wskazuje, rozrusznik służy do uruchomienia silnika spalinowego. Dostarczona do jednostki napędowej energia elektryczna zamieniona zostaje w energię mechaniczną silnika. Ponadto rozrusznik samochodowy powoduje obrót wirnika, a także koła napędowego w jednostce napędowej. Dzięki temu z właściwą prędkością zaczyna się obracać wał korbowy. Umożliwia to rozpoczęcie pracy przez silnik spalinowy. Jak to możliwe, że to nieduże urządzenie jest w stanie wprawić w ruch znacząco większy od siebie sprzęt? Rozrusznik posiada bardzo małą zębatkę, która to zazębia się z większą na silniku spalinowym. Jej przełożenie jest niebywale niskie. Jednak wirnik rozrusznika obraca się z zawrotną prędkością, dlatego nie potrzebuje dużego momentu obrotowego, aby wprawić silnik spalinowy w ruch.
Jak działa rozrusznik?
Jego działanie polega na przekazaniu napięcia z akumulatora do włącznika elektromagnetycznego. Wskutek przekręcenia kluczyka w stacyjce, bądź naciśnięcia na przycisk start, zostaje podane napięcie. W ten sposób dochodzi do równoczesnego przesunięcie mechanizmu sprzęgającego, jak i tego, który doprowadza prąd na węglowe szczotki.
To wszystko sprawia, że w wirniku zostaje wytworzone pole magnetyczne. Następnie skutkuje to obrotem wirnika oraz koła zamachowego. Oprócz tego rozrusznik posiada sprzęgło jednokierunkowe. Pełni ono funkcję zabezpieczenia. Napęd rozrusznika nie dostaje obciążenia z silnika spalinowego, gdy zostaje uruchomiona jednostka spalinowa. Gdyby było inaczej, doszłoby do uszkodzenia rozrusznika. Jeśli z dowolnych innych powodów do tego dojdzie, niezbędna jest wymiana elementu, aby można kontynuować jazdę. Polecamy wtedy odwiedzić sklep Ucando.pl, oferujący szeroki wybór rozruszników.
Awaria rozrusznika – objawy i przyczyny
Początkowymi oznakami, sugerującymi, że dzieje się coś niepokojącego z rozrusznikiem, są oczywiście problemy z uruchomieniem silnika. Mowa o zbyt powolnym rozruchu, czy też dziwnych odgłosach. Niezwłocznie należy wtedy wykonać diagnostykę. W pierwszej kolejności koniecznie jest sprawdzenie:
- Stanu naładowania akumulatora,
- Stanu przewodów zasilania rozrusznika, jak i ich zamocowania.
Najszybciej zużywającymi się elementami rozrusznika są szczotki węglowe. Wszystko dlatego, że są one ciągle narażone na ścieranie o komutator wirnika. Jeśli nie ma kontaktu pomiędzy tymi elementami, oznaczać to może nadmierne zużyciu szczotek, a nawet ich zablokowanie. Łożyska oraz tuleją także zużywają się dosyć często. Zbyt duży luz może prowadzić do naruszenia stojana poprzez wirnik. Spotyka się też uszkodzenia zębów koła zębatego w sprzęgle jednokierunkowym lub w zespole sprzęgającym.
Artykuł powstał dzięki Ucando.pl – https://www.ucando.pl/k/rozruszniki/U1101.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.