Volkswagen będzie brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W sobotę 8 grudnia, przed 250 zaproszonymi gośćmi i dziennikarzami przedstawione zostały zespoły kierowców oraz 315-konne rajdowe Polo. Na pięć tygodni przed pierwszym startem, przygotowane do rajdowych mistrzostw świata Polo R WRC, przejechało symbolicznie przez rampę, przed sławnym kasynem w Monte Carlo. W ten sposób rozpoczęła się nowa era dla Volkswagen Motorsport. Odsłonięta została także seryjna wersja Polo R WRC przystosowana do poruszania się po drogach publicznych.
„Prezentacja gotowego do startu Polo R WRC rozpoczyna dla Volkswagena nową erę w sportach motorowych. Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA dają Volkswagenowi szansę wykazania swoich sportowych możliwości tam, gdzie nasze samochody od dawna czują się jak w domu: na prawdziwych drogach. Dlatego nie stajemy na starcie z jakimiś nadzwyczajnym prototypem, lecz z Polo – samochodem opierającym się na seryjnym modelu. To bliskie powiązanie z produktem i klientem było ważnym powodem naszego zaangażowania w tę dyscyplinę sportu motorowego.” – powiedział dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju.
„Volkswagen intensywnie przygotowywał się do rajdowych mistrzostw świata i wszyscy członkowie zespołu nie mogą się już doczekać, jak wypadnie porównanie Polo R WRC z konkurencją” – powiedział Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Dla nas Rajdowe Mistrzostwa Świata oznaczają nowe wyzwanie, które podejmujemy dysponując mocną załogą i całym pakietem dobrych pomysłów. Z Sébastienem Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreasem Mikkelsenem i resztą zespołu jesteśmy doskonale przygotowani kadrowo. W Polo R WRC tkwi 17 miesięcy intensywnych prac rozwojowych, wiele innowacji i testów. Tak nawiasem mówiąc, moim zdaniem Polo stało się spektakularnym samochodem rajdowym.”
Mocne zespoły kierowców i pilotów na Rajdowe MŚ. W Rajdowych MŚ 2013 w zespole Volkswagena wystartują: Sébastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassia (obaj z Francji) oraz Jari-Matti Latvala i jego pilot Miikka Anttila (obaj z Finlandii). Oba duety – Ogier i Ingrassia oraz Latvala i Anttila – będą w tym sezonie równouprawnionymi załogami, oba mają również na swoim koncie po siedem zwycięstw w rajdowych MŚ.
„Po ponad półtora roku przygotowań nie mogę doczekać się startu Polo R WRC w rajdzie Monte Carlo i walki z rywalami” – wyznał Sébastien Ogier, zaangażowany przez Volkswagena w listopadzie 2011 roku, który w Rajdzie Monte Carlo czuje się jak w domu. Jego kolega z zespołu Jari-Matti Latvala, w tym roku trzeci w MŚ dodał: „Volkswagen jest dla mnie najlepszą opcją na drodze do osiągnięcia mojego osobistego celu: zdobycia tytułu mistrza świata. Zespół przekonał mnie do siebie determinacją i prawie rodzinnymi stosunkami, jakie w nim panują. Każdy daje z siebie wszystko, aby cały zespół odniósł sukces.”
Od Rajdu Portugalii, czwartej imprezy w kalendarzu MŚ, Volkswagen planuje wystawienie trzeciego samochodu. Za kierownicą zasiądzie dwukrotny mistrz Intercontinental Rally Challenge (IRC), młody kierowca Volkswagena Andreas Mikkelsen (Norwegia, nowy pilot: Mikko Markkula, Finlandia). „Volkswagen jest zespołem wybitnie zorientowanym na cel, który podczas przygotowań do Rajdowych Mistrzostw Świata niesamowicie się rozwinął” – przyznał Mikkelsen. „Już podczas Dakaru zespół nie pozostawiał nic przypadkowi i wykazał swoje właściwe nastawienie do sportu motorowego. Mogę się tutaj jeszcze wiele nauczyć i w przyszłości wiele osiągnąć.”
Volkswagen zebrał zatem kadrę doświadczonych i ambitnych kierowców. 28-letni Ogier, 27-letni Latvala i 23-letni Mikkelsen są nie tylko jednymi z najmłodszych, lecz także przede wszystkim jednymi z najszybszych kierowców rajdowych.
Początek nowej ery dla Volkswagena w sporcie motorowym. Wyzwanie jakich mało: niemiłosierny upał w Ameryce Środkowej, dokuczliwy mróz w Skandynawii – Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA to nie tylko ekstremalnie zróżnicowany klimat, lecz także różne rodzaje podłoża – od asfaltu przez szuter, błoto, kamienie po lód i śnieg, które trzeba uwzględnić przy tworzeniu samochodów rajdowych. Prestiż jest ogromny: Rajdowe Mistrzostwa Świata obok Formuły 1 są uznawane na najważniejszą imprezę wśród sportów motorowych, a Rajd Monte Carlo wraz z 24-godzinnym wyścigiem na Le Mans, „Indy 500” i Gran Prix Monaco to jedna z najsławniejszych imprez na świecie.
Mocni partnerzy: R GmbH, Red Bull, Castrol i Michelin. Głównym partnerem Polo R WRC jest Volkswagen R GmbH, spółka odpowiedzialna w Volkswagenie za produkcję samochodów – sportowych pod względem mocy i ekskluzywnych pod względem wyposażenia i jakości. Marka jest powiązana ze sportem motorowym już do 2010 roku: Puchar Scirocco R od początku przebiegał pod patronatem R GmbH. Kolejny partner, widoczny na Polo R WRC to Red Bull, który jest nie tylko sponsorem, lecz również współpracuje intensywnie z Volkswagenem. Volkswagen i Red Bull mają od lat wspólną filozofię promocji i pozycjonowania sportu: podczas Rajdów Dakar na zwycięskich Race Touaregach widoczne były czerwone byki. W różnych seriach wyścigów Formuły 3 startują także juniorzy Red Bulla „powered by Volkswagen”. Również Castrol jest wieloletnim partnerem Volkswagena w sporcie motorowym: po wspólnych projektach, takich jak Rajd Dakar, 24-godzinny wyścig na Nürburgring i Formuła 3, renomowana brytyjska marka olejów samochodowych, podejmuje razem z Volkswagenem kolejne duże wyzwanie. Partnerem odpowiedzialnym za opony jest francuski producent Michelin, dysponujący ogromnym doświadczeniem w rajdowych mistrzostwach świata.
Druga światowa premiera: wersja Polo R WRC przeznaczona do poruszania się po drogach publicznych. Wraz z PoloR WRC (315 KM, 0-100 km/h w 3,9 sekundy, masa 1200 kg), przygotowanym do Rajdowych Mistrzostw Świata, Volkswagen zaprezentował w Monaco noszącego tę samą nazwę, kuzyna rajdowego samochodu: Polo R WRC przeznaczone do poruszania się po drogach publicznych. Ta cywilna wersja rajdówki pokryta jest białym lakierem z charakterystycznymi, szaro-niebieskimi pasami, posiada zderzaki w rajdowej stylistyce i 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich. Za napęd odpowiedzialny jest 2-litrowy silnik TSI o mocy 162 kW (220 KM) z momentem obrotowym 350 Nm, przyspieszający Polo R WRC od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy. Seryjne Polo R WRC pojawi się w niemieckich salonach 11 grudnia 2012 roku, pierwsze modele trafią do klientów we wrześniu 2013 roku.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.