Aktualizacja podzespołów CLS 63 AMG zakończona: odmiany Coupé i Shooting Brake także korzystają z rozwiązań zastosowanych w nowym modelu E 63 AMG. Wersja S otrzymała nie tylko nowy napęd na obie osie 4MATIC, ale i wzmocnioną jednostkę AMG V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 5,5-litrowy silnik wciąż osiąga szczyty wydajności – jego wyśmienite osiągi i najniższe zużycie paliwa pozostają poza zasięgiem konkurencji. Tylnonapędowy wariant CLS 63 AMG został wzmocniony do 410 kW (557 KM) i 720 Nm. Również ta wersja jest opcjonalnie dostępna z napędem 4MATIC.
– CLS 63 AMG jest bezkonkurencyjny zarówno jako Coupé, jak i Shoooting Brake. Zwłaszcza wersje S – z ich imponującą mocą, momentem obrotowym i nowym napędem na obie osie 4MATIC – to najbardziej atrakcyjne propozycje w segmencie – mówi Ola Källenius, szef Mercedes-AMG GmbH. – Nowa, rozbudowana gama modeli jest dopasowana do indywidualnych wymagań lepiej niż kiedykolwiek.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ze startu zatrzymanego w czasie 3,6 s zapewnia CLS 63 AMG w wersji S pole position w starciu z konkurencją. Poza zwiększoną mocą wpływ na sprinterskie osiągi ma napęd na obie osie AMG 4MATIC z rozkładem momentu obrotowego w stosunku 33:67 (przednia/tylna oś). Perfekcyjna trakcja podczas przyspieszenia pozwala skutecznie unikać strat spowodowanych uślizgiem kół.
5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo pod maską wersji S generuje moc 430 kW (585 KM) i maksymalny moment obrotowy 800 Nm. W porównaniu do oferowanej dotychczas odmiany z pakietem AMG Performance (dostępnej jako opcja dla odmiany Coupé) jego moc wzrosła o 20 kW (28 KM). Dodatkowy potencjał to efekt m.in. zwiększonego z 0,9 do 1 bara ciśnienia doładowania. Wersja bazowa dysponuje mocą 410 kW (557 KM) i 720 Nm maksymalnego momentu obrotowego – to, odpowiednio, o 24 kW (32 KM) i 20 Nm więcej od poprzednika.
Pomimo wyższej mocy i lepszych osiągów wszystkie wersje odznaczają się znakomitą efektywnością i niewielkim zużyciem paliwa. 5,5-litrowa jednostka V8 biturbo jest najbardziej wydajną produkowaną seryjnie V-ósemką na świecie, choć ma pojemność znacznie wyższą od silników konkurencji. 557-konny model CLS 63 AMG z tylnym napędem zużywa średnio 9,9 l/100 km (NEDC). Wariant z napędem na obie osie i 585-konna wersja S potrzebują niewiele więcej – od 10,4 do 10,6 l/100 km. Co więcej, każda z odmian CLS 63 AMG już teraz spełnia rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro 6, obowiązujące nie wcześniej niż od 2015 roku. Prędkość maksymalna wszystkich wersji wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie).
Sportowa, 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT. Wszechstronność i znakomite tempo to atuty sportowej, 7-biegowego przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT. Cztery tryby jazdy – „C” (Controlled Efficiency), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manual) – pozwalają dostosować charakter jej pracy do indywidualnych wymagań kierowcy. W trybie „C” funkcja ECO start/stop unieruchamia jednostkę napędową podczas postoju, a skrzynia wcześniej i łagodniej wybiera kolejne przełożenia. Ruszanie odbywa się zazwyczaj z drugiego biegu.
Tandem silnika i skrzyni reaguje znacznie agresywniej w trybach „S”, „S+” oraz „M”; funkcja ECO start/stop zostaje wtedy uśpiona. Precyzyjne przerwy w realizacji procesu zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu zapewniają jeszcze szybszą zmianę przełożeń i emocjonujący dźwięk jednostki napędowej. 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT dysponuje również funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz RACE START.
Napęd na obie osie 4MATIC: wyśmienita dynamika jazdy. Wydajny napęd na cztery koła AMG 4MATIC kieruje moment obrotowy do przedniej i tylnej osi w stosunku 33 do 67 procent. Dodatkowe niutonometry na tylnych kołach zapewniają właściwą dla modeli AMG dynamikę i przyjemność z jazdy. Do wymagań permanentnego napędu na obie osie dostosowany został 3-stopniowy system ESP®, w trybie „SPORT Handling” wspomagany przez układ Torque Vectoring Brake, który selektywnie przyhamowuje poszczególne koła. Cel? Jeszcze lepsza zwinność i eliminacja podsterowności w jeździe po łukach.
Napęd na obie osie 4MATIC sprzyja większej przyczepności podczas jazdy po mokrej lub śliskiej nawierzchni. Optymalną trakcję gwarantuje sprzęgło wielotarczowe, dysponujące momentem blokującym o wartości 50 Nm. Sercem napędu jest skrzynia rozdzielcza zintegrowana z obudową przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT w sposób, który nie wymaga dodatkowej przestrzeni. Moment obrotowy płynie za pośrednictwem wału napędowego do kół przedniej osi. Przeniesienie siły napędowej z przedniego dyferencjału do półosi odbywa się poprzez wałek pośredni, biegnący przez kanał w misce olejowej silnika. Kompaktowy mechanizm napędu na obie osie został zoptymalizowany pod kątem masy – całość waży jedynie 70 kg.
Dodatkowo, model CLS 63 AMG w wersji S wyposażony jest w blokadę tylnego dyferencjału, która zwiększa zapas trakcji i zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie – zwłaszcza na torze wyścigowym.
Wszystkie warianty CLS 63 AMG posiadają sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektroniczną kontrolą tłumienia. Z przodu pracują sprężyny stalowe, z tyłu zastosowano układ pneumatyczny. Za naciśnięciem przycisku elektronika zmienia nastawy resorowania z trybu „Comfort” na „Sport” lub „Sport plus”.
W modelach z napędem na obie osie inżynierowie Mercedes-AMG zoptymalizowali architekturę przedniego zawieszenia z trzema wahaczami, a nowo opracowane elementy z aluminium przekładają się na dodatkową zwinność i neutralność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wersja S wyróżnia się dodatkowo zmodyfikowaną elastokinematyką układu jezdnego, który w sytuacjach podbramkowych oferuje jeszcze wyższy poziom przyczepności.
Wszystkie odmiany CLS 63 AMG mają poszerzony o 24 mm rozstaw przednich kół, zapewniający większą stabilność w szybko pokonywanych łukach i wyczucie nawierzchni. Zwiększony negatyw kół obu osi pozwala z kolei osiągnąć większe wartości przyspieszeń poprzecznych.
Elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy AMG ma bezpośrednie przełożenie 14:1, a jego charakterystyka jest dostosowana do ustawień zawieszenia.
Mercedes-Benz CLS 63 AMG standardowo porusza się na 19-calowych obręczach AMG z podwójnymi ramionami, pokrytych lśniącym, grafitowym lakierem. Felgi o szerokości 9 cali z przodu i 10 cali z tyłu zaopatrzono w ogumienie w rozmiarze, odpowiednio, 255/35 R 19 oraz 285/30 R 19. Znakiem rozpoznawczym wersji S są 10-ramienne, matowe obręcze z lśniącym rantem.
Opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG. CLS 63 AMG uzbrojony jest w wysokowydajny układ hamulcowy AMG. Przednie i tylne tarcze – wentylowane i perforowane – mają średnicę 360 mm; przednie tarcze wykonano ze szczególnie odpornych na wielokrotne hamowanie i wysoką temperaturę materiałów kompozytowych. Z przodu zastosowano 6-, a z tyłu – 4-tłoczkowe zaciski, wszystkie w kolorze srebrnym i z białym logo AMG.
Ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG z tarczami o średnicy 402 mm to ekskluzywna opcja zarezerwowana wyłącznie dla wersji S. O 40 proc. lżejszy od standardowego, zapewnia on jeszcze większą skuteczność hamowania, precyzję prowadzenia i komfort jazdy. Imponująca wytrzymałość ceramicznych tarcz sprzyja także dłuższej eksploatacji.
Ekskluzywne detale wersji S. CLS 63 AMG w wersji S różni się od swoich braci polakierowanymi na czerwono zaciskami hamulców oraz emblematem AMG wzbogaconym o literę „S” na czarnym tle. Na życzenie klienta lista wyposażenia modelu obejmuje tapicerkę z kontrastującymi, szarymi przesyciami sportowych foteli AMG, paneli drzwi, podłokietników i elementów konsoli środkowej, a także srebrne pasy bezpieczeństwa. Pokryta skórą nappa kierownica AMG Performance z elementami z Alcantary® ma spłaszczony wieniec, a za nią kryją się zegary z prędkościomierzem wyskalowanym do 320 km/h, czerwonymi akcentami i symbolem „S AMG”. Na zagłówkach przednich foteli wytłoczono logo AMG, które zdobi również listwy progowe z podświetleniem LED w kolorze białym.
Ekskluzywne nagłośnienie przestrzenne Bang & Olufsen BeoSound AMG. Jedną z najbardziej wyjątkowych opcji wyposażenia wszystkich wersji CLS-a jest system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen BeoSound AMG, opracowany przez Mercedes-Benz i Mercedes-AMG we współpracy z renomowanym duńskim producentem nagłośnienia, firmą Bang & Olufsen. Zapewnia on najwyższy standard dźwięku w formacie Dolby Digital 5.1 i składa się z 1200-watowego wzmacniacza oraz 14 głośników neodymowych. Procesor DSP pozwala za pośrednictwem systemu COMAND wybrać jedną z kilku konfiguracji dźwięku (przednia, centralna, tylna oraz tryb True Image™, oferujący wyjątkowe niepowtarzalne muzyczne dla wybranego miejsca). System audio umożliwia także wybór pomiędzy dźwiękiem studyjnym („Reference”) lub przestrzennym. Pierwszy z nich skupia się na autentycznych doznaniach płynących z nagrania i nieskazitelnym odtworzeniu utworów, drugi perfekcyjnie oddaje nastrój występów na żywo i tworzy w kabinie unikalną atmosferę panoramicznego dźwięku bez zakłócania jego naturalnego charakteru. Podświetlane, 50-watowe głośniki wysokotonowe podkreślają wyrafinowany charakter systemu Bang & Olufsen BeoSound AMG, podobnie jak wysokiej jakości obudowy głośników z logo Bang & Olufsen.
Drewniana podłoga przestrzeni bagażowej designo. Do ekskluzywnych opcji wyposażenia wszystkich wersji CLS 63 AMG Shooting Brake należy również podłoga przestrzeni bagażowej designo z drewna amerykańskiej wiśni o otwartych porach – tradycyjnie używanego w celach dekoracyjnych, do wykończenia najwyższej jakości mebli lub statków.
Warstwy starannie wyselekcjonowanych, cienkich płatów z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone i prasowane. Ich krawędzie frezuje się za pomocą obrabiarki CNC, a powierzchnie szlifuje i zabezpiecza przed wilgocią, aby zachować naturalne piękno drewna. Jego efekt potęgują intarsje z laserowo przyciętych, trzymilimetrowych pasków wędzonego dębu. Szyny ze szczotkowanego aluminium, wzbogacone o gumowe nakładki, chronią drewnianą podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem. Rynkowa premiera zmodernizowanego CLS 63 AMG z napędem na tylną oś odbędzie się w kwietniu, a odmian z napędem na obie osie – w czerwcu 2013 roku.
źródło: Daimler
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.