dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). A to oznacza niższą masę (nawet o 105 kg), zoptymalizowany układ podzespołów (dodatkowe 100 litrów pojemności na bagaż), ostrzejsze proporcje nadwozia, nowe systemy poprawiające bezpieczeństwo i komfort, nowe silniki benzynowe i wysokoprężne (oszczędniejsze nawet o 15 procent) oraz nowe technologie zawieszenia.
Prowadzenie. Po raz pierwszy w Golfie Variancie zastosowano seryjnie udoskonaloną elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+, która znacznie poprawia zachowanie się na zakrętach. Ponadto nowy Variant po raz pierwszy może być zamówiony z adaptacyjną regulacją zawieszenia DCC z funkcją wyboru profilu jazdy. Kierowca wybiera przyciskiem, czy samochód podczas jazdy ma się zachowywać komfortowo, czy też sportowo. Funkcja wyboru profilu jazdy w połączeniu z DCC oferuje dodatkowo także tryb Eco i Individual. W trybie Individual możliwe jest skonfigurowanie parametrów samochodu odpowiednio do własnych preferencji. Jako alternatywa dla DCC (z obniżonym o 10 mm nadwoziem), dostępne jest także klasyczne sportowe zawieszenie, obniżone o 15 mm.
Siedem silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. W nowym Golfie Variancie, niezależnie od mocy, zastosowane zostały całkowicie nowe silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI). Wszystkie siedem jednostek napędowych (spektrum mocy od 63 kW/85 KM do 110 kW/150 KM), oferowanych w momencie wprowadzenia na rynek, jest wyposażonych seryjnie w system Start-Stop i tryb rekuperacji (zamiana energii kinetycznej w elektryczną). Za zmianę biegów w Golfie Variancie odpowiedzialna jest pięciobiegowa lub sześciobiegowa przekładnia manualna. Cztery z siedmiu silników TSI i TDI może być połączonych także z 6-biegową lub 7-biegową DSG. Golf Variant TDI oferowany będzie opcjonalnie z napędem na wszystkie koła 4MOTION. W Polsce ta wersja dostępna będzie w terminie późniejszym.
TSI ze spalaniem 5 l/100 km. Silniki benzynowe (TSI, seria EA211), dostępne w chwili wprowadzenia na rynek, rozwijają moc 63 kW/85 KM, 77 kW/105 KM, 90 kW/122 KM i 103 kW/140 KM i wszystkie są bardzo efektywne. Na przykład wariant 1.2 TSI BlueMotion Technology o mocy 77 kW, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, zużywa tylko 5 l/100 km i może rozpędzić się do 193 km/h. Nawet silnik TSI 90 kW zużywa w nowym europejskim cyklu jazdy (NEFZ) średnio tylko 5,3 l/100 km (DSG: 5,1 l/100 km).
TDI ze spalaniem 3,9 l/100 km. Również wyjątkowo efektywne są nowe silniki wysokoprężne (TDI, seria EA288) w Golfie Variancie. Ich spektrum mocy sięga od 66 kW/90 KM do 110 kW/150 KM. Silnik TDI o mocy 77 kW z manualną skrzynią biegów zużywa średnio 3,9 l/100 km, wersja TDI 110 kW – 4,2 l/100 km.
Bagażnik większy o 100 litrów. Mocną stroną nowego Golfa Varianta jest naturalnie jego wielofunkcyjność. Dzięki bagażnikowi zwiększonemu z 505 litrów do 605 litrów (do oparć tylnych siedzeń), Volkswagen nawet z pięcioma pasażerami oferuje wyjątkowo dużo miejsca na bagaż. Przy załadunku do oparć przednich foteli i pod dach pojemność wynosi 1620 litrów (poprzednik: 1495 litrów).
Regulowana podłoga w bagażniku. Nowe kombi posiada teraz roletę, jako osłonę przestrzeni bagażowej, z dwustopniowym automatycznym mechanizmem zwijania. Nieużywaną roletę można zwinąć i schować pod podłogą bagażnika, podobnie jak siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej. Ponadto podłogę w bagażniku można ustawić na dwóch wysokościach lub całkowicie wymontować. Bardzo praktyczne są cztery haczyki w bocznych ścianach bagażnika. Nowa jest także koncepcja składania oparcia tylnej kanapy z dźwignią w bagażniku, zwalniającą blokadę.
Atrakcyjna stylistyka. Mierzący 4562 mm długości Golf Variant (o 307 mm więcej, niż Golf hatchback) do słupków B ma takie same linie, jak klasyczny Golf. Modyfikacje wprowadzone do tylnej części nadwozia powodują, że Golf Variant zyskuje niepowtarzalną sylwetkę. Model ten od początku był projektowany równolegle z wersją hatchback. Dlatego mimo bezpośredniego pokrewieństwa z klasycznym Golfem, kombi patrząc z boku i od tyłu ma charakterystyczną dla siebie, spójną stylistykę. Designerom udało się między innymi po raz pierwszy przenieść typową dla Golfa formę słupka C na słupek D Varianta. „Trzecie” okno boczne stanowi optycznie część tylnego słupka. Nowe, dwuczęściowe światła Golfa Varianta podkreślają przynależność do rodziny Golfów i do marki Volkswagen.
Trendline, Comfortline, Highline. Golf Variant jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Jak już wspomniano, Variant tak jak wszystkie Golfy, został wyposażony seryjnie w system Start-Stop i tryb rekuperacji. Jako pierwsze kombi w swojej klasie posiada także nowy hamulec multikolizyjny, który automatycznie przyhamowuje samochód po pierwszym uderzeniu podczas wypadku. Do wyposażenia seryjnego wersji podstawowej Trendline należą także takie elementy, jak siedem poduszek powietrznych, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, wskaźnik temperatury na zewnątrz, wskazówki komputera pokładowego ułatwiające ekonomiczną jazdę (na przykład propozycja zmiany biegu na optymalny), elektroniczny program kontroli stabilności jazdy ESC, fotel kierowcy z regulacją wysokości, elektrycznie otwierane i zamykane okna, klimatyzacja, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, XDS+, wskaźnik ciśnienia w oponach RKA plus, asymetrycznie dzielone i składane oparcie tylnej kanapy, system radiowy z ekranem dotykowym i czytnikiem kart SD oraz światła do jazdy w dzień.
Opcjonalne elementy wyposażenia. Na życzenie oferowany jest dla nowego Golfa Varianta proaktywny system ochrony pasażerów (PreCrash). Jeżeli system rozpozna sytuację grożącą wypadkiem, napręży wstępnie pasy bezpieczeństwa kierowcy i siedzącego z przodu pasażera. W przypadku wystąpienia krytycznej sytuacji, na przykład dużej podsterowności lub nadsterowności z ingerencją ESC, dodatkowo zamknięte zostaną boczne szyby (z wyjątkiem małej szczeliny) i rozsuwany dach. Kolejnymi nowymi elementami wyposażenia jest między innymi Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, automatyczny tempomat ACC, system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system rozpoznający znaki drogowe, ergonomiczny sportowy fotel (ergoActive) oraz nowa generacja systemów Infotainment i Entertainment.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.