Nowa Panda 4×4 w Polsce

Wersja 4×4 to zdecydowanie najlepiej standardowo wyposażona wersja modelu w gamie nowej Pandy. Klient otrzymuje, pomijając w tym miejscu terenową stylistykę samochodu, bogate wyposażenie standardowe, które  obejmuje m.in.: klimatyzację z filtrem przeciwpyłowym, radioodtwarzacz CD+MP3 (6 głośników), systemy ELD (elektroniczna blokada dyferencjału) i ESP (system stabilizacji toru jazdy z ASR i Hill Holder), system ABS z EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania z systemem wspomagania hamowania BAS), przednie poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive™ z trybem City, elektryczne podnoszenie szyb przednich, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, ESS – system sygnalizacji awaryjnego hamowania, felgi ze stopów lekkich 15-calowe z oponami 175/65 R15 M+S, komputer pokładowy z menu w j. polskim, system tankowania Smart Fuel, światła do jazdy dziennej (DRL), system Start&Stop, centralny zamek sterowany z pilota.


Klient może wybrać jeden z 12 kolorów nadwozia (w tym 5 metalizowanych). W skład równie bogatego wyposażenia opcjonalnego wchodzi m.in. innowacyjny system „City Brake Control”, przesuwna kanapa tylna oraz system audio/nawigacji Blue&Me TomTom2 LIVE. Tak bogato wyposażona nowa Panda 4 x 4, z bardzo oszczędnym i ekologicznym silnikiem 1,3  MultiJet II (produkowanym w Polsce przez Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej), jest dostępna już na polskim rynku w cenie promocyjnej 59 990 złotych.

Skrócony opis modelu Fiat Panda 4×4. Fiat Panda 4×4 to jedyny samochód o napędzie 4WD (na cztery koła) w segmencie „A”. Następca bestsellera sprzed 29 lat, okrzykniętego najmniejszym i najbardziej fascynującym „śmiałkiem” w swej kategorii, dzisiejsza Panda 4×4 to prawdziwy as w rękawie, zdolny do sprawnego przemieszczania się zarówno po nawierzchniach górskich szlaków, jak i do pokonywania meandrów dżungli wielkiego miasta.

Styl i wymiary. Pięciodrzwiowa Panda 4×4 ma długość 368, szerokość 167 i wysokość 160 centymetrów. Rozstaw osi wynosi 230 cm, a rozstaw kół przednich i tylnych – odpowiednio 141 i 140 centymetrów.

Nadwozie – kąty i prześwit. Fiat Panda 4×4 może bez trudu mierzyć się z trudniejszym terenem, czego dowodzi wartość nie tylko jej prześwitów: 160 mm ale i „terenowych” kątów nadwozia. Kąt najazdu, to maksymalny kąt przedniej części samochodu zanim nadwozie zahaczy o grunt. Kąt zejścia, to maksymalny kąt podjazdu tyłem z powierzchni poziomej bez dotknięcia podłoża. Kąt rampowy z kolei, to maksymalny kąt trójkąta równoramiennego pomiędzy osiami, bez kontaktu podłoża z podwoziem pojazdu. Wartości te dla nowej Pandy 4×4 wynoszą odpowiednio: 210 (kąt najazdu), 360 (kąt zejścia) oraz 200 (kąt rampowy).

CZYTAJ DALEJ  SEAT świętuje 60-lecie

Napęd 4WD typu „Torque On Demand” i mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym (ELD).Fiat Panda 4×4 wyposażony jest w napęd 4WD typu „Torque On Demand”, obejmujący dwa mechanizmy różnicowe oraz elektroniczne sprzęgło międzyosiowe. Jest to system stałego napędu na cztery koła ze sterownikiem elektronicznym, który w sposób płynny i proporcjonalny rozdziela moc napędu na oś przednią i tylną w zależności od bieżących warunków trakcyjnych podłoża. System ten działa całkowicie automatycznie i nie wymaga żadnych okresowych czynności obsługowych.


Wyposażenie standardowe nowego Fiata Panda 4×4 obejmuje system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC wraz z mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym ELD (Electronic Locking Differential). ELD jest systemem wspomagającym jazdę na podłożu o niskiej przyczepności (śnieg, lód, błoto, itp.) poprzez przyhamowanie koła o śladowej trakcji, (albo poślizgu większym niż innego koła), przekazując moment obrotowy na koło lepiej „trzymające się” nawierzchni. Funkcja ta może być aktywowana ręcznie przyciskiem obok dźwigni selektora biegów i działa przy prędkości poniżej 50 km/h.


Maksymalną przyczepność na każdej nawierzchni zapewniają specjalne opony 175/65 R15 84T M+S, wykazujące optymalne własności jezdne i trakcyjne na podłożu ośnieżonym. Opony te gwarantują pewność prowadzenia w warunkach letnich i deszczowych, a także odpowiednią charakterystykę trakcyjną w warunkach off-roadowych.

Zawieszenie kół. Zawieszenie samochodu z napędem 4WD ma dwa zasadnicze cele do spełnienia: zapewnić odpowiedni stopień komfortu podróży i prowadzenia oraz należyte własności jezdne i bezpieczeństwo, ale także umożliwić sprawne poruszanie się w trudniejszych warunkach, szczególnie off-roadowych. Z tego właśnie względu dla Pandy 4×4 wybrano dwa wypróbowane układy zawieszenia: niezależne na kolumnach McPherson z przodu oraz półzależne z wykorzystaniem belki skrętnej z tyłu, specjalnie skalibrowane dla samochodu z napędem 4WD.  Obecne zawieszenie kół tylnych jest lżejsze wagowo, niż trójkątne wahacze wleczone stosowane w Pandzie poprzedniej generacji i zapewnia wyższy komfort fizyczny oraz akustyczny jazdy przy identycznej charakterystyce w warunkach off-road.

CZYTAJ DALEJ  Dajcie się zelektryzować - wywiad z Izabellą Miko

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *