powstałym w oparciu o rozwiązania stosowane w elektrycznych modelach firmy MMC.
Pionierski model pełen najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Pierwszy w świecie SUV z elektrycznym napędem hybrydowym wykorzystuje technologie znane z pojazdów elektrycznych marki Mitsubishi (np. i-MiEV), zmodyfikowany napęd na cztery koła stosowany w modelu Mitsubishi Lancer Evolution oraz rozwiązania technologiczne z pojazdów klasy SUV (Pajero). Dzięki temu udało się stworzyć cichy i ekologiczny samochód z bezpiecznym napędem na cztery koła, który funkcjonalnością dorównuje modelom klasy SUV. Użytkownicy docenią:
Przyjazny środowisku układ napędowy z elektrycznym trybem jazdy miejskiej i hybrydowym trybem jazdy w trasie. Niesamowitą dynamikę osiągów, jakie zapewnia układ Twin Motor 4WD
Unikatową funkcjonalność napędu elektrycznego dzięki zastosowaniu wydajnych akumulatorów, zawierających zasilacz o mocy 1500W mogący pracować w trybie zasilacza dla urządzeń sieciowych oraz w trybie Battery Charge Mode, który pozwala na podładowanie akumulatora podczas postoju lub w czasie jazdy
*3. Zasilacz o tych parametrach (100V AC, 1500 W) dostępne jest jako wyposażenie fabryczne.
Najważniejsze cechy pojazdu
Paliwooszczędny układ z trzema trybami jazdy. Przyjazny środowisku układ napędowy z elektrycznym trybem jazdy miejskiej i hybrydowym trybem jazdy w trasie. Przyjazny środowisku układ napędowy nowego Mitsubishi Outlander PHEV, który składa się z motorów elektrycznych i silnika benzynowego, pozwala na znaczną oszczędność paliwa i gwarantuje daleki zasięg pojazdu w czasie wypraw poza miasto. W trybie elektrycznym Mitsubishi Outlander PHEV może pokonać do 60,2 km (pomiar według norm japońskich w cyklu JC08*4), dzięki czemu samochód może być na co dzień*5 eksploatowany jak typowy pojazd z napędem elektrycznym. Jednocześnie nowy model oferuje zasięg porównywalny z pojazdami wyposażonymi w konwencjonalne, spalinowe układy napędowe (897 km w cyklu JC08), co oznacza pełną funkcjonalność auta klasy SUV, zarówno w dalekich podróżach, jak i jeździe w terenie.
Wybór trybu jazdy optymalnego dla danych warunków drogowych oraz poziomu naładowania akumulatora obywa się automatycznie, z myślą o komforcie podróżowania oraz maksymalnej wydajności paliwowej. Ograniczenie zużycia benzyny realizowane jest poprzez odpowiednie wykorzystanie napędu elektrycznego, utrzymywanie najkorzystniejszych prędkości obrotowych jednostki spalinowej oraz odzysk energii kinetycznej hamowania. Dzięki temu pojazd w trybie łączonym*6 (współpraca elektrycznego i spalinowego układu napędowego) może na jednym litrze benzyny pokonać do 67 kilometrów (1,49 l. na 100 km), a w trybie hybrydowym 18,6 kilometra na litr (5,3 l. na 100 km) (oba pomiary w cyklu JC08).
*4: Metoda pomiaru zużycia paliwa oficjalnie zatwierdzona przez japońskie władze.
*5: W oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w Japonii w ramach programu JCAP (ang. Japan Clean Air Program), które wykazały, iż przeciętnie ponad 90% kierowców pokonuje tam dziennie dystans poniżej 60 kilometrów.
*6: Reprezentatywne statystyki dotyczące zużycia paliwa uzyskane po analizie danych z jazdy w trybie elektrycznym oraz hybrydowym (pomiar według norm japońskich w cyklu JC08) w oparciu o ocenę stopnia wykorzystania trybu elektrycznego.
Trzy tryby jazdy:
Tryb elektryczny. W trybie elektrycznym pojazd napędzają silniki elektryczne przy przedniej i tylnej osi. Wykorzystywana jest wówczas jedynie energia elektryczna zmagazynowana w zespole akumulatorów, a kierowca może cieszyć się z cichej, ekologicznej i bezemisyjnej jazdy, podczas której pojazd nie zużywa benzyny.
Szeregowy tryb hybrydowy. W tym trybie silnik benzynowy pełni funkcję generatora dostarczając energię elektryczną niezbędną do pracy jednostek elektrycznych. Układ napędowy przechodzi w tryb szeregowy, gdy ilość energii zmagazynowanej w akumulatorach spada poniżej ustalonego minimum lub gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc, np. podczas manewru wyprzedzania lub podjazdu pod wzniesienie.
Równoległy tryb hybrydowy. Układ napędowy zostaje przełączony w ten tryb podczas jazdy z dużą prędkością. W tym trybie wydajny silnik benzynowy zapewnia większą część mocy, a moc z motorów elektrycznych dostępna jest na żądanie, gdy przy dużych prędkościach wzrasta zapotrzebowanie na moc, np. podczas wyprzedzania lub podjazdu pod wzniesienie.
Układ napędowy Twin Motor 4WD zapewnia niezwykle dynamiczne osiągi
Połączenie nowego układu napędowego Twin Motor 4WD z zaawansowanym systemem kontroli napędu na cztery koła S-AWC (ang. Super All Wheel Control) zapewnia wyższy poziom stabilności i sprawia, iż pojazd zachowuje się wyjątkowo przewidywalnie niezależnie od warunków drogowych.
Ponieważ motory elektryczne gwarantują stały, wysoki przyrost momentu obrotowego, pojazd przyśpiesza równie dynamicznie, co samochody z dużo większymi silnikami spalinowymi i jednocześnie emituje niewiele substancji szkodliwych.
Akumulatory o dużej pojemności gwarantują wysoką funkcjonalność układu napędowego
- Zasilacz prądu przemiennego zasila dwa gniazdka, z których zasilać można wszelkiego rodzaj urządzenia elektryczne używane podczas wypoczynku lub w sytuacjach awaryjnych. Zapas energii wystarcza zwykle na zasilanie urządzeń codziennego użytku*7 przez okres jednego dnia lub przez około 10 dni, gdy pojazd wyposażono w system generacji energii przez silnik spalinowy*7 (wyposażenie standardowe wszystkich wersji Outlandera PHEV poza wersją E).
- Akumulatory mogą pracować w trybie ładowania (ang. Battery Charge Mode), który umożliwia wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy i magazynowanie jej podczas postoju lub w czasie jazdy (podczas 40-minutowego postoju akumulatory zostają naładowane w 80%), oraz w trybie oszczędnościowym (ang. Battery Save Mode), w którym poziom naładowania baterii podtrzymywany jest w trakcie jazdy, a zapas energii może zostać spożytkowany na jazdę w trybie elektrycznym po dotarciu do docelowej miejscowości lub do zasilenia urządzeń elektrycznych.
*7: Wyniki wewnętrznych testów.
Hybrydowy, elektryczny układ napędowy typu plug-in
Układ napędowy PHEV został opracowany w oparciu o technologie wykorzystywane w średnich i dużych osobowych modelach elektrycznych i-MiEV oraz MINICAB-MiEV, które muszą gwarantować zasięg umożliwiający odbywanie dalszych podróży. Praca kluczowych komponentów takich, jak akumulatory i silniki elektryczne jest nieustannie kontrolowana, a zintegrowany system kontroli monitoruje działanie jednostki spalinowej, układu napędowego Twin Motor 4WD, układu hamulcowego z systemem odzysku energii kinetycznej itd.
Komponenty
A) Akumulatory napędowe. Jednym z elementów układu napędowego PHEV są pojemne akumulatory litowo-jonowe, które wykorzystują technologię stosowaną w modelach i-MiEV oraz MINICAB-MiEV (wersje 16 kWh). Zespół akumulatorów składa się z 80 seryjnych ogniw ułożonych w pakiecie zabezpieczonym w obrębie ramy nośnej pojazdu. Zapewniają one całkowite napięcie o wartości 300V i pojemność do 12 kWh.
B) Silniki elektryczne. Przy przedniej i tylnej osi modelu Mitsubishi Outlander PHEV zastosowano mniejsze, lżejsze i mocniejsze wersje elektrycznych silników z magnesami stałymi znane z modeli i-MiEV oraz MINICAB-MiEV. Każdy silnik generuje maksymalnie 60 kW mocy i 137 (przód) lub 195 (tył) niutonometrów momentu obrotowego. Zarówno moc, jak i moment obrotowy są stale, niezależnie od prędkości obrotowej.
C) Silnik spalinowy. Czterocylindrowy, rzędowy silnik spalinowy o pojemności 2 litrów (4B11) w szeregowym trybie hybrydowym działa głównie jako generator, a w trybie równoległym jako jednostka napędowa. Motor ten wykorzystuje elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu MIVEC*8, który steruje płynną zmianą zaworów dolotowych zależnie od obciążenia silnika w równoległym trybie hybrydowym. Ponadto udało się ograniczyć poziom hałasu i poprawiono wytłumienie komory silnika, aby pojazd był w trybie spalinowym równie cichy, co w trybie elektrycznym.
*8 Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control
D) Prądnica. W szeregowym/równoległym, hybrydowym trybie jazdy oraz w trybie ładowania/oszczędnym, z pomocą silnika spalinowego prądnica generuje energię elektryczną, która następnie magazynowana jest w akumulatorach.
E) Układ transaxle. Ponieważ silniki elektrycznie nie wymagają skomplikowanego mechanizmu przekładniowego, przedni i tylny układ transaxle wykorzystuje prosty, jednostopniowy reduktor, który zapewnia niezwykle płynną pracę. Przedni most pędny posiada również wbudowany mechanizm sprzęgła, który przełącza system w równoległy tryb napędowy podczas szybkiej jazdy z wykorzystaniem jednostki spalinowej.
F) Układ napędowy Twin Motor 4WD. Korzystając z bogatej wiedzy i doświadczenia w dziedzinie technologii sterowania pracą napędu 4WD, firma MMC opracowała nowy układ napędowy Twin Motor 4WD, który generuje moc przekazywaną niezależnie na oś przednią (pierwszy motor elektryczny i/lub silnik spalinowy) oraz tylną (drugi motor elektryczny). Wykorzystanie silników elektrycznych oraz brak elementów mechanicznych takich, jak wał napędowy oznacza, iż układ Twin Motor 4WD zapewnia lepszą i bardziej precyzyjną kontrolę napędu na cztery koła niż konwencjonalne układy napędowe 4WD, oraz gwarantuje mniejsze straty wskutek tarcia. Twin Motor 4WD został sprzężony z zaawansowanym systemem kontroli napędu na cztery koła S-AWC, który monitoruje pracę kół i układu hamulcowego, zapewniając pewne prowadzenie oraz wyjątkowo przewidywalne zachowanie na drodze. System oferuje dwa tryby pracy – Normal Mode dla zwykłych warunków drogowych oraz Lock Mode, aby poprawić charakterystykę właściwości jezdnych w terenie.
G) Układ hamulcowy z funkcją odzysku energii. Podczas wytracania prędkości silniki elektryczne pełnią funkcję generatorów, a odzyskana energia zostaje zmagazynowana w akumulatorach. Proces regeneracji przebiega intensywniej, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca. Siłę działania systemu odzysku energii hamowania można regulować przy pomocy dźwigni wybieraka (regulacja trzystopniowa) oraz standardowych poza wersją E manetek przy kole kierownicy (regulacja sześciostopniowa). Wybór stopnia regeneracji zależy od kierowcy, który może go dostosować do warunków drogowych. Zbliżając się do zakrętu lub zjazdu ze wzniesienia, albo podczas dynamicznej jazdy, kierowca zawsze ma do dyspozycji odpowiednią siłę hamowania.
Różnice wobec wersji modelu Outlander z silnikiem spalinowym.
Nadwozie.
- Mitsubishi Outlander PHEV wyróżnia się przeprojektowanym przednim grillem i zespołem tylnych lamp wykonanych w technologii LED, oraz zderzakami i osłonami dolnej części nadwozia w kolorze karoserii.
- Poza wersją E wszystkie odmiany są standardowo wyposażone w polerowane, 18-calowe aluminiowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (dostępne wyłącznie w modelu Outlander PHEV).
- Nowe Mitsubishi Outlander PHEV można w Japonii zamówić w jednym z czterech lakierów nadwozia, włączając w to nowy, unikalny kolor Technical Silver Metallic dedykowany właśnie modelowi Outlander PHEV. Pozostałe odcienie to Black Mica, Titanium Gray Metallic oraz White Pearl.
Wnętrze
- Wnętrze zachowuje ekskluzywny klimat kabiny benzynowej wersji modelu Outlander i, poza wersją E, jest wzbogacona o nowoczesne materiały wykończenia deski rozdzielczej oraz paneli drzwiowych.
- Fotele dedykowane wersji PHEV obito sztuczną skórą oraz tkaniną ze srebrnym przeszyciem , a w odmianie G Premium Package dostępne są niezwykle wygodne, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele skórzane.
- Wyraźne, czytelne zegary wzbogaciły się o wskaźnik energii, który na bieżąco informuje o jej przepływie, zużyciu oraz regeneracji. Wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz LCD HD zapewnia dostęp do licznych funkcji systemu e-Assist oraz danych układów wspomagających kierowcę. Ponadto na ekranie mogą być wyświetlane dane z pokładowego układu nawigacji (w pojazdach wyposażonych w zestaw multimedialny MMCS) oraz informacje o przepływie energii w pojeździe.
- Dźwignia wybieraka to teraz futurystyczny dżojstik z włącznikiem elektrycznego hamulca postojowego.
- Podobnie jak wersje benzynowe, Mitsubishi Outlander PHEV posiada przełącznik trybu ECO, w którym zmniejsza się zużycie energii elektrycznej i paliwa, a poprawia wydajność, oraz wyświetlacz systemu ECO Driving Support System, który pokazuje ilość energii elektrycznej zaoszczędzonej w czasie jazdy.
Pojemny bagażnik i wygodna, przestronna kabina. Mimo obecności komponentów układu napędowego PHEV nowa wersja modelu Outlander oferuje praktycznie taką samą przestrzeń ładunkową i podobny komfort przedziału pasażerskiego co jej pięcioosobowe, benzynowe odmiany. Oparcia tylnych foteli dzielą się w stosunku 60/40, a inteligentny system ich składania pozwala dostosować ustawienie do potrzeb ładunkowych lub przewozowych.
Nadwozie i podwozie. Mitsubishi Outlander PHEV posiada wzmocnioną konstrukcję nadwozia, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zderzeniowego i stabilności. Wiele uwagi poświęcono również zagadnieniu tłumienia drgań oraz wyciszeniu wnętrza, dzięki czemu oferuje ono bardzo wysoki komfort podróżowania. Modyfikacjom poddano zawieszenie, dzięki czemu pracuje ono ciszej i lepiej radzi sobie z dodatkową masą podzespołów układu napędowego PHEV. Zespół akumulatorów umieszczono pod podłogą kabiny, obniżając tym samym środek ciężkości, co pozwoliło poprawić stabilność i komfort jazdy.
Systemy bezpieczeństwa. Wersje G Safety Package, G Navi Package oraz G Premium Package są standardowo wyposażone w zaawansowany system e-Assist poprawiający poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Posiada on trzy funkcje – system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM), który pomaga zapobiec najechaniu na pojazd poprzedzający i łagodzi skutki tego typu zdarzeń Drogowych, jeśli już do nich dojdzie, system zapobiegania niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), który ostrzega kierowcę w chwilach dekoncentracji, oraz aktywny tempomat (ACC), który zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego, zmniejszając ryzyko najechania.
Uwaga: Działanie systemów FCM, LDW oraz ACC może być niewystarczające w razie złych warunków pogodowych lub drogowych. Systemy FCM i ACC zostały zaprojektowane do wykrywania pojazdów czterokołowych, mogą zatem nie wykryć pieszych, rowerzystów oraz motocyklistów.
System kontroli stabilności (ASC), który wchodzi w skład standardowego wyposażenia wszystkich wersji modelu, zapobiega uślizgowi kół podczas gwałtownych manewrów na śliskiej nawierzchni.
Podobnie jak wersje benzynowe, wszystkie odmiany nowego modelu Outlander PHEV posiadają siedem poduszek powietrznych: poduszkę kierowcy, pasażera, poduszki boczne i kurtynowe oraz poduszkę kolanową dla prowadzącego. Dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia (RISE) nowy Outlander PHEV zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony podróżnych w razie kolizji.
Zdalna kontrola. Przy pomocy dedykowanych aplikacji na smartfona lub tablet użytkownik ma zdalny dostęp*9 do swojego Mitsubishi Outlander PHEV. Aplikacje te umożliwiają obsługę rozmaitych funkcji takich, jak planowanie ładowania, wstępne uruchamianie układu klimatyzacji oraz podgląd danych dotyczących poziomu naładowania baterii oraz kontrolę zamknięcia drzwi (wyposażenie fabryczne we wszystkich wersjach poza opcją E).
*9: Łączność bezprzewodowa (IEEE802.11b).
Wyposażenie standardowe i opcjonalne.
- Boczna kamera pokazująca obraz z martwego pola po lewej stronie pojazdu oraz tylna kamera cofania ułatwiająca parkowanie wchodzą w skład wyposażenia standardowego modeli z zestawem multimedialnym MMCS lub zestawem Display Audio.
- Wyposażenie standardowe wersji G Navi Package oraz G Premium Package obejmuje elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, stanowiącą szczególne ułatwienie dla użytkowników pojazdu obdarzonych niższym wzrostem.
- Wszystkie wersje standardowo wyposażane są w zdalny kluczyk, który bez wyjmowania go z kieszeni lub torebki umożliwia otwarcie i ryglowanie zamków drzwi, a także start silnika.
- Wszystkie egzemplarze nowego modelu wyposażone są w automatyczną, dwustrefową klimatyzację. Pojazd można również zamówić z fabrycznym, elektrycznym układem ogrzewania postojowego, który w połączeniu z systemem Mitsubishi Remote Control umożliwia zdalną obsługę klimatyzacji i wstępne ogrzanie wnętrza bez konieczności uruchomienia silnika spalinowego.
- Schowek w podłodze bagażnika to idealne miejsce do przechowywania mniejszych przedmiotów, np. kabli systemu ładowania.
- W standardzie dostępne jest zwykłe gniazdo do przydomowego ładowania pojazdu oraz 5-metrowy kabel (200V AC). W opcji samochód zamówić można z wygodnym gniazdem do szybkiego ładowania. Aby ułatwić ładowanie nocą, po otwarciu pokrywy gniazda ładowania zaświeci się lampka ułatwiającą obsługę.
Układ nawigacji i zestawy audio
- Standardowo wersje G Navi Package oraz G Premium Package dostępne są z zestawem multimedialnym MMCS (ang. Mitsubishi Multi Communication System), który za dopłatą zamówić można również w wersji G. Nowe elementy wyposażenia dedykowane modelowi Outlander PHEV to wskaźnik przepływu energii, monitor kontrolny energii, system wyszukiwania najbliższego punktu ładowania, system szacowania kosztów ładowania (mierzący koszt energii ładowania akumulatorów) oraz wyświetlacz pokazujący zasięg.
- Aby użytkownik mógł w pełni docenić walory niezwykle dobrze wyciszonego wnętrza nowego modelu Outlander PHEV, w wersji G Premium Package pojazd standardowo wyposażony jest w zestaw audio RockfordFosgate®, który można również zamówić w opcji z zestawem multimedialnym MMCS w pozostałych odmianach modelu.
źródło: Mitsubishi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.