Nowe Audi A3 Sportback

pięciodrzwiowego modelu z przestronnym bagażnikiem. Samochód zawdzięcza swoją siłę mocnym i wysoce efektywnym silnikom. W obszarze infotainment i systemów wsparcia kierowcy nowe Audi A3 Sportback oferuje rozwiązania, które wyznaczają trendy w klasie samochodów kompaktowych premium.

Stylistyka zewnętrzna. Nowe Audi A3 Sportback zostało wydłużone na sportowy sposób. Pod względem długości (4310 mm), szerokości (1780 mm) i wysokości (1425 mm), nieznacznie tylko przewyższa poprzedni model. Rozstaw osi zwiększył się o 58 mm i wynosi teraz 2636 mm. Natomiast w porównaniu z wersją trzydrzwiową, Audi A3 ma rozstaw kół w modelu pięciodrzwiowym większy o 35 mm.

Linia samochodu z trzema oknami bocznymi została uporządkowana i zwarta. Każdy detal nadwozia to precyzja oraz siła wyrazu. Elementem dominującym z przodu pojazdu jest charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe, z ukośnie przyciętymi górnymi narożnikami. Utrzymana została w kolorze szarego kamienia. Płaskie reflektory mają skośnie przebiegające dolne krawędzie. Na życzenie, Audi montuje światła ksenonowe wykonane w technologii Xenon plus wraz z diodowymi światłami do jazdy dziennej. Nieco później dostępne będą również reflektory diodowe. Duże wloty powietrza z przodu samochodu dają wyobrażenie o mocy silników.

Ostro zarysowana linia „tornado” dzieli boki auta poniżej okien i zaznacza silne ramiona samochodu. Nad progami, z dużym rozmachem poprowadzono dynamiczną linię, biegnącą w górę ku tylnej części auta.

Mocno zakrzywione powierzchnie, duże, elegancko wykrojone wnęki kół, relatywnie wąskie, mocno pochylone słupki C oraz delikatne spoilery na brzegach dachu podkreślają sportowe ambicje Audi A3 Sportback. Podobnie zresztą boczne lusterka, które jak na prawdziwe auto sportowe przystało osadzono tu na drzwiach.

Tylna część pojazdu jest bardzo wyraźnie wyrzeźbiona, podzielone światła tylne podkreślają jej szerokość. Reflektory ksenonowe Xenon plus oferowane są w kombinacji z diodowymi światłami tylnymi. Diodowe linie tworzą tu optyczne łuki. Elementem wyposażenia seryjnego jest adaptacyjne światło hamowania, które podczas gwałtownego hamowania pulsuje z dużą częstotliwością. Ostra krawędź oddziela strefę dyfuzora. W zależności od wersji silnikowej – z lewej strony pojazdu widoczne są jedna lub dwie rury wydechowe.

Klienci mogą wybrać dla swojego Audi A3 Sportback jeden spośród 13 kolorów lakieru – trzy kolory standardowe, osiem lakierów metalicznych i dwa lakiery z efektem perłowym. Dostępny na życzenie pakiet „wysoki połysk” to małe, eleganckie akcenty w bocznych oknach (element wyposażenia seryjnego wersji Ambiente). Dla klientów szczególnie zainteresowanych stylistyką sportową przewidziano pakiet S line i pakiet S line Exterieur.

Ultralekka karoseria. Koncepcja ultralekkiej konstrukcji jest już od dawna atutem marki Audi. W porównaniu do poprzedniego modelu, ciężar własny nowego Audi A3 Sportback zredukowano aż o prawie 90 kg i w przypadku wersji z silnikiem 1.4 TFSI wynosi on jedynie 1205 kg. Audi, pionier na skalę światową w dziedzinie lekkich konstrukcji, po raz kolejny zmieniło ogólnie panującą tendencję na rynku (polegającą na stałym zwiększaniu ciężaru samochodów) – osiągając przy tym doskonały rezultat.

Konstrukcja kabiny pasażerskiej, dzięki wysoce zaawansowanym technologicznie komponentom z hartowanych stopów stali cechuje się mocą i równocześnie lekkością. Udział tych stopów w karoserii jest bardzo duży. Przyczyniają się one do redukcji ciężaru przestrzeni pasażerskiej o 37 kg. Dobre jakościowo stale o najwyższej wytrzymałości znalazły zastosowanie również w wielu innych częściach pojazdu. Maska silnika, błotniki, belka za przednim zderzakiem i rama pomocnicza osi przedniej wykonane są z aluminium. Pozwalają zaoszczędzić łącznie ok. 12 kg, poprawiając w ten sposób podział obciążeń między osiami.

Karoseria Audi A3 Sportback jest bardzo sztywna i zapewnia duży komfort akustyczny, dzięki zastosowaniu tłumiących hałasy elementów, takich jak dźwiękoszczelna szyba przednia. Współczynnik oporu cW – za sprawą precyzyjnego szlifowania karoserii, któremu poddano również podłogę i komorę silnika – wynosi jedynie 0,30. Bierne bezpieczeństwo pasażerów spełnia najwyższe wymogi. W przypadku kolizji z pieszym maska silnika – wskutek zastosowania pirotechniki w jej tylnej części – wypychana jest o kilka centymetrów w górę, co łagodzi skutki uderzenia pieszego.

Wnętrze. Wnętrze nowego Audi A3 Sportback jest eleganckie, lekkie i jasne. Linie oraz płaszczyzny są w nim mocno zaakcentowane. Podobnie jak w większych modelach, poniżej szyby przedniej przebiega tu długi łuk. Tablica rozdzielcza z łukowatą częścią przednią jest smukła i niewysoka. Razem z konsolą środkową, lekko pochyloną w kierunku kierowcy, wydaje się być zawieszona w przestrzeni. Siedzącej za kierownicą osobie daje to poczucie swobody.

Dopracowana w najdrobniejszych szczegółach ergonomia to klasyczny wyróżnik marki Audi. System obsługi MMI, z wysuwanym elektrycznie monitorem, montowany jest w pojeździe wyposażonym już w samo tylko radio MMI. Panel obsługowy umieszczono w tunelu środkowym konsoli. Dźwignię hamulca ręcznego zastąpiono przyciskiem elektromechanicznym. Rozwiązanie to Audi zaczerpnęło z klasy luksusowych limuzyn.

Kierowca może cieszyć wzrok elegancką kierownicą. W zależności od wersji ma ona trzy lub cztery ramiona i spłaszczony u dołu wieniec, jest zaopatrzona w wielofunkcyjne przyciski. Duże, okrągłe wskaźniki można łatwo i dokładnie odczytać. Nowo zaprojektowane przednie siedzenia gwarantują właściwą postawę i podparcie dla kręgosłupa. Na życzenie Audi montuje siedzenia sportowe (element wyposażenia seryjnego wersji Ambition).

Dzięki zwiększonemu o 58 mm rozstawowi osi, siedzący z tyłu pasażerowie Audi A3 Sportback mają wystarczająco dużo miejsca. Również wsiadanie nie sprawia trudności. W porównaniu z modelem poprzednim Audi A3 Sportback oferuje o kilka milimetrów więcej miejsca dla głowy i nóg.

Wnętrze nowego Audi A3 Sportback jest tak wytworne jak wnętrze luksusowej limuzyny. Jego najpiękniejszymi akcentami są wymodelowane nakładki na drzwi boczne, dające efekt trójwymiarowy. Na życzenie Audi montuje je w stylistyce aluminiowej Mistral lub w trójwymiarowej wersji Luv (element wyposażenia seryjnego wersji Ambiente). Elementy w stylistyce Luv powstają wskutek zastosowania złożonej technologii produkcyjnej, co daje efekt szkła o intensywnej głębi.

Cztery duże, okrągłe wloty powietrza, stylizowane na klasyczne dysze wylotowe w samolocie odrzutowym – są kolejnym przykładem technicznej estetyki w rozumieniu Audi. Strumień powietrza można regulować lekkim przyciśnięciem i pociągnięciem osi środkowej, uzyskując w zależności od potrzeb szeroki lub punktowy strumień nawiewu.

W wyposażeniu dodatkowym panel sterowania komfortowej klimatyzacji utrzymany jest w kolorze czarnego lakieru fortepianowego. Czernią lśni również panel deski rozdzielczej. Na życzenie wiele paneli sterowania może zostać wykonanych w kolorze aluminium. Opcjonalny pakiet „oświetlenie wnętrza” (element seryjnego wyposażenia wersji Ambiente) nadaje wnętrzu nowego Audi A3 Sportback dyskretne akcenty świetlne.

Kolory wnętrza dopasowane są do wersji wyposażenia. W przypadku Attraction, utrzymano je w czerni lub tytanowej szarości, wnętrze w wersji Ambition jest natomiast całe czarne, albo posiada dodatkowe kontrastowe elementy w kolorze srebrnym, niebieskim lub żółtym. Natomiast dla dwukolorowego wariantu Audi design selection Capriorange – ekskluzywnej propozycji projektantów Audi, dostępne są żywe, młodzieżowe kolory. Dodatkowe kolory dostępne dla luksusowej wersji Ambiente to beżowy Pashmina i brązowy Kastanien.

Klienci mogą również wybierać pomiędzy różnymi materiałami, z których wykonane są obicia. W przypadku wersji Attraction i Ambition standard stanowi tkanina, w wydaniu Ambiente kombinacja tkaniny i sztucznej skóry. Opcjonalnie dostępna jest tapicerka ze skóry Milano lub zestawienie skór Perlnappa i Alcantara. Siedzenia sportowe wykonane ze skóry Milano na wysokości ramion są obciągnięte skórą Velvet.

Wnętrze pojazdu wyposażonego w pakiet sportowy S line, dostępny dla wersji Ambition, utrzymane jest w czerni. Siedzenia sportowe obciągnięto kombinacją tkaniny Biathlon i skóry. Dywaniki wykończono srebrnymi szwami i obszyciami. Listwy ozdobne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium lub lśnią czernią w trójwymiarowej stylistyce. Pokryta perforowaną skórą gałka dźwigni zmiany biegów i specjalna kierownica sportowa stanowią dopełnienie pakietu sportowego S line.

Pojemność bagażnika wynosi 380 l, ale po złożeniu oparć wzrasta do 1220 l. Szerokość między nadkolami to 100 cm. Podłoga w tej części jest płaska i można ją umieścić na dwóch wysokościach. Przytrzymujące podłogę zatrzaski zaopatrzone są w małe diody. Oparcie kanapy tylnej można złożyć całkowicie lub w stosunku 60 do 40. Elementy wyposażenia seryjnego to wieszaki na torby i zaczepy stabilizacyjne do mocowania bagażu. Opcjonalnie dostępna jest dwustronna mata, pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika, tunel do przewożenia długich przedmiotów oraz torba do nart i deski snowboardowej.

Silniki. Na początek Audi wyposaża nowy model A3 Sportback w silnik TDI lub jeden z dwóch silników TFSI. Nieco później gama silników zostanie poszerzona o dwa silniki diesla i dwie jednostki benzynowe. Ich efektywność zwiększono dzięki zastosowaniu kilku technologii, takich jak wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie, innowacyjne sterowanie temperaturą i system start-stop. W porównaniu z poprzednimi modelami zużycie paliwa zredukowano w nich średnio o ok. 10 proc.

Silnik 1.6 TDI to najdoskonalsza jednostka napędowa w całej oferowanej palecie. Kompaktowy silnik diesla, wyróżniający się minimalnym tarciem wewnętrznym, przy zastosowaniu manualnej skrzyni biegów zużywa średnio tylko 3,8 l oleju napędowego na 100 km (99 g CO2 na km). Pojemność 1,6 l sprawia, że Audi A3 Sportback osiąga prędkość 100 km/h w ciągu 10,9 s oraz rozwija prędkość maksymalną 194 km/h.

Nowo skonstruowany silnik 2.0 TDI, którego wałki wyrównoważające umieszczone są teraz w skrzyni korbowej, dostępny jest w dwóch wersjach. A3 Sportback z napędem na przednią oś i silnikiem o mocy 110 kW (150 KM) oraz momencie obrotowym 320 Nm ma następujące osiągi: rozpędza się do 100 km/h w czasie 8,4 s, a jego prędkość maksymalna to 213 km/h. Zużywa średnio 4,2 l paliwa na 100 km – co daje wartość 108 g CO2 na km.

CZYTAJ DALEJ  Opel Mokka z nagrodą Playboya

Mocniejszy wariant silnika 2.0 TDI generuje moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Najważniejsze parametry (w wersji z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś) to: przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 7,4 s, prędkość maksymalna 232 km/h, średnie zużycie 4,3 l na 100 km (111 g CO2 na km).

W niedalekiej przyszłości paleta silników zostanie poszerzona o jednostkę 1.2 TFSI. Silnik ten, wyposażony w aluminiową skrzynię korbową, zorientowany jest na niewielki ciężar i minimalne tarcie. Generuje moc 77 kW (105 KM) i moment obrotowy 175 Nm. W połączeniu z przekładnią automatyczną S tronic sprawia, że Audi A3 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 10,7 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Zużywa średnio 4,9 l paliwa na 100 km (114 g CO2 na km).

Nowy silnik 1.4 TFSI z aluminiowym blokiem waży teraz jedynie 107 kg, czyli o 21 kg mniej w porównaniu do poprzedniego odpowiednika tej jednostki. Generuje moc 90 kW (122 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Wyposażone w tę jednostkę napędową Audi A3 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 9,3 s oraz rozwija prędkość maksymalną 203 km/h. Zużywa średnio 5,3 l paliwa na 100 km (123 g CO2 na km).

W drugiej wersji, która będzie dostępna nieco później, silnik 1.4 TFSI będzie miał moc 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Innowacją w tym silniku jest system odłączania cylindrów – cylinder on demand (COD), który przy niewielkim i średnim obciążeniu oraz podczas fazy hamowania silnikiem odłącza drugi i trzeci cylinder. Dzięki temu silnik o pojemności 1,4 l zużywa średnio 4,7 l paliwa na 100 km (110 g CO2 na km).

Rozpędzenie się do 100 km/h trwa (w wersji z manualną skrzynią biegów) 8,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Są to prawdziwie sportowe parametry.

Nowy silnik 1.8 TFSI, najmocniejsza jednostka benzynowa w całej oferowanej palecie, ma moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Charakteryzuje ją bezpośredni wtrysk benzyny FSI i dodatkowy wtrysk pośredni do kolektora dolotowego. Audi Valvelift, czyli system zmiennej fazy otwarcia zaworów, to rozwiązanie, które poprawia charakterystykę momentu obrotowego. Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą, a pomysł ten zastosowano także w obu mniejszych silnikach TFSI. Najważniejsze parametry (w wersji z automatyczną przekładnią S tronic i napędem na przednią oś): przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 7,3 s, prędkość maksymalna 232 km/h, średnie zużycie 5,6 l na 100 km (130 g CO2 na km).

Już wkrótce Audi poszerzy paletę silników montowanych w modelu A3 Sportback. Założenia dotyczą modelu S oraz innych, wysoce wydajnych wersji, emitujących niewielką ilość spalin. W roku 2013 zadebiutuje silnik TCNG o mocy 81 kW (110 KM), który będzie napędzany e-gazem – ekologicznym gazem, wytwarzanym przez Audi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Obliczając jego całkowity wskaźnik cyklu well to wheel czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło” (tj. od wytworzenia paliwa poprzez transport lub dystrybucję aż do wykorzystania w pojeździe), otrzymujemy wartość emisji CO2 Audi A3 Sportback TCNG mniejszą niż 30 g. W 2014 roku do produkcji wejdzie Audi A3 Sportback e-tron, z efektywnym napędem hybrydowym typu plug-in.

Układ przeniesienia napędu. Wszystkie modele Audi A3 Sportback, niezależnie od wersji silnikowej, wyposażane są standardowo w skrzynię manualną z sześcioma biegami. Jednakże możliwe jest wyposażenie ich w automatyczną przekładnię S tronic. Zależnie od wersji ta dwusprzęgłowa skrzynia umożliwia szybkie i prawie niezauważalne przełączanie między sześcioma lub siedmioma biegami.

Kierowca może obsługiwać przekładnię S tronic za pomocą dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnie – za pomocą manetek przy kierownicy. W automatycznym trybie pracy S liczba obrotów jest nieco wyższa, a tryb D inicjuje większe przełożenia. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego linii Ambition) przekładnia S tronic w trybie pracy efficiency umożliwia korzystanie z wolnego biegu, co także przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

Modele z silnikiem o mocy do 103 kW (140 KM) posiadają napęd na przednią oś. Modele z silnikiem 1.8 TFSI lub 2.0 TDI dostępne są na życzenie ze stałym napędem quattro (na cztery koła), wykorzystującym nowe sprzęgło wielopłytkowe. Włączane hydraulicznie i sterowane elektronicznie sprzęgło w czasie zaledwie kilku milisekund może przekierować moc z osi przedniej na oś tylną. Waży ono znacznie mniej niż jego poprzednia wersja.

Podwozie. Podwozie nowego Audi A3 Sportback jest pełne równowagi, harmonii i ma bardzo sportowy charakter. Wynika to z doskonale dopasowanego podziału obciążeń między osiami. Oś przednią w porównaniu z modelem poprzednim przesunięto o 40 mm do przodu, co odpowiednio skróciło zwis przedni. Wszystkie silniki są zamontowane poprzecznie, w pochyleniu do tyłu większym o dwanaście stopni niż dotychczas. Ich część wydechowa skierowana jest ku przodowi pojazdu. Koncepcja ta to zastosowanie modułowej budowy płyty podłogowej (MQB).

CZYTAJ DALEJ  Nowe Renault Megane

Oś przednią Audi A3 Sportback stanowi konstrukcja McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Przymocowana jest do aluminiowej ramy pomocniczej. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej, przymocowane do stalowej ramy pomocniczej tylnej osi przyjmuje osobno siły wzdłużne i poprzeczne. Sprężyny oraz amortyzatory zawieszania są od siebie oddzielone. Oba dostępne podwozia sportowe sprawiają, że karoseria Audi A3 Sportback znajduje się 15 lub 25 mm niżej.

Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego z ogólnym wskaźnikiem przełożenia o wartości 15,3:1 pracuje delikatnie i zarazem bardzo wydajnie. Przy jeździe na wprost nie wymaga żadnych nakładów energii, co przyczynia się do jeszcze większej wydajności tego modelu. Wspomaganie współpracuje ściśle z różnymi systemami wsparcia kierowcy, również z aktywnym asystentem toru jazdy Audi active lane assist i asystentem parkowania. Średnica zawracania Audi A3 Sportback wynosi zaledwie 10,9 m.

Nowe Audi A3 Sportback – zależnie od linii wyposażeniowej – porusza się na kołach o średnicy 16 lub 17 cali, na życzenie dostępne są koła w atrakcyjnej stylistyce do 18 cali średnicy.

Mocne hamulce odpowiadają za skuteczne hamowanie, tarcze przednie są wentylowane od wewnątrz. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC zintegrowany jest z elektroniczną blokadą, wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt. Elektromechaniczny hamulec postojowy można poszerzyć o asystenta podjazdu.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego linii Ambition) sprawia, że nowe Audi A3 Sportback jest jeszcze bardziej wszechstronne, a jazda nim dostarcza jeszcze większych emocji. Kierowca poprzez naciśniecie przycisku decyduje, czy pedał gazu, wspomaganie układu kierowniczego i opcjonalna przekładnia automatyczna S tronic pracować będą w trybie comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency.

W trybie efficiency aktywowane są również inne systemy i funkcje dostępne w opcji: komfortowa automatyczna klimatyzacja, funkcja dynamicznego oświetlania zakrętów adaptive light i radarowy tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC). Ich funkcjonowanie jest zorientowane na ekonomikę zużycia paliwa.

Kolejnym elementem opcjonalnym, zintegrowanym ze sterowaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest elektromagnetyczny system Audi magnetic ride. System może pracować w trybie komfortowym i sportowym. Jego sterownik w milisekundowym takcie oblicza siłę amortyzowania, uwzględniając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Karoseria znajduje się tu o 15 mm niżej.

Infotainment. W nowym Audi A3 Sportback dostępnych jest wiele najnowszych innowacji w zakresie mobilnych rozwiązań komunikacji elektronicznej. Są to elementy Modułowego Systemu Infotainment (MIB). Koncepcja ta pozwala na bieżące uaktualnianie zastosowanych systemów komunikacji.

Komputer centralny nowego systemu MMI posiada tzw. MMX-Board (MMX: Multi-Media eXtension). Jednostka ta została skonstruowana jako moduł wymienny. Składa się z szybkiego procesora graficznego T 20 z serii Tegra 2, dostarczanego przez czołowego producenta, firmę Nvidia. Chip T 20, który przekazuje złożone, trójwymiarowe obrazy, wykorzystywany jest we wszystkich funkcjach online, a także w sterowaniu głosowym, nawigacji i telefonie pokładowym.

Wysokiej rozdzielczości monitor systemu MMI po włączeniu systemu wysuwa się elektrycznie z tablicy rozdzielczej. Zależnie od wersji ma przekątną 5,8 lub 7 cali. Dzięki swej czarnej, lakierowanej na wysoki połysk obudowie sprawia eleganckie i wytworne wrażenie.

Ważne modyfikacje dotyczą również terminalu systemu MMI, umieszczonego na konsoli środkowej. Przyciski służące do obsługi nawigacji, telefonu, radia i multimediów zostały na nowo uporządkowane. W wersji najbardziej zaawansowanej technicznie MMI Navigation plus, przycisk obsługowy zintegrowano z panelem dotykowym MMI touch, zapożyczonym z klasy luksusowych limuzyn Audi. Efektem tego jest „touch wheel“ – interface reagujący na dotyk. Na jego powierzchni kierowca może wpisywać palcem litery lub cyfry.

Elementem standardowego wyposażenia pokładowego nowego Audi A3 Sportback jest radio Audi. Można je rozbudować o MMI Radio. Wówczas w kokpicie samochodu znajdzie się terminal MMI i elektrycznie wysuwany monitor o przekątnej 5,8 cala. Opcjonalnym uzupełnieniem jest tu pakiet Connectivity – jego elementy to interfejs Audi Music Interface umożliwiający podłączenie przenośnego odtwarzacza, adapter Bluetooth i przygotowana przez Audi, gotowa do użycia nawigacja.

Jeśli klient zakupi w późniejszym okresie kartę SD z danymi nawigacji lub zdecyduje się przy zakupie swojego samochodu na nabycie pakietu Nawigacja, radio MMI zamieni się w system nawigacji.

Najbardziej zaawansowany program pokładowy infotainment to system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Jest to centrala zawiadująca multimediami dysponującymi pojemnością 60 GB, wyposażona w napęd DVD i sterowanie przy pomocy słów. 7-calowy monitor o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapy w formie trójwymiarowych grafik. Poprzez zintegrowany adapter Bluetooth, do systemu MMI Navigation plus można podłączyć aparaty komórkowe i przenośne odtwarzacze.

Program infotainment uzupełniają kolejne atrakcyjne elementy, takie jak moduł umożliwiający cyfrowy odbiór stacji radiowych oraz Audi Phone Box – urządzenie oferujące wygodne połączenie telefonów komórkowych, z anteną zainstalowaną na dachu samochodu. Obok systemu nagłaśniającego Audi Sound System dostępny jest opcjonalnie system nagłaśniający Bang & Olufsen, posiadający wzmacniacz o mocy 705 W, z 14 głośnikami, odtwarzający dźwięk w formacie 5.1. Głośniki niskotonowe w przednich drzwiach ozdobione są diodowymi obramowaniami.

Audi connect. Pod nazwą Audi connect kryją się wszystkie rozwiązania umożliwiające kierowcy dostęp do systemów pokładowych, Internetu, infrastruktury i innych pojazdów. Urządzeniem umożliwiającym korzystanie z tych usług jest telefon pokładowy online z bluetooth, który w nowym Audi A3 Sportback określany jest właśnie mianem Audi connect.

Telefon pokładowy online z bluetooth, będący uzupełnieniem systemu nawigacji MMI Navigation plus, umożliwia za pomocą modułu UMTS połączenie z Internetem. Korzystając z hotspot (WLAN), pasażerowie mogą podłączyć do pojazdu aż do ośmiu mobilnych urządzeń pozwalających do woli surfować w internecie i mailować. Oznacza to także możliwość korzystania w samochodzie ze zindywidualizowanych usług online. Należy do nich zarówno korzystanie z nawigacji przy pomocy map Google Earth z wyszukiwaniem użytecznych miejsc (Points of Interest), oferowane przez Audi informacje o ruchu drogowym online a także smartphone-App Audi music stream. Aktualne wiadomości i informacje stanowią dopełnienie tej oferty.

Dzięki zintegrowaniu systemu Audi connect z pokładowym systemem infotainment wykorzystywane są również usługi oferowane przez społeczności internetowe Facebook i Twitter. Obok funkcji lektora w nowym Audi A3 Sportback dostępna jest też praktyczna funkcja informowania za pomocą wiadomości tekstowych. Przygotowane elementy wiadomości tekstowych w połączeniu z danymi dotyczącymi aktualnej pozycji, informują znajomych (na życzenie) o naszym aktualnym położeniu.

Nową usługą oferowaną przez Audi connect jest nawigacja Picturebook Navigation. Dzięki niej kierowca może zapisać w „albumie” na serwerze zdjęcia celu podróży, które zintegrowane są z danymi nawigacji. Mogą to być zarówno własne zdjęcia, jak i zdjęcia Google Earth czy zdjęcia zaczerpnięte z Internetu.

Ze zdjęć tych można skomponować trasę podróży. Usługa ta jest szczególnie pomocna podczas wyjazdów urlopowych.

CZYTAJ DALEJ  Najmocniejsza w historii SKODA Octavia

Systemy wsparcia kierowcy. W nowym Audi A3 Sportback dostępnych jest wiele innowacyjnych rozwiązań z obszaru systemów wsparcia kierowcy. Najważniejsze z nich to tempomat z automatycznym pomiarem odległości między pojazdami, poruszającymi się tym samym pasem ruchu – Audi adaptive cruise control (ACC). Korzystający z radaru tempomat sprawia, że auto poruszające się z prędkością do 150 km/h zachowuje określoną przez kierowcę odległość do pojazdu jadącego przed nim. Jeśli na pokładzie nowego Audi A3 Sportback znajduje się cały system wsparcia kierowcy, obejmujący kilka różnych funkcji, to górna granica działania tempomatu ACC przesuwa się do prędkości 200 km/h. W wersji z przekładnią automatyczną S tronic, uzupełnienie tempomatu ACC stanowi funkcja Stop&Go aktywująca się przy niższych prędkościach.

Program wsparcia kierowcy można uzupełnić o kolejne systemy, takie jak asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, który przy pomocy radaru czuwa nad bezpieczną zmianą pasa ruchu. Aktywny asystent toru jazdy, Audi active lane assist – ułatwia kierowcy utrzymanie obranego pasa ruchu, poprzez drobne korekty skrętu kierownicy. Z jego kamery wideo korzysta również system rozpoznawania znaków drogowych. Informuje on o ograniczeniach prędkości i innych znakach. Z kolei system rekomendowania kierowcy przerw podczas jazdy, rozpoznaje jego zmęczenie kierowcy i odpowiednio go ostrzega.

Za komfortowe parkowanie odpowiada kilka systemów. Na szczególną uwagę zasługuje asystent parkowania z selektywnym wskazywaniem (funkcją ostrzegania przed nierozpoznanymi przeszkodami w bezpośrednim otoczeniu pojazdu) na czele. Ułatwia on kierowcy parkowanie zarówno tyłem, jaki i bokiem, w luce między zaparkowanymi autami. W razie potrzeby pomaga zaparkować w kilku manewrach wprzód i wstecz. Jego czujniki ultradźwiękowe rozpoznają przeszkody wokół całego samochodu. Asystent parkowania można uzupełnić o kamerę kontrolującą jazdę wstecz.

Następną technologią z najwyższej półki jest opcjonalny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Jeśli Audi A3 Sportback wpadnie w poślizg, sprawi on, że przednie pasy napną się przy pomocy naciągu elektrycznego, równocześnie okna i szklany dach zaczną się zamykać. Z tempomatem ACC zintegrowana jest też dodatkowa funkcja ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu pre sense front. W razie grożącego wypadku – wskutek najechania na inny poruszający się pojazd – system ostrzega kierowcę, przy czym ostrzeżenia są uzależnione od stopnia zagrożenia. Jeśli jest to konieczne, pre sense front inicjuje częściowe lub pełne hamowanie.

Poniżej prędkości 30 km/h Audi pre sense front sprawi, że Audi A3 Sportback w razie potrzeby zahamuje z prawie całą siłą. Jeśli mimo to dojdzie do zderzenia, to uaktywni się kolejny system – asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji. Sprawi on, że samochód nie będzie poruszał się dalej w niekontrolowany sposób.

Wyposażenie. Audi A3 Sportback posiada bardzo bogatą paletę wyposażenia seryjnego. Pakiet ochrony bezpieczeństwa pasażerów obejmujący poduszkę powietrzną w strefie kolan kierowcy można poszerzyć o poduszki boczne chroniące pasażerów siedzących z tyłu pojazdu.

Do bogatego wyposażenia seryjnego należy m. in. sterowana ręcznie klimatyzacja i wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach. W przypadku linii wyposażeniowych Ambition i Ambiente, dodatkowym elementem wyposażenia standardowego jest system informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem. Oprócz funkcji sugerowania przerw podczas jazdy, obejmuje on również program efektywnej jazdy, ze wskaźnikiem rekomendującym zmianę biegów.

Ponadto w wyposażeniu Audi A3 Sportback Ambition znajdują się siedzenia sportowe, sportowe podwozie, 17-calowe koła ze stopów lekkich i system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Elementy wyposażenia seryjnego wersji Ambiente to konwencjonalny tempomat, pakiet „oświetlenie wnętrza” i asystent parkowania. Możliwa jest dalsza indywidualizacja Audi A3 Sportback – do wyboru klient ma szereg opcji, zapożyczonych bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Należy do nich panoramiczny szklany dach, komfortowy kluczyk i ogrzewanie postojowe.

Technologia oświetlenia. Na życzenie nowe Audi A3 Sportback zjeżdża z taśmy produkcyjnej z reflektorami ksenonowymi Xenon plus, ze zintegrowanymi światłami diodowymi do jazdy dziennej. Diody świateł do jazdy dziennej tworzą na górnej i wewnętrznej krawędzi reflektorów wąskie linie świateł o jednolitym optycznie konturze, przypominające nieco brwi ludzkiego oka. Jeśli Audi A3 Sportback wyposażone jest w reflektory ksenonowe Xenon plus, to światła tylne wykonane są w technologii diodowej. Zbudowane z diod elementy świetlne tworzą w ciemnościach płaskie, jednolite łuki. Górny kontur świateł dopełniają sygnalizatory kierunkowskazów, zaznaczone w kształcie paska. Elementem wyposażenia seryjnego jest adaptacyjne światło hamowania, które podczas gwałtownego hamowania pulsuje z dużą częstotliwością.

Oparta na technologii ksenonowej funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light, gwarantuje na zakrętach bardziej precyzyjne oświetlenie nawierzchni drogi. Ponadto jest zintegrowana z systemem nawigacji. Poprzez wybór odpowiedniej funkcji oświetlenia drogi, ułatwia również poruszanie się w ciemnościach po mieście, na drogach poza zabudowaniami, na autostradzie i na skrzyżowaniach oraz zapobiega oślepianiu pojazdów zbliżających się z naprzeciwka. W połączeniu z przednią kamerą wideo można płynnie regulować granicę przestrzeni oświetlonej i nieoświetlonej przez reflektor. Podczas jazdy nocą pozwala to na znaczne zwiększenie zasięgu reflektorów.

Absolutnym novum w segmencie aut kompaktowych premium są dostępne opcjonalnie reflektory diodowe, w które Audi dotychczas wyposażało jedynie luksusowe limuzyny. Światło mijania pochodzi tu z dwóch reflektorów z dynamiczną regulacją zasięgu, zbudowanych łącznie z dziewięciu wysoce wydajnych chipów diodowych. Natomiast źródło światła drogowego, które wydobywa się z reflektora poprzez matową aluminiową ozdobną osłonę, stanowi dziesięć diod o wysokiej mocy świecenia.

Zależnie od wybranego wyposażenia światła drogowe włączają się automatycznie, a diodowe światła doświetlania skrętu oświetlają ostre zakręty. Światło używane na drogach poza zabudowaniami i na autostradach oraz światło zapobiegające oślepianiu pojazdów zbliżających się z naprzeciwka, stanowi idealne uzupełnienie komfortowych funkcji oświetlenia. W warunkach mgły czy opadów śniegu, światła dostosowujące się do warunków atmosferycznych zapewniają bezpieczną jazdę Audi A3 Sportback.

Stylowe oświetlenie wnętrza za pomocą elementów świetlnych przy wewnętrznych klamkach drzwi, w przestrzeni przeznaczonej na stopy, w uchwycie na kubek oraz za pomocą dających dyskretną atmosferę elementów świetlnych w suficie akcentuje konsolę środkową. Reagujące równocześnie na nacisk pokrętło systemu nawigacji MMI Navigation plus jest również oświetlone diodowym pierścieniem.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *