Z długością 4,64 metra (+ 9 centymetrów) bardziej niż wcześniej Jetta wpisuje się w lukę między Golfem (4,2 metra) i Passatem (4,77 metra). Nowa Jetta odcięła się od bestsellera klasy kompaktowej – Golfa i ma teraz równie indywidualny charakter, jak Eos czy Tiguan.
Nadwozie sedan lub hatchback – dwie koncepcje samochodu, dwa kierunki stylistyczne, dwa motoryzacyjne gusty. W zależności od klasy auta i regionu świata obie wersje nadwozia trafią na zupełnie inne rynki. Na przykład w USA samochody z nadwoziem sedan, czyli klasyczne limuzyny, są bardzo popularne nie tylko wśród aut klasy wyższej, ale nawet w klasie kompaktowej (osiągają 40-procentowy udział w rynku). Podobnie sprawa wygląda w krajach takich jak Chiny czy Turcja. We wszystkich tych regionach Volkswagen Jetta jest bestsellerem. Na całym świecie kupiły go miliony osób. Natomiast o tym, że inne rynki rządzą się własnymi zasadami, może świadczyć przykład Niemiec: tutaj w klasie samochodów kompaktowych i średnich (segment A) aż 46,7 procent udziału w rynku mają samochody ze skośnym tyłem (hatchback). Podobnie jest we Francji czy we Włoszech. W tych krajach gwiazdą jest Golf. W wyższych klasach coraz większe znaczenie mają limuzyny. Szczególnie w przypadku, gdy design i technika mają sportowy charakter, a jakość jest wysoka, między Skandynawią a Morzem Śródziemnym klienci podróżujący służbowo i prywatnie chętnie kupują limuzyny. W Europie Zachodniej udział sedanów w segmencie B wynosi około 20 procent i tendencja jest wzrostowa.
Volkswagen zmienił wymiary Jetty, jej formę i design. Z długością 4,64 metra jest ona pozycjonowana dokładnie między segmentem A i B. Ze względu na swoją atrakcyjną cenę, Jetta nadal dociera do kierowców kompaktowych limuzyn, jednocześnie jednak przyciąga uwagę nowych klientów, którzy jeżdżą lub chcieliby jeździć większymi i wyżej pozycjonowanymi samochodami.
Nowa Jetta wypełnia lukę między Golfem a Passatem
Volkswagen uzupełnił klasę samochodów kompaktowych i średnich większą Jettą, która wypełnia przestrzeń między najpopularniejszymi samochodami marki – Golfem i Passatem. Jetta skierowana jest do tych kierowców, którzy preferują dynamiczny design kompaktowej limuzyny, jednocześnie jednak wymagają komfortu, bezpieczeństwa i jakości na najwyższym poziomie. Ci kierowcy wybierali dotychczas droższe samochody. Jetta stanowi teraz alternatywę, jakiej dotąd nie oferował żaden niemiecki producent w tej klasie cenowej. Pierwsze generacje Jetty były zasadniczo pochodną Golfa o nadwoziu limuzyny, ale teraz to już przeszłość.
DESIGN
Jetta 2011 roku jest całkowicie nowym samochodem. Nigdy przedtem Jetta nie była większa, bardziej sportowa i bardziej wyjątkowa. O jej niepowtarzalności świadczy chociażby fakt, że nie ma teraz żadnego elementu nadwozia wspólnego ze spokrewnionym technicznie Golfem. Jest teraz osobnym modelem jak Eos czy Tiguan. Ponadto Volkswagen nową Jettą po raz kolejny wyznacza zupełnie nowe standardy jakościowe w tym segmencie samochodów.
Design nadwozia i wymiary
Nowy model ma długość 4,64 metra, wysokość 1,45 metra i szerokość 1,78 metra. Jest zatem o dziewięć centymetrów dłuższy od poprzednika. Równocześnie w jego stylistyce dominuje nowe DNA designu Volkswagena. Czyste, precyzyjne linie i atletycznie napięte płaszczyzny decydują o eleganckim i dynamicznym stylu tej limuzyny.
Przód nadwozia
O stylistyce przodu decyduje pochylona jak w coupé przednia szyba oraz konsekwentnie poziome prowadzenie linii. Błyszcząca czarna osłona chłodnicy pod względem stylistycznym tworzy jedną całość z trapezowymi reflektorami. Podwójne, okrągłe reflektory są podzielone tak zwanym skrzydłem na dużą, górną część ze światłami mijania i drogowymi oraz wąską, dolną część ze światłami do jazdy w dzień i kierunkowskazami. Chromowane „skrzydła” przenoszą poziome linie przodu nadwozia aż na reflektory. W rezultacie nowa Jetta wygląda na szerszą i bardziej dynamiczną. Funkcję świateł mijania pełnią nowe żarówki halogenowe H7 Longlife, charakteryzujące się znacznie dłuższą żywotnością. Często wykorzystywane światła postojowe i do jazdy w dzień są również wykonane w technologii Longlife lub Superlonglife. Dzięki optymalnemu dostosowaniu wysokości montażu i wielkości reflektora świateł mijania uzyskano bardzo dobre oświetlenie drogi.
Poniżej osłony chłodnicy i reflektorów znajduje się wyraźnie wyprofilowana płaszczyzna zderzaka lakierowanego w kolorze nadwozia. Kolejny wlot powietrza chłodzącego oraz przedni spojler o kształcie stosowanego w samochodach wyścigowych „splittera” stanowią sportowe zakończenie przodu.
Sylwetka
Cechy stylistyczne, które charakteryzują wszystkie nowe Volkswageny ostatnich lat, łączą się w sylwetce tej limuzyny, w nową formę interpretacji DNA designu stworzonego przez włoskiego stylistę – Waltera de Silvę. Najlepszym przykładem jest charakterystyczna linia „tornado”. Przecina ona główną powierzchnię dużych płaszczyzn i wprowadza do nich dynamikę. Sportowe wrażenie robią także lusterka zewnętrzne: ich design z kierunkowskazami w formie wąskich pasów nawiązuje stylistycznie do rozwiązania zastosowanego w nowym Passacie i Eosie.
Typową cechą designu jest także prowadzenie linii w obrębie słupków C. Zakończenie drzwi przebiega tutaj prostą linią od progów, ukośnie do tyłu aż do trójkątnego okna, co optycznie przedłuża drzwi i sprawia wrażenie, jakby całe auto było jeszcze większe i bardziej eleganckie.
Tył nadwozia
Jednorodne płaszczyzny i sportowe „barki” dominują także w tylnej części nadwozia Jetty. Bardzo szeroka i pochylona jak w coupé tylna szyba zapewnia doskonałą widoczność i równocześnie podkreśla dynamiczną linię limuzyny. W połączeniu z wyraźnymi słupkami C i czysto wyprofilowaną partią „barków” powstaje wyjątkowy i przyciągający uwagę design. Tylne światła z niepowtarzalną grafiką podzielone są na dwie części, rozciągają się od błotnika do pokrywy bagażnika.
Pokrywa bagażnika posiada krawędź obrysową zoptymalizowaną pod względem aerodynamiki, która minimalizuje zawirowania powietrza i zwiększa docisk samochodu do drogi. Pionowa płaszczyzna pokrywy z logo VW i tylnymi światłami jest lekko wypukła – ten zabieg stylistyczny podkreśla sportowy charakter limuzyny.
Pokrywa 510-litrowego bagażnika otwierana jest zdalnie. Dzięki specjalnej, opatentowanej geometrii reflektorów uzyskano wyjątkowo równomierne oświetlenie całej dolnej części bagażnika i strefy tablicy rejestracyjnej, co świadczy o dbałości Volkswagena o każdy detal.
Bezpieczeństwo bierne
Seryjnie nowa Jetta wyposażona jest w sześć poduszek powietrznych (poduszka dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu oraz kurtyny w oknach bocznych z przodu i z tyłu). Opcjonalnie można rozszerzyć pakiet o tylne poduszki boczne. Aby poduszki rozwijały się optymalnie, w nowej generacji Jetty zastosowano specjalne czujniki rozpoznające siłę zderzenia. Elektronika rejestruje sygnały, które powstają jako dźwięki materiałowe przy szybkiej deformacji struktur nośnych w obrębie przedniej części nadwozia. Rozchodzą się one z dużą prędkością w strukturze pojazdu i dostarczają bardzo szybko i precyzyjne informacje o sile uderzenia. Dzięki odpowiedniemu połączeniu wyczuwalnych i słyszalnych sygnałów możliwa jest szybsza, a jednocześnie bardziej niezawodna ocena zderzenia przez czujniki poduszek powietrznych. Dzięki temu działanie poduszek i napinaczy pasów może być lepiej dopasowane do rodzaju zderzenia, co z kolei zwiększa stopień ochrony pasażerów. System czujników Volkswagena został wyróżniony w Niemczech Bawarską Nagrodą za Innowacje.
Nadwozie nowej Jetty wykonane jest częściowo ze stali o najwyższej wytrzymałości formowanej na gorąco. Ten specjalny rodzaj stali pozwala na uzyskanie ekstremalnie bezpiecznej struktury pojazdu bez zwiększania jego masy.
Zależnie od rodzaju zderzenia energia rozprowadzana jest przez dokładnie zdefiniowane drogi przenoszenia obciążeń, co powoduje pochłonięcie części energii działającej na pasażerów. Ze stali o najwyższej wytrzymałości wykonane są między innymi słupki A, B i C oraz belki dachowe.
WNĘTRZE
Zaprojektowane zupełnie od nowa wnętrze nowej Jetty stanowi pomost do kolejnej, wyższej klasy aut i tym samym wyraźnie zostawia w tyle konkurentów. Jetta dzięki dłuższemu rozstawowi osi oferuje większą przestronność, zwraca również uwagę dopracowanymi detalami oraz doskonałą ergonomią.
Ergonomiczny kokpit
Okrągłe zegary w stylu nowego Passata, otoczone srebrnymi pierścieniami, umieszczone są optymalnie w polu widzenia. Między nimi znajduje się komputer pokładowy. Nowe trójramienne kierownice (opcjonalnie multifunkcyjne) mają atrakcyjną formę i są przyjemne w dotyku. Konsola środkowa jest lekko skierowana w kierunku kierowcy, dzięki czemu zapewnia świetną ergonomię prowadzącemu samochód.
Dźwignia hamulca ręcznego została umieszczona w innym miejscu, przez co z jej prawej strony mogły się znaleźć większe uchwyty na kubki. Liczne schowki wraz z środkowym podłokietnikiem oraz specjalny uchwyt na okulary są kolejnymi elementami ułatwiającymi codzienne podróżowanie Jettą.
Więcej przestrzeni dla kierowcy i pasażera
Mimo bardziej płaskiej i niżej poprowadzonej linii dachu, efektywna przestrzeń między siedziskiem a dachem dla kierowcy i pasażera pozostała mniej więcej taka sama i wynosi 1014 milimetrów. Obie siedzące z przodu osoby mają do dyspozycji nowe, ergonomiczne fotele zapewniające wysoki komfort podczas długich podróży. Dzięki przedłużonemu do 2651 milimetrów rozstawowi osi, także trzyosobowa tylna część kabiny Jetty stała się wygodniejsza. Na przykład odległość między oparciem tylnej kanapy a przednimi fotelami wynosi teraz aż 1046 milimetrów. Odległość między siedziskiem a dachem z tyłu utrzymana została na dobrym poziomie, znanym z poprzedniej generacji Jetty, i wynosi 943 milimetry.
Bagażnik o pojemności 510 litrów
Już w wersji podstawowej oparcie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 40/60. Bagażnik o pojemności 510 litrów może być otwierany zdalnie (przyciskiem na drzwiach kierowcy lub pilotem centralnego zamka). Otwór na środku oparcia tylnej kanapy (seryjny od wersji Comfortline) pozwala na przewożenie długich przedmiotów.
Ochrona z każdej strony
Seryjnie nowa Jetta jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych (dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny na bocznych oknach z przodu i z tyłu). Jako opcja pakiet może być rozszerzony o tylne poduszki boczne. (Szczegółowe informacje na temat bezpieczeństwa biernego w rozdziale Nadwozie).
Trzy podstawowe kolory wnętrza
Dla wszystkich trzech wersji wyposażenia można zamówić siedzenia i wykończenie wnętrza w podstawowych kolorach Titan czarny, Latte Macchiato i Corn Silk. Jako opcję Volkswagen oferuje dla Jetty Comfortline i Highline tapicerkę skórzaną Vienna w kolorze Latte Macchiato i Corn Silk.
Indywidualizacja poprzez wyposażenie dodatkowe
Zależnie od sposobu użytkowania, gustu i budżetu nowa Jetta może być jeszcze bardziej zindywidualizowana. Spektrum możliwości jest bardzo szerokie sięga od różnego typu obręczy kół ze stopu metali lekkich (16 i 17 cali), poprzez przyciemnione szyby z tyłu, aż do takich elementów wyposażenia, jak elektrycznie podnoszony i rozsuwany szklany dach czy gniazdo multimedialne (MEDIA-IN) z USB. Do najważniejszych rozwiązań technicznych należy bezkluczykowy system otwierania, zamykania i uruchamiania auta Keyless Access, automatyczne sterowanie przełączaniem ze świateł mijania na drogowe – Light Assist oraz różne systemy radia i nawigacji, a także 400-watowy sprzęt audio Volkswagen Sound z ośmioma głośnikami wysokiej jakości i mocnym subwooferem.
Keyless Access
Keyless Access to system zamykania, otwierania i uruchamiania samochodu bez wkładania kluczyka do zamków w drzwiach i stacyjki. Gdy kierowca ma kluczyk przy sobie, po dotknięciu klamki w przednich drzwiach, Keyless Access rozpoznaje użytkownika i odblokowuje samochód, zwalnia elektryczną blokadę kolumny kierownicy, wyłącza immobilizer lub opcjonalny autoalarm i pozwala na uruchomienie silnika przyciskiem Start-Stop. Jetta jest zamykana z zewnątrz także poprzez dotknięcie jednej z klamek, jednak przy zamykaniu trzeba dotknąć specjalnie oznakowanej płaszczyzny. Alternatywnie auto może być zamykane i otwierane także z wnętrza lub pilotem.
Przy użyciu zewnętrznych anten (między innymi w przednich klamkach) emitowane zostaje pole indukcyjne skierowane na zewnątrz, za pomocą którego układ elektroniczny szuka w odległości do 1,5 metra od Jetty odpowiedniego nadajnika. Jeżeli go znajdzie, antena przekazuje kod wysyłany przez nadajnik do odpowiedniego modułu sterowania. Trwa to krócej, niż mrugnięcie powieki. Jeśli kod jest prawidłowy, drzwi zostają odblokowane. Kolejne anteny znajdują się we wnętrzu, aby także tutaj lokalizować kluczyk. Anteny te sprawdzają również, czy znajduje się on wewnątrz auta. W celu zabezpieczenia, np. przed dziećmi, nie można uruchomić Jetty, jeśli kluczyk znajduje się chociażby kilka centymetrów poza samochodem.
Light Assist
Po raz pierwszy zastosowano w modelu Jetta nowe rozwiązanie – Light Assist. System opierający się na kamerze rozpoznaje na podstawie źródeł światła różne sytuacje drogowe i daje sygnał do zmiany świateł mijania na światła drogowe, które są włączane i wyłączane automatycznie przy prędkości powyżej 60 km/h. Funkcja ta znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Systemy radiowe i nawigacyjne
Seryjnie we wszystkich wersjach wyposażenia montowany jest system audio RCD 210. Większą moc i więcej funkcji oferuje opcjonalny RCD 310 (z podwójnym tunerem i ośmioma głośnikami). Najwyższym systemem audio jest RCD 510 z wbudowaną wewnętrzną zmieniarką na 6 płyt CD, gniazdem kart SD i dotykowym ekranem. Jako opcja systemy RCD 310 i RCD 510 mogą być rozbudowane o moduł DAB do cyfrowego odbioru radiowego. Wszystkie wersje Jetty dostępne są z opcjonalnym zestawem głośnomówiącym (trzy systemy) dla telefonu. Ponadto pod nazwą Volkswagen Sound oferowany jest przygotowany specjalnie dla Jetty system nagłośnieniowy.
RNS 315
Atrakcyjną cenowo wersją nawigacji jest RNS 315 z 5-calowym ekranem dotykowym (400 x 240 pikseli), odtwarzaczem CD, portem kart SD i podwójnym tunerem. Złącze kart SD może być wykorzystywane do odczytywania plików muzycznych MP3. RNS 315 można również rozszerzyć o moduł DAB.
RNS 510
Najwyższym modelem wśród systemów radia i nawigacji jest RNS 510. Dysponuje on takimi elementami jak 6,5-calowy ekran dotykowy, odtwarzacz DVD, funkcja obsługi głosowej, port kart SD i ekstremalnie szybki twardy dysk 30 GB.
SILNIKI I ZAWIESZENIE
W momencie wprowadzenia na rynek Jetta oferowana jest z silnikami o mocy 77 kW/105 KM (silnik wysokoprężny TDI i benzynowy TSI) oraz 103 kW/140 KM (TDI). Każdy z silników spełnia normę emisji spalin Euro5. Silniki TDI i TSI o mocy 105 KM są dostępne z pakietem BlueMotion Technology, czyli między innymi z systemami Start-Stop i odzyskiwania energii kinetycznej (rekuperacja). O oszczędności modeli z BlueMotion Technology może świadczyć jednostka 1.6 TDI: mierząca 4,6 metra limuzyna z tym silnikiem zużywa 4,2 l paliwa na 100 km. To rekordowa wartość nie tylko w tej klasie samochodów. Oszczędny jest również 140-konny TDI, który zużywa średnio 4,8 l/100 km. Oba silniki TDI pracują z wtryskiem Common Rail i są połączone z filtrem cząsteczek stałych. W przypadku TSI 105 KM z BlueMotion Technology średnia wartość spalania to 5,3 l/100 km – sensacyjnie niskie jak na samochód z tego segmentu z silnikiem benzynowym.
W ciągu roku ofertę uzupełnią trzy inne silniki dla Jetty. Będą to trzy TSI o mocy 90 kW/122 KM, 118 kW/160 KM i 147 kW/200 KM. Poza 1.2 TSI opcjonalnie wszystkie silniki Jetty mogą być połączone z przekładnią DSG.
Cztery silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem o mocy od 105 KM do 200 KM
Najbardziej efektywnymi rozwiązaniami technicznymi, których celem jest znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i wyraźna poprawa właściwości dynamicznych są bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie i redukcja pojemności skokowej. Te właśnie rozwiązania zastosował Volkswagen w swoich silnikach TSI. Poprzez zmniejszenie pojemności skokowej, a tym samym zmniejszenie oporów tarcia udało się osiągnąć niższe zużycie paliwa i lepszą sprawność silnika. Silniki Jetty są doładowywane – w zależności od klasy mocy – przez połączenie turbosprężarki i kompresora lub wyłącznie przez turbosprężarkę.
1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM
Doładowywany przez turbosprężarkę czterocylindrowy silnik 1,2 litra jest najmniejszym TSI w ofercie. Jak wszystkie silniki tego rodzaju, także jego pojemność – 1197 cm3 – jest zgodna z filozofią downsizingu. Opcjonalnie ta wersja Jetty jest dostępna z pakietem BlueMotion Technology. Rozwijająca moc 77 kW/105 KM Jetta 1.2 TSI rozpędza się do 100 km/h w 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Przy takich osiągach wartości spalania i emisji nie mają sobie równych: 5,7 l/100 km (134 g/km CO2) w wersji standardowej lub 5,3 l/100 km (123 g/km CO2) w wersji z BlueMotion Technology. Swoją największą moc silnik 1.2 TSI osiąga przy 5.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny między 1.500 a 4.100 obr./min. Silnik 1.2 TSI jest połączony seryjnie z 6-biegową przekładnią manualną.
1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM
Kolejnym pod względem mocy silnikiem napędzającym Jettę jest 1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM (przy 5.000 obr./min). Ze średnim zużyciem 6,2 l/100 km (144 g/km CO2) ta jednostka z turbodoładowaniem czyni Jettę, z manualną skrzynia biegów, jednym z najoszczędniejszych samochodów w tej klasie mocy. TSI 122 KM pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 202 km/h. Klasyczny sprint od 0 do 100 km/h zajmuje limuzynie 9,9 sekundy. Czterocylindrowy silnik rozwija swój maksymalny moment obrotowy 200 Nm między 1.500 a 4.000 obr./min. Opcjonalnie ta wersja Jetty może być wyposażona w 7-stopniową DSG.
1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM
Doładowywany turbosprężarką i kompresorem Twincharger o mocy 118 kW/160 KM (przy 5.800 obr./min) jest również niezwykle oszczędny (średnie zużycie paliwa z manualną skrzynią biegów: 6,3 l/100 km), emituje niewiele substancji szkodliwych (147 g/km CO2) i dysponuje wysokim momentem obrotowym (maksymalnie 240 Nm między 1.500 a 4.500 obr./min). Jetta z tym silnikiem i manualną skrzynią osiąga 100 km/h po 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Jako opcja ten TSI może być zamawiany z 7-stopniową DSG.
Interesująca jest uzupełniająca się wzajemnie praca kompresora i turbosprężarki: napędzany mechanicznie kompresor zwiększa moment obrotowy TSI przy niskich prędkościach obrotowych. Zaletą kompresora jest wysoka wydajność doładowania już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przy wyższej prędkości obrotowej uruchamia się dodatkowo turbosprężarka. Kompresor i turbosprężarka są przy tym połączone szeregowo. Kompresor jest uruchamiany sprzęgłem elektromagnetycznym wbudowanym w module w pompie wody. Zawór regulujący dba o to, aby do turbosprężarki lub kompresora podawana była wymagana ilość świeżego powietrza. Przy pracy wyłącznie z turbosprężarką zawór ten jest otwarty. Powietrze przechodzi wtedy w sposób znany z tradycyjnych silników z turbodoładowaniem, czyli przez przednią chłodnicę powietrza doładowującego i przepustnicę do kolektora ssącego. Powyżej prędkości obrotowej silnika 3.500 obr./min kompresor wyłącza się, a efekt doładowania osiągany jest dzięki turbosprężarce.
2.0 TSI o mocy 147 kW/200 KM
Najmocniejsza Jetta napędzana jest silnikiem TSI o mocy 147 kW/200 KM (przy 6.000 obr./min). Ten 2-litrowy silnik doładowywany turbosprężarką jest już legendarną jednostką napędową, bowiem napędza między innymi sportowego Golfa GTI (tam jednak ma 10 KM więcej). Także w modelu Jetta ten czterocylindrowy TSI pozwala na uzyskanie doskonałych osiągów jezdnych przy niskim zużyciu paliwa. Na 100 kilometrów jest to jedynie 6,9 litra (160 g/km CO2), jednostka uzyskuje 280 Nm od 1.800 obr./min.
Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 236 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Do wysokiego momentu obrotowego silnika dostosowana jest dostępna opcjonalnie 6-stopniowa DSG.
Dwa silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem o mocy 105 KM i 140 KM
1.6 TDI o mocy 77 kW/105 KM
Najmniejszym pod względem mocy silnikiem TDI w ofercie Jetty jest czterocylindrowa jednostka Common Rail 1.6 o mocy 77 kW/105 KM (4.400 obr./min), maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm (1.500 do 2.500 obr./min). Jej średnie zużycie paliwa (4,5 litra) oznacza oszczędność o 0,7 l/100 w porównaniu z poprzednikiem TDI PD (z pompowtryskiwaczami). Na życzenie ten TDI może być łączony z 7-stopniową DSG lub z BlueMotion Technology (5-biegowa przekładnia manualna, opcjonalnie 7-stopniowa DSG).
W wersji z BlueMotion Technology i manualną skrzynią biegów zużycie paliwa zmniejsza się do 4,2 l/100 km (109 g/km CO2). Wariant BlueMotion Technology z DSG zużywa 4,3 l/100 km (113 g/km CO2). Wszystkie wersje silnika mają doskonałą dynamikę. Po 11,7 sekundy limuzyna osiąga prędkość 100 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Pod względem technicznym ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1.598 cm3 z czterema zaworami na cylinder reprezentuje najwyższy standard na rynku. Olej napędowy jest wtryskiwany przez system Common Rail pod ciśnieniem 1.600 bar bezpośrednio do komory spalania. Specjalne piezowtryskiwacze z najwyższą dokładnością sterują wielokrotnymi wtryskami oraz ilością wtryskiwanego paliwa.
2.0 TDI o mocy 103 kW/140 KM
Najmocniejszym TDI z Common Rail Jetty jest silnik o mocy 103 kW/140 KM (przy 4.200 obr./min). Już od 1.750 obr./min ten niezwykle cichy TDI rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm (do 2.500 obr./min). Dzięki tym wartościom samochód z jednostką 2.0 TDI, z manualną skrzynią biegów rozwija 100 km/h już po 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Także w tym przypadku średnie zużycie paliwa – 4,8 l/100 km – jest ekstremalnie niskie, dotyczy to również emisji CO2: 126 g/km. Podobnie jak 1,6 TDI, także 2.0 TDI może być zamawiany z DSG: niskie średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km i analogicznie niska emisja CO2 (138 g/km) były do niedawna jeszcze niemożliwe do uzyskania przez samochód z automatyczną skrzynią biegów w tej klasie mocy.
Ciśnienie wtrysku do 1.800 bar i specjalne ośmiootworowe piezowtryskiwacze w 2.0 TDI gwarantują wyjątkowo dokładne rozpylenie oleju napędowego. W porównaniu z tradycyjnymi systemami wtryskowymi technika piezowtryskiwaczy umożliwia nawet siedmiokrotne wtryskiwanie paliwa podczas jednego cyklu. Zaletą jest bardzo cicha praca silnika, błyskawiczna reakcja na pedał gazu oraz niskie wartości spalania i emisji szkodliwych substancji.
BlueMotion Technology
System Start-Stop
Kierowca zbliża się do czerwonego światła, zatrzymuje auto, przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy DSG wystarczy noga trzymana na hamulcu). W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym ukaże się informacja „Start (A) Stop”. Gdy tylko światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło (przy DSG po prostu zdejmuje nogę z hamulca), silnik uruchamia się automatycznie, informacja „Start (A) Stop” gaśnie, wystarczy włączyć bieg i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej operacji więcej, niż w tradycyjnym samochodzie, ale dzięki systemowi Start-Stop zaoszczędza, poruszając się w mieście, nawet do 0,2 l/100 km paliwa.
W porównaniu z samochodami bez systemu Start-Stop modele BlueMotion Technology mają dodatkowy moduł sterowania pracą akumulatora (do rejestrowania aktualnego stanu naładowania), mocniejszy rozrusznik, przetwornicę napięcia (gwarantuje stabilność napięcia wewnętrznej instalacji elektrycznej) oraz wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowywania akumulator.
Rekuperacja
System odzyskiwania energii – rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora), które wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora, a to odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczającą ilością energii także podczas faz z wyłączonym silnikiem przez system Start-Stop (na przykład na czerwonym świetle). Aby wykorzystywać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla systemu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.
Przekładnie z pięcioma, sześcioma i siedmioma biegami
Nowa Jetta jest oferowana w zależności od wersji silnika, alternatywnie do 5- i 6-biegowych przekładni manualnych, także z 6- lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową (DSG). Obie przekładnie charakteryzuje maksymalna ekonomiczność i dynamika zmiany przełożenia. Obok liczby biegów do przodu obie przekładnie różnią się pod względem technicznym między innymi rodzajem sprzęgieł. Podczas gdy w 7-stopniowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-stopniowej DSG pracuje w kąpieli olejowej.
Obie przekładnie mają większy potencjał pozwalający zredukować spalanie, a tym samym emisję CO2, niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna. W porównaniu z przekładnią automatyczną ze sprzęgłem hydrokinetycznym – nawet dwadzieścia procent. Oba warianty DSG mają swoje specjalizacje: 6-stopniowa dzięki specyficznemu rozłożeniu momentu obrotowego sprawdza się najlepiej z silnikami o wysokim momencie obrotowym (do 350 Nm), natomiast 7-stopniowa DSG lepiej współpracuje z mniejszymi silnikami (do 250 Nm).
Zawieszenie: z przodu McPherson, z tyłu oś wielowahaczowa
Nowa Jetta także pod względem właściwości jezdnych należy do najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Seryjnie wszystkie wersje Jetty są wyposażone w najnowszą generację elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP. Równie bezpieczna, komfortowa i dynamiczna jest konstrukcja zawieszenia. Z przodu zastosowano oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu pracuje dynamiczna i komfortowa oś wielowahaczowa z niezależnym zawieszeniem kół, amortyzatorami gazowymi i oddzielnymi sprężynami. Stabilizatory przy przedniej i tylnej osi zapobiegają dużym przechyłom nadwozia. Pozytywny wpływ na komfort, dynamikę i bezpieczeństwo czynne Jetty ma ponadto lekko, lecz bardzo precyzyjnie pracujące elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.