Nowy Mercedes-Benz Sprinter

o masie całkowitej około 3,5 tony. Od zawsze był też motorem innowacji. Tradycje te kontynuuje najnowsze wcielenie modelu, które po raz kolejny ustanawia standardy dzięki pięciu nowym systemom bezpieczeństwa, silnikom spełniającym normę Euro VI i jeszcze bardziej atrakcyjnej stylizacji. Kluczową rolę odgrywa jednak niewielkie zapotrzebowanie na paliwo – nowy Sprinter to najoszczędniejszy samochód w segmencie. Najbardziej ekonomiczna wersja zużywa jedynie 6,3 l/100 km.

Światowa premiera nowych systemów bezpieczeństwa. Sprinter jest od urodzenia pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa. Pięć nowych systemów wspomagania – w tym kilka nowatorskich rozwiązań – pomoże w dalszym ograniczaniu liczb wypadków w segmencie aut dostawczych. Po raz pierwszy swoją premierę w Sprinterze świętują: asystent bocznego wiatru, montowany jako standard, oraz opcjonalne systemy: sygnalizacji kolizyjnej Collision Prevention Assist i Asystent Martwego Pola.
Asystent bocznego wiatru będzie jedną z funkcji standardowego układu ESP (Electronic Stability Program). Klienci będą także mogli zamówić inne systemy jako osobne opcje lub jako elementy łączone w pakiety wyposażenia. Pozwala to dostosować Sprintera do konkretnych potrzeb. Dodatkowo, Mercedes-Benz usprawnił prowadzenie Sprintera. Obniżenie podwozia pozwoliło na ograniczenie współczynnika oporu powietrza i zużycia paliwa, a przy okazji – na ułatwienie załadunku i rozładunku.

Pierwszy samochód dostawczy spełniający normę Euro VI. Nowy Sprinter to pierwszy na świecie samochód dostawczy, który we wszystkich wersjach silnikowych spełnia nadchodzącą normę emisji spalin Euro VI. Nowe przepisy drastycznie zmniejszają limity emisji tlenków azotu (NOx), całkowitej zawartości węglowodorów (THC) i cząstek stałych. Sprinter osiąga wyśrubowane standardy z pomocą silników BlueTEC oraz technologii SCR (wtrysk czynnika AdBlue do spalin), z sukcesem zastosowanej już w ponad 100 tys. samochodów użytkowych Mercedes-Benz. Wydajność jednostek wysokoprężnych pozostaje bez zmian – ich gama obejmuje wersje 4- i 6-cylindrowe o mocy od 70 kW (95 KM) do 140 kW (190 KM).

Projektanci Mercedes-Benz wykorzystali dodatkową fazę oczyszczania spalin do optymalizacji procesu wtrysku i spalania oraz ciśnienia doładowania. Aby obniżyć zużycie paliwa, zmodernizowano również układ napędowy oraz podzespoły dodatkowe – skrzynię biegów, tylną oś i system inteligentnego zarządzania alternatorem. Alternatywą dla silników wysokoprężnych jest doładowany mechanicznie, 4-cylindrowy motor benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Generuje on moc 115 kW (156 KM) z pojemności 1,8 litra i jest także dostępny w wersji zasilanej gazem ziemnym. Za przeniesienie siły napędowej odpowiada 6-stopniowa skrzynia manualna ECO-Gear lub 7-biegowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS ze sprzęgłem lock-up – niespotykana w segmencie aut dostawczych.

Najbardziej ekonomiczny w klasie. Połączenie wydajnych silników Diesla, zoptymalizowanego układu napędowego, dłuższego przełożenia osi i dodatkowych podzespołów z pakietem BlueEFFICIENCY PLUS pozwala ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo nawet do rekordowych w segmencie 6,3 l/100 km (średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC). Nowy Sprinter jest jednak ekstremalnie ekonomiczny nie tylko ze względu na swoją wydajność, ale również dzięki systemowi kalkulacji przeglądów ASSYST – standardowego na rynku europejskim. Pozwala on wydłużyć okresy międzyprzeglądowe nawet do 60 tys. km.


Jeszcze bardziej atrakcyjny na zewnątrz i wewnątrz. Twarz nowego Sprintera nawiązuje do obecnych wzorców Mercedes-Benz – osłona chłodnicy jest teraz bardziej pionowa, a trzy perforowane listwy nie tylko podkreślają dynamiczne wrażenie, ale i optymalizują przepływ powietrza. Nie sposób również nie zauważyć eleganckiej oprawy wlotu powietrza. Kolejna zmiana to przednie lampy – teraz o ostrzejszych rysach, z osobno rozmieszczonymi elementami oświetlenia. Profil maski poprowadzono wyżej, a charakterystyczny kształt zderzaka nawiązuje do tego spotykanego w SUV-ach. Z tyłu nowy Sprinter jest natychmiast rozpoznawalny za sprawą charakterystycznych, dwuczęściowych lamp.

Powszechnie uznawane za wzorowe wnętrze Sprintera również zostało poddane modernizacji. Komfort zwiększają nowe pokrycia i tapicerka foteli, grubsze koło kierownicy zapewnia lepszy chwyt, a kratki wentylacyjne wyróżniają się chromowanymi aplikacjami, o ile nabywca zdecyduje się na wielofunkcyjną kierownicę. Przeprojektowana została także dźwignia zmiany biegów.

Sprinter został wyposażony w nową generację nagłośnienia, oferującą zestaw telefoniczny Bluetooth (wraz z klawiaturą i książką telefoniczną) oraz system nawigacji Becker MAP PILOT.

Miliony kilometrów testów; sprzedaż startuje w czerwcu. Projektanci Mercedes-Benz dokładnie sprawdzili nowego Sprintera. Ponad 8 milionów kilometrów pokonanych w trakcie badań przedprodukcyjnych i liczne testy klientów w trakcie codziennej eksploatacji w pełni dowodzą jego wysokiej jakości w chwili rynkowej premiery. Zamówienia na nowego Sprintera ruszają w czerwcu br.; dostawy samochodów rozpoczną się we wrześniu. Jeszcze bezpieczniejszy, bardziej ekonomiczny, przyjazny środowisku i atrakcyjny – po siedmiu latach produkcji i sprzedaży około miliona egzemplarzy nowy Sprinter jest gotów do wzmocnienia swojej pozycji klasowego lidera. To pierwszy samochód dostawczy dostępny z silnikami spełniającymi nadchodzącą normę emisji spalin Euro VI. Kompleksowe działania na rzecz efektywności pozwalają na osiągnięcie wyjątkowo niskiego zapotrzebowania na paliwo – zaledwie 6,3 l/100 km, co odpowiada emisji dwutlenku węgla na poziomie 165 g/km. Nowe systemy bezpieczeństwa windują i tak już wzorowy poziom bezpieczeństwa na jeszcze wyższy poziom, a kierowcy nowego Sprintera korzystają z udoskonalonego kokpitu z nowymi elementami wyposażenia oraz bardziej dynamicznego i komfortowego prowadzenia. Nowy Mercedes-Benz Sprinter trafi do sprzedaży 1 czerwca; dostawy rozpoczną się we wrześniu br.

Nowa, atrakcyjna twarz Sprintera. Nowy Sprinter natychmiast zwraca uwagę pewnością siebie i dynamicznym spojrzeniem. Zgodnie z obecnym językiem projektowania Mercedes-Benz, osłona chłodnicy została poszerzona i wznosi się teraz bardziej pionowo, a trzy perforowane listwy dbają o poprawny przepływ powietrza i wyraźnie nawiązują do wzornictwa znanego z Citana oraz najnowszych ciężarówek spod znaku trójramiennej gwiazdy. Elegancki wizerunek Sprintera podkreśla podcięta oprawa wlotu powietrza. To samo dotyczy nowego, bardziej masywnego zderzaka z silniej zaakcentowaną listwą pod osłoną chłodnicy. Centralny wlot powietrza jest teraz cofnięty, a jego otwór może służyć jako stopień pomocny podczas czyszczenia przedniej szyby. Praktyczne wrażenie potęguje dolna część zderzaka, wzorowana na elementach spotykanych w SUV-ach. Nowe przednie lampy nadają Sprinterowi pełen energii, agresywny wizerunek – ich klosze zyskały ostrzejsze kontury i wkłady podzielone na osobne segmenty. W dolnej części znajduje się miejsce na LED-owe światła do jazdy dziennej. Wyżej poprowadzona maska ma teraz bardziej wyraziste rysy i zapewnia lepszą ochronę pieszym.

Tylny pas Sprintera z centralnie umieszczoną gwiazdą Mercedesa pozostał niemal bez zmian. Model korzysta jednak teraz z dwuelementowych lamp oraz nowego oznakowania. Emblemat „BlueTEC” nawiązuje do zaawansowanych rozwiązań w układzie napędowym. Nowy design obrazuje wysoką jakość Sprintera, manifestowaną przez dokładne połączenia, gumowe osłony krawędzi lamp na styku z maską oraz precyzyjne linie ramki wokół wlotu powietrza, sprzyjające łatwemu montażowi.

Pierwszy van spełniający normę emisji spalin Euro VI. Jedną z wizytówek nowego Sprintera jest układ napędowy: to pierwszy samochód dostawczy dostępny z kompletną gamą silników spełniających normę emisji spalin Euro VI. Najniższe w klasie zużycie paliwa – tylko 6,3 l/100 km

Jednocześnie Sprinter bardziej niż kiedykolwiek wyróżnia się pod względem niewielkiego zapotrzebowania na paliwo. Wybitnym tego przykładem jest średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 6,3 l/100 km, co odpowiada emisji dwutlenku węgla równej 165 g/km i reprezentuje poziom samochodów osobowych. Przy okazji, nowy model bije swojego i tak oszczędnego poprzednika o ponad 1 l/100 km, w zależności od wersji. Aby osiągnąć taką efektywność, projektanci Mercedes-Benz zbadali cały zespół napędowy aż do ostatniego szczegółu i zastosowali szeroką gamę zaawansowanych środków.

Euro VI: ograniczenie emisji tlenków azotu możliwe dzięki technologii SCR. Norma Euro VI nakłada na lekkie pojazdy dostawcze znacznie bardziej rygorystyczne limity emisji spalin. Podczas gdy dopuszczalna emisja dwutlenku węgla pozostaje niemal niezmieniona, ilość tlenków azotu (NOx) zostaje ograniczona aż o 80 proc., do zaledwie 0,4 g/kWh. Jednocześnie dopuszczalny poziom emisji węglowodorów (THC) zmniejsza się o 70 proc., do 0,13 g/kWh, a cząstek stałych – o 50 proc. Tak znaczna redukcja nie była możliwa wyłącznie poprzez modyfikacje silnika. Mercedes-Benz zastosował więc technologię oczyszczania spalin skuteczną od niemal dziesięciu lat, sprawdzoną na dystansie wielu miliardów kilometrów w kilkuset tysiącach samochodów użytkowych Mercedes-Benz, od Atego do Actrosa: system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, jednostki BlueTEC oraz wtrysk AdBlue.

Silniki BlueTEC: czyste, oszczędne i sprawdzone. Technologia BlueTEC pozwala na ograniczenie emisji tlenków azotu w spalinach o ponad 80 proc. dzięki zastosowaniu wodnego roztworu AdBlue. Ten standaryzowany płyn w 2/3 składa się z wody demineralizowanej i w 1/3 z mocznika syntetycznego. AdBlue jest precyzyjnie wtryskiwany do spalin poprzez sterowaną elektronicznie jednostkę, a następnie rozpraszany w strumieniu gazów. Ciepło zamienia AdBlue w amoniak. W kolejnym katalizatorze SCR azot i amoniak przekształcają się w nieszkodliwą wodę i azot w wyniku reakcji katalitycznej.

Mercedes-Benz może także polegać na dodatkowych doświadczeniach z systemem SCR i jednostkami BlueTEC: w ciągu ostatnich trzech lat kilkadziesiąt tysięcy Sprinterów uzbrojonych w tę technologię zostało już dostarczonych na rynek północnoamerykański. Za sterowanie wtryskiem AdBlue odpowiada jednostka DCU (Dosing Control Unit), wyposażona we własny sterownik. Taka konfiguracja wymaga jedynie niewielkiej ingerencji w układ sterowania silnika. System ma architekturę modułową. Aby dokładnie dozować czynnik AdBlue, jednostka DCU połączona jest za pomocą magistrali CAN z układem sterowania silnika. AdBlue dostępny jest na niemal wszystkich stacjach paliw w Europie, w zbiornikach o różnej pojemności. Litr płynu kosztuje około połowy ceny litra oleju napędowego. Ponieważ czynnik zamarza przy -11 st. Celsjusza, system zasilania AdBlue w Sprinterze jest podgrzewany, i odwrotnie, sam wtryskiwacz jest chłodzony. 18-litrowy zbiornik AdBlue zlokalizowano w lewej części komory silnikowej, patrząc od frontu. Jego pojemność wystarczy na pokonanie około 6000 km, zależnie od sposobu eksploatacji samochodu.

Gdy poziom czynnika AdBlue zbliża się do minimalnego, na panelu wskaźników pojawia się żółta lampka ostrzegawcza – na około 1000 km przed zużyciem całego płynu, w zależności od charakterystyki jazdy kierowcy. Jeśli ten nie uzupełni zbiornika, prędkość silnika zostanie zredukowana do około 75 proc. 300-500 km później prędkość samochodu zostanie ograniczona do 20 km/h.

Optymalizacja elementów jednostki napędowej. Zasadnicze cechy, osiągi i krzywe momentu obrotowego silnika po modernizacji w kierunku normy Euro VI nie uległy zmianie. Projektanci skorzystali jednak z możliwości, jakie oferuje proces oczyszczania spalin BlueTEC, optymalizując charakterystykę wtrysku, proces spalania oraz ciśnienie doładowania. Rezultat? Niskie zużycie paliwa i ograniczony hałas. Zmodyfikowany przebieg wstępnego wtrysku zaowocował jeszcze wyższą kulturą pracy. Jednocześnie zachowano dobre osiągi silników – kierowca nie odczuje tu żadnej różnicy bez względu na to, czy zasiądzie za kierownicą Sprintera zgodnego z Euro 5b+, czy z Euro 6. To istotna informacja dla flot, w których pracownicy używają na co dzień różnych samochodów. Dostępne wersje silnikowe i przełożenia przekładni głównej pozostały bez zmian.

Dodatkowo, inżynierowie Mercedes-Benz zwiększyli komfort jazdy Sprinterem i odczuwalnie zoptymalizowali prowadzenie niezależnie od zmian wprowadzonych w odniesieniu do załadunku oraz typu przekładni.

Ekonomiczne, 4-cylindrowe silniki BlueTEC w trzech wersjach mocy. 4-cylindrowe silniki wysokoprężne Sprintera, oznaczone jako OM 651, mają pojemność 2,15 l, dwa wałki rozrządu oraz 16 zaworów. Ich długoskokowa konstrukcja (średnica x skok tłoka: 88 x 99 mm) pozwala na osiągnięcie dużej siły napędowej. Wałki rozrządu napędzane są za pośrednictwem kół zębatych i krótkiego łańcucha. Układ wtrysku common rail generuje maksymalne ciśnienie 1800 barów. Za dostarczanie paliwa odpowiadają wtryskiwacze magnetyczne z 7-otworowymi dyszami, a w układzie doładowania pracuje dwustopniowa turbosprężarka.

Maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od niskich obrotów w szerokim zakresie prędkości. Technologia downsizingu silników ma kluczowe znaczenie dla skromnego zapotrzebowania na paliwo, któremu towarzyszy niska emisja spalin i niewielka masa własna jednostek. Mechanizm wyrównoważający Lanchestera z dwoma wałkami obracającymi się w przeciwnych kierunkach, napęd rozrządu zlokalizowany w tylnej części silnika i dwumasowe koło zamachowe zapewniają ekstremalnie gładką pracę. Połączenie układu recyrkulacji spalin z dwustopniowym chłodzeniem, technologii SCR z wtryskiem AdBlue dla silników BlueTEC oraz filtra cząstek stałych pozwala na skuteczne oczyszczanie spalin.

4-cylindrowy silnik OM 651 dostępny jest w trzech wersjach mocy:
– 70 kW (95 KM) przy 3800 obr./min, maks. moment 250 Nm przy 1400-2400 obr./min,
– 95 kW (129 KM) przy 3800 obr./min, maks. moment 305 Nm przy 1200-2400 obr./min,
– 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min, maks. moment 360 Nm przy 1400-2400 obr./min.
6-cylindrowa jednostka BlueTEC: genialna technologia, wysoki komfort

Silnik V6 OM 642 o pojemności 3 litrów to jedyna V-szóstka pod maską europejskiego vana. Jego długoskokowa konstrukcja (średnica x skok: 83 x 92 mm) wykorzystuje aluminiową skrzynię korbową o stopniu rozwarcia cylindrów równym 72 st. Przesunięcie czopów korbowych i zastosowanie wałka wyrównoważającego skutkuje wyjątkowo aksamitną kulturą pracy. O technicznym wyrafinowaniu jednostki świadczy też komplet czterech napędzanych łańcuchem wałków rozrządu oraz system wtrysku common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o 8-otworowych dyszach.

6-cylindrowy silnik OM 642 dostępny jest w jednej wersji:
– 140 kW (190 KM) przy 3800 obr./min, maks. moment 440 Nm przy 1600-2600 obr./min.
Sprinter zgodny z Euro 5 wciąż w sprzedaży

Klienci, którzy nie chcą lub nie potrzebują samochodu spełniającego normę Euro 6, nadal mogą kupić Sprintera zgodnego z Euro 5. A właściwie Euro 5b+, bowiem od września br. zaostrzy się standard Euro 5 dla wszystkich pojazdów homologowanych przed wrześniem 2011 roku. Limit cząstek stałych zmniejszy się o 10 proc., z 5 do 4,5 mg pyłu/km. Sprintery Euro 5b+ i Euro 6 są identyczne pod względem wersji mocy, momentu obrotowego i charakterystyki. Modele Euro 5b+ również notują niższe zużycie paliwa dzięki modyfikacjom tylnej osi i optymalizacji 7-stopniowej skrzyni automatycznej 7G-TRONIC PLUS.

Silnik benzynowy: M 271 o mocy 115 kW (156 KM). Mercedes-Benz zmodernizował paletę pozostałych silników, również dostępnych w wersjach zgodnych z Euro 6. Jednostki benzynowe reprezentuje doładowana mechanicznie, rzędowa „czwórka” M 271 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,8 litra i mocy 115 kW (156 KM), która swoją wartość potwierdziła już w wielu modelach marki. W przyszłości 3,5-litrowy wariant V6 będzie oferowany wyłącznie poza Europą. W palecie znajduje się również zasilany gazem ziemnym Sprinter NGT z jednostką M 271 o tej samej mocy, dostępny z systemem mono- lub biwalentnym. 4-cylindrowy silnik M 271 może być zasilany benzyną lub gazem ziemnym i występuje w jednej wersji mocy:
– 115 kW (156 KM) przy 5000 obr./min, maks. moment 240 Nm przy 3000-4000 obr./min.
Dodatkowy osprzęt dostosowany do maksymalnej wydajności

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa nowego Sprintera to nie tylko zasługa układu napędowego. Aby je osiągnąć, inżynierowie Mercedes-Benz odpowiednio dostroili również osprzęt silnika. Podczas hamowania lub zmniejszania prędkości system inteligentnego zarządzania alternatorem w pierwszej kolejności ładuje akumulator.

Elektryczna pompa kontroluje ciśnienie i przepływ paliwa w zależności od potrzeb, a sprężarka opcjonalnej klimatyzacji wyposażona jest w wolne koło, więc pracuje wyłącznie wtedy, gdy układ jest włączony.

CZYTAJ DALEJ  Citroen DS5

6-biegowa skrzynia manualna i 7-biegowa przekładnia automatyczna – teraz jeszcze bardziej ekonomiczne. Dzięki zastosowaniu zmniejszającego tarcie oleju 6-stopniowa skrzynia manualna ECO Gear jest teraz jeszcze bardziej ekonomiczna. Automatyczna przekładnia z konwerterem 7G-TRONIC PLUS współpracuje natomiast z szybką funkcją ECO start/stop – po raz pierwszy w segmencie. Lepsza amortyzacja pozwala na obniżenie hałasu, a ograniczony poślizg sprzęgła blokującego zapewnia bezpośrednie połączenie z pedałem gazu i co za tym idzie – bardziej spontaniczne przyspieszenie.

Dodatkowo, projektanci precyzyjnie dostosowali momenty zmiany przełożeń automatycznej skrzyni do charakterystyki silników, zoptymalizowali proces nagrzewania się oleju w fazie zimnego rozruchu, a także hydrauliczny obieg konwertera. W rezultacie olej nagrzewa się szybciej, zaś straty wynikające z tarcia w porównaniu z przekładnią 5-stopniową zostały zminimalizowane. Dotyczy to także modeli z ręcznie uruchamianym napędem na obie osie, fabrycznie przygotowanych do montażu retardera Telma lub tych z niską ramą.

Tylna oś o zredukowanym tarciu na rzecz lepszej ekonomiki. Każdy podzespół nowego Sprintera został zoptymalizowany pod kątem maksymalnej wydajności. Jednym z kluczowych przykładów jest tu napędzana tylna oś. W trosce o ograniczenie tarcia i ekonomiczną pracę przeprowadzono modyfikacje obejmujące nawet mikrogeometrię zębów dyferencjału, precyzję montażu i usprawnienie przepływu oleju w celu zmniejszenia strat wynikających z pienienia się płynu. Zabiegi te dotyczą wszystkich rodzajów osi. Aby zminimalizować tarcie, silniki zalewane są specjalnym olejem silnikowym, opracowanym z myślą o vanach, samochodach osobowych i ciężkich pojazdach użytkowych. Nowe są również niskooporowe łożyska kulkowe. Jednocześnie osie poddano licznym testom. Sumaryczny efekt tych zabiegów pozwolił zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,2 l/100 km, zależnie od warunków.

Pakiet BlueEFFICIENCY pozwala na dalsze ograniczenie apetytu. Skromny apetyt nowego Sprintera może być jeszcze skromniejszy, a to za sprawą opcjonalnego pakietu BlueEFFICIENCY, który ogranicza zużycie paliwa nawet o 0,5 l/100 km. Odpowiada to emisji 13,3 g dwutlenku węgla na kilometr. Pakiet ten dostępny jest dla wszystkich kategorii wagowych i wersji Sprintera i składa się z kilku elementów. Funkcja ECO start/stop automatycznie wyłącza silnik podczas postoju samochodu, dopóki wybrany jest bieg jałowy, a kierowca nie wciśnie pedału sprzęgła. Aby unieruchomić jednostkę napędową w modelach z przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS, wystarczy zatrzymać się i oprzeć nogę na hamulcu. System zarządzania alternatorem został zoptymalizowany w celu jeszcze większej wydajności, podobnie jak pompa paliwa i elektryczna pompa wspomagania układu kierowniczego ECO, która działa wyłącznie wtedy, gdy wspomaganie jest niezbędne. Także opony o obniżonych oporach toczenia potrzebują mniej energii, gdy Sprinter jest w ruchu.

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa z pakietem BlueEFFICIENCY plus. Sprintery 213 lub 313 BlueTEC z manualną skrzynią i pakietem BlueEFFICIENCY plus to właściwy wybór dla tych, którzy dążą do ograniczenia wydatków na paliwo podczas indywidualnej eksploatacji. Pakiet ten pozwala obniżyć zużycie oleju napędowego o kolejne 0,3 l/100 km dzięki elektrycznie aktywowanemu wentylatorowi chłodnicy i dostępnej od dawna tylnej osi z przełożeniem i=3,692. Oferowany jest on dla zamkniętych wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t. Z pakietem BlueEFFICIENCY plus nowy Sprinter zgodny z Euro VI w wersji kombi (w nawiasach dane dla furgonu z zabudową blaszaną, zarejestrowanego jako samochód ciężarowy) zużywa w mieście 7,7 (7,7) l/100 km, 5,7 (6,4-6,5) l/100 km poza miastem i 6,3 (6,9-7,0) l/100 km w cyklu mieszanym. Te sensacyjne wartości stanowią rekord nie tylko w tej kategorii wagowej – do niedawna wydawały się nieosiągalne dla aut dostawczych.

Także Sprinter spełniający normę Euro 5b+ jest niezwykle oszczędny i występuje ze wspomnianymi pakietami wydajnościowymi. I tu zużycie paliwa spada do zaledwie 6,3 l/100 km w cyklu mieszanym, co w niektórych przypadkach oznacza o ponad 1 l/100 km mniej od poprzednika.

Okresy międzyprzeglądowe – nawet 60 tys. km. Nie tylko niskie zużycie paliwa czyni Sprintera ekonomicznym cudem w swojej klasie. Komputer kalkulacji przeglądów ASSYST, który należy teraz do standardowego wyposażenia w specyfikacji europejskiej, na podstawie poziomu zużycia samochodu określa, kiedy potrzebna jest wymiana oleju. W efekcie okresy międzyprzeglądowe można było wydłużyć po raz kolejny – nawet do 60 tys. km.

Nowy Sprinter: doskonałe wyniki już od samego początku. Za nowym Sprinterem stoi błyskotliwa kariera i znakomite doświadczenie, wpisane w jego nazwę. Niezawodność modelu potwierdził program kompleksowych badań, począwszy od testów wytrzymałościowych podczas jazdy z prędkością maksymalną aż po ekstremalne podróże po zmrożonych drogach Skandynawii, obejmujące dużą liczbę postojów i długi czas pracy na biegu jałowym. Łącznie, nowy Sprinter przebył w trakcie tych testów około 8 mln km, włącznie z wymagającymi jazdami próbnymi klientów w warunkach rzeczywistego ruchu. Odbywały się one przy udziale kierowców o zróżnicowanym profilu, w tym objęły usługi w firmie, w której roczne przebiegi sięgają 280 tys. km, a z jednego auta na zmianę korzysta kilka osób.

Jeszcze bardziej dynamiczne podwozie, prostszy załadunek i rozładunek.Zmniejszenie prześwitu o około 30 mm pozwoliło na zredukowanie współczynnika oporu powietrza nowego Sprintera, a co za tym idzie – przyczyniło się do dalszego obniżenia zużycia paliwa. Przy okazji niższe położenie środka ciężkości owocuje zauważalną poprawą dynamiki jazdy i precyzją prowadzenia podczas pokonywania zakrętów. Zmiany te wpłynęły także na wysokość wejścia i krawędzi załadunku – zajmowanie miejsca w kabinie oraz załadunek i rozładunek są teraz jeszcze wygodniejsze. Zmniejszenia prześwitu dokonano dzięki nowemu zestrojeniu zawieszenia, i to bez uszczerbku na komforcie jazdy. Zabieg ten standardowo dotyczy wszystkich Sprinterów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t; na życzenie z obniżonego prześwitu można nieodpłatnie zrezygnować.

Pięć nowych systemów bezpieczeństwa pomaga unikać wypadków. Kluczowym elementem podczas projektowania nowego Sprintera był szereg nowych systemów wspomagających – w tym montowanych po raz pierwszy w aucie dostawczym. Lista nowości, które debiutują wraz ze Sprinterem, obejmuje układy: Asystenta Bocznego Wiatru, Collision Prevention Assist, Asystenta Martwego Pola, Asystenta Świateł Drogowych oraz Asystenta Pasa Ruchu. Zestaw ten pieczętuje pionierską rolę Mercedes-Benz Vans w dziedzinie bezpieczeństwa. Projektanci Mercedes-Benz są przekonani, że nowa generacja systemów wspomagających będzie miała istotny, pozytywny wpływ na statystyki wypadków w segmencie vanów.


Światowa premiera: Asystent Bocznego Wiatru w samochodzie dostawczym. Nowy Sprinter to pierwszy van z Asystentem Bocznego Wiatru, należącym do standardowej specyfikacji dla zamkniętych wariantów do 3,5 t. W późniejszym czasie dołączą do nich wersje cięższe oraz otwarte. Asystent Bocznego Wiatru praktycznie w pełni kompensuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie auta, na ile tylko pozwalają na to fizyczne granice. Kierowca znacznie rzadziej musi dokonywać kontr w czasie silnych podmuchów, dzięki czemu jest mniej obciążony. Asystent Bocznego Wiatru bazuje na seryjnym układzie Electronic Stability Program (ESP®) i aktywowany jest w trakcie jazdy z prędkością od 80 km/h.

Interwencja układu hamulcowego przeciwdziała zbaczaniu z toru jazdy. Asystent bocznego wiatru rozpoznaje siły działające na samochód w wyniku bocznego wiatru na podstawie danych z czujników przechyłów i przyspieszenia bocznego, będących częścią seryjnego systemu ESP®. Aby przeciwdziałać skutkom podmuchów, wykorzystuje on hamulce poszczególnych kół po stronie zwróconej w kierunku wiatru. W ten sposób wywiera efekt sterujący i zapobiega niebezpiecznemu zbaczaniu samochodu z toru jazdy w wyniku przechyłów lub ruchu obrotowego. Asystent Bocznego Wiatru pomaga kierowcy pozostać na pasie ruchu nawet w obliczu silnych podmuchów, np. na mostach czy podczas wyprzedzania ciężarówek.

Czujniki systemu ESP® są w stanie zidentyfikować siłę stałego wiatru bocznego, nagłych podmuchów i dodatkowo odnotować kąt natarcia. Reakcja Asystenta Bocznego Wiatru uwzględnia także prędkość samochodu, obciążenie, pozycję ładunku i zachowanie kierowcy. Jeśli ten ręcznie przeprowadzi korektę, Asystent Bocznego Wiatru automatycznie ograniczy odpowiednio swój zakres interwencji. Działanie systemu wspomagania dostosowane jest do poszczególnych modeli Sprintera i pola ich powierzchni. Lampka ostrzegawcza informuje kierowcy o interwencji układu, a przy okazji – o warunkach drogowych.

Collision Prevention Assist: ostrzega kierowcę o zbliżającej się kolizji. Nieutrzymanie niezbędnego dystansu względem poprzedzającego pojazdu jest jedną z najgroźniejszych przyczyn wypadków na drodze. Analizy przeprowadzone przez zespół badawczy Mercedes-Benz wykazały, że znacznej części kolizji polegających na uderzeniu w tył innego auta można by uniknąć lub zmniejszyć ich skutki, korzystając z radarowych układów wspomagania.

Tu wkracza do gry opcjonalny system Collision Prevention Assist – kolejna nowość w klasie. Został on zaprojektowany, by chronić przed poważnymi kolizjami typu przód-tył z wykorzystaniem funkcji kontroli odległości i adaptacyjnego hamowania Brake Assist. Kierowca otrzymuje ostrzeżenie, gdy dystans dzielący go od poprzedzającego pojazdu staje się niebezpiecznie mały oraz, w dalszym etapie, gdy istnieje poważne zagrożenie kolizją.

Czujnik radarowy w przednim zderzaku stale mierzy odległość, w jakiej znajduje się najbliższy pojazd na tym samym pasie, oraz jego prędkość i prędkość Sprintera, wyliczając na tej podstawie bezpieczny dystans. Collision Prevention Assist działa od prędkości 30 km/h.

Statyczna funkcja kontroli odległości. Ostrzeżenie optyczne (lampka kontrolna na panelu wskaźników) pojawia się, gdy tylko odległość od poprzedzającego pojazdu spadnie poniżej określonego limitu. W ten sposób kierowca zostaje poinformowany o niebezpieczeństwie.

Dynamiczna funkcja kontroli odległości. Dynamiczna funkcja kontroli odległości zostaje uruchomiona, gdy różnica prędkości Sprintera i wykrytego z przodu pojazdu jest niebezpiecznie wysoka. Sygnały optyczne i akustyczne ostrzegają kierowcę o zagrożeniu, dając mu szansę na hamowanie awaryjne lub wykonanie manewru pozwalającego na uniknięcie kolizji.
W razie potrzeby funkcję Collision Prevention Assist można wyłączyć.

Brake Assist pro: precyzyjne hamowanie awaryjne. Podobnie jak ESP®, układ Brake Assist nie może zostać zdezaktywowany przez kierowcę. Czuwa w tle, monitorując aktualne warunki pracy i sytuację na drodze. Uruchomienie adaptacyjnego hamowania Brake Assist następuje po włączeniu dynamicznej funkcji kontroli odległości, gdy Sprinter zbliża się do poprzedzającego pojazdu ze względnie wysoką prędkością/przyspieszeniem, dystans między pojazdami spada poniżej określonego limitu, a kierowca hamuje w nerwowy sposób.

Brake Assist może wspierać awaryjne hamowanie zależnie od względnej prędkości/przyspieszenia oraz dzielącego oba pojazdy dystansu. Jeśli kierowca nie przyłoży do pedału hamulca odpowiedniej siły, Brake Assist precyzyjnie wygeneruje opóźnienie konieczne do uniknięcia kolizji. Dodatkowo, uczestnikom ruchu za Sprinterem zapewnia to najdłuższy możliwy czas na reakcję.

Interwencja kierowcy może zastąpić funkcjonowanie Brake Assist, np. jeśli zahamuje on mocniej niż system uzna to za konieczne. Wówczas jego działania mają pierwszeństwo przed elektroniką. Brake Assist wycofuje się również wtedy, gdy kierowca przeprowadza manewr omijania przeszkody, zdejmując nogę z pedału hamulca lub wciskając pedał gazu.

Asystent Martwego Pola: bezpieczna zmiana pasa. Zmiana pasa w ruchu miejskich, wyprzedzanie w obszarze niezabudowanym i na autostradach – we wszystkich tych sytuacjach kierowca musi podejmować kluczowe dla bezpieczeństwa decyzje w ciągu zaledwie kilku sekund. Duże lusterka boczne Sprintera zapewniają szerokie pole widzenia, dodatkowo zwiększone przez szerokokątne zwierciadła. Nową opcją jest Asystent Martwego Pola – nowość w segmencie, ostrzegająca kierowcę przed innym pojazdami znajdującymi się w tzw. martwym polu podczas zmiany pasa.

Funkcja Asystenta Martwego Pola działa od prędkości około 30 km/h i bazuje na czterech czujnikach radarowych bliskiego zasięgu, zainstalowanych po lewej i prawej stronie za listwami ochronnymi, w okolicach słupka B oraz tylnego narożnika. Ich działanie obejmuje sąsiednie pasy ruchu. Jeśli czujniki wykryją podczas jazdy samochód lub motocykl znajdujący się w martwym polu, na lusterku zewnętrznym po danej stronie pojawi się czerwony sygnał ostrzegawczy. Gdy kierowca włączy kierunkowskaz i mimo ostrzeżeń systemu zacznie przystępować do manewru zmiany pasa, dodatkowo uruchomione zostanie ostrzeżenie akustyczne, a czerwony sygnał zacznie migać. Funkcja Asystenta Martwego Pola może zostać wyłączona przez kierowcę.

CZYTAJ DALEJ  BMW 640d xDrive z napędem na cztery koła

Asystent Pasa Ruchu: utrzymanie właściwego kursu. Jeszcze bardziej niebezpieczna od nieostrożnej zmiany pasa jest zmiana niezamierzona – np. z powodu nieuwagi kierowcy. Opcjonalna funkcja Asystenta Pasa Ruchu wykorzystuje zaawansowaną technologię, by odpowiednio wcześniej ostrzec przed takim zagrożeniem. Kamera zamontowana za przednią szybą monitoruje drogę przed samochodem, a zintegrowana elektroniczna jednostka sterująca stale analizuje zgromadzone dane, rozpoznając powierzchnię drogi i oznaczenia poziome poprzez różnice w kontraście. Jeśli van zaczyna przekraczać linie rozdzielające pasy ruchu bez włączonych kierunkowskazów albo równoległych zmian w pozycji pedału gazu lub hamulca, sterownik uzna, że pojazd nieumyślnie opuszcza swój pas i ostrzeże o tym kierowcę za pomocą sygnału akustycznego.

Asystenta Pasa Ruchu działa od prędkości 60 km/h i wykrywa nie tylko białe linie, ale również te w kolorze żółtym. Kierowca może wyłączyć system, jeśli to konieczne – np. podczas jazdy wąską, wiejską drogą. I odwrotnie, : Asystent Pasa Ruchu pomaga mu utrzymać się w pasie ruchu, gdy wokół jest niewiele miejsca, np. na budowach autostrad.

Asystent Świateł Drogowych: optymalne oświetlenie drogi. Widoczność ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej jazdy. Prawdziwe wyzwanie stanowi tu jazda w ciemnościach, dlatego Sprinter w standardzie ma duże i mocne reflektory. Wszystkie modele dostępne są z opcjonalnymi, szczególnie wydajnymi lampami biksenonowymi.

Jako pierwszy w klasie Sprinter oferuje funkcję Asystent Świateł Drogowych. Zapewnia ona optymalne oświetlenie drogi poprzez automatyczne przełączanie pomiędzy światłami mijania i drogowymi zależnie od sytuacji. Przebieg drogi, piesi czy niebezpieczne miejsca rozpoznawane są jeszcze wcześniej i bardziej niezawodnie. Jednocześnie Asystent Świateł Drogowych ogranicza możliwość oślepienia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

System wykorzystuje kamerę zamontowaną za przednią szybą. Śledzi ona sytuację na drodze przed pojazdem. Jeśli wykryje samochód lub motocykl jadący w tę samą lub przeciwną stronę, światła drogowe zostaną automatycznie przełączone na światła mijania. Asystent Świateł Drogowych potrafi rozróżnić obiekty stacjonarne od znajdujących się w ruchu. Gdy droga ponownie pustoszeje, system z powrotem uruchomi światła drogowe. Kamera rozpoznaje także włączone oświetlenie drogi, np. w terenie zabudowanym. Również wtedy wyłącza światła drogowe. Asystent Świateł Drogowych działa przy prędkości powyżej 35 km/h i dostępny jest zarówno w połączeniu z lampami halogenowymi, jak i biksenonowymi.

Pakiety systemów wspomagających ułatwiają wybór potrzebnych funkcji. Nowe systemy bezpieczeństwa pogrupowane są w logicznie skomponowane pakiety. Dla zamkniętych modeli, tj. furgonu i kombi, pakiet Driving Assistance obejmuje: Asystenta Martwego Pola, Asystenta Pasa Ruchu, Asystent Świateł Drogowych oraz Collision Prevention Assist. Alternatywnie, Mercedes-Benz oferuje pakiet Lane Tracking, składający się z układów: Asystenta Martwego Pola, Asystenta Pasa Ruchu i Asystenta Świateł Drogowych. Pakiet Driving Assistance dla otwartych modeli, takich jak wersje z podwoziami do zabudowy i platformy, zawiera: Asystenta Pasa Ruchu, Asystenta Świateł Drogowych i Collision Prevention Assist. Osobno dostępny jest także Asystent Świateł Drogowych.
 
Systemy wspomagające – to się opłaca. Kompleksowa gama systemów bezpieczeństwa na pokładzie nowego Sprintera chroni przed wypadkami i sprzyja unikaniu kosztownych przestojów. Układy te odgrywają istotną rolę również w dziedzinie twardych kosztów. Mercedes-Benz Bank oferuje m.in. niższe stawki składek ubezpieczeniowych w przypadku aut z systemami wspomagającymi. Dostępny jest także pełen pakiet usług – obejmujący leasing, serwis i ubezpieczenie, gwarantując klientom całoroczny spokój, i to od jednego dostawcy.

Mercedes-Benz Sprinter: bezpieczeństwo w standardzie. Bezpieczeństwo na pokładzie jest standardową domeną każdego pojazdu Mercedes-Benz. W przypadku Sprintera oznacza to bezpieczne i przewidywalne podwozie, precyzyjne prowadzenie oraz wydajne, odporne na przegrzanie hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Adaptacyjne światła hamowania ostrzegają uczestników ruchu za samochodem o awaryjnym hamowaniu. Kontrolka awarii żarówki informuje o defektach oświetlenia, a kontrolka pasów przypomina kierowcy o ich zapięciu przed wyruszeniem w podróż.

Najnowsza generacja standardowego systemu ADAPTIVE ESP® spełnia szereg różnorodnych funkcji. System kontroli stabilności obejmuje:
– system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS);
– kontrola trakcji (ASR);
– elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD);
– hydrauliczny system Brake Assist (BAS);
– system kontroli obciążenia Load Adaptive Control (LAC);
– system zapobiegania dachowaniu Roll Over Mitigation i Roll Movement Intervention (ROM/RMI);
– system Enhanced Understeering Control (EUC);
– układ automatycznego osuszania tarcz (Brake Disc Wiping) podczas jazdy w deszczu;
– przewidujący układ przygotowania klocków do nagłego hamowania (Electronic Brake Prefill).

Nabywcy Sprintera, którzy zamówią auto z hakiem holowniczym lub przygotowaniem do jego montażu, w standardzie otrzymują także system stabilizacji przyczepy Trailer Stability Assist (TSA).

W przypadku nieuniknionego wypadku, mimo wysokiego poziomu aktywnego bezpieczeństwa, kierowca i pasażerowie Sprintera mogą polegać na wytrzymałej, energochłonnej strukturze nadwozia. Regulowane punkty zakotwiczenia pasa bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem siły napięcia, dwupłaszczyznowy zagłówek oraz poduszka czołowa zapewniają kierowcy wzorowy poziom pasywnego bezpieczeństwa.

Opcje pozwalają dostosować Sprintera do indywidualnych potrzeb. Oprócz bogatego zakresu wyposażenia standardowego klienci mają do wyboru opcje dodatkowe, pozwalające na dostosowanie Sprintera do ich indywidualnych potrzeb. Biksenonowe reflektory ze statycznym systemem Add-Light i funkcją doświetlania zakrętów, światła przeciwmgłowe, układ czyszczenia lamp i podgrzewana przednia szyba gwarantują jeszcze lepszą widoczność. Kamera cofania, układ ostrzegania podczas cofania i PARKTRONIC ułatwiają manewrowanie, podczas gdy system Start-off Assist (standardowy w połączeniu ze skrzynią automatyczną) wspomaga ruszanie na wzniesieniach. Czujniki deszczu i zmierzchu zwalniają kierowcę z obowiązku regulacji wycieraczek oraz świateł. Poduszka czołowa pasażera (standardowa w wybranych wersjach i na niektórych rynkach), poduszki boczne i kurtyny powietrzne zwiększają poziom pasywnego bezpieczeństwa, a opcjonalny system monitorowania ciśnienia w oponach pozwala kontrolować jego poziom w modelach z pojedynczym ogumieniem.

Mercedes-Benz nie ogranicza bezpieczeństwa wyłącznie do kierowcy – wszystkie furgony występują ze ściankami działowymi pełnej szerokości, które całkowicie odgradzają przestrzeń ładunkową. Wytrzymałe oczka mocujące pomagają w zabezpieczeniu bagażu. Opcjonalnie można je uzupełnić o szyny mocujące na podłodze, na wysokości dolnej linii okien i poniżej ramy dachu.

Kluczowa forma kierowcy. Nie mniej istotna od wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa jest wygoda kierowcy, który wypoczęty i zrelaksowany lepiej poradzi sobie w podbramkowych sytuacjach. Miejsce pracy za kierownicą niezmiennie stanowi centralny punkt uwagi projektantów Mercedes-Benz. W rezultacie każdy van spod znaku trójramiennej gwiazdy wyróżnia się przestronną kabiną oraz komfortowym fotelem z dobrym podparciem bocznym i regulacją wysokości. Pozycja za kierownicą dobrana jest w odniesieniu do kierownicy, pedałów oraz deski rozdzielczej jako całości.

Przejrzyście rozmieszczone instrumenty i wyraźnie oznaczone przyciski znajdują się w zasięgu ręki. W krytycznym momencie każdy detal ma tu znaczenie – choćby dlatego w samochodach Mercedes-Benz podświetlany włącznik świateł awaryjnych umieszczony jest na szczycie konsoli środkowej. Zewnętrzne lusterka po lewej i prawej stronie mają osobne zwierciadła szerokokątne, a ich obudowy są zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki w celu zniwelowania skłonności do zabrudzeń. Wysoki komfort jazdy i niski poziom hałasu oraz wydajne ogrzewanie i wentylacja sprawiają, że nawet długa podróż jest przyjemna, a liczne schowki ułatwiają organizację wnętrze podczas codziennej pracy. Precyzyjny układ kierowniczy i stosunkowo niewielka średnica zawracania zapewniają maksymalne bezpieczeństwo oraz wygodę prowadzenia.

Zauważalna modernizacja kabiny. Poprawianie bezsprzecznie dopracowanego i praktycznego wnętrza Sprintera nie należy do łatwych zadań, jednak projektantom udało się podołać temu wyzwaniu. Pianka wypełniająca fotele jest teraz sztywniejsza, a nowa podszewka i pokrycie zapewniają lepszą przepuszczalność powietrza. Przy okazji, tapicerki są jeszcze bardziej odporne na zużycie. Nowe koło kierownicy z grubszą obręczą zapewnia doskonały chwyt. Opcjonalna kierownica wielofunkcyjna z komputerem pokładowym otrzymała eleganckie, chromowane ozdoby i nowe przyciski sterujące. Chromowane aplikacje pojawiły się także na kratkach wentylacyjnych oraz na gałce dźwigni biegów, ozdobionej błyszczącym emblematem.

Nowe systemy audio, system nawigacji Becker MAP PILOT. Nowoczesna elektronika i systemy nawigacji zyskują popularność także w segmencie vanów. Wraz z nowym Sprinterem debiutuje nowa generacja nagłośnienia – Audio 10 (2DIN) z systemem Bluetooth, klawiaturą i książką telefoniczną, portem kart SD, interfejsem USB 2.0 oraz gniazdem AUX w kokpicie. Radio odtwarza pliki w formatach takich jak WMA, MP3, AAC czy WAV. Audio 15 zawiera dodatkowo 5,8-calowy, kolorowy wyświetlacz i pozwala na połączenie z iPodem za pośrednictwem portu USB 2.0. Ekran służy również do wyświetlania obrazu z opcjonalnej kamery cofania. Manewrowanie ułatwiają teraz linie pomocnicze. Audio 15 można połączyć z nową, opcjonalną nawigacją Becker MAP PILOT z przyjaznym interfejsem. Korzysta ona z dynamicznej funkcji TMC, pozwalającej omijać korki. Jednostka nawigacji Becker MAP PILOT jest dyskretnie zabudowana w schowku nowego Sprintera, a dane z mapami dla danego regionu są wgrane fabrycznie. Boks z nawigacją można zdemontować i za pośrednictwem kabla USB podłączyć do komputera w celu zaktualizowania map przez internet. Dostępny jest także zestaw instalacyjny dla nawigacji – np. dla flot, które używać w swoich Sprinterach jednego urządzenia.

Nowy Sprinter 2013: kompletne rozwiązanie. Wszechstronność to znak rozpoznawczy Sprintera. Dwa silniki Diesla w czterech wersjach mocy, spełniające normy Euro 5b+ i Euro 6, jeden silnik benzynowy spełniający normę Euro VI (także w wersji zasilanej gazem ziemnym), ręczne i automatyczne przekładnie oraz szeroki wybór wersji nadwozi, masy i odmian tylnych osi – nabywca ma do wyboru kilka tysięcy wariantów modelu. Dodatkowo, program Mercedes-Benz VanSolution oferuje na zamówienie specjalne nadwozia i wyposażenie wnętrza, dostarczane przez 10 wybranych i certyfikowanych partnerów. Zakup, konfiguracja, finansowanie oraz dostawa samochodów odbywa się bezpośrednio w salonie Mercedes-Benz, co ułatwia zarządzanie flotą. Ten system współpracy może jednak zaoferować znacznie więcej niż dopasowany do potrzeb pojazd – poza wysoką jakością i różnorodną ofertą, kluczem przy dobieraniu partnerów była kompleksowość usług, obejmujących profesjonalne doradztwo, dostępność infolinii i części zamiennych oraz niezawodną obsługę posprzedażną. Rozległe możliwości indywidualizacji Sprintera dotyczą najmniejszych detali – lista wyposażenia opcjonalnego obejmuje kilkaset pozycji. Logicznie skomponowane pakiety dodatków pozwalają z łatwością dostosować model do konkretnych zastosowań.

Doskonałe wsparcie – zawsze i wszędzie. Po zakupie Sprintera jego właściciel i kierowca nigdy nie są pozostawieni samemu sobie. Mogą oni korzystać z usług profesjonalnej sieci około 3000 autoryzowanych centrów serwisowych aut użytkowych na terenie Europy. Ponad 300 z nich pracuje w wydłużonym wymiarze godzin, nawet do 22, a niektóre działają do późnych godzin nocnych lub przez całą dobę. A jeśli zdarzy się najgorsze, pod ręką są usługi Service 24h, dostępne w niemal wszystkich krajach europejskich przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Bezpłatna usługa dodatkowa Mobilovan zapewnia gwarancję mobilności przez 30 lat – czyli przez cały cykl życia samochodu. Mobilovan obejmuje darmowe assistance w wypadku awarii, dojazd i powrót mechanika oraz bezpłatne holowanie, jeśli usterki nie da się naprawić. Jedynym warunkiem są regularne przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta, wykonywane w autoryzowanej placówce serwisowej Mercedes-Benz. CharterWay Service oferuje klientom pakiety obsługi i napraw dopasowane do ich indywidualnych potrzeb – od wydłużonej gwarancji aż do rozbudowanych wariantów, w ramach których pokrywane są koszty napraw zużytych części.


Precyzja do ułamka milimetra: jakość wykonania w głównym zakładzie montażu vanów. Z siłą roboczą 6600 pracowników i mocą około 150 tys. aut rocznie fabryka w Düsseldorfie jest głównym zakładem produkującym vany koncernu Daimler AG. Stąd wyjeżdżają wszystkie zamknięte wersje Sprintera – tj. furgony i kombi. Hale produkcyjne zajmują powierzchnię blisko 700 tys. m kw. Zakład opuszcza dziennie prawie 700 samochodów, montowanych w systemie trzyzmianowym. Daimler zainwestował w zakłady w Düsseldorfie w 2012 roku niemal 36 mln euro. Ponad jedną trzecią tej sumy pochłonęła nowa stacja zasilania i ogrzewania, która pozwala zmniejszyć zużycie energii w fabryce o około 20 proc. Szczególnie godna uwagi z punktu widzenia pracowników jest nowa restauracja, wyznaczająca standardy w całej grupie. Produkcja Sprintera odbywa się także w niemieckim Ludwigsfelde, w Argentynie, USA, Chinach i Rosji.

Nadwozie: precyzja do ułamka milimetra. Surowe nadwozie stanowi bazę każdego auta. Z uwagi na ograniczone możliwości rozbudowy położonego w strefie miejskiej zakładu nadwoziownia zajmuje dwa poziomy. Nadwozie Sprintera powstaje z metalowych podzespołów w trakcie procesów spawania, lutowania i skręcania. Czuwa nad tym 1150 pracowników i ponad 500 robotów, które wykonują około 80 proc. pracy. Każdy Sprinter wymaga średnio 7650 spawów, a jego produkcja odbywa się z dokładnością do jednej tysięcznej milimetra. Na końcu każdej linii produkcyjnej samochody przechodzą zróżnicowane etapy kontroli jakości. Surowe nadwozia reprezentują wyjątkowo szeroką gamę: różne wersje długości, wysokości, układy drzwi, kategorie wagowe oraz wersje do ruchu prawo- i lewostronnego składają się na ponad 1000 możliwych kombinacji.

Lakierowanie: pióra strusia emu i ultracienkie warstwy lakieru. Dziesięć stanowisk przygotowawczych i ekstremalnie złożony proces lakierowania zapewniają każdemu egzemplarzowi perfekcyjną ochronę antykorozyjną. Proces przygotowawczy poprzedzony jest tzw. myjnią: na jednym ze stanowisk całe nadwozie czyszczone jest z zewnątrz przez obracające się koła natryskowe, a wewnątrz – przez inne urządzenia. Lakierowanie obejmuje procesy fosforowania, malowania kataforetycznego, nakładania farby podkładowej i powłoki lakierniczej. Każda z warstw jest bardzo cienka, o całkowitej grubości 80 tysięcznych milimetra. Przeciętnie lakier na każdym Sprinterze waży 17,4 kg, a malowana powierzchnia zajmuje powierzchnię około 95 m kw. Przed nałożeniem powłoki lakierniczej każdy egzemplarz jest czyszczony za pomocą piór strusia emu na obracających się rolkach w celu usunięcia najmniejszych cząsteczek kurzu. Roboty i pracownicy dzielą się zadaniami podczas uszczelniania spoin nadwozia – na jeden egzemplarz przypada średnio 138 m PVC. Wodny lakier nakładany jest na czterech liniach. Ostateczną powłokę nanosi się przy użyciu systemów elektrostatycznych – drobne cząstki farby są elektrostatycznie przyciągane do nadwozia. Uszczelnienie profili wymaga tego samego stopnia precyzji, co lakierowanie: liczba dysz dostosowana jest do indywidualnego egzemplarza. Automatycznie aplikują one ściśle określoną ilość środka ochronnego w każde wgłębienie nadwozia. W połączeniu z procesem galwanizacji paneli karoserii zapewnia to permanentną ochronę przed korozją w każdym miejscu – w starciu ze Sprinterem rdza nie ma żadnych szans.

Montaż: 197 stanowisk, wybór spośród nawet 14000 części. Montaż jest najbardziej czasochłonnym etapem produkcji. Ze względu na przestrzeń, operacje te rozdzielone są między trzy kondygnacje. Pracuje przy nich 2400 osób. Kompletowanie samochodu odbywa się na 197 stanowiskach, a na każdy egzemplarz przypada około 14000 części. Dział logistyczny dba, by były one dostępne i zamawiane zgodnie z przebiegiem produkcji. Proces montażu na pierwszym i drugim piętrze dotyczy głównie karoserii oraz wnętrza samochodu. Jednym z najbardziej imponujących stanowisk jest centrum montażu szyb – największe tego typu na świecie. Roboty precyzyjnie dopasowują tu poszczególne okna Sprinterów. W tym samym czasie w sąsiedniej hali trwa wstępny montaż układu napędowego – przedniej i tylnej osi, silnika, wału napędowego i wydechu. Na parterze znajduje się tzw. „stacja małżeńska”, gdzie układ napędowy łączony jest z nadwoziem. Krótko po „ślubie” po raz pierwszy uruchamiane są silniki, a każdy van poddawany jest szczegółowym testom na hamowni rolkowej. W końcowej fazie następuje montaż emblematów, wyrównanie drzwi i czyszczenie karoserii. Następnie nowe samochody zostają ponownie zbadane w tunelu świetlnym.

Dopiero wtedy przemieszczają się do stanowisk dyspozytorskich i oczekują na opuszczenie zakładu – ciężarówką lub koleją. Każdego dnia z fabryki w Düsseldorfie wyjeżdża około 310 ciężarówek i 11 wagonów kolejowych załadowanych nowymi vanami. Około 80 ciężarówek udaje się do portów, skąd co tydzień wyrusza jeden lub dwa statki z samochodami. Materiały i komponenty dostarczane są przez około 600 dostawców. Za ich dowóz codziennie odpowiada około 280 ciężarówek, przewożących 2850 ton ładunku. Kluczowe dla Sprintera zespoły pochodzą z fabryk grupy Daimlera: silniki z Berlina, Mannheim, Stuttgartu i Kölledy, tylne osie z Kassel, a przekładnie z Gaggenau. Klasowy wzorzec – od niemal 20 lat Sprinter jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie
Oto model, który nadał imię całej klasie samochodów – od chwili premiery pierwszej generacji wiosną 1995 roku Mercedes-Benz Sprinter zdominował segment aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Od tamtej pory nieprzerwanie wyznacza standardy we wszystkich dziedzinach, począwszy od ekonomiki, poprzez bezpieczeństwo, przyjazność środowisku, komfort i łatwość obsługi, aż po moc i osiągi.

CZYTAJ DALEJ  SKODA Citigo najlepszym autem

Nowy Sprinter w 1995 roku: nowoczesny, wydajny i bezpieczny. Nowy Sprinter, zaprezentowany w 1995 roku, był pierwszym samochodem użytkowym Mercedes-Benz ze słowną nazwą zamiast stosowanych wcześniej cyfr i liter. Poszedł on w ślady modelu T1 z charakterystyczną, krótką maską, wewnętrznie określanego jako „Bremer” ze względu na początkowe miejsce produkcji – Brema.
T1 uważany był za uosobienie trwałości, solidności i niezawodności. W ciągu 18 lat rynkowej kariery znalazł niemal milion nabywców. Sprinter natychmiast dał się poznać jako samochód jedyny w swoim rodzaju: z krótkim przodem, napędem na tylną oś, ponadczasową, nowoczesną stylizacją, przestronną kabiną i szeroką gamą silników. Alternatywą dla standardowego silnika o mocy 57 kW (78 KM) był nowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa, łączący moc 90 kW (122 KM) z niewielkim zużyciem paliwa – sensacyjny jak na ówczesne czasy. Siła napędowa trafiała do kół za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej. Niedługo później do oferty dołączyła 4-biegowa przekładnia automatyczna z konwerterem. Sprinter był nie tylko szybki, ale i bezpieczny. Jego standardowe wyposażenie obejmowało hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, układ ABS i automatyczny system różnicowego hamowania. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie z resorami poprzecznymi. Zamki pasów bezpieczeństwa przymocowano do fotela, a wysokość ich zakotwiczenia była regulowana. Kolejnym przyczynkiem do sukcesu była szeroka gama wersji, zarówno nadwozi zamkniętych o konstrukcji samonośnej, jak i licznych wariantów podwozi. Sprinter był też pełen pomysłów: jego opływowe nadwozie z gładko wkomponowanymi szybami, częściowo zamaskowane wycieraczki i zaokrąglone krawędzie pozwoliły ograniczyć zużycie paliwa oraz szumy wiatru. Niezwykle przestronna kabina oferowała sprytne rozwiązania, takie jak ukryte w dolnej partii drzwi trójkąt ostrzegawczy i apteczka czy zestaw narzędzi pod wykładziną na nogi pasażera.

Obszerny lifting w roku 2000. Na początku 2000 roku Sprinter został poddany modernizacji, przygotowującej go do drugiej części cyklu produkcyjnego. Zmiany objęły wygląd karoserii, zakres wyposażenia i wykończenie. Model zyskał trójramienną gwiazdę nachodzącą na maskę, nowe przednie lampy i dzielony wlot powietrza w zderzaku. W kabinie pojawił się całkiem nowy, zaokrąglony kokpit z ergonomiczną dźwignią zmiany biegów w kształcie dżojstika i elementami takimi jak uchwyty na napoje czy dodatkowe schowki. Do wyposażenia standardowego trafiła poduszka powietrzna dla kierowcy, a wszystkie fotele zostały zaopatrzone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Zastosowano także bardziej wydajny układ ABS i system kontroli trakcji. Dłuższy przód pozwolił na poprawę poziomu bezpieczeństwa w przypadku zderzenia.

Nowe silniki wysokoprężne CDI o 4 lub 5 cylindrach występowały w imponującym zakresie mocy od 60 kW (82 KM) do 115 kW (156 KM). Wraz z nimi wprowadzono układ wtrysku common rail i czterozaworowe głowice. Alternatywą dla przekładni manualnych była zautomatyzowana, 6-biegowa skrzynia Sprintshift. Niedługo po debiucie odświeżonego Sprintera do oferty wprowadzono również 5-biegową skrzynię automatyczną z konwerterem.

Wiosną 2001 roku lista opcji wzbogaciła się o kurtyny powietrzne. Gama podwozi została wówczas poszerzona o odmiany o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej 5,99 t.

Sprinter standardowo wyposażony w układ ESP® w roku 2002. Zaledwie rok później Sprintera poddano kolejnej modernizacji. Poza subtelnym odświeżeniem wyglądu karoserii główny nacisk położono na elementy niewidoczne dla oka: zastosowano mocniejsze wspomaganie hamulców, a przede wszystkim wprowadzono standardowy układ Electronic Stability Program (ESP®) dla wszystkich zamkniętych wariantów z nadwoziem kombi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. System ten sukcesywnie trafiał do kolejnych wersji, w tym – w 2004 roku – do odmian z podwoziami do zabudowy.

Podczas międzynarodowych targów aut użytkowych w 2004 roku Mercedes-Benz zaprezentował studium „Safety Showcase” (pol. wystawa bezpieczeństwa) z rozwiązaniami, które w przyszłości miały odpowiadać za poprawę samochodowego bezpieczeństwa. Należały do nich np.: adaptacyjny układ ESP®, dostosowujący swoją pracę do obciążenia, aktywny system stabilizacji przeciwdziałający przechyłom nadwozia, system kontroli pasa ruchu, aktywny tempomat, układ monitorowania ciśnienia w oponach oraz przekładnia kierownicza o zmiennym przełożeniu.

2006: kompletnie nowy Sprinter podąża śladem udanego poprzednika. W roku 2006 rozpoczął się nowy etap w historii Sprintera – po 11 latach obecności na rynku i wyprodukowaniu około 1,3 mln aut model został klasowym liderem w Europie. Jego wygląd dostosowano do aktualnego języka projektowania Mercedes-Benz, połączonego z funkcjonalnością vana. Charakterystyczne, dynamiczne rysy nowego Sprintera biegły od przedniego pasa przez profil aż do tylnych lamp.

Trzy rozstawy osi, cztery długości nadwozia, trzy warianty wysokości i liczne wersje ładowności, zabudowy i napędów zaowocowały łącznie około 1000 odmian. Z dopuszczalną masą całkowitą od 3,5 do 5 ton Sprinter pokrywał zapotrzebowanie we wszystkich segmentach w swojej klasie. Gama modelowa obejmowała nawet podwozie z niską ramą i niezależnym zawieszeniem tylnej osi. Do wyposażenia standardowego należały elektrycznie sterowane szyby oraz zdalnie sterowany centralny zamek. Nowe standardy wyznaczały precyzyjnie zmontowane, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, jeszcze więcej przestrzeni, funkcjonalna konsola środkowa czy opcjonalna kierownica wielofunkcyjna. Nowością w klasie Sprintera były opcjonalne reflektory biksenonowe i układ Add-Light, czujnik deszczu i zmierzchu oraz Keyless Entry i Slide, umożliwiający otwarcie drzwi – w tym elektrycznie przesuwnych drzwi komory ładunkowej – bez używania kluczyka. Zewnętrzne lusterka z szerokokątnymi zwierciadłami i zintegrowanymi kierunkowskazami zapewniały niezbędną widoczność.

Paleta 4-cylindrowych turbodiesli CDI o pojemności 2,15 l obejmowała jednostki o mocy od 65 kW (88 KM) do 110 kW (150 KM). Wybrane warianty silnikowe otrzymały dwustopniowe turbodoładowanie – to kolejna innowacja w segmencie aut dostawczych. Nowy, topowy silnik wysokoprężny V6 o pojemności 3 litrów generował moc 135 kW (184 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm, stanowiąc alternatywę dla benzynowej jednostki V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 190 kW (258 KM). Wszystkie agregaty były zgodne z normą emisji spalin Euro IV lub EU 4/III. Obok 5-biegowych skrzyni manualnych oferowano 5-stopniową przekładnię automatyczną.

Nowe poprzeczne resory piórowe z kompozytów włóknistych (GFRP) z przodu i nowe resory paraboliczne z tyłu zapewniły odpowiednią charakterystykę prowadzenia – neutralną, z lekką tendencją do podsterowności, oraz wysoki komfort jazdy. Elektroniczny system kontroli stabilności ADAPTIVE ESP®, zdolny określić masę pojazdu i położenie środka ciężkości, był montowany standardowo we wszystkich modelach, podobnie jak 16-calowe koła. Poza seryjną poduszką powietrzną dla kierowcy dostępna była także poduszka dla pasażera, poduszki boczne i kurtyny powietrzne.

2009: nowe silniki 4-cylindrowe i 6-biegowe przekładnie ECO Gear. Trzy lata po premierze Sprinter otrzymał nowe silniki oraz przekładnie. Zupełnie nowe, 4-cylindrowe jednostki długoskokowe o oznaczeniu OM 651 odziedziczyły pojemność po poprzednikach – 2,15 l – i osiągały moc od 70 kW (95 KM) do 120 kW (163 KM). Otrzymały one dwa wałki rozrządu napędzane kołami zębatymi i krótkim łańcuchem, wałki wyrównoważające, wtrysk common rail z maksymalnym ciśnieniem wtrysku 1800 barów oraz chłodzony układ recyrkulacji spalin. Elementy pomocnicze, takie jak pompy oleju i cieczy chłodzącej oraz alternator, pracowały w trybie kontrolowanym. Wszystkie te cechy pozwoliły na osiągnięcie dużej siły napędowej, niskiego poziomu emisji spalin, niewielkiego zużycia paliwa i wyjątkowo gładkiej pracy. Silniki spełniały normę Euro V lub opcjonalnie EEV. Wysokoprężna jednostka V6 OM 642 o pojemności 3 litrów generowała teraz moc 140 kW (190 KM) i maksymalny moment obrotowy 440 Nm, a 3,5-litrowy, benzynowy silnik V6 – 190 kW (258 KM).

Najnowsze silniki zostały do perfekcji zharmonizowane z nową, 6-stopniową przekładnią ECO Gear, opracowaną przez Mercedes-Benz specjalnie z myślą o vanach. Szeroki zakres przełożeń z krótkim pierwszym biegiem i długim szóstym pozwalał na utrzymanie niskich prędkości obrotowych. Zależnie od wersji, zużycie paliwa Sprintera z nowym układem napędowym spadło w cyklu NEDC o 0,5-1,5 l/100 km. Zakres modernizacji objął również ESP® ze stabilizacją przyczepy, światła awaryjnego hamowania, opcjonalną funkcję podgrzewania dla szerokokątnych lusterek zewnętrznych i nowe tapicerki. Za dopłatą oferowano także uniwersalny interfejs dla systemów nawigacji czy odtwarzaczy MP3.

2012: stale rozwijany układ ADAPTIVE ESP, nowa skrzynia automatyczna. Trzy lata później, wiosną 2012 roku, Sprinter przeszedł kolejne udoskonalenia. Nowa generacja ADAPTIVE ESP® otrzymała dodatkowe funkcje. Brake Disk Wipe zapewnia cykliczne suszenie tarcz w celu utrzymania skuteczności hamowania podczas jazdy w deszczu, a Electronic Brake Prefill delikatnie zbliża okładziny do tarcz, gdy kierowca nagle zdejmuje nogę z pedału gazu. Zamknięte wersje Sprintera są od tej pory dostępne z 7-stopniową skrzynią automatyczną – po raz pierwszy w segmencie vanów. Przekładnię cechuje szeroki zakres bliskich przełożeń, dzięki czemu łączy ona dynamiczne osiągi z niskimi prędkościami obrotowymi, niezbędnymi do ograniczenia apetytu.

Pakiet BlueEFFICIENCY pozwala jeszcze bardziej ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo. Zależnie od wersji i przełożeń przekładni, Sprinter o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t z nowym, dłuższym przełożeniem tylnej osi potrzebuje w cyklu mieszanym jedynie 7,0 l/100 km. W 2012 roku przeprowadzono wyłącznie przejściowe zmiany, jednak już rok później model rozpoczął zupełnie nowy okres w swojej karierze – otrzymał silniki zgodne z normą emisji spalin Euro VI oraz nowe systemy bezpieczeństwa.

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *