Rodzina Audi tron

Jednym ze strategicznych celów Audi jest rozwój i wdrażanie rozwiązań łączących w sobie radość z jazdy ze zrównoważonym rozwojem. Rozwiązań, które umożliwiają pełne równowagi połączenie indywidualnej mobilności z ekonomią jazdy, ekologią i oczekiwaniami klientów. Jak można pogodzić te pozornie sprzeczne wymagania? Najlepszym przykładem są tu samochody serii Audi tron. G-tron to zespoły napędowe wykorzystujące syntetyczny e-gaz Audi oraz gaz ziemny, cechujące się najlepszymi wskaźnikami emisji CO₂. Pierwszym modelem seryjnym, dzięki któremu Audi wkracza na drogę ku mobilności neutralnej pod względem emisji CO₂, jest Audi A3 Sportback g-tron. Z kolei pojęcie e-tron oznacza konsekwentne wprowadzanie napędu elektrycznego. Efektem projektów badawczych i rozwojowych w tym zakresie jest Audi A3 Sportback e-tron, pierwszy produkowany seryjnie kompaktowy samochód segmentu premium, z napędem hybrydowym typu plug-in.

Taki napęd łączy w sobie najlepsze cechy silnika spalinowego i elektrycznego.
W nim właśnie najlepiej ukazano kompetencje i wiedzę Audi z dziedziny techniki hybrydowej. Benzynowa jednostka napędowa 1.4 TFSI oraz potężny silnik elektryczny współdziałają ze sobą w układzie równoległym. Siły napędowe przenoszone są na przednie koła, za pośrednictwem nowej przekładni e-S tronic. Chłodzony cieczą akumulator umieszczono przed tylną osią. Bateria magazynuje 8,8 kWh energii. Wystarcza to na pokonanie odcinka 50 km, korzystając jedynie z napędu elektrycznego i zapewnia jazdę na krótszych odcinkach zupełnie bez emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Dysponujące mocą 150 kW (204 KM) i momentem obrotowym rzędu 350 Nm, Audi A3 Sportback e-tron to prawdziwie sportowy kompakt segmentu premium.
Od zera do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Łączny zasięg hybrydy Audi to 940 km, a maksymalny wyłącznie na napędzie elektrycznym, to 50 km. Zużycie paliwa mierzone wg norm ECE wynosi średnio 1,5 l na 100 km, co odpowiada emisji 35 g CO2 na kilometr. Możliwość zamówienia nowego Audi A3 Sportback e-tron, pojawi się już z końcem 2013 roku.

A3 Sportback g-tron to nowy, pionierski sposób wdrażania zasady zrównoważonej mobilności. Jego silnik, jednostka TFSI o pojemności 1,4 l., wykorzystuje e-gaz Audi, czyli syntetyczne paliwo, które pod względem budowy chemicznej jest prawie identyczne z gazem ziemnym, dzięki temu można je dystrybuować za pośrednictwem ogólnodostępnej sieci gazowej. Paliwo to, produkowane w specjalnej wytwórni, którą Audi wybudowało w miejscowości Werlte w Dolnej Saksonii, jest neutralne pod względem emisji CO2. Składniki służące do jego produkcji to woda i dwutlenek węgla. Ich przetwarzanie odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnych źródeł. Nowe Audi A3 Sportback g-tron pojawi się na rynku jeszcze w tym roku.

Idealnym laboratorium badawczym dla nowych rozwiązań technicznych jest sport motorowy, a najtrudniejszym testem – 24-godzinny wyścig w Le Mans.
W ubiegłym roku Audi, wystawiając model R18 e-tron quattro, pierwszy wyścigowy pojazd hybrydowy, zdobyło historyczne podwójne zwycięstwo. To doskonały dowód tego, jaką moc posiada zelektryfikowany napęd.

CZYTAJ DALEJ  Alfa Romeo 4C pokonuje „zielone piekło”

Pod względem koncepcji, bolid LMP1 jest wprawdzie wyścigowym pojazdem, ale kryje w sobie szereg rozwiązań, które można z powodzeniem wykorzystać w samochodach produkowanych seryjnie. Zastosowany w nim silnik V6 TDI generuje moc ponad 375 kW (510 KM) i moment obrotowy 850 Nm, które przekazywane są na tylne koła. Jednostka elektryczna, umieszczona przy przedniej osi (tzw. MGU), podczas przyspieszania i przy wyjeżdżaniu z zakrętów, zapewnia dodatkową moc 150 kW, wykorzystując energię wytwarzaną podczas hamowania i zmagazynowaną na krótko w systemie koła zamachowego. Gdy aktywne są dwa silniki elektryczne przedniej osi, LMP1 przekształca się w pojazd z napędem na cztery koła quattro.

Obok Audi R18 e-tron quattro, marka z Ingolstadt zaprezentowała w ubiegłym roku jeszcze jeden samochód z segmentu „high-tech”, czyli wyścigowy model R8 e-tron z wyłącznie elektrycznym napędem. R8 e-tron osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 4,2 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 200 km/h. Dwa silniki elektryczne generują łącznie moc 280 kW i moment obrotowy 820 Nm. Napęd przenoszony jest na oś tylną.

Karoseria Multimaterial Space Frame, wykonana z aluminium i tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) sprawia, że Audi R8 e-tron jest emanacją najnowszych pomysłów z zakresu ultralekkiej konstrukcji. Wszystkie rozwiązania zastosowane w tym modelu sięgają granic aktualnych możliwości technicznych. Komponenty i poszczególne części dobrano tak, by zapewniły maksymalną moc i maksymalny zasięg. Doświadczenia zebrane podczas prac nad R8 e-tron, z pewnością zostaną przeniesione do rozwiązań stosowanych we wszystkich seryjnych pojazdach marki Audi. Zastosowanie znaleźć może przykładowo akumulator w kształcie litery T, będący jednocześnie elementem nośnym, magazynujący 49 kWh energii i umożliwiający pokonanie 215 km. Pompa ciepła ogrzewa wnętrze i inne systemy w sposób pozwalający na zaoszczędzenie energii elektrycznej. Również pod względem aerodynamiki pojazd zaprojektowano tak, by był jak najbardziej efektywny. Śmiało można stwierdzić, że Audi R8 e-tron dało inżynierom Audi ogromną szansę na zdobycie i pogłębienie wiedzy w dziedzinie mobilności elektrycznej.

Audi A1 e-tron jest z kolei przykładem innego podejścia do napędu hybrydowego. Stworzono go specjalnie z myślą o przemieszczaniu się w aglomeracjach miejskich. Elektryczny silnik generuje maksymalną moc 85 kW, a zastosowany w nim akumulator magazynuje 13,3 kWh energii i umożliwia pokonanie 50 km.
Na dłuższych odcinkach jednostka elektryczna ładowana jest przez silnik spalinowy, który w swojej drugiej już wersji generuje moc 25 kW (34 KM). Audi testuje model A1 e-tron w sześciu regionach Niemiec w ramach projektu pilotażowego rządu niemieckiego „Schaufenster Elektromobilität“ („Witryna elektromobilność”). Celem projektu jest zebranie dalszych doświadczeń w zakresie mobilności elektrycznej.

Modele A3 Sportback g-tron i A3 Sportback e-tron to najlepsze przykłady technicznych rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, które możemy znaleźć w bogatym portfolio Audi. W najbliższym czasie na rynku pojawiać się będą kolejne pionierskie pod względem technicznym pojazdy z czterema ringami na masce.

CZYTAJ DALEJ  Światowa premiera Opla GTC – rzeźba w ruchu

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *