Nowa Captiva – większa moc i dynamika

Zmiany obejmują między innymi stylistykę nadwozia, nadającą mu świeżą, jeszcze bardziej pewną siebie i dynamiczną prezencję; zupełnie nową gamę najnowszych, mocnych i ekonomicznych silników; zmodyfikowane podwozie poprawiające właściwości jezdne oraz prowadzenie, a także udoskonalone wnętrze.

Doświadczenie Chevroleta w konstruowaniu SUVów sięga lat 30. ubiegłego wieku, kiedy to powstał pierwszy pojazd sportowo-użytkowy – legendarny Suburban, którego nazwa pozostawała popularna w USA przez aż siedem dziesięcioleci i obecnie jest nadal używana.

„Posiadacze Captivy już wcześniej mieli szeroki wybór: pięć lub siedem miejsc i napęd na przednie lub wszystkie koła” – mówi Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Captiva 2011 oferuje cztery nowe silniki i nową, sześciostopniową skrzynię biegów, 2,4-litrową jednostkę benzynową, silnik 3.0 V6 o mocy 258 KM oraz dwie wersje 2,2-litrowego turbodiesla.”

Niezależnie od wszystkich wprowadzonych zmian i ulepszeń nowa Captiva zachowuje zalety związane z możliwością konfiguracji siedzeń, ułożonych w systemie „teatralnym” w trzech rzędach i zapewniających wygodną podróż nawet siedmiu pasażerom, a także elektronicznie sterowanym napędem na wszystkie koła, pozwalającym na rozkład mocy w zależności od aktualnych potrzeb.

„Pojawienie się pierwszej generacji Captivy na rynku w 2006 roku stanowiło punkt zwrotny dla marki. Był to jasny sygnał aspiracji Chevroleta do zajęcia znaczącego miejsca na konkurencyjnym rynku europejskim. W ciągu czterech lat Captiva przyciągnęła do marki Chevrolet wielu nowych klientów, szczególnie podkreślających jej stylistykę, jakość i wyjątkową wszechstronność” – kontynuuje Brannon.

Captivie udaje się uchwycić ducha swoich czasów

Wygląd pojazdu takiego jak Captiva wskazuje, iż spełni on swoje zadania – jednego dnia podczas wypadu na zakupy, drugiego zabierze połowę drużyny piłkarskiej na mecz, a w weekend pozwoli na przejażdżkę po bezdrożach lub wyjazd nad morze.

To właśnie ten rodzaj wszechstronności i możliwości odpowiada na potrzeby nie tylko rodzin, ale i każdego poszukującego alternatywy dla konwencjonalnego sedana lub hatchbacka.

Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe wierzy, że nowa Captiva ma obecnie doskonałą okazję do tego, aby zająć kolejne obszary rynku. „Nowy model to w bardzo dużym stopniu samochód swoich czasów, zaprojektowany z myślą o rodzinach i ich codziennych wymogach, lecz również z myślą o osobach pragnących wyruszyć na poszukiwanie przygód. O to właśnie chodzi w modelu SUV, takim jak Captiva; stanowi on swego rodzaju deklarację i emanację ich stylu życia. Nowa Captiva uosabia również wszystko, co związane jest z marką Chevrolet, gdyż wykracza poza status społeczny i zawodowy. Naszym zdaniem może podobać się wszystkim osobom, niezależnie od tego, czym się zajmują.”

W całej Europie, od momentu premiery w 2006 r., sprzedano około 120 000 egzemplarzy Captivy, przy czym jej popularność nie ograniczała się tylko do jednego regionu; wysoki poziom sprzedaży odnotowano we Włoszech, w Hiszpanii, Niemczech, Turcji, Francji i Wielkiej Brytanii. Segment SUV wciąż cieszy się popularnością; w 2005 roku stanowił on 6,2% rynku europejskiego ogółem, zaś pod koniec października 2010 roku udział tego segmentu w rynku wzrósł do blisko 10%. W Europie Zachodniej i Środkowej segment stanowi 9% całkowitej sprzedaży, na równi z segmentem samochodów małych i średniej wielkości, które jeszcze kilka lat temu przewyższały sprzedaż SUVów.

Mocny design nadwozia

Captiva zyskała sobie wielu zwolenników dzięki designowi nadwozia, a nowy model radzi sobie pod tym względem jeszcze lepiej. Oglądając nową Captivę z przodu natychmiast dostrzec można kilka nowych elementów: zmodyfikowana i wyraźnie zarysowana maska; nowy i większy grill z charakterystycznymi dla Chevroleta elementami takimi, jak podwójny wlot i centralnie umiejscowione logo; nowe, cylindryczne, pryzmatyczne reflektory przednie i kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami bocznymi.

Przechodząc do przednich zderzaków zauważymy, iż kształt bocznych wlotów powietrza uległ zmianie i obecnie są one bardziej kanciaste, co ma podkreślić sportowe aspekty Captivy. Patrząc na nowy model od strony słupków A dostrzeżemy, iż Captiva zachowała swój elegancki profil, charakteryzujący się subtelnie wznoszącą się linią progów. Wszystkie te zmiany konstrukcyjne przyczyniają się do mocniejszej, bardziej atletycznej sylwetki, ale gwarantują również, iż Captiva będzie natychmiast rozpoznawana jako członek nowej rodziny modeli Chevroleta.

Zmodyfikowane, bardziej muskularne nadkola są w stanie zmieścić koła w rozmiarze od 17 do 19 cali, a doskonałe uzupełnienie nadwozia Captivy stanowi nowa kolorystyka lakierów nadwozia.

Taewan Kim, wiceprezes GM ds. designu, odpowiedzialny za projekt Captiva: „Kluczowym składnikiem nowego designu widocznym w Captivie jest pewność siebie. Zmiany, jakie wprowadziliśmy w przednim profilu, nadały nowej Captivie jeszcze bardziej atletycznego wyglądu i silnej osobowości. Chcieliśmy mieć pewność, iż nie utracimy żadnego aspektu ducha oryginalnego modelu, a jednocześnie zapewnimy mu bardziej zdecydowany i wyrafinowany wygląd. Captiva ma odpowiednią prezencję, nie wygląda jednak na zbyt dużą; wygląda na pojemną, ale i kompaktową.”

Moc i wydajność – cztery nowe silniki Captivy

To pod maską nowej Captivy miały miejsce najdalej idące zmiany. Dostępne będą cztery nowe, potężne silniki, połączone z nową, manualną lub automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Razem zapewnią one klientom Chevroleta odpowiednią dynamikę i efektywność, czyniąc Captivę jednym z najpotężniejszych kompaktowych SUVów dostępnych na rynku.

Nowa oferta siników to dwie jednostki benzynowe o pojemności 2,4 i 3,0 litrów oraz dwie wersje wysokoprężne o pojemności skokowej wynoszącej w obu przypadkach 2,2 litra. Wykorzystują one szereg zaawansowanych technologii, których celem jest zapewnienie optymalnej równowagi między osiągami a zużyciem paliwa.

Nowe silniki cechują elementy występujące w Captivie po raz pierwszy, np. zmienne fazy rozrządu (VVT) 2,4-litrowej benzynowej jednostki DOHC ECOTEC, które pozwalają na uzyskanie 167 KM i poziomu zużycia paliwa w cyklu mieszanym rzędu 8,9 litra/100 km w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów. Osiągi Captivy z silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 litra to między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 10,5 sekundy.

Captiva stanie się jednym z najpotężniejszych kompaktowych SUVów dostępnych na rynku, dzięki wprowadzeniu do oferty od połowy 2011 roku nowej benzynowej jednostki napędowej 3,0 V6 o mocy 258 KM. Silnik ten posiada wtrysk bezpośredni oraz zmienne fazy rozrządu (VVT) i zapewnia moment obrotowy wynoszący 288 Nm. Jej osiągi są imponujące – maksymalna prędkość: 198 km/godz., przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 8,6 sekund oraz poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym rzędu 10,7 litra/100 km.

Klienci, którzy zdecydują się na wybór jednego z silników wysokoprężnych mogą być pewni, że otrzymają najnowsze rozwiązania w dziedzinie technologii i wydajności. Nowa jednostka o pojemności 2,2 litra dostępna będzie w wersjach o mocy 163 lub 184 KM. Ten najnowszy silnik to zaawansowana, czterocylindrowa jednostka z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i turbosprężarką, w której zastosowano układ common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) z chłodnicą powietrza.

Stopień sprężania niższy w porównaniu do silników wysokoprężnych poprzedniej generacji pozwala na uzyskanie w nowej Captivie wyższej mocy przy niższym poziomie emisji spalin. Poziom emisji CO2 nie przekracza dopuszczalnych progów emisji CO2, co przekłada się na potencjalne oszczędności dla klientów w krajach Unii Europejskiej, gdzie poziom emisji CO2 wpływa na cenę auta i koszty jego eksploatacji.
 
Nowa Captiva z podstawowym silnikiem o mocy 163 KM i manualną skrzynią biegów osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,9 sekundy i maksymalną prędkość wynoszącą 189 km/godz., zaś wersja z silnikiem o mocy 184 KM osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,4 sekundy i maksymalną prędkość wynoszącą 200 km/godz. Zużycie paliwa przez obie wersje w cyklu mieszanym jest identyczne i wynosi 6,4 litra/100 km.*

Integralnym elementem nowych jednostek napędowych Captivy jest nowa, sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Może ona pracować w trybie w pełni automatycznym lub, w zależności od preferencji kierowcy, w trybie Driver Shift Control (DSC), pozwalającym na manualną zmianę biegów.

Przełożenia nowej, automatycznej skrzyni biegów są długie, co pozwala na optymalną korelację osiągów i poziomu zużycia paliwa. Krótki bieg pierwszy pozwala na szybkie ruszenie pojazdu, długi bieg szósty obniża obroty silnika przy wyższych prędkościach, maksymalizuje poziom efektywności zużycia paliwa, ogranicza hałas i drgania.

Alternatywnie, sześciostopniowa manualna skrzynia biegów może być dostarczana z benzynowym silnikiem o pojemności 2,4 litra oraz wysokoprężnymi jednostkami o pojemności 2,2 litra.

Podwozie nowej Captivy zmodyfikowano pod kątem lepszej dynamiki pojazdu, poprawy właściwości skrętnych, charakterystyki jezdnej i „czucia” jazdy. Dzięki elektronicznemu układowi kontroli stabilności pojazdu (ESC) z układem kontroli trakcji (TCS) i układowi wspomagania hamowania (BAS) montowanym w standardzie, Captiva oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa.

Elektrycznie wspomagany, reagujący na prędkość układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny i wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku. Po raz pierwszy w Captivie wprowadzono system wspomagający ruszanie samochodu pod górę (HSA). System utrzymuje pojazd na nachyleniach rzędu 3% i wyższych przez 1,5 sekundy od zwolnienia pedału hamulca, co zwiększa płynność i bezpieczeństwo przy ruszaniu z zatrzymania.

Wersje z silnikiem 2,2 l turbodiesel oraz z silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 litra zamówić można z napędem na przednie lub na wszystkie koła. W nowej Captivie zastosowano aktywny napęd na wszystkie koła – jest to równie praktyczne, co przyjazne środowisku rozwiązanie, wykorzystujące w normalnych warunkach jazdy napęd na przednie koła, a napęd na wszystkie cztery koła – uruchamiany automatycznie przez elektroniczne sprzęgło – wtedy, gdy wymagana jest większa przyczepność, np. na powierzchniach śliskich lub podczas ruszania pod górę.

Po włączeniu napędu na wszystkie koła moc rozkładana jest między koła przednie a tylne w stosunku maks. 50:50. Oprócz poślizgu kół system wykrywa również prędkość silnika i pojazdu, kąt odchylenia i skrętu. Napęd na cztery koła w pełni zintegrowano z systemami ABS i ESC, co dodatkowo zwiększa kontrolę nad pojazdem.

Podsumowanie najważniejszych danych silnika


Nowa Captiva – większa moc i dynamika

Dane dotyczące wersji z automatyczną skrzynią biegów podano w nawiasach.

Poważne zmiany wnętrza

We wnętrzu nowej Captivy, kierowcę i pasażerów powita przestronne wnętrze z jedną z największych przestrzeni bagażowych w swojej klasie i możliwością zajęcia pięciu lub siedmiu miejsc siedzących. Przestrzeń bagażowa przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń wynosi 769 litrów (477 litrów poniżej linii okien), a przy złożonym drugim rzędzie siedzeń – 1 577 litrów (942 litry poniżej linii okien).

Ulepszone wnętrze nowej Captivy cechuje obecnie szereg nowych wykończeń i tekstur, w tym nowa tapicerka foteli oraz udoskonalone elementy wystroju wnętrza, np. nowe, satynowe, chromowane pierścienie wokół wlotów powietrza, co zwiększa poziom przyjemnych wrażeń dotykowych i wizualnych. Projektanci rzeczywiście dobrze wykorzystali niektóre elementy zastosowane w pozostałych modelach Chevroleta, np. zimno-niebieskie oświetlenie i „zakrzywiony” design deski przedniej przechodzącej w drzwi przednie po stronie kierowcy i pasażera, zapewniającej wnętrzu Chevroleta wygląd podwójnego kokpitu.

Dodatkową przestrzeń bagażową inteligentnie zintegrowano, co zapewnia poczucie przestronności i praktyczności; dla przykładu – dzięki zastosowaniu w nowej Captivie układu wspomagającego ruszanie samochodu pod górę, eliminującego możliwość stoczenia z nachyleń i zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego, uzyskano przestrzeń na dodatkowe schowki w konsoli centralnej, w tym na dwa uchwyty na kubki.

Bezpieczeństwo bierne zapewnia sześć poduszek powietrznych – dwie z przodu, boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne dla siedzących z tyłu – oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia przy fotelach przednich. Punkty mocowania systemu Isofix na zewnętrznych siedzeniach w drugim rzędzie ułatwiają szybkie i bezpieczne mocowanie fotelików dla dzieci.

Zastosowany w nowej Captivie system audio pozwala na łączność przewodową (wejście AUX) i bezprzewodową (technologia Bluetooth) z oferowaną standardowo możliwością sterowania z poziomu kierownicy. Dostępna jest również nawigacja z 7-calowym wyświetlaczem i mapami dróg w Europie oraz zintegrowana kamera cofania. Głośniki umieszczono w innym miejscu w drzwiach, jednak pasażerowie cieszyć się mogą doznaniami słuchowymi dzięki szeregowi technologicznych ulepszeń akustyki wnętrza, w tym lepszej izolacji przedniej szyby, drzwi i podsufitki, co doprowadziło do ograniczenia poziomu hałasu powodowanego przez drogę, wiatr i silnik.

Chevrolet – twórca SUV


Na początku roku wprowadzona zostanie najnowsza oferta samochodów SUV, która obejmie nową Captivę. W ubiegłym 2010 roku firma obchodziła 75-lecie produkcji legendarnego Suburbana, wprowadzonego na rynek w roku 1935 i uznanego za pierwszego w historii SUVa.

Wprowadzony na rynek amerykański Chevrolet Suburban rok modelowy 2010 w wersji 75th Anniversary Edition, nie ma już wielu wspólnych cech ze swym pierwotnym wcieleniem (w którym radio, ogrzewanie i zderzak tylny dostępne były za dodatkową opłatą). Tym pierwszym SUVem w historii podróżować mogło osiem osób, a jego fotele można było z łatwością zdemontować i tym samym uzyskać ogromną przestrzeń bagażową. Pod tym względem podstawowe możliwości Suburbana nie zmieniły się przez ponad siedem dziesięcioleci, a kolejne pokolenia z pewnością potwierdzać będą, iż Suburban niezawodnie dowiezie wszędzie pasażerów i ich bagaż.

Nowa Captiva kontynuuje dziedzictwo Chevroleta – innowacyjne SUVy o bardzo atrakcyjnej relacji ceny do jakości – oferując mocne i wydajne silniki, możliwość napędu na wszystkie koła, wszechstronność pozwalającą na podróżowanie nawet siedmiu pasażerów oraz wysoką jakość wnętrza.

Premiera rynkowa w Europie rozpocznie się wiosną 2011 roku.

 

źródło: Chevrolet

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *