BMW dostosowuje do jej wymogów kolejne modele obecne już na rynku. Latem 2013 roku niemal wszystkie samochody wyposażone w silniki benzynowe z technologią BMW TwinPower Turbo będą w standardzie spełniały normę EU6. Innowacyjne funkcje trybu jazdy ECO PRO gwarantują jeszcze więcej radości z jazdy, czemu sprzyja funkcja Launch Control ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Wśród opcji systemu BMW ConnectedDrive w wyniku wykorzystania potencjału inteligentnej sieci doprowadzono do dalszej optymalizacji funkcji podwyższających komfort, bezpieczeństwo i użyteczność systemów informacyjnych oraz rozrywkowych dostępnych w samochodach.
Norma EU6 standardem we wszystkich seriach. Technologia BMW TwinPower Turbo nie tylko daje większą radość z jazdy w połączeniu ze zmniejszonym zużyciem paliwa, ale także oferuje idealne warunki do optymalizacji czystości spalin. Już latem 2013 roku kolejne benzynowe modele BMW wyposażone w tę technologię będą spełniały wymogi normy EU6, która ma wejść w życie we wrześniu 2014 roku. Na początku roku modelowego 2014, dołączą do nich samochody BMW M, jak również sześciocylindrowe wersje BMW Z4.
Jednocześnie zwiększa się liczba modeli z silnikiem Diesla, które dzięki zastosowaniu w wyposażeniu standardowym systemu BMW BluePerformance są również w stanie spełnić wymagania normy EU6.
Inteligentny system napędu czterech kół xDrive w kolejnych modelach BMW serii 1 oraz serii 3. Z pięcioma kolejnymi modelami, które mogą być opcjonalnie wyposażone w napęd przenoszony na cztery koła w systemie BMW xDrive, BMW będzie kontynuował poszerzanie oferty napędu na cztery koła również latem 2013 roku. Technologia stałego, sterowanego elektronicznie napędu wszystkich kół optymalizuje nie tylko przyczepność i stabilność pojazdu we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych, ale również dynamikę jazdy przy pokonywaniu zakrętów. Taki system w przyszłości będzie także dostępny w modelach BMW 118d xDrive w wersji trzydrzwiowej oraz w BMW 118d xDrive w wariancie pięciodrzwiowym. Podobnie jak w przypadku nowych modeli BMW xDrive Sedan 318d i BMW 318d xDrive Touring, będą one również napędzane przez czterocylindrowe silniki Diesla o mocy 105 kW/143 KM. Ponadto, począwszy od lata 2013 roku, nowy najmocniejszy Diesel instalowany w BMW serii 3 również otrzyma wersję z napędem BMW xDrive. Moc 230 kW/313 KM dostarczana przez sześciocylindrowy silnik wysokoprężny znajdujący się pod maską BMW 335d Sedan xDrive będzie rozdzielana pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od aktualnej sytuacji na drodze. BMW 335d xDrive Sedan będzie w standardzie wyposażony w ośmiobiegową przekładnię automatyczną.
Optymalne przyspieszenia: ośmiobiegowa sportowa przekładnia automatyczna z funkcją Launch Control. Niezwykle wydajna, szybko i komfortowo zmieniająca przełożenia ośmiobiegowa przekładnia automatyczna jest dostępna dla modeli BMW wszystkich serii. Gdyby okazało się to pożądane, na przyszłość pozostawiono możliwość nadania tej przekładni jeszcze wyraźniejszego sportowego charakteru. Od lata 2013 instalowana opcjonalnie skórzana sportowa kierownica z dźwigienkami zmiany biegów będzie dostępna w luksusowym sedanie serii 7. Dzięki takiej funkcji kierowca może ręcznie wybierać przełożenia bez konieczności odrywania ręki od kierownicy.
Co więcej, ośmiobiegowa sportowa przekładnia automatyczna dostępna dla BMW serii 1, BMW serii 3 i BMW serii 6 będzie wzbogacona o nową funkcję Launch Control. Funkcja ta pozwala na przyspieszanie z optymalnym wykorzystaniem dostępnej przyczepności kół i na maksymalną dynamikę przyspieszania ze startu zatrzymanego. Funkcja ta w porównywalnej wersji wcześniej była dostępna tylko w samochodach BMW M. Aby skorzystać z Launch Control, kierowca musi aktywować tryb DTC systemu kontroli stabilności jazdy (DSC), przesunąć dźwignię wyboru biegów w pozycję S, wcisnąć mocno pedał hamulca i jednocześnie wcisnąć do oporu pedał przyspieszenia. Po zwolnieniu pedału hamulca, samochód przyspiesza bez poślizgu kół napędzanych, pozwalając na najlepsze w danych warunkach wykorzystanie dostępnej mocy silnika. Ten sposób przyspieszania trwa dopóty, dopóki kierowca wciska pedał przyspieszenia. Automatycznej sportowej przekładni towarzyszy wyposażenie takie jak łopatki zmiany biegów przy kierownicy, specjalna dźwignia wyboru biegów, nie wspominając o niezwykle dynamicznej zmianie przełożeń zapewniającej najwyższe osiągi nawet podczas krótkich i nagłych okresów przyspieszania.
BMW EfficientDynamics: tryb ECO PRO z funkcją jazdy wybiegiem i asystentem przewidywania zmian. Dzięki nowym funkcjom trybu ECO PRO, który może być aktywowany za pomocą funkcji Driving Experience Control, BMW zwiększa możliwości uzyskiwania lepszej ekonomii zużycia paliwa poprzez inteligentne zarządzanie energią. Od lata 2013 roku wszystkie warianty modelowe BMW serii 1, BMW serii 3 i BMW serii 6 wyposażane standardowo lub opcjonalnie w ośmiobiegową przekładnię automatyczną lub w ośmiobiegową sportową przekładnię automatyczną, otrzymają nową funkcję jazdy wybiegiem. Przy prędkościach od 50 do 160 kilometrów na godzinę w trybie ECO PRO napęd jest odłączany, gdy tylko kierowca podnosi stopę z pedału gazu, bez naciśnięcia na pedał hamulca. W rezultacie samochód „żegluje” bez połączenia kół z silnikiem, co pozwala maksymalnie zredukować zużycie paliwa. Oszczędność paliwa jest teraz jeszcze wyraźniejsza przy wykorzystaniu opcjonalnego system nawigacyjnego Professional.
Nowy asystent przewidywania zmian warunków drogowych informuje kierowcę o idealnym momencie na zmniejszenie prędkości jazdy, gdy samochód zbliża się do łuku drogi, zakrętu czy ronda, gdzie obowiązują ograniczenia prędkości. Dzięki temu paliwo może być wykorzystywane w sposób optymalny w danych warunkach drogowych. Po raz pierwszy technologia BMW EfficientDynamics oraz BMW ConnectedDrive zostaną połączone ze sobą w sieć w ramach inteligentnego zarządzania energią, dzięki czemu w trybie jazdy ECO PRO będzie można osiągnąć dalsze oszczędności w zużyciu paliwa.
BMW ConnectedDrive: nowe opcje i powiększona funkcjonalność. Od lata 2013 roku BMW będzie również wyznaczać nowe standardy w dziedzinie inteligentnych sieci informatycznych, dzięki konsekwentnie modernizowanej gamie funkcji systemów BMW ConnectedDrive. Nowe opcje i nowo rozszerzone funkcje zapewnią dalszą optymalizację działania systemów.
Opcje Driving Assistant oraz Driving Assistant Plus początkowo wprowadzone wyłącznie w BMW serii 7 będą dostępne w nowej strukturze funkcjonalnej zarówno w luksusowym sedanie, jak i w kolejnych modelach samochodów BMW. Pakiet bezpieczeństwa Driving Assistant obejmuje układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, jak również układ ostrzegania o możliwości kolizji z pieszym oraz układ ostrzegania przed kolizjami z funkcją automatycznego hamowania. System wykrywa pojazdy jadące z przodu, a przy prędkościach do 60 km/h, również osoby, które mogą znaleźć się na kolizyjnym kursie. W sytuacjach uznanych za groźne kierowca jest ostrzegany za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych. Aby skrócić drogę hamowania, układ hamulcowy jest jednocześnie wstępnie przygotowany do szybkiego zadziałania. Ponadto, przy prędkości do 60 km/h aktywowany jest automatycznie manewr awaryjnego hamowania ze średnimi opóźnieniami pojazdu, co ma na celu zmniejszenie prędkości i jednoznaczne zwrócenie uwagi kierowcy na krytyczną sytuację na drodze.
Driving Assistant Plus zapewnia jeszcze bardziej kompleksowe wsparcie. System łączy w sobie aktywny tempomat z funkcją Stop & Go i z opisanym wcześniej systemem Driving Assistant, zapewniając przede wszystkim zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w powolnym ruchu miejskim i w ulicznych korkach.
Przy prędkościach do 210 km/h kierowca jest w stanie przekazać kontrolę odległości systemom elektronicznym samochodu. Połączenie przedniej kamery i pełnozakresowych czujników radarowych pozwala na wykrywanie wszystkich pojazdów przed naszym samochodem, niezależnie od tego, czy znajdują się one w ruchu, czy też stoją. Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o potencjalnej kolizji, Driving Assistant Plus automatycznie spowalnia pojazd, w razie potrzeby wykonując hamowanie z maksymalną mocą układu hamulcowego.
Asystent ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, dostępny również jako osobna opcja, w przyszłości będzie używany już od prędkości 20 km/h. System monitoruje ruch na sąsiednich pasach w okolicy tzw. martwych punktów i ostrzega kierowcę o potencjalnie krytycznych sytuacjach podczas manewrów wyprzedzania.
Dzięki funkcjom dodatkowym, korzystanie z opcjonalnego wyświetlacza przeziernego BMW HUD staje się jeszcze bardziej atrakcyjne. System, który wykorzystuje całą paletę kolorów podczas wyświetlania na przedniej szybie informacji związanych z nawigowaniem, zostanie teraz uzupełniony o dodatkowe informacje pokazywane na wyświetlaczu w kolejnych modelach. W razie potrzeby kontakt telefoniczny, czy lista utworów z systemu rozrywkowego są także wyświetlane w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. W efekcie kierowca jest w stanie wykorzystać te informacje bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Od lata 2013 roku nowa generacja systemu widzenia nocnego BMW Night Vision będzie dostępna opcjonalnie we wszystkich modelach BMW serii 6 i 7. W modelach BMW serii 5 oraz BMW serii 7 do systemu dodano funkcję rozpoznawania zwierząt, zachowując funkcję rozpoznawania pieszych i dynamicznego oświetlenia punktowego. System zapewnia obraz wideo w czasie rzeczywistym, i przedstawia go również na wyświetlaczu za kierownicą, pokazując na nim osoby, zwierzęta i inne obiekty emitujące ciepło, gdy są poza zasięgiem wiązki światła reflektorów i ostrzega w przypadku zagrożenia kolizją. Dynamiczne oświetlenie punktowe jest wytwarzane przez specjalny reflektor, który kieruje wiązkę światła na wykryte osoby lub zwierzęta, zwracając tym samym uwagę kierowcy na możliwe zagrożenia, gdy jest jeszcze dość czasu na reakcję.
Zakres funkcji dla opcji Active Protection został również dodatkowo zmodernizowany. W sytuacjach krytycznych pakiet bezpieczeństwa przyczynia się do zmniejszenia skutków ewentualnego wypadku, stosując szereg środków zaradczych. W krytycznej sytuacji szyby boczne i okno dachowe zostają zamknięte, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte, a oparcie fotela przedniego pasażera doprowadzone do pozycji pionowej. Active Protection obejmuje również asystenta uwagi, który analizuje zachowanie kierowcy i jeśli to konieczne, doradza kierowcy odpoczynek. Taka sugestia jest przekazywana w postaci symboli graficznych wyświetlanych na monitorze za kierownicą.
źródło: BMW Group
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.