X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Przepisy drogowe w 2021 roku – co się zmieniło?

Przepisy drogowe w 2021 roku – co się zmieniło?

Przepisy drogowe wciąż ulegają niewielkim przekształceniom. Zmieniają się też wysokości kar pieniężnych za brak ubezpieczenia pojazdu. Czego mogą spodziewać się kierowcy w 2021 roku?

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku zniesiono obowiązek wyżenia ze sobą prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego i polisy OC. 2021 rok przyniósł kilka dodatkowych zmian, które dotną większość kieowców. Nowelizacji uległy między innymi przepisy dotyczące rejestracji pojazdów czy taryfikator kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Co jeszcze czeka nas w nabliższej przyszłości?

 

 

Nowe stawki kar za brak OC w 2021 roku

Kierowcy od 2018 roku nie muszą wozić ze sobą polisy OC, co nie oznacza, że nie powinni wykupić obowiązkowego ubezpieczenia chroniącego odpowiedzialność cywilną. Brak tego ubezpieczenia skutkuje przyznaniem wysokiej kary, której wysokość jest uzależniona od ustalonej na dany rok płacy minimalnej. W 2021 roku płaca minimalna wynosi 2800 zł brutto. Nieubezpieczeni kierowcy samochodów osobowych mogą zapłacić aż dwukrotność tej kwoty. Ile dokładnie zapłacą właściciele pojazdów za dni bez ważnego ubezpieczenia?

stawki za brak ubezpieczenia oc

Koszt wykupienia rocznej polisy jest zwykle o wiele niższy niż jednorazowa kara za brak OC. Najtańsze pakiety ubezpieczeń można znaleźć w porównywarkach OC i AC, na przykład w Kalkulatorze OC Mubi.

Jakie przepisy zmieniły się w grudniu 2020 roku?

Nie tylko 2021 rok obfituje w zmiany odczuwalne przez kierowców. Tuż przed końcem 2020 roku wprowadzono kilka przełomowych przepisów, wpływających na proces rejestrowania samochodu i codzienne życie właścicieli pojazdów.

Jedną z najważniejszych zmian było zniesienie obowiązku wożenia prawa jazdy. Od 5 grudnia nie trzeba mieć go ze sobą w trakcie podróży samochodem. W razie kontroli drogowej informacje zarówno z prawa jazdy, jak i z dowodu rejestracyjnego oraz polisy OC mogą zostać sprawdzone przez funkcjonariusza policji w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Dla osób rejestrujących używane polskie samochody ważną informacją jest to, że od 4 grudnia można zarejestrować czasowo pojazd w miejscu zamieszkania, a nie w miejscu zameldowania. Jest to dużym ułatwieniem dla osób, które wyjątkowo pracują w innym mieście albo kupiły tam samochód, którym muszą w przyszłości dojechać do rodzinnej miejscowości.

W czasie rejestrowania samochodu nie ma też obowiązku wydawania naklejki kontrolnej, za której brak (na przykład spowodowany uszkodzeniem szyby) można było wcześniej otrzymać nie tylko karę pieniężną, ale i punkty karne.

Również od 4 grudnia 2020 roku nie trzeba wymieniać dowodu rejestracyjnego, jeśli skończyło się w nim miejsce na naklejki z przeglądów samochodu. Przyczynia się to do ograniczenia wydatków związanych z utrzymaniem samochodu.

Wyżej wymienione przepisy weszły w życie w grudniu 2020 roku. Nowe zasady dotyczące kierowców wprowadzone we wcześniejszych miesiącach 2020 roku możesz poznać w artykule na stronie https://mubi.pl/poradniki/zmiany-przepisow-dla-kierowcow-2020/.

Jakie przepisy wejdą w życie w 2021 roku?

Już od 4 czerwca 2021 roku wszelkich formalności związanych z rejestracją samochodu osobowego, przyczepy lub motoroweru będzie można dopełnić nie tylko w odpowiednim wydziale komunikacji, ale i już w salonie dealera. Zarejestrowanie pojazdu u dealera pozwoli na ograniczenie czasu spędzanego w urzędach przez nabywców nowych aut.

Jakich zmian można spodziewać się w przyszłości?

4 września 2022 roku ma wejść w życie przepis zezwalający na rezygnację z wydawania karty pojazdu, nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu i pozostałych dokumentów pozwoli kierowcom sprowadzającym auta z zagranicy na zaoszczędzenie prawie 100 zł w czasie rejestrowania samochodów.

Również od 2022 roku będzie można dokonać czasowego wycofania z ruchu samochodu osobowego, a nie – jak do tej pory – tylko pojazdów o masie powyżej 3,5 t, autobusów, pojazdów specjalnych i ciągników samochodowych.

Zgodnie z tym przepisem samochody osobowe będzie można wycofać z ruchu drogowego na 3 do 12 miesięcy pod warunkiem, że do ostatniego wycofania doszło przynajmniej 3 lata wcześniej. Wycofanie będzie możliwe na czas naprawy wynikającej z powstania istotnej szkody lub ze zniszczenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji pojazdu. Po wycofaniu samochodu jego właściciel będzie musiał przeprowadzić w nim dodatkowe badania techniczne, jeśli zamierza ubiegać się o ponowne dopuszczenie go do ruchu drogowego.

Dokładna data wejścia tego przepisu w życie jeszcze nie jest podana. Pozwoli on właścicielom pojazdów na zaoszczędzenie na ubezpieczeniu w czasie wycofania auta z ruchu. Pojazd będzie musiał być w tym czasie ubezpieczony, ale towarzystwo ubezpieczeniowe powinno obniżyć koszt zapewnionej mu ochrony.

Zmiany wprowadzone w 2020 i planowane na 2021 rok pod kilkoma względami ułatwiły codzienne poruszanie się samochodem i dopełnianie formalności w urzędach. Kolejne przepisy, które mają wejść w życie w przyszłości, również posłużą kierowcom i uproszczą korzystanie z pojazdów od momentu rejestracji przez cały czas ich użytkowania.

Komentarze